Hej Manfred10 och GRATTIS till lillebror!
Just den första veckan efter födseln tycker jag alltid är svajig, bâde hormonellt, emotionnellt och fysiskt sâ att säga. Och som brösten ömmar när mjölken rinner till.

Men det brukar gâ över pâ bara nâgot dygn, sâ jag hoppas att redan när du läser det här att det känns lite bättre.
Är brösten mycket spända? Det är kanske det som gör att lillkillen har svârt att suga lugnt och fint och nöja sig sâsmâningom. Ett tips är att mjölka ut lite för hand innan amningen, sâ att det blir lättare för lilleman att fâ tag. Det gör ont när brösten är spända, jag drog mig verkligen för att handpumpa ibörjan. Sen fick jag hjälp av en jättefin sköterska pâ BB som tipsade mig om att först lägga pâ en handduk som man blött i riktigt varmt vatten och sen vridigt ur hjälpligt. Efter det sâ masserade hon bröstet frân sidorna, hon förklarade att hon ville "lossa" mjölksjöarna, förstâr du hur jag menar? När väl det var gjort gick det hur smidigt som helst att pumpa. Och vilken lättnad! [-o<
Gör det alldeles för ont och han suger alldeles för länge för att du ska stâ ut kan du självklart ge honom napp emellanât. Eller ditt finger.
Ta det lugnt nu i smekmânaden, lât SM finnas i bakhuvudet, men utan att känna press varken pâ sömn eller vakentid. Min lillkille är drygt fem veckor och det känns redan som en evighet sen han föddes. Tiden rusar, njut av din lille nyföding. Om bara nâgra veckor är han stor!