Schema 2 1/2 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Schema 2 1/2 månad

Inlägg av SusanD »

När Sigge och Emil var små och sov i spjälsängar stod sängarna precis med gavlarna emot varandra. Rummet var så litet så det var inte något mer som gick in i det. Men vi hade inget mellan sängarna de sov bra ändå. Viktigt dock att det är riktigt, riktigt bra mörklagt.

Någon gång klättrade Emil över till Sigge och så sov de tillsammans. Men det blev aldrig något bus av det hela utan Emil sa att han klättrade över för att Sigge var lite mörkrädd men jag tror nog att det var tvärtom. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig

Inlägg av helamig »

Mysigt att sova i samma säng :wink: Sagt och gjort. Vi flyttade in den andra sängen. Storan hjälpte till och skruva och greja. Första kvällen gick bra. Lillan somnade snabbt och lätt och storan fick lägga sig en halv timma senare. Jag var rädd att dom skulle störa varandra. Ha svårt att somna tillsammans. Lillan vaknade 06.15 vilket var lite tidigt tyckte jag. Väckte storan som somnat vid 20. Bara 10h sömn med andra ord. Men, men. Lillan var lite missnöjd först men storan pratade med henne, då blev hon glad. :D Jag tog upp dom vid 06.40.

Sen på långvilan hade lillan svårt att somna. Tiden gick och storan skulle lägga sig när lillan hade somnat hade jag tänkt ut. La storan innan lillan somnat. Dom grejade runt lite, sen tyst. Känns som om lillan blir lugn av storans närhet :heart:

Idag på kvällen samma sak. Lillan svårt att somna, lite lätt kaotiskt kändes det. Den där känslan av att hur löser jag det här nu då. Om båda skriker och är missnöjda. Men väntade och lät dem hållas, vänta in, se om dom kunde lösa det själva. Dom höll på ett tag. Lillan blev tyst när storan var missnöjd. Sen pratade storan med lillan och dom somnade nog innan 20 nån gång.

Jag försöker tänka i ett längre perspektiv att dom får möjlighet att bygga sin relation. Lära sig vid varandras ljud och nya situationen. Mer än att känna stress över sömntimmar hit och dit. Man kan ju alltid backa som SusanD så klokt skrev. Och vad gör några veckors dålig sömn när man har en fin relation till sin syster :D :heart:

Fortsättning följer..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härligt med ihopflyttningen. Men jag hade lagt dem samtidigt, absolut. Här nattar vi alla fyra samtidigt och det är så mysigt när några snackar lite, nån annan somnar som en stock och någon ligger och myser lite med sin docka.

Jag tycker inte att de stör varandra alls. Nu när Linus har lite vändningsövningar för sig och ropar högt när han inte kommer tillbaka på mage så sover de andra som stockar, ingen vaknar.

Och om någon vaknar på morgonen så sover de andra vidare och den som vaknat tröttnar för det är ju tråkigt att vara vaken ensam och så somnas det om.

Ibland kan flera vakna tidigare men då pratar de med varandra eller lägger sig i samma säng och somnar om.

Syskonkärlek är nog en av de allra vackraste kärlekar om den får en bra grogrund och tas väl omhand.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig

Inlägg av helamig »

Hur gör jag när storan ska sova en halv timma mindre än lillan. Dom sover 19-7 tillsammans + 12-14. Men det är egentligen en halvtimma för mycket för storan. Vill ju helst inte korta långluren för lillan. Ta upp storan tidigare?

Igår kväll var det lite lätt kaotiskt men dom klarade det bra själva. Storan pratar så fin med lillan så hon blir glad och nöjd :D :heart: Imorse vaknade lillan halv sex. Jag for upp och in och buffade. Protester från storan som inte är van att se mig därinne. Lät dom vara en del, ramsade en gång. Satte mig vid datorn. Vid sexvar det tyst =D> 06.45 hörde jag storan igen. Helt ok!

Har ju varit lite trögt att få i lillan mat men idag gjorde jag sötpotatismos vilket var uppskattat. Hon fick vara med med händerna. Kanske var det det som gjorde susen.. Sen slurkade hon massa välling på det. Hoppas hon sover längre imorgon bitti [-o<
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Våra har alltid delat rum på natten, men sovit för sig själva på dagen. Just för att sömnbehovet och tider skiljer sig åt.

När mina äldsta sov på dagen fick storan sova i sin säng och lillebror i resesäng i gästrummet.

Vad tror du om det?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"