Slutat sova hela natten...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Babsan

Re: Slutat sova hela natten...

Inlägg av Babsan »

Hej :D

Idag har vi provat mat för fösta gången, det var morotspuré som stog på menyn. Det gick faktiskt jätte bra, trodde att allt skulle komma ut igen men lillprinsen svalde efter att ha gurglat runt purén en stund i munnen, det gick ner nån tesked, hade nog fått i honom mer men tänkte att det räcker för att vara första gången :D

Har även inhandlat barngröt så det får vi prova längre fram.

Han sover fram till 04.00 som vanligt, somnar om och sen vaknar han vid 05.00 och pratar och pratar i minst en halvtimme innan han tillslut somnar om.

Ha en skön söndag allihopa!
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Babsan

Inlägg av Babsan »

Nu har lillkillen ätit fast föda lite mer än en vecka, han gapar och gapar och äter så fint, helt otroligt :D han äter 3-4 iskuber med t.ex blomkål och morot men kan nog äta mera, är det bara att ge honom?

Det verkar som om magen hinner med men de senaste dagarna har han inte bajsat så mycket när han bajsat och det är ganska fast liksom? Är det ok då, v erkar inte som om han har ont i magen.

När kan man börja med fisk och kött? Har fått en liten bok från bvc med lite recept på fisk, kyckling och kött och såser...

Tänkte börja ge honom gröt nu till nattslurken så att han kanske kan börja sova hela nätterna, han lägger sig ju 19.00 och sover nu till ca 05.00. Det är väl ok? Då får han äta sin gröt när vi äter middag.

Tack på förhand!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Visst är det härligt när de bara gapar :D Min yngsta är likadan.
Mata på till det tar stopp, men du behöver ju inte introducera allt för mycket nytt på en gång. Jag körde tredagarsregeln. En ny smak var tredje dag. Då kan du ge mycket av det du vet funkar och en tsk av en ny smakis (som du sedan ökar på med osv)

Vi började med kött/fisk runt 6 månader, när vi införde två huvudmål/dag. Det går säkert börja tidigare, men det kändes lagom för oss.

Vi gav också gröt på kvällen. När han åt en hel portion + smakis vid lunch så smällde han till och sov hel natt, då var han drygt fyra månader.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Babsan

Inlägg av Babsan »

Tack Linda, det ska bli så kul och spännande att börja med gröt också så kanske han sover hela natten, det är ju liksom inte så mycket kvar, han brukar ju vakna runt 05.00...

Jag rapporterar vidare när vi prövat.

Var på mammagrupp idag, och jösses vad min lillkille är duktig som sover så bra på dagen och natten, som gärna leker själv på golvet eller är med och tittar på när jag städar, lagar mat osv. Tack AW för Barnaboken! Dom andra mammorna trodde inte det va sant när jag berättade om min prins :heart:
Babsan

Inlägg av Babsan »

Glad nationaldag på er!

Vi har nu börjat med gröt på kvällen, och det går jätte bra, han bara gapar och gapar, mängden mat innan middagsluren har vi också ökat på rejält. Har dock inte märkt av detta på natten då han fortfarande vaknar och äter en gång.

Har tänkt börja lägga till lite fisk och kött i veckan. När lägger man till fler mål? Ska man köra välling istället på kvällen och ge gröt som extra frukost?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Härligt :thumbsup:

Vid fyra månader hade vi
amning
lunchsmakis (senare hel lunch) + amning
amning
gröt+ amning
amning

Runt fem månader började vi även ge gröt efter morgonamningen och sedan bytte vi ut gröten till middag en månad senare ( + införde kött mm) Då började vi även med välling som mellis på eftermiddagen.

Sedan trappade jag ner på amningen allteftersom, för att helt sluta för några veckor sedan.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Babsan

Inlägg av Babsan »

Tack Linda.

Det är så vi gör, så jag kör väl på det ett tag!
Babsan

Inlägg av Babsan »

Idag gjorde vi en rockad och lillkillen fick flytta ut från vårt rum och in i sitt rum vägg i vägg :D.

Han sover bra om nätterna men blir störd av oss på mornarna då pappan går 05.30 och hans klocka ringer då :(.

Han har sovit alla daglurar i rummet och det gick mycket bra, han blev tyst ca 2 min efter att pappan la honom för natten så hoppas nu att han kan sova bättre på morgonkvisten. Har också justerat hans schema så att han har 12h natt och sover sen 45-2-45.

Blir spännande och se hur det här ska gå :D.
Babsan

Inlägg av Babsan »

Ja i natt hände det, lilla bästa Alfred sov 12h från 19-07 i eget rum \:D/ , jag hörde att han hostade till vid 04.00 men inget mer, han vaknade nog vid 06.50 för då hörde jag att han låg och pratade och skrattde om vartannat, när jag gick in och plockade upp honom kl. 07.00 låg han bara där och skrattade och log, oj vilken mamma-lycka :heart:

Nu är det bara att hoppas att det fortsätter så här!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Heja Alfred! =D>

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Babsan

Inlägg av Babsan »

Hallå!

Så 3:e natten i rad som Alfred sovit hela natten förutom lite snack vid 05.00 tiden. Jag har fått väcka honom de två sista mornarna. Det känns fantastiskt :D .

Men antar att det kommer bakslag också men nu vet jag att han kan!

Äter bra gör han också, fick prova mango igår det blev en ny favorit- dessert!

Ha en trevlig helg allihopa!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

=D> =D> =D> :D

Vad bra det går för er!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Babsan

Inlägg av Babsan »

Tänkte bara rapportera vad som händer hos oss.

Allt går fin-fint :D.

När man lägger Alfred på kvällen så ramsar vi, oftast hör man inte ett knyst från honom utan han somnar fort. Om han skriker är det oftast för att han har tryckt upp sig i nått av hörnen i spjälsängen, vi drar ner honom så att han ligger lite bekvämare och allt är lugnt, sen sover han hela natten :D

Äter gör han mer och mer, vi skall inte döpa förrän i mitten av juli och då är ju Alfred nästan 6 månader, provade dopklänningen och det kan bli tight speciellt eftersom han äter så bra :D

I lördags var vi bortbjudna på middag och var lite orolig hur det skulle gå :oops: Man vill ju också visa hur bra det funkar med denna metod. Vi tog med oss vagninsatsen, middagen började kl. 18.00 så Alfred var med under fördrinken och var glad, kl. 19.00 la jag honom i vagninsatsen i ett av sovrummen ramsade och gick ut, inte ett ljud [-o<, sen hördes några skrik vid 20.00 och då gick jag in för att jag förstod att han hade tryckt upp sig i hörnet, sen var han tyst. De var mäkta imponerade :D när vi sen åkte hem tog vi upp honom (känns så grymt tycker jag när han sover så gott) och han var så glad, satte honom i bilstolen med hans snuttekanin och han slocknade igen, sen var det bara att lägga i sängen när vi kom hem. Sen fick jag väcka honom kl. 07.00.

Det är helt otroligt vad enkelt allt kan vara, man hör av sina vänner och deras bekanta vad dom kämpar och vad jobbigt det är vid läggning och sen på natten... Jag är en stor AW ambassadör och nu kan dom ju se resultatet också :D

Ha det gott :mrgreen:
Babsan

Inlägg av Babsan »

Och tack Susan och Nimrah känns så skönt att få skriva att allt går bra, inte för att det har varit några större problem innan men ändå :D .
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och det är så roligt att få läsa också, tack för att du delar med dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"