Slutat sova hela natten...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Babsan

Slutat sova hela natten...

Inlägg av Babsan »

Hej alla! :D

Är helt ny här men hoppas kunna få hjälp med några funderingar.

Jag har en son som är ganska precis 3 månader. Jag har utgått från SM sedan han var ca 1 månad. Har gjort om scheman utefter att han blivit mera aktiv och mera kvällstrött. Fram tills för 2 veckor sedan hade schemat 5 mål, han sov då hela natten (från 20.00 fram till 05.30) men eftersom det 4:e och 5:e målet mer och mer gick ihop då sonen inte ville sova sista gången och då blev övertrött gick jag över till ett nytt schema med 4 mål och han fick då lägga sig lite tidigare (läste om det i BB att man går över till 4 mål vid 3-4 månaders ålder). Det som nu har hänt är att han nu brukar vakna redan vid 03.30-04.00 och vill ha mat, sen somnar han om och vi går upp 05.30 (får ofta väcka honom då).

Schemat som vi följer nu ser ut så här:

05.30 Godmorgon, mål 1
07.30 Sova
09.30 mål 2
11.30 Sova, promenad
14.00 mål 3
16.00 Sova
17.00 mål 4
19.00 Godnatt
03.30 Nattmål

Alltså nu sover han 8h innan han vaknar på natten och vill ha en slurk, innan sov han 9,5 eller upp till 10 timmar.

Nu till mina frågor, får han för lite mat under dagarna?

Han har dessutom börjat skrika och spjärna emot innan amning (nästan jämt) han lugnar sig efter ett tag och äter då. Beror detta på att han är mera intresserad av alla saker runt omkring? (Upplever att det är lättare att amma honom liggandes i sovrummet där det är mörkare än i t.ex. vardagsrummet sittandes).

Hoppas på att slippa kura, han somnar så bra och håller sig väldigt bra till sitt schema.

Är detta övergående och han kommer snart börja sova hela natten igen. När han övergick från 3 till 2 nattmål och från 2 till 1 nattmål hände det bara automatiskt.

Tack på förhand!
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Manfred10

Re: Slutat sova hela natten...

Inlägg av Manfred10 »

Hello!

Välkommen hit! Det var på tiden :wink: Jag låter nån som kan svara dig bättre ta över efter mig.

:heart: Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Babsan! :D

Välkommen hit och grattis till den lille! :D

Det är ganska vanligt att bebisarna blir hungrigare kring 3 månader, så jag tror att du kommer att tjäna på att erbjuda en kvällsslurk före kvällsläggningen igen. Sedan är 3-månadersbarn ofta väldigt lättdistraherade, precis som du beskriver, så det funkar ofta bäst att amma båda brösten i ett svep utan rap emellan, och helst precis efter sömn så att han inte är helt vaken.... då brukar man få i dem så mycket det går. :wink: (Och sedan erbjuder man en påfyllning från båda brösten igen mot slutet av timmen, men utan att få panik ifall han inte vill ha då - 3-månaders har hunnit bli tämligen effektiva ätare! :D) Tänk på att dricka ordentligt själv också, om han nu är hungrigare än tidigare och vill ha mera mjölk, och på att hålla varje måltid inom 1h så att han hinner få ordentlig aptit mellan varven. :D
Babsan skrev: Schemat som vi följer nu ser ut så här:

05.30 Godmorgon, mål 1
07.30 Sova
09.30 mål 2
11.30 Sova, promenad
14.00 mål 3
16.00 Sova
17.00 mål 4
19.00 Godnatt
03.30 Nattmål
:shock: Vill du verkligen ha så här tidig morgon? (Förlåt, det vill du säkert eftersom du har lagt det så... men jag är själv morgontrött och hoppade till av förskräckelse! :lol: :oops:) Barnaboksmässigt är det förstås OK att ha det, och med 10,5h natt blir det ju mycket sömn att fördela över dagen, jag antar att det är 2h på morgonen, 2,5h på lunchen och 45 min på eftermiddagen jag ser i ditt schema? Om du lägger in nattslurken vid halv sju på kvällen borde han ha goda förutsättningar att sova flera timmar sammanhållet igen. Och skulle det strula med nattslurken för att han blir för trött så kan du ju antingen ge en 20-minlur lite tidigare under kvällspasset, eller lägga kl 18.30 och sedan ta upp honom igen efter 5 min exakt och ge nattslurken lite halvt i sömnen. :sleep:

:idea: Och skulle det vara så att de här tipsen inte räcker för att han ska få tillbaka sina tjusiga nätter, så vågar jag faktiskt råda dig att fundera på att tjuvstarta lite med riktig mat. :wink: Min son var en stor och hungrig kille som klarade sig fint på helamning fram till 3 mån - men sedan var det bara att hala fram de mosade bananerna och potatismoset om han skulle bli mätt.... =P~ Då var han 3 mån 10 dagar, och han är inte ensam här på forumet om att ha varit hungrig på mat så tidigt. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Babsan

Inlägg av Babsan »

Vad bra med så snabb respons :D

Tack för tipsen om amningen, jag kör väl på en eller två veckor till och ser om det blir nån ändring annars får man kanske börja introducera lite smakisar ska bli så kul.

Ja det är tidigt att gå upp 05.30, men pappan går också upp då och på så sätt får man en mysig start tillsammans alla 3 :D
Babsan

Inlägg av Babsan »

Och tack Jenny för att du introducerat mig i den härliga AW-världen :heart:
Babsan

Inlägg av Babsan »

Halloj!

Var på föräldragrupp igår för första gången alla var mäkta imponerade av min lilla kille som nästan sover hela natten :D

Bara för det så vaknade han 2 gånger i natt, det verkade som om han hade lite ont i magen och mkt gaser :( Jag hade ätit ganska stark mat, det kanske går över i mjölken?

Matade i alla fall från båda brösten i ett svep direkt när han vaknade och det känns som om han fick i sig mer :D , när jag senare erbjöd påfyllning ville han inte ha :( ... Får han i sig tillräckligt då?

När han lägger sig för kvällen så blir det inte mycket till nattslurk heller utan jag lägger honom och efter ett tag verkar det som om han kommer på att han vill ha lite mat och skriker då och är hungrig. Då tar jag givetvis upp honom igen och ger honom mat, ger jag fel signaler då :?: Att jag tar upp honom? Därefter lägger jag honom buffar lite och smyger in ramsan... Han brukar somna inom några minuter.

Tacksam om någon vill hjälpa mig med mina funderingar :D

Ha en trevlig helg allihopa!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Babsan skrev: Matade i alla fall från båda brösten i ett svep direkt när han vaknade och det känns som om han fick i sig mer :D , när jag senare erbjöd påfyllning ville han inte ha :( ... Får han i sig tillräckligt då?
Ja :D
Babsan skrev: När han lägger sig för kvällen så blir det inte mycket till nattslurk heller utan jag lägger honom och efter ett tag verkar det som om han kommer på att han vill ha lite mat och skriker då och är hungrig. Då tar jag givetvis upp honom igen och ger honom mat, ger jag fel signaler då :?: Att jag tar upp honom? Därefter lägger jag honom buffar lite och smyger in ramsan... Han brukar somna inom några minuter.
Hur ser era tider ut?
Jag föredrar att man lägger liten Helt övertygad om att han är Helt Mätt, Bytt, Nöjd och har Upplevt så eventuella frågor (pust, skrik, gnöl) som kommer efter läggning svaras med ett vagntag, en buff eller en ramsa. Att ta upp skapar en dålig rutin inför framtiden.
Men mätt måste man vara för att kunna sova. Så hur gör ni och vad kan ni ändra?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Babsan

Inlägg av Babsan »

Hej Clara!

Vårt nya schema ser ut så här

06.30 Godmorgon, mål 1
08.30 Sova
09.30 mål 2
12.00 Sova
14.00 mål 3
16.00 Sova
16.45 mål 4
19.00 Godnatt
03.30 Nattmål

Känner att det är svårt med nattslurken då han ju de senaste dagarna ätit jag har lagt honom, buffat lite och smygit in ramsan. Sen går jag ut, han är då fortfarande vaken men är tyst, och så är han i kanske 20 min (han slumrar nog till), sen börjar han skrika som om han är arg, jag väntar lite men går in igen och endast buffar lite han är då tyst igen en stund men sen brukar han skrika till igen mer hysteriskt och då har jag ammat honom igen, sen somnar han på stuts i stort sett.

Jag försöker truga men det är svårt då han inte alls verkar vilja ha, jag brukar ge honom nattslurken i sovrummet för där är det dunkelt och lugnt och då äter han mera. Men kanske är det det som är problemet att jag helt enkelt får truga mera :D

När han vaknar på natten brukar vara mellan 03 och 04 så äter han inte så mycket oftast bara från ett bröst. Jag lägger honom sen och så somnar han efter ett tag. Har inte viljat buffa då han kanske faktist är hungrig?

Har läst på några andra trådar att man kan ge ett mål i sömnen när man själv lägger sig, är detta ett bra alternativ?

På dagarna sov er han bra, men har svårast att komma till ro vid sista luren, jag brukar då gå på promenad i 45 minuter för då somanr han direkt.

Tacksam för svar :D
Babsan

Inlägg av Babsan »

Dagen har gått bra, och jag och lilla A har premierlunchat på stan.

Började med nattslurken vid 18.40 och det var svårt i början, han bara vände bort huvudet :( , så vi tog lite paus och busade istället, sen försökte vi igen och nu gick det mycket bättre, han åt och åt :D , somnade vid bröstet flera gånger. Han va i säng vid 19.15 och jag smög in ramsan, gick ut, han var fortfarande vaken, vid 19.30 började han skrika och gnälla till sist gick jag in och buffade lite, gick ut och så somande han \:D/ . Får se nu hur länge han sover.
Babsan

Inlägg av Babsan »

Igår gav jag nattslurk vid 18.30 han åt och åt :D sen la jag honom smög in ramsan och han somnade inte nåt gnäll överhuvudtaget, verkade som om han tyckte att det var så skönt att få sova :D

Vad härligt, jag och pappan fick lite mystid :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vad härligt!
=D> \:D/ :thumbsup: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Babsan

Inlägg av Babsan »

Måste säga det igen att gud vad skönt det är när det är så enkelt att lägga :D

Det har alltid varit lite skrik när man lägger dagtid men nu säger jag ramsan och så somnar han, lite trix dock med sista luren kring 16.00, men det har räckt med att jag går in igen och buffar lite och går ut. Kvällarna funkar bra och tror att skrattet till godnattet är mkt viktigt för att få läggningarna att funka.

Har bestämt mig för att vänta med smakisar tills lillprinsen är 4 mån.

Trevlig helg allihopa! :D
Babsan

Inlägg av Babsan »

Hej :D

Har haft några dagar då sonen sovit dåligt och vaknat fler gånger än vanligt :( men nu är det som vanligt igen och han vaknar en gång mellan 03.00-04.00, skönt, han sover dessutom mycket bättre på mornarna. På dagarna sover han också bra, jag ramsar bara inget buffande, han gnölar i nån minut men somnar snabbt =D>

Har i alla fall tänkt börjat med smakisar i helgen, viktigt att pappan också får vara med.

Hur länge tar det innan det liksom blir en portion mat? Och när börjar man med två mål mat? Förstår att det inte finns någon regel men ni kanske kan dela med er av era erfarenheter. Har också tänkt börja med gröt på kvällen vid sidan av nattslurk såklart.

Tror nog att det är bra om han börjar äta så att han på sikt snart kan sova hela natten :D.

Ha en trevlig dag allihopa!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
ja det är olika förstås!
Min Lilla L var en hungrig typ och åt vid ca 4 månads ålder två små barnmatsburkar + välling och fruktmos som lunch och middag. Och så gröt och smörklickar som second brekfast. Och välling, fruktmos, gröt som mellanmål. Sen välling på morgon och kvällsslurk. :shock: Och mer blev det en månad senare!

Men det viktiga är att du tar det lugnt och erbjuder med glad min. Har du läst i Barnaboken om fast föda? Lysande kapitel!

En väl mosad banan är bra att börja med. Sen sötpotatismos (koka sötpotatis, mixa och tillsätt smör eller rapsolja + lite kokvatten så det blir len och lättsvald konstistens) Passerad majs är ett annat säkert kort - sött och gott :D

Jag brukar rekommendera Andra Mosboken av Johanna Westman, fylld av bra bebisrecept. Finns på biblioteket eller i handeln.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Babsan

Inlägg av Babsan »

Tack, jo jag har läst kapitlet i BB många gånger nu och det ska bli superkul att börja ge fast föda. Jag får väl börja och se och sen öka eftersom.

Meddelar hur det gick på lördag :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"