Lilltjejens SM-resa från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MamMalin

Re: Lilltjejens SM-resa från start

Inlägg av MamMalin »

Lite svajigt är det här...lite kanske beror på att första tanden kom i förgår (hon är ju bara 2½mån :shock: ) och andra är på g - jätteond :(

45-min-lur på em passar lilltjejen perfekt. Väcks och är hungrig och nöjd. Börjar bli kinkig efter mindre än 1h vaken. Bad och pyjamas. Sen vagning och 5-min-lur. Direkt efter det tuttning (jättehungrig) varvat med liiite kink i ca 1h till hon "däckar". Hmmm...Tips om bättre rutiner?

Just nu är det stökiga lurar överlag. Urartar med vagningar (blir lugn direkt men vaknar efter vagnen stillnat) och napp-trixande (stoppa i napp, hon nickar till, nappen trillar ur, hon vaknar osv...). Vad kan en liten 2½mån fixa själv vad det gäller att somna om?

Tacksam för hjälp :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej
MamMalin skrev: 45-min-lur på em passar lilltjejen perfekt. Väcks och är hungrig och nöjd. Börjar bli kinkig efter mindre än 1h vaken. Bad och pyjamas. Sen vagning och 5-min-lur. Direkt efter det tuttning (jättehungrig) varvat med liiite kink i ca 1h till hon "däckar". Hmmm...Tips om bättre rutiner?
Sista vakenpasset är rätt tröttigt här också, har alltid varit. För oss funkade inte powernap ALLS på sista vakenpasset. Han blev urförbannad och ville bara sova vidare. Vi lade tidigare istället. Först vid tre månader orkade han mer än 2 timmar vaken på sista passet. Nu, sju månader gammal orkar han 2.5 innan han bokstavligen ber om att få bli lagd.

Antingen fortsätter du som nu, men lägger lite tidigare. Bebisen ska helst läggas före den däckar. 20 minuter tidigare kan göra stor skillnad. Eller så kanske en 20-minuters powernap passar damen bättre, 5 minuter är väldigt kort. Eller gör ni som vi, skippar powernap och lägger ännu tidigare.

Just nu är det stökiga lurar överlag. Urartar med vagningar (blir lugn direkt men vaknar efter vagnen stillnat) och napp-trixande (stoppa i napp, hon nickar till, nappen trillar ur, hon vaknar osv...). Vad kan en liten 2½mån fixa själv vad det gäller att somna om?
Ganska mycket skulle jag vilja säga. Har ingen erfarenhet av napp, men av att hamna i vagnträsk. Lita på att lillan kan somna själv och vagna LUGN och gå sedan. Det kan krävas några omgångar, vagna några drag- gå- vagna som besked- gå osv men det ger resultat. Ett bra tips är att skaka handtaget sidledes som avslutning vid varje vagning. Till slut fungerar det som signal om att sova.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar för bra och fina svar...men måste tyvärr tjata på lite i samma spår här...det börjar bli en ohållbar vardag här i skogen :( Hoppas ni rara på forumet orkar med oss :heart:

Ingen av dagslurarna funkar, hon vaknar oftast i 20 eller 45-skarven och somnar sen inte om. Jag tror att vi fixat några sovvargar och fastnat i ett vagnings/napp-träsk men kommer inte ur det :(

Om en vecka är lilltjejen 3mån. Hon borde kunna somna och somna om själv. Jag ska bara vagna lugn, inte till insomning. Skaka handtaget som signal. Ok. Men hon varvar upp, ilsket, förbannad, så himla snabbt! Jag hinner inte ens gå från vagnen! Här blir jag så osäker. Kommer inte vidare. Är det en uthållighetsgrej? Kan jag för att få ordning och ge besked få vagna-skaka handtag-gå ifrån ½min och sen börja om med vganing igen en hel 2h-lur? (all min erfarenhet på området är SHN-kur vid start 5mån)

Borde vi kasta nappen? Hon behöver den egentligen inte för sugbehov, men tycker den är jättemysig att snutta på...tills den trillar ur...då blir hon förbaskad! (har använt napp för att förlänga nätter och dagslurar)

Kvällen är fortfarande ett mysterium...tuttar fint efter em-sovet (17-17.45), pigg och glad 1h, sen bad och pyjamas följt av matvägran! Somnar efter 4min vagning. Väcks efter 5min, tuttar fint men har sen svårt att somna för natten kl20 enl. schema. Kan ta 1-2h innan det är natt. Nätterna blir bara kortare. Gissar att jag måste skippa 5min-luren, men är rädd för en tgnällig kvällskvist, följt av trugande och inget ätande, läggning enligt schema och ännu kortare nätter då hon inte ville äta innan läggning.

Upptäcker när jag läser mitt inlägg att jag inte har tydliga frågor, ber om ursäkt för det, detta är mer ett litet rop på hjälp...(kanske jag och lilltjejen får hänga på till Gastsjön efter sommaren som barn med alvarliga sömnproblem... :wink: :shock: )

Tacksam för råd om att styra upp dessa onda cirklar :heart:...och kram till dig som orkar hjälpa oss :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MamMalin :D

Tjata pâ du! :D

Hur har ni det under vakenpassen? Fâr ni till riktigt välfyllda SM-mâl där lillan blir kungligt mätt varje gâng? Skarvande kan ju bero pâ hunger tänker jag.
MamMalin skrev:Om en vecka är lilltjejen 3mån. Hon borde kunna somna och somna om själv. Jag ska bara vagna lugn, inte till insomning. Skaka handtaget som signal. Ok. Men hon varvar upp, ilsket, förbannad, så himla snabbt! Jag hinner inte ens gå från vagnen!
Visst är det frusterande när det skriks vid läggning, men har du provat att ta det lite kallt och vänta och se? Jag gillar Nancys fina inlägg om SM-barn som skriker vid läggning, har du läst den?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

Om lilltjejen inte lugnar ner sig pâ egen hand sâ kanske TorpSaras vagningstips kan inspirera:
TorpSara skrev:Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
MamMalin skrev:Borde vi kasta nappen? Hon behöver den egentligen inte för sugbehov, men tycker den är jättemysig att snutta på...tills den trillar ur...då blir hon förbaskad! (har använt napp för att förlänga nätter och dagslurar)
Om du känner att hon redan nu har ett lägre sugbehov sâ tycker jag att du ska ta bort den. Nappen blir snabbt en vanesak och den kommer att störa sömnen mer ju större hon blir (tro mig, vâr storebror var nappknarkare av stora mâtt :roll: ). Här är en bra trâd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
MamMalin skrev:Kvällen är fortfarande ett mysterium...tuttar fint efter em-sovet (17-17.45), pigg och glad 1h, sen bad och pyjamas följt av matvägran! Somnar efter 4min vagning. Väcks efter 5min, tuttar fint men har sen svårt att somna för natten kl20 enl. schema. Kan ta 1-2h innan det är natt. Nätterna blir bara kortare. Gissar att jag måste skippa 5min-luren, men är rädd för en tgnällig kvällskvist, följt av trugande och inget ätande, läggning enligt schema och ännu kortare nätter då hon inte ville äta innan läggning.
Har ni provat att göra som LindaVega sa, att skippa powernaps och lägga tidigare?

Lycka till!

:heart:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar tackar för svar! Känner mig peppad och tjatar på :D

Att hon inte blir helt mätt är min största varg här. Hon har sovit 9h-natt, vilket jag tagit som ett tecken på att hon äter bra. Hon är en snabbätare och inte så stor i maten. Tänker börja med smakisar snart.

Nancys fina trådar och TorpSaras goda råd har jag läst tidigare...och glömt av :oops: ...men känner mig stärkt nu. Det är ju så enkelt men ändå svårt. Hur kan det bli för att ta sig ur ett vagningsträsk? Kan man bli stående med vagningsbesked under ett helt 2h-sovpass? Hur kort är ett vagningsbesked, ett drag, två drag, tio drag? (gissar att det blir en tredagarskur...)

Problemet med kvällen (sista vakenpasset) är att hon vägrar inför kvällsslurken. Det är det som blir så tokigt...att behöva ta en 5minutare för att få en kvällsslurk när hon egentligen är natt-sov-trött :? Vill ju undvika 5minutaren...hmm :-k

Tackar för mera pepp :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, ja, jag känner igen kvällströttheten och att bara vilja sova vidare efter powernap. Jag hade kortat sista vakenpasset rejält. Tratta i det som går och lägg sedan. Ingen blir lycklig av olycklig och trött bebis. Alternativt att du förlänger luren till 20 minuter, men det är inte säkert att det blir bättre, utan bara en förskjutning av läggningen och marginellt mer mat i magen.

Du kan ta upp liten och fylla på innan du går och lägger dig. På så sätt förstärker du lite inför natten. Det har jag gjort med alla mina. De har glatt ätit i sömnen och inte ens vaknat till. När du sedan inför mer rejäl mat kan du bara plocka bort det målet.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MamMalin

Nappträsk eller vagnträsk?

Inlägg av MamMalin »

Härligt med stöttning från forumet! :D Lilltjejen har börjat få mer kläm på tillvaron, vi har överlag väldigt fina dagar och nätter. Vangningsträsket har helt byts ut mot napp. Enda orosmolnet är nu att hon vaknar till i skarvarna på dagslurarna (någon natt under småtimmarna). Hon får hjälp av att hitta nappen oftast 1-2 ggr/uppvak (men ibland uppåt 10-20ggr vid 45-skarven under 2h-middagsluren). Jag tänker att nappen får vara kvar till hon är 4 månader...eller??? :shock: Borde vi istället kasta nappen, åter gräva ner oss i vangningsträsket och sedan försöka ta oss därifrån för att få en tjeja som somnar om själv? :? Napp eller vagning?

:?: Undrar i såna fall hur man tar sig ur ett vagningsträsk. Kan man bli stående med vagningsbesked under ett helt 2h-sovpass? Hur kort är ett vagningsbesked, ett drag, två drag, tio drag? (gissar att det blir en tredagarskur...)

:?: Undrar också vid vilken ålder man börjar med skrattet till go’nattet!

Tackar ödmjukast för era råd! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MamMalin :D

Sâ skönt att ni börjar fâ kläm pâ tillvaron! :thumbsup:

Vad gäller nappen sâ skulle jag nog ta bort den nu om du känner att den redan blivit en sömnstörare. Vâr storebror hade napp och jag lovar det blir inte bättre med tiden. Skulle hon fortfarande ha ett väldigt stort sugbehov sâ tippar jag att hon hittar sina fingrar ganska fort om ni helt enkelt tar bort den nappen en gâng för alla. (Visst sover hon pâ mage med larm?)
Sâ en liten vagningskur kanske är vad som kommer att behövas? Första ingrediensen dâ: TÂLAMOD. Räkna minst tre dagar innan du överhuvudtaget utvärderar. Läs Nancys trâdar och TorpSaras vagningstips igen och odla din attityd ända ut i fingerspetsarna! (Jag har varit laddad att kura tvâ gânger, men varje gâng sâ föll allt pâ plats alldeles innan dâ jag nog tjuvstartat mentalt sâ att säga, bâde storebror och lillebror började sova av rena attitydchocken, samt förstâs rutiner och MAT).
Läs igenom din trâd igen, det finns massor av fina tips. För extra attitydbyggande, läs gärna pâ om Säkerheten och Safarin. Och sen kör du!

Krönika Säkerheten
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Krönika Safarin
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Du kan börja med skrattet till go'nattet redan nu :D Med lillebror sâ körde jag nân sorts variant pâ det ändâ frân början vill jag minnas. Alltsâ, att aktivt förmedla vid läggning att det allt är verkligen TIPTOP, det ska bli sâ UNDERBART SKÖNT att fâ sova osv osv. Rent konkret sâ var det ofta bus och skoj pâ skötbordet alternativt lite grimaser i famnen.. Vad som passar hemma hos er helt enkelt. :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"