Jag har sedan tidigare en dotter på drygt 2,5 år. För två månader sedan fick jag en underbar son! Vilken skillnad det är på dessa två! Med min dotter gick allt som tåget - hon åt bra och somnade när hon var trött. Det var bara att lägga ner henne och hon somnade på stört.
Med min son är det tvärtom. Sedan födsel har jag försökt att få honom att somna och komma till ro, men inte lyckats. Det enda som får honom att somna är en lång promenad eller att amma honom i minst en timma. Han är ju liten och behöver självklart närheten, men nu börjar det bli ohållbart. Jag har inga som helst rutiner med honom. På förmiddagarna sover han bäst då vi alltid går en promenad till förskolan samt att jag tar en långpromenad. Efter det kan det vara hur som helst. Vissa dagar sover han bara på förmiddagen samt en liten kortis vid lunch, då jag inte har fått honom att komma till ro på eftermiddagen. Dessa dagar är han så övertrött att eftermiddagarna blir helt kaotiska då han bara skriker. När han väl har somnat för natten (ca. 20.00) sover han bra i ca 4-5 timmar. Efter det vaknar han ca varannan timme och kan inte somna om såvida jag inte ammar honom. Jag tycker så synd om honom samt min stackars dotter som inte alls får den uppmärksamheten hon behöver då min energi går åt att försöka trösta och lugna min son. Jag känner mig helt hemsk som mamma nu!
Jag skulle så gärna vilja få ett schema på hans sömn och vakenhet, men kan inte få till det då jag inte får honom att somna! Jag har boken Sova hela natten, och vad jag förstår är han för liten för kuren. Finns det ändå sätt att hjälpa honom att komma till ro?
Vid lunchtid idag testade jag faktiskt att vagna honom till sömns, och han somnade på stört!
Min son gillar att sova på sidan, och jag är lite tveksam till att ha honom på magen. Är det ok att ha honom på sidan?
Eftersom jag har en dotter sedan tidigare trodde jag att jag skulle fixa detta, men nu känner jag mig helt villrådig. Jag känner att jag inte alls har någon kontroll på något, och jag börjar bli väldigt trött... För att inte tala om min stackars son som måste vara helt slut av att inte få tillräckligt med sömn. Jag hoppas att någon vill hjälpa och stötta mig.
Tack!