Hur får jag min son att komma till ro?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tesanpesan

Hur får jag min son att komma till ro?

Inlägg av tesanpesan »

Hej!

Jag har sedan tidigare en dotter på drygt 2,5 år. För två månader sedan fick jag en underbar son! Vilken skillnad det är på dessa två! Med min dotter gick allt som tåget - hon åt bra och somnade när hon var trött. Det var bara att lägga ner henne och hon somnade på stört.

Med min son är det tvärtom. Sedan födsel har jag försökt att få honom att somna och komma till ro, men inte lyckats. Det enda som får honom att somna är en lång promenad eller att amma honom i minst en timma. Han är ju liten och behöver självklart närheten, men nu börjar det bli ohållbart. Jag har inga som helst rutiner med honom. På förmiddagarna sover han bäst då vi alltid går en promenad till förskolan samt att jag tar en långpromenad. Efter det kan det vara hur som helst. Vissa dagar sover han bara på förmiddagen samt en liten kortis vid lunch, då jag inte har fått honom att komma till ro på eftermiddagen. Dessa dagar är han så övertrött att eftermiddagarna blir helt kaotiska då han bara skriker. När han väl har somnat för natten (ca. 20.00) sover han bra i ca 4-5 timmar. Efter det vaknar han ca varannan timme och kan inte somna om såvida jag inte ammar honom. Jag tycker så synd om honom samt min stackars dotter som inte alls får den uppmärksamheten hon behöver då min energi går åt att försöka trösta och lugna min son. Jag känner mig helt hemsk som mamma nu!

Jag skulle så gärna vilja få ett schema på hans sömn och vakenhet, men kan inte få till det då jag inte får honom att somna! Jag har boken Sova hela natten, och vad jag förstår är han för liten för kuren. Finns det ändå sätt att hjälpa honom att komma till ro?

Vid lunchtid idag testade jag faktiskt att vagna honom till sömns, och han somnade på stört! :D

Min son gillar att sova på sidan, och jag är lite tveksam till att ha honom på magen. Är det ok att ha honom på sidan?

Eftersom jag har en dotter sedan tidigare trodde jag att jag skulle fixa detta, men nu känner jag mig helt villrådig. Jag känner att jag inte alls har någon kontroll på något, och jag börjar bli väldigt trött... För att inte tala om min stackars son som måste vara helt slut av att inte få tillräckligt med sömn. Jag hoppas att någon vill hjälpa och stötta mig.

Tack!
LindaVega

Re: Hur får jag min son att komma till ro?

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen hit och grattis till en liten son :heart:
Med min son är det tvärtom. Sedan födsel har jag försökt att få honom att somna och komma till ro, men inte lyckats.
Nu är han så stor att du kan lägga honom vaken i vagn och vagna som besked för sömn. Börja alltså träna på att somna själv. Viktigt att han är proppmätt innan han ska sova.

Vissa dagar sover han bara på förmiddagen samt en liten kortis vid lunch, då jag inte har fått honom att komma till ro på eftermiddagen. Dessa dagar är han så övertrött att eftermiddagarna blir helt kaotiska då han bara skriker.

Övertrötthet är verkligen en bov. Se till att lägga liten en stund före han visar tendenser till trötthet. Är de för trötta är det också svårt att äta ordentligt och det blir bara en soppa av alltihop som du så väl märker.
Jag skulle så gärna vilja få ett schema på hans sömn och vakenhet, men kan inte få till det då jag inte får honom att somna! Jag har boken Sova hela natten, och vad jag förstår är han för liten för kuren. Finns det ändå sätt att hjälpa honom att komma till ro?
Ja, genom att följa standardmodellen. Har du läst sammanfattningen? Läs den igen och låt det sjunka in. Läs på ordentligt!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Vid lunchtid idag testade jag faktiskt att vagna honom till sömns, och han somnade på stört! :D
Redan på rätt väg :wink:
Min son gillar att sova på sidan, och jag är lite tveksam till att ha honom på magen. Är det ok att ha honom på sidan?
Sovläge bestämmer du såklart själv, men många barn sover oerhört gott och djupt på mage. Fundera
Eftersom jag har en dotter sedan tidigare trodde jag att jag skulle fixa detta, men nu känner jag mig helt villrådig. Jag känner att jag inte alls har någon kontroll på något, och jag börjar bli väldigt trött... För att inte tala om min stackars son som måste vara helt slut av att inte få tillräckligt med sömn. Jag hoppas att någon vill hjälpa och stötta mig.
Alltför vanligt "misstag". Kan själv känna så ibland. Alla barn är olika men har i grund och botten samma behov- mat, sömn, omvårdnad och kärlek (och lite mer såklart, men de mest basala) Som förälder är det din uppgift att visa din lille bebis hur man överlever i den här världen. Din stora frågade på ett sätt, och din lille på ett annat. Din lille är en helt ny och annan individ än din dotter. Jag har tre barn och alla tre är både lika och olika. Fundera inte så mycket på hur det funkade med storasyster och hur det inte funkar med lillebror. Se till att du svarar på lillebrors frågor istället. Hänger du med?

Vi är här och stöttar vidare

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
tesanpesan

Inlägg av tesanpesan »

Hej!

Tack för svar! :D jag blev verkligen glad och hjälpt av dina svar!

Ja, tyvärr är det nog vanligt att man jämför barn, vilket jag vet att man inte ska göra. Nu ska jag ta nya tag och verkligen satsa på att se vad som fungerar för honom.

Ikväll la jag honom i vagnen och vagnade honom till sömns, och det har fungerat. Han somnade på ca. 5 minuter! Helt otroligt med tanke på att det har tagit 2 h de senaste månaderna. :D Nu ligger han i magläge, vilket gör mig lite nervös då jag ännu inte har något andninglarm. Jag märker dock att han sover bättre på magen.

Jag har verkligen "tankat" honom rejält med mat inför natten, och hoppas nu att han sover. :D Ska jag försöka att endast ge honom ett nattmål nu? Om han vaknar tidigare, ska jag då vagna honom?

Jag har läst sammanfattningen flera gånger och det verkar bra. Det jag undrar dock är hur man gör med sömnen under dagtid. Nu är ju han 2 månader och vad jag förstår när jag läser står det hur barnet ska sova när han är 1 månad. Jag undrar dock om det är meningen att de ska sova samma timtal dagtid när han nu är 2 månader? Ska jag väcka honom dagtid då han sovit sina timmar eller ska jag låta honom vakna av sig själv?

Jag har även en fråga kring amningen. Min mjölkproduktion är nu anpassad efter att han äter på båda brösten vid varje amningstillfälle. Han äter ca. var 3:e timme. Ska jag fortsätta på detta sätt, eller ska jag göra som det står i sammanfattningen. Han är nämligen inte mätt efter att han ätit från ett bröst, utan skriker jättemycket tills han får äta av det andra bröstet. Efter det är han mätt och nöjd.

Många frågor - jag vet. Hoppas att det är ok!

Tack!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja, tyvärr är det nog vanligt att man jämför barn, vilket jag vet att man inte ska göra. Nu ska jag ta nya tag och verkligen satsa på att se vad som fungerar för honom.
Kanon :D
Ikväll la jag honom i vagnen och vagnade honom till sömns, och det har fungerat. Han somnade på ca. 5 minuter! Helt otroligt med tanke på att det har tagit 2 h de senaste månaderna. :D Nu ligger han i magläge, vilket gör mig lite nervös då jag ännu inte har något andninglarm. Jag märker dock att han sover bättre på magen.
Kanon igen :D Tänk bara på att du ska backa från vagnandet, dvs vagna som besked och låt lillen somna in på egen hand. Men bra såhär i början.

Beställ andningslarm pronto!
Jag har verkligen "tankat" honom rejält med mat inför natten, och hoppas nu att han sover. :D Ska jag försöka att endast ge honom ett nattmål nu? Om han vaknar tidigare, ska jag då vagna honom?
En sak i taget skulle jag säga i det här läget. Se till att få ordning på dagarna med bra struktur, mat, sömn, umgänge mm så är det mycket möjligt att nätterna ordnar till sig själva. Om de inte gör de så kan du ge dig på en nattmålskur, men avvakta du en vecka eller två först.
Det jag undrar dock är hur man gör med sömnen under dagtid. Nu är ju han 2 månader och vad jag förstår när jag läser står det hur barnet ska sova när han är 1 månad. Jag undrar dock om det är meningen att de ska sova samma timtal dagtid när han nu är 2 månader? Ska jag väcka honom dagtid då han sovit sina timmar eller ska jag låta honom vakna av sig själv
Sömnbehovet är 16 timmar vid 2 månader. Skillnaden är att de ofta brukar bli kvällströtta då och kan med fördel ha 11-12 timmar natt (med nattmål) 12 timmar natt ger 4 timmar kvar att fördela på dagen. Jag har inte haft strikt schema så tidigt som två månader men sovpassen blev 1.5-2.5-45 (ca 11 h natt) runt två månader (om jag inte minns helt fel) Jag väckte, har alltid gjort med mina. Tycker att det är skönt att ligga steget före, och barnen verkar gilla det också. Ett bra sätt är ju att räkna vakentimmar. Max 8 timmar per dag, och sedan sova natt, vilken kan infalla lite olika beroende på hur långa sovpassen varit under dagen. Hänger du med?
Jag har även en fråga kring amningen. Min mjölkproduktion är nu anpassad efter att han äter på båda brösten vid varje amningstillfälle. Han äter ca. var 3:e timme. Ska jag fortsätta på detta sätt, eller ska jag göra som det står i sammanfattningen. Han är nämligen inte mätt efter att han ätit från ett bröst, utan skriker jättemycket tills han får äta av det andra bröstet. Efter det är han mätt och nöjd.
Är inte helt säker på att jag förstår, men principen är bröst 1, rap, påfyllning b1- skötning, umgänge, påfyllning b2, rap, påfyllning b2. Allt sker inom 1.5 timme. Tänk att det ska ta ca 4 timmar mellan starten från mål 1 till mål 2. I praktiken är det ju bara 2.5 timme från sista påfyllningen på första målet och starten på nästa mål (den tiden används ju mestadels till att sova) Det viktiga är mätt mage, så mata på allt du kan inom 1.5 timme. Med min yngsta hade jag inte alltid stenkoll på klockan, men principen var så mycket mat som bara går ner under tiden han är vaken.
Många frågor - jag vet. Hoppas att det är ok!

Fråga på, vi finns här. Verkar som att du är på rätt väg. Ta det lugnt och inför med varm (men bestämd) hand.

:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
tesanpesan

Inlägg av tesanpesan »

Hej!

Tack för dina svar! :D

Natten gick ganska bra. Insomnandet gick som sagt mycket bra. Tog bara några minuter. Han sov sedan till kl. 02.00, ammades då. Sedan vaknade han 05.00, då han ammandes igen. Då märkte jag dock att han inte åt så mycket. Han var nog bara tuttig. Sedan vaknade han kl. 06.00 igen. Här kunde han inte somna om direkt, utan han somnade sedan vid ca. 06.50 och sov till 07.30. jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att inte vakna så tätt på morgonen. Är det att han behöver mer mat på dagen? Innan jag la honom flyttade jag honom från vagnen till hans säng och jag kunde därför inte vagna honom. Ska jag kanske låta honom sova i vagnen hela natten?

Idag har jag försökt följa schemat så mycket som möjligt. Han har somnat när jag vagnat honom. Han har faktiskt somnat själv nu! :D Schemat har sett (ska se ut) ut enligt följande:

07.30: Mat, vakentid
09.00 - 10.30: Sova
10.30: Mat, vakentid
12.00 - 14.30: Sova
14.30: Mat, vakentid
16.45: Sova
17.45: Mat, vakentid
20.00: Sova

Han har också ätit mycket. Något som jag undrar är sovtiderna. Han har ju knappt sovit på dagarna tidigare, men idag har han sovit som en stock. Jag har väckt honom vid ovanstående tider men han har varit supertrött hela dagen! Bör han sova längre tider än dessa? Saken är dock att min dotter kom hem sjuk från förskolan idag, vilket gör att jag är lite orolig över att han börjar bli sjuk, därav tröttheten.

Amningen tycker jag blir lite krånglig. Jag känner inte att jag har tillräckligt med mjölk för att amma så som du beskrev. Är följande ok att göra: amma från båda brösten vid ett och samma tillfälle. Strax innan insomnandet ge ersättning? Får han för lite mat då?

Tack för att du tar dig tid och läser mina frågor! :D

Tack! :D
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Nu hoppar jag in och svarar här :D Tycker att du gör ett superfint jobb! Det skall "klaffa" för lillkillen med allt det nya men det skall ju även klaffa för dig! Det tar ett tag innan man känner helheten faller på plats och du får en vardag i det hela. Under tiden får man har tålamod med att man STRÄVAR mot målet :D

Antagligen vaknar han av lite olika anledningar. Lite av gammal vana och det här med vargtimmen, har du läst om den? Det kan vara lite knivigt med morgontimmarna även för barn som inte sover hela natten än. Men som sagt, när du känner att du fått kläm på dagarna så kan man ta itu med nätterna och då vagnar du ju honom om han vaknar vid tider då du inte har nattmål.

Jag skulle konsekvent använt vagnen och vagnat åtminstone tills schemat sitter. Själv har jag vagnat fram tills vi infört hel natt och då gjort allt på ett bräde dvs infört spjälsäng och eget rum i den vevan med :D

Många barn reagerar som du beskriver med tröttheten, när de haft för lite sömn ett tag och får mer. Sömn föder sömn! Så ha lite tålamod, han kommer i kapp nu :D

Om amningen är trixig och du känner att du inte har tillräckligt kan du amma först så mycket det går och sen fylla på med flaskan. Standardmodellen bryr sig inte om det är amning eller flaska så att säga :D man kan tillämpa vilket man vill och kombinera om man vill. Men se till att det är matning enligt SM-konceptet och inte lite hela tiden så att säga... Viktigast att ungen är mätt och nöjd!

Kanske att han åker på samma som syrran, det kan man ju inte veta. Men eftersom han reagerar så himla fint på sm hade jag fortsatt så gott det går även om han blir sjuk (de blir de ju förr eller senare ändå menar jag...) Desto viktigare då att han får ordentligt med sömn och mat!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"