Syskon med stor åldersskillnad i samma rum?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Språttan

Syskon med stor åldersskillnad i samma rum?

Inlägg av Språttan »

Hej!
Nu har storebror blivit hela 6 år i veckan och lillasyster är 8 månader. Kärleken dem emellan är total och det värmer mitt hjärta att se. :)

Lillasyster är kurad med gott resultat medan storebror sover lite för få antal timmar men har ganska bra kvalitet på sömnen numer (först efter en kostomläggning vid drygt 3 års ålder blev sömnen bättre). De sover idag i varsitt rum och mitt rum är emellan deras. Nu har storebror några gånger i förbifarten sagt att "jag vill sova i samma rum som lillasyster". Jag vet att många lägger syskonen i samma rum men har väl eg. inte tänkt tanken eftersom det är nästan 5,5 år emellan dem. Nu till hösten börjar storebror dessutom i förskoleklass om det kan ha någon betydelse i sammanhanget.

Men, samtidigt vill jag ju gärna att syskonkärleken ska bestå och blomstra ytterligare och kanske, kanske, kanske att det skulle kunna gynna storebrors sömn också om han ser att hon sover gott när han vaknar (för) tidigt på morgonen?

Jag skulle i så fall kunna göra om ett av rummen till enbart lekrum (eller åtminstone förvaring av leksaker och böcker), och ha ett skrivbord där som storebror har i sitt rum idag. Det används inte så flitigt ännu men kanske att det blir andra bullar i höst! Sovrummen är på övervåningen och dagtid är vi mest på nedervåningen ändå så under ganska lång tid framöver skulle ju inte storebror bli störd där av lillasyster då hon mestadels är där jag är.

Har någon några kloka tankar och idéer om detta?

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miar70
Kontakt:

Re: Syskon med stor åldersskillnad i samma rum?

Inlägg av miar70 »

Slå till tycker jag :D haka på storebrors önskan! Mina barn har fått egna rum när de varit 10-11 år, så fram till dess kan de gärna dela. Kanske just åldersskillnaden gör det ännu mer angeläget om att dela rum? Så att deras syskonband stärks ännu mer nu under småbarnsåren? Tycker din idé om ett lekrum låter jättebra och att storebror kan ha sitt skrivbord där han sover. Så skulle jag också ha gjort :D .

Spännande att höra vad ni bestämmer er för, du berättar väl hur det går?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu såg jag att jag hade läste lite tokigt, du hade inte alls tänkt ha skrivbordet där brorsan har sitt rum i dag. Men det kanske är en tanke ändå, att ha så? Då har han en plats där han kan sitta och skriva och pyssla i lugn och ro. Kanske göra läxorna (fast mina barn har gjort det mesta sånt vid köksbordet :wink: ).
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Språttan

Inlägg av Språttan »

Jag tänkte att han kan ha skrivbordet i lekrummet (dvs. hans sovrum idag) eftersom hon ju inte kommer vara där så mycket - åtminstone under ett bra tag framöver. Annat än när vi är där gemensamt menar jag.

Hon tar sina lurar inomhus i spjälsängen och därför blir ju sovrummet "upptaget" ibland dagtid (för storebror). Hur gör man förresten för att få lillasyster att ibland kunna somna i vagnen dagtid (när jag måste göra ärenden)? Nu har hon vant sig vid att sova inne i mörkt rum och det fungerar jättebra men ibland vill jag ju kunna vara flexibel...

Jag misstänker också att mycket av läxarbetet kommer ske vid köksbordet där vi idag ritar och pysslar med allt möjligt så lekrummet är mest för att ha saker i (så att inte jag blir galen på alla legobitar mm.!!) och att kanske ha någonstans för honom att vara ifred när en kompis kommer hit.

Tack för svar! Jag och mina två syskon hade varsitt rum och jag har känt att det är självklart när man har utrymme, men efter att ha blivit BB-frälst och SHN-frälst mm. :D så tänker jag naturligtvis annorlunda där! Jag känner också att jag behöver lite input innan jag tar en diskussion med maken - som inte alltid tänker i samma banor som jag (han arbetar borta under veckorna så han tänker inte så mycket alls konkret vad gäller barnen utan det är mitt "jobb/ansvar"... :roll: ) Men goda argument lyssnar han förståss på!

Jag ska klura lite på logistiken på övervåningen och möbleringen så att jag kan presentera det bra för maken, för jag känner mig ganska sugen på förändringen! Då blir det dessutom bara ett rum som måste vara helmörkt!! Apropå helmörkt; bör man ha en mörkläggningsgardin runt resp. barnsäng (främst lillasyster som är kurad) för avskildhet och att säkerställa att det är helmörkt ifall jag ev. skulle behöva öppna dörren och gå in till någon av dem under natten?

Kram, Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"