Nu har storebror blivit hela 6 år i veckan och lillasyster är 8 månader. Kärleken dem emellan är total och det värmer mitt hjärta att se.
Lillasyster är kurad med gott resultat medan storebror sover lite för få antal timmar men har ganska bra kvalitet på sömnen numer (först efter en kostomläggning vid drygt 3 års ålder blev sömnen bättre). De sover idag i varsitt rum och mitt rum är emellan deras. Nu har storebror några gånger i förbifarten sagt att "jag vill sova i samma rum som lillasyster". Jag vet att många lägger syskonen i samma rum men har väl eg. inte tänkt tanken eftersom det är nästan 5,5 år emellan dem. Nu till hösten börjar storebror dessutom i förskoleklass om det kan ha någon betydelse i sammanhanget.
Men, samtidigt vill jag ju gärna att syskonkärleken ska bestå och blomstra ytterligare och kanske, kanske, kanske att det skulle kunna gynna storebrors sömn också om han ser att hon sover gott när han vaknar (för) tidigt på morgonen?
Jag skulle i så fall kunna göra om ett av rummen till enbart lekrum (eller åtminstone förvaring av leksaker och böcker), och ha ett skrivbord där som storebror har i sitt rum idag. Det används inte så flitigt ännu men kanske att det blir andra bullar i höst! Sovrummen är på övervåningen och dagtid är vi mest på nedervåningen ändå så under ganska lång tid framöver skulle ju inte storebror bli störd där av lillasyster då hon mestadels är där jag är.
Har någon några kloka tankar och idéer om detta?
Kram,