Tips för att Mätta en 4 mån..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Vera

Tips för att Mätta en 4 mån..

Inlägg av Vera »

Hej,

vår lillaiflocka är standard-metodad från att hon var 3 veckor.
Hon har aldrig haft större prolem med sömnen förens fram till nu.

Hon ar varit en säker sovare sedan start och har fram till 4 mån somnat prick kl 21 utan problem och vaknat 07. Nu när hon fyllde 4 mån ville vi korta ner kvällstiden och ha 12 timmars nätter dvs 19-07 och började gå efter Torsmammas exempel på SM schema för en 4 mån.
Men här började strulet. Vi har svårt att få henne att somna kl 19 och vagnar och ramsar i säker 30-40 min innan hon somnar sen vaknar hon kl 06 varjemorgon. Vi har försökt att vagna och ramsa om , men det funkar inte. Det är inget panikskrik hon tar till med utan det startar med joller som blir lite gnölande och sen mer skrik.

Jag funderar på om det kan vara maten allstå at hon vaknar och är hungrig 06, eller vad tror ni? Och vad kan de struliga kvällarna bero på?
Jag ammar henne ff på dagarna men hon för ersättning babysemp 2 ca 260 ml innan hon somnar. Jag skulle vilja ge henne välling men hittar ingen för 4 mån. Kan man blanda ersättning med 6 mån välling? Är rädd att hon kan få ont i magen utav det? Jag tänkte även testa och ge henne ersättning varje mål även på dagen och bara amma henne på morgonen?
Vi har börjat testa smakisar , men hon äter inte så mkt ännu att det känns som att det mättar.. (hon får smakis varje lunchmål kl11)

Tack för svar :)
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Tips för att Mätta en 4 mån..

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vera och välkommen hit! :D

Grattis till dottern och till en sâ härlig start för er alla tillsammans! :heart: :thumbsup:

Jag tippar som du att det är hunger som spökar, när man närmar sig fyra mânader behövs det lite stadigare saker än bröstmjölk/ersättning. Samma sak hände hos oss med vâr storebror (som jag helammade fram tills dryga fem mânader dâ jag för första gângen hörde talas om Anna Wahlgren). Efter nâgra dagar med mycket gröt sâ blev sömnen bättre. Och lillebror, som standardmodellerades frân början, fick börja med smakisar innan fyra mânader och hans nätter blev stadigt längre och längre.

Du kan lugnt börja med sexmânadersvälling nu (det är samma som förut hette 4mânaders, men förpackningarna ändrades efter WHOs -missförstâdda - rekommandation om helamning fram till sexmânader). Känns det ändâ osäkert kan du ju börja med att blanda med ersättning och sen gradvis fasa ut ersättningen.

Men mitt hetaste tips är Riktig Mat! Har du Barnaboken? AW beskriver superfint i 3-4mânaderskapitlet hur man börjar med fast föda. Du kan ge lite vid varje mâltid (undantaget frukost och nattslurk) och fylla pâ med bröst/ersättning. Hâll koll pâ att magen hänger med och ge sedan henne sâ mycket skedmat hon vill ha. Mjölken kommer att bli som en mâltidsdryck ganska snart och jag satsar en slant pâ att nätterna blir rejält mycket bättre efter typ en vecka med mera mat. :D
Mânga gillar Johanna Westmans "Andra mosboken" för tips pâ god och mättande barnmat.

Lycka till, rapportera gärna! :D

:heart:
Vera

Inlägg av Vera »

Hej igen!

Tack för ditt svar! Nu en liten rapport om vad som hänt. :)

Hon är så duktig och är alltid med på alla nya rutiner vi försöker traggla in :) Läggning på kvällen kl 19 är absolut inga problem längre , det tog bara några dagar för henne att vänja sig vid den tidigare tiden igen så inga mer struliga kvällar. Hon sover jättebra men det vi ff inte får till är morgonen. Hon vaknar exakt 05.55 varje morgon! Då ligger hon och jollrar lite för sig själv i kanske 10-20 min sen blir hon gnälligare och då har vi vagnat. Hon har inte somnat om utan vi har utnyttjat kvarten och tagit upp henne 06.45 ist för 07.00

Sömn på dagen löper på jättebra. Hon sover nästan alla pass utomhus. Hon får fast föda vid varje mål (förutom frukost och kvällsmål) Hon äter nog total under dagen ca 200 gr fast föda och till varje måltid ca 120-200 ml ersättning. På kvällsmålet får hon ca 150 ml välling blandat med 100 ml ersättning. Kanske kan öka på vällingen här? Hon verkar inte ha några problem med magen efter att vi gett henne välling så det funkar bra! Sen tycker vi det är svårt att veta hur mkt fastföda vi kan ge henne, hon käkar med god aptit så det känns som att vi skulle kunna ge henne ännu mer!

Hon är väldigt nöjd i övrigt så ovan är väl egentligen inga problem för oss. Hon sover ju faktiskt 11 timmar per natt men det hade varit så skönt att få till den sista timman för henne på morgonen!

Tack sålänge :)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Så bra ni jobbat! Underbart att läsa!

Hur ser ert schema ut nu?
Vera skrev: Jag ammar henne ff på dagarna men hon för ersättning babysemp 2 ca 260 ml innan hon somnar. Jag skulle vilja ge henne välling men hittar ingen för 4 mån. Kan man blanda ersättning med 6 mån välling? Är rädd att hon kan få ont i magen utav det? Jag tänkte även testa och ge henne ersättning varje mål även på dagen och bara amma henne på morgonen?
Vi har börjat testa smakisar , men hon äter inte så mkt ännu att det känns som att det mättar.. (hon får smakis varje lunchmål kl11)
Den välling som är märkt från 6 månader var framt tills för några år sedan märkt med 4 månader :D Både Mild havrevälling och Mild Majsvälling går bra att börja med nu. Börja lugnt med 25% välling blandat med 75 % ersättning. Håll koll på magen så den hänger med och öka sen successivt.

Gör som du känner känns rätt med amningen - du kan ju också amma och komplettera med ersättning/välling blandning. Bra att ni börjat med smakisar! Erbjud glatt vidare, för varje dag kommer du märka att mer går ner :D !
Och snart finns det ingen hejd på hur mycket mos som behövs!

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Här spelade min dator mig ett trick! Jag såg bara ditt första inlägg och inte Saris svar :shock: !
Vilken härlig rapport!!
Mamma till V 2008, L 2010
Vera

Inlägg av Vera »

Tack för bra tips! :D
Det har gått bra! Men jag måste få fråga en ny fråga om nån vet (vad hade jag gjort utan detta forum och min AW-bok.. :) )

Jag bygger på min fråga eftersom hon nu är 5 mån :)

Min BM tycker att jag ger min lilla för mkt mat! Så jag har blivit orolig att jag redan nu får in henne på "fel" matvanor.
Min lilla har varit intresserad utav mat sedan jag började och jag har bara kört på! Jag gav henne mindre under dagen igår efter att jag hade träffat min BM vilket resulterade i en riktigt strulig natt , hon vaknade ett flertal gånger vilket är så ovant för oss då hon är standardmodellad från 3 veckors ålder.

Hur mkt mat ska jag ge vid varje mål? Jag har tänkt -så mkt hon nånsin kan tänkas orka äta! Men hon ligger över sin kurva på vikt! Och jag vill som sagt inte att hon ska få fel uppfattning om mat och är det fel av oss att bara köra på?

Såhär här har jag tänkt att vårt mat och sov schema ska se ut:

07.00 vakna - ersättning 220 ml
08.45- 09.30 - 45 min lur
10.00 1 port gröt och vatten eller fruktdryck
11.30-13.30 sova
13.30 - lunch , en burk matpure 135 ml och fruktpure 100 ml. Vatten
15.30 -15.50 20 min lur
16.30 Middag 1 burk matpure ca 135 ml (målet är att hon ska äta middag med oss , men vi får inte ihop det riktigt med vår egen middag eftersom det är lite tajt med att hinna hem för min sambo från jobbet)
18.00 bad
18.30 välling ca 260 ml (3 delar välling 1 del ersättning)
19.00 god natt!

Jag har tidigare gett henne ersättning vid varje mål nästa 250-150 ml åt gången, men har kommit på att hon kanske inte egentligen behöver det saken är att hon inte gillar vatten har ifs inte tragglat så länge med det utan bara testat i 2 dagar så det kommer väl.
Vet att det är olika för olika bebisar men finns det ngt jag kan förhålla mig till då det gäller hur mkt mat per dag och hur mkt vätska en 5 mån ska ha?

Tack och trevlig helg :D
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Vad skönt att läggningarna börjat fungera igen. När man introducerar nya saker, får man nog ibland räkna med några dagars/någon veckas övergång innan det riktigt landar hos den lilla. Alla förändringar ifrågasätts mer eller mindre får jag för mig.

Maten var ett litet orosmoln för mig med. Jag förstod inte hur den lilla som någon vecka tidigare nöjde sig med bröstmjölk, helt plötsligt ville ha burkvis med mat. Det jag då gjorde var att jag avslutade målet före lillan helt enkelt var nöjd och det tror jag faktiskt är värre än att ligga lite över viktkurvan. Jag tycker inte alls det ser tokigt ut med ditt matschema - vårt var nog väldigt likt er. Om den lilla vill ha så fortsätt ge! Ena veckan vill de ha massor, ibland vill de ha lite mindre. Det är ju trots allt mat du serverar - inte godis och kakor :)

Jag har tyvärr inga siffror på rekommenderad mängd mat, men har märkt när jag kollat runt på andra trådar att det kan var ganska olika.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Vera

Inlägg av Vera »

Hej och tack för snabb respons. :)

Men det känns lite lugnade det du skriver.Absolut det tar ju ett tag innan nya rutiner sitter så jag ska testa och se hur nedan schema funkar.

tack igen :)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här måste jag göra ett snabbt inhopp för jag blir galen på BM som tror att små barn kan bli feta om de inte följer sin egen kurva exakt.

Alla mina fyra barn har börjat med smakportioner vid 3,5 mån ålder, när de varit dryga fyra månader har de ätit mycket mat. Ingen av barnen är feta eller har ett konstigt förhållande till mat, de är mycket normala, äter nästan allt, är glada och sover gott.

Så mata på så mycket som det bara går i, det är barnet som säger stopp när magen är mätt. Fyll på med ersättning och skippa vattnet som bara fyller magen men inte mättar mer än för stunden. Du kan inte mata för mycket, det enda som man ska tänka på är att lilla magen hänger med.

Linus som nu blir 5 mån om två dagar äter så här:
7.00 Ammas till frukost
10.30 3 iskuber (drygt en msk) kött, 2 kuber sås, 3-4 kuber grönsaker och en potatis, och så en banan eller ett äpple eller ett päron till efterätt och så lite tuttemjölk som påfyllning.
14.00 Havregrynsgröt eller annan hemlagad gröt, 2 kuber katrinplommon, en frukt och så tuttemjölk
17.00 Samma som kl. 10.30 men med fisk eller kyckling istället för köttet.
18.30 Tuttemjölk som nattslurk.

Var alltså inte rädd för att ge lilla barnet mat, en mätt mage främjar en god sömn och en glad unge.

Sen kan du ju lite fint fråga BM om hon verkligen följer sin viktkurva själv... :wink:

Förlåt min något irriterade ton men jag bli så upprörd när människor tycker att små bebisar inte ska få vara mätta. Tänker då på din BM och inte på dig. Jag vet ju hur jag blir när jag inte får äta ordentligt pga tidsbrist eller ren lathet, glad och go blir jag ju inte precis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Vera

Inlägg av Vera »

Hej Susan!

Tack för ditt bra inlägg!! =D> nu blev jag peppad igen :)
Jag blev väldigt förvånad när min Bm tyckte att jag skulle dra ner på maten för att inte riskera att hon blir för tjock (min lilla ligger inte så mkt över sin kurva dessutom..) Eftersom det är vårt första barn har vi inget att jämföra med så har vi har tänkt att vi kör på tills hon själv inte velat ha mer mat.
Hon är i stort sett alltid glad och pigg så jag trodde ju att vi hade gjort ngt bra när jag berättade att hon åt med sån god aptit! Jag fick såå dåligt samvete efteråt och var rädd för att vi leder in vår lilla på dåliga matrutiner! Men känner mig mkt lugnare nu och känner desutom att vi faktiskt gör rätt! :)

Håller med, jagblir också riktigt grining om jag inte får äta och sova ordentligt och tänker att bebisar borde väl reagera på samma sätt?

Tack och ha en bra dag !
kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup: Pust, nu är jag lugn igen när jag läst ditt inlägg. :) Fortsätt ni att mata tösabiten, det finns ju ingen mening i hela världen att behöva gå hungrig när det finns tillgång till mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hur har det gått :?:
Vi känner igen oss i era frågor :)
Hur gjorde ni med nappen :?:
Lilla E 2011-03-13
Vera

Inlägg av Vera »

hej ,

oj vad trevligt att fått svar på en tråd :)
hmm vad syftar du på? Menar du maten eller sömnen? Men här kommer en rapport.

Vår lilla tjej är närmare 9 mån snart och hon både sover och äter precis som hon ska :)

Det var bara att ha tålamod, vi vagnade och ramsade och tillslut , tror inte det tog mer än några dagar så somnade hon prick 19 varjekväll. Då la vi över henne i sin säng igen och det funkade bra!Att hon vaknade tidigt på morgonen tror vi berodde på att hon hon hade börjat vända på sig och inte kunde vända sig tillbaka så vi gick bara in och la henne tillrätta och även det pågick bara några dagar och fram tills nu har hon sovit sina 12 timmar. :D
Vi började med välling vid 4 månader och hon älskar det, verkar mätta så gott inför en natt! Vi ökade även matmängden och hon fick äta tills hon inte ville ha mer.
Hon käkar med god aptit vi försöker variera maten så gott det går med olika smaker och har väl hittills inte stött på ngt hon inte gillar.

De gånger hon har brutit sitt mönster är när vi av nån otrolig idiotisk anledning gav henne napp. Vi var lata när vi var ute och reste och gav henne nappen men bestämde fort att vi måste sluta då den bara störde hennes nattsömn eftersom hon vaknade utav att hon tappat den. första gången vi slutade med napp (ja.. vi har gjort det dumma misstaget två gånger skämms av att säga det :oops: ) tog det en vecka , det var i samband med att vi skulle få henne somna 19 ist för 21 så vet inte om det var för mkt nytt på en gång. Andra gången tog det bara en natt sen var hon tillbaka i sitt vanliga mönster. Den kvällen blev det väldigt mkt frågor när hon skulle somna men gjorde det till slut och vaknade inte alls på natten. Natten därpå gick det som sagt jättebra!

Nu har hon haft en light version utav 8 mån ångest. Vaknade två nätter på raken och var ledsen men vi buffade och ramsade och sedan dess har det inte visat sig mer än att hon kan bli väldigt arg och frustrerad för ingenting samt att ensamleken inte funkar lika enkelt längre. Jag har läst lite här på forumet om hur det kan lindras och det har gått bra!
I det stora hela så är hon en jätteglad liten tjej!

då så hoppas vår rapport kan vara nån nytta för dig?
kram :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det låter ju som om ni har det jättebra tycker jag. vad kul att höra. :thumbsup:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"