Jag har en liten tjej som blir 6 veckor i morgon. Hon är ganska lugn men har lite luftproblemer. Jag har några frågor angående sømn och amning.
Jag har ett bra och ett dåligt brøst. Båda mina barn har vägrat sig att äta från høger brøst och det gør att det blir mindre och mindre mjølk i det. Jag prøver allt jag kan att ge de från høger men ju äldre de blir desto svårare är det før de bara gråter på en gång jag erbjuder de det brøstet. Jag ammade mitt førsta barn tills hon var 8,5 månader men från hon var 3 månader åt hon bara från vänster brøst. Nu ser det ut till att det blir likadant med lillasyster.
Hur gør jag när jag bara ger från 1 brøst, jag tänker då på "Standardmodellen" med att først ge från 1 brøst, så det andre føre de ska sova.
En annan fråga jag har är angående sømn. Vera, som hon heter, har brukat äta 1-2 gånger pr natt men de sista nätterna har det bara blivit fel. Hon vill inte sova i sin säng och vill helst ligga med tutten i munnen hela natten (och det gør att jag inte sover). På dagarna sover hun ute i vagnen och då sover hon ofta 2*3 timmar med mat emellan. Hon vaknar ofta ca kl 17 och då vill hon inte sova førns kl 20-21 igen. Jag brukar ta upp henne och ge henne mat när jag lägger mig kl 22-23. Jag ger henne mat i mørkret på sovrummet och hon somnar medans. När jag lägger ner henne så børjar hon vrida och vända på sig och till slut gråter hon. Det här håller hon på med i timmesvis och jag ligger vaken, stoppar in nappen 100 gånger osv.
Kan någon hjälpa mig några tips om hur jag ska få ordnat det här? Jag hade fødselsdepresjon efter mitt førsta barn och jag är livrädd før att få det igen och sømnbrist hjälper inte precis før att førhindre det
Jag undrar också hur jag ska gøra om hon vaknar tex efter 30 min på dagtid? Ska jag amma henne då och prøva att lägga henne igen eller ska hon få vara vaken uten amning (så länge det går)?
På førhand tusen tack før tips