Några frågor från en nybörjare!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammatil2

Några frågor från en nybörjare!

Inlägg av mammatil2 »

Først måste jag ursäkta mig før eventuelle stavfel. Jag har bott 13 år i Norge så jag har blivit lite språkførvirrad :)

Jag har en liten tjej som blir 6 veckor i morgon. Hon är ganska lugn men har lite luftproblemer. Jag har några frågor angående sømn och amning.

Jag har ett bra och ett dåligt brøst. Båda mina barn har vägrat sig att äta från høger brøst och det gør att det blir mindre och mindre mjølk i det. Jag prøver allt jag kan att ge de från høger men ju äldre de blir desto svårare är det før de bara gråter på en gång jag erbjuder de det brøstet. Jag ammade mitt førsta barn tills hon var 8,5 månader men från hon var 3 månader åt hon bara från vänster brøst. Nu ser det ut till att det blir likadant med lillasyster.

Hur gør jag när jag bara ger från 1 brøst, jag tänker då på "Standardmodellen" med att først ge från 1 brøst, så det andre føre de ska sova.

En annan fråga jag har är angående sømn. Vera, som hon heter, har brukat äta 1-2 gånger pr natt men de sista nätterna har det bara blivit fel. Hon vill inte sova i sin säng och vill helst ligga med tutten i munnen hela natten (och det gør att jag inte sover). På dagarna sover hun ute i vagnen och då sover hon ofta 2*3 timmar med mat emellan. Hon vaknar ofta ca kl 17 och då vill hon inte sova førns kl 20-21 igen. Jag brukar ta upp henne och ge henne mat när jag lägger mig kl 22-23. Jag ger henne mat i mørkret på sovrummet och hon somnar medans. När jag lägger ner henne så børjar hon vrida och vända på sig och till slut gråter hon. Det här håller hon på med i timmesvis och jag ligger vaken, stoppar in nappen 100 gånger osv.

Kan någon hjälpa mig några tips om hur jag ska få ordnat det här? Jag hade fødselsdepresjon efter mitt førsta barn och jag är livrädd før att få det igen och sømnbrist hjälper inte precis før att førhindre det :( Jag somnar inte om jag lägger mig på dagen tyvärr.

Jag undrar också hur jag ska gøra om hon vaknar tex efter 30 min på dagtid? Ska jag amma henne då och prøva att lägga henne igen eller ska hon få vara vaken uten amning (så länge det går)?

På førhand tusen tack før tips :)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Några frågor från en nybörjare!

Inlägg av SusanD »

Hej och varmt välkommen till Forumet.

Grattis till den nyaste familjemedlemmen. Förstår att du får lite panik eftersom du hade förlossningsdepression efter ditt första barn, dit vill nog ingen igen.

Men försök att se den här nya lilla tösen som just en ny familjemedlem så du inte i förväg bestämmer hur saker och ting kommer gå.

De här luftproblemen tösen har är det någon form av astma eller liknande? Hur ställer det till det för henne?

Har du försökt ta upp lilla barnet sovandes och lägga till ditt högra bröst? Om inte så testa, ibland funkar det. Antar att du redan prövat att sitta, ligga och mata från fel håll, alltså att du lägger tösen som när man matar tvillingar med huvudet vid högra bröstet och lilla kroppen ut under din högra arm.

Det är ju ändå helt bra att kunna amma fullt från ett bröst, en del kan ju inte amma alls så misströsta inte.

Du får nog bara testa olika knep för att få lilla barnet att äta ur det högra bröstet och funkar det inte så funkar det inte. Då matar du på allt vad du kan ur det vänstra bröstet och så vår det vara bra så. Är det nu så att den mjölken inte räcker så får du fylla på med ersättning.

Min lilla Linus som nu närmar sig 5 månader med stormsteg åt en stor portion mat till middag, drack sen upp all mjölk i vänster bröst och lämnade höger bröstet åt sitt öde, fullt och ömmande. Jag fick pumpa ur det och utan ansträngning fick jag ut 150 ml och småttingar är ju ännu effektivare så det fanns nog en hel del kvar. Slutsatsen blir då att ett bröst räcker långt, eller hur?

Sträva enligt standardmodellen att ha henne vaken två timmar och sen får hon sova två timmar och så väcker du henne när det är matdags. Eller så lyfter du bara varlig upp henne och lägger till det högra bröstet så kanske hon äter lite från det med.

Napp har jag aldrig haft till mina barn, tycker det verkar jobbigt och vill de små suga så kan de göra det på sina händer.

Sover hon på mage med andningslarm?

Jag föredrar att ha småttingar sovandes i vagn både natt och dag för det är lättare att vagna än att buffa. Men det är vad jag tycker det. Får hon tillräckligt med mat borde hon lätt sova sina två timmar.

Sträva efter 2-2, mata på så gott du kan och ta upp henne sovandes och bjud det högra bröstet först, efterjaga med ersättning på flaska om hon inte blir tillräckligt mätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"