Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sanni

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Sanni »

Hej Anna :)

Tusen tack för svaret :heart:

Jag har gjort följande ändringar i schemat och skulle uppskatta väldigt mycket om jag fick lite råd och stöd med den

Så här ser schemat ut idag:
19:30 Sova
07:30 God morgon
10:00-10:45 Sova
11:00 Äta
12:30 Sova
14:00 Äta
16:45 Äta
18:30-19:30 Bad skoj välling
19:30 Sova

Här är schemat med gjorda ändringar:

07:30 God Morgon och äta frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Äta ( ligger lunchen för sent ??)
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:30-19:30 Bad skoj välling
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Känner du själv att lunchen kanske är lite sen, lägg den en kvart tidigare. En kvart kan göra all skillnad. Massor med mat och piffigt trugande :!:

Man bör eftersträva ungefär lika lång tid mellan målen - du har bara 2 tim och trekvart mellan 14 och 16.45. Där skulle jag satsa på 17 eller 17.15 eller rentav 17.30. Nattslurken kan komma tätare inpå sedan.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

I helgen blev bodde Isabella hos sina kusiner och det gick jättebra :D Vi sov över tillsammans med henne från fre-lör men hela lördagen och söndagen var hon utan oss helt och hållet.
Det som var bra men också lite retfullt var att det gick bättre med sovningen när farbror la henne än vad det gör hemma :^o Fast det är klart att det var två andra barn med och underhöll henne hela tiden så hon var säkert tröttare än vad hon brukar.
Idag har det också bättre med läggningarna än vanligt, hon har somnat på 5-10 min :D Jag tror att hon behövde en paus från oss föräldrar :wink:
På kvällarna har det tagit ungefär 15 min att lägga henne tidigare så det ska bli intressant att se hur det blir de kommande dagarna. Det svåra är "Skrattet till gonattet" tycker vi eftersom hon fattar att det är dags att sova så fort vi går in i sovrummet på kvällen. Vi skojar så mycket vi kan men hon är aldrig glad när vi sätter henne i spjälsängen...

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Isabellas mamma skrev:lite retfullt var att det gick bättre med sovningen när farbror la henne än vad det gör hemma :^o --- Jag tror att hon behövde en paus från oss föräldrar :wink:
:D Ack ja :roll: Ty föräldrar har (förståeligen) en benägenhet att omge sig med egna orosvargar :roll: Vilket ju är det sista lilla barnet behöver ovanpå sina egna, om man säger. Det var vargen vi skulle hålla stången, vargen med hela sitt följe, BORTA från barnet :mrgreen:

Och det är därför jag manar till saklighet. Samma saklighet man förhoppningsvis anlägger när man matar små barn :wink: Om det hjälper att tänka på :?: Ni överlämnar barnet åt sömnen. Tänk så. Och sömnen är hennes egen. Lika lite som ni kan äta åt henne kan ni sova åt henne. Ni kan bara ge henne de bästa förutsättningar att äta respektive sova, och det är inte så bara =D>
Isabellas mamma skrev:Det svåra är "Skrattet till gonattet" tycker vi eftersom hon fattar att det är dags att sova så fort vi går in i sovrummet på kvällen. Vi skojar så mycket vi kan men hon är aldrig glad när vi sätter henne i spjälsängen...
Skrattet-till-go'nattet odlar ni lämpligen utanför sovrummet :!: När ni sedan lägger barnet är det bara att lägga - kanske segla flygplan :?: :lol: -släcka och GÅ, direkt, med ramsan glad och trevlig och hög nog, nästan hurtig, utanför sovrummet, den också.

Förmodligen gör ni det klassiska lilla "misstaget" att dröja kvar över sängen, och/eller i rummet alls, därför att ni så hemskt gärna önskar bekräftelse från henne på att allt är bra, att hon är glad och tänker sova så gott nu genast och helst redan har somnat, med ett lyckligt leende på läpparna... Där har vi alltså lilla överkoncentrationen (=orosvargarna) igen :shock:

Så skrota otåligheten :!: Det här kommer att gå förbi och hon kommer att dyrka både säng och sömn. Men packa er UT - ni stör :shock:

Vilket alltså inte betyder att ni ens får drömma om att ge upp skrattet-till-go'nattet [-X

O:) :heart: :sleep:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej. Härligt med sovet borta. Säkert inga vargar hos läggaren heller om du är med. :wink: gällande skrattet, bry er inte om ifall hon är surkart, se till att smitta med er hutlösa glädje ist. :mrgreen:

Ha ha Anna, nu skrev vi samtidigt. Min mobil som agerar meddelandecentral på sem är.dock långsam att skriva på. :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Anna09 skrev: Min mobil som agerar meddelandecentral på sem är.dock långsam att skriva på. :heart:
:D Jösses, vilka finesser :shock: Nu får jag allt gå kurs hos dig :wink: :lol:

Isabellas mamma

Tack för svaren! :heart:
Skrattet-till-go'nattet odlar ni lämpligen utanför sovrummet När ni sedan lägger barnet är det bara att lägga - kanske segla flygplan -släcka och GÅ, direkt, med ramsan glad och trevlig och hög nog, nästan hurtig, utanför sovrummet, den också.
Vi har sett till att skratta utanför sovrummet och gått in, sagt gonatt till lampan och släckt lagt henne tillrätta och gått ut :) Det vi skulle kunna ändra är att ramsa lite gladare :thumbsup: . Tror att jag har ramsat lite mer bestämt...

Inatt sov Isabella heeela natten utan att vi ens hörde henne vakna en enda gång \:D/ :lol: Det tog 3 min för henne att somna efter att pappa lagt henne =D> och hon sov bra under dagen igår också...

:heart: :heart: :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Kära ni :)

Vi har åkt på en sväng av förkylning/maginfluensa här hemma och detta har drabbat vår lilla Lihon ochså. Han har varit så dålig och schemat och dygnsrytmen har gått upp och ner. Känns lite tråkigt då vi hade fått snurr på schemat och läggningarna så bra..Vi har självklart försökt att hålla schemat så bra det går men det har varit svårt. Jag skulle bara vilja ha lite råd i hur vi ska gå vidare, ska vi fortsätta som vanligt eller behöver vi göra någon "minikur" på nytt???

Så tacksam för råd :heart: :heart: :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!

Jag undrar om det går bra att jag startar en ny tråd utifrån min son och de funderingar som dykt upp hos mig efter kurningen eller ska jag fortsätta att skriva här?

Tacksam för svar :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Starta du en egen tråd, då blir det lättare för alla som vill hjälpa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Isabellas mamma

Hej!
Vet inte om jag ska fortsätta på denna tråd eller starta en ny?

Isabella har börjat krångla de senaste dagarna med sin dagslur och så vaknar hon kl 06.10 varje morgon. Veckan innan midsommar tog vi bort en av dagslurarna så nu sover hom bara en gång på dagen och då 1,5 tim (kl 12-13.30). Hon har dock vaknat runt kl 13 de senaste dagarna och vägrar somna om (tidigare har hon klarat att somna om själv). Hon blir bara förbannad om man ramsar...

Vad kan detta bero på och hur ska vi få bukt på det?

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ingen ny tråd behövs...det var väl din från början? Eller? 8-[
Isabella har börjat krångla de senaste dagarna med sin dagslur och så vaknar hon kl 06.10 varje morgon. Veckan innan midsommar tog vi bort en av dagslurarna så nu sover hom bara en gång på dagen och då 1,5 tim (kl 12-13.30). Hon har dock vaknat runt kl 13 de senaste dagarna och vägrar somna om (tidigare har hon klarat att somna om själv). Hon blir bara förbannad om man ramsar...
Jag föreslår att ni förlänger hennes enda lur till 2 tim istället. Sömn föder sömn och går man till 1,5 tim direkt efter att tagit bort en kortare dagslur kan det bli gnissel i maskineriet. De små hinner inte med i justeringen. :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Isabellas mamma

Tack för svaret!
Nu verkar det som att hon har börjat sova bättre igen :D Hon har lyckats somna om av sig själv både på dagslurarna och tidiga mornar \:D/ Jag antar att de var omställningen från två till en dagslur som spökade... Jag har gett henne marginalkvartarna de dagar som hon inte har vaknat själv men ofta så vaknar hon av sig själv när klockan är runt 13.30.

kram :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Isabellas mamma

Tji fick jag! Nu går det åt fel håll igen!!
Nu vaknar Isabella mellen 05.30-kl 06.00 på morgonen och är ledsen. Hon blir arg när man ramsar och fly förbannad om man går in och lägger tillrätta... På dagarna vaknar hon efter ca 50-60 min och somnar om ibland. Hon äter dåligt, har lätt till gråt, sämre balans och är trött hela dagen... Det var så här det var innan vi kurade henne fast då hade hon även febertoppar och kräkningar. Vi vill inte tillbaka till det :(
Vi har funderat på att lägga tillbaka förmiddagssovningen men problemet är att hon ska skolas in på dagis om 3 veckor och där sovs det bara 1 ggr/dag.
Är det nån som har nåt tips på hur vi ska göra?

8-[
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"