Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Skriv svar
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hej :D

Skulle behöva ha lite vägledning nu när vi trasslat till det lite för oss :oops:

Dottern har varit en säker sovare sen dryga tre månader med undantag för några veckor då pappa och mamma villade bort oss lite men snabbt hittade vägen igen! Det som alltid har varit är dock att hon vaknat till en till 4 gånger per natt och somnat om med ramsan. Ett tag övade hon vändningar i sängen som en galning och hamnade i de mest märkliga ställning och då var vi tvungna att gå in och hjälpa henne så att hon kunde somna om vilket hon gjorde på nån sekund. Vi har egentligen inte haft en enda natt utan ngt uppvak och nu börjar jag undra om det är normalt eller om vi hamnat i nåt sorts ramsträsk!? Dottern är elva månader om nån vecka!!

Vi går nästan aldrig in med undantag för nått enstaka kristillfälle då hon inte nöjer sig med ramsan men likväl ramsas det varje natt. Jag har försökt att inte ramsa för att se om hon löser det själv men då hetsar hon upp sig och då brukar det sluta med att jag får gå in och lägga till henne.
Är detta normalt eller har vi utövat någon slags överkoncentration på henne i all välmening?

Nu till problem nr2 :shock: Nappen!!! Aldrig trodde jag att jag skulle sätta napp i mun på mitt barn, jag som förfärats av denna propp som satt i var och varannan barnmun men nu är jag där :oops: :oops: :oops:
Vi hade en extremt jobbig period där vi drabbades av tre magsjukor på raken och vart nästan inlagda två gånger och då slank den in och var i ärlighetens namn räddningen vid det tillfället. Hon blev så lugn och kunde slappna av på ett helt annat sätt. Sen har det bara fortsatt.. Det är inte så att den stört nattsömnen utan det har snarare varit extremt sköna lugna läggningar och vi har aldrig pluttat in nappen mitt i natten men ändå. det hänger som ett moln över mig denna napp. Är det galet att ta bort den när den verkar funka?? Dottern är enormt oral och stoppar ALLT i munnen, har faktsikt kollat med andra barn och de är inte i närheten av att vara lika orala som min flicka. Hon är ändå snart 11 månader och hon har alltid alltid alltid något i munnen. Medans andra barn leker med leksakerna smaskar hon på dem. Hmmm ni hör ju hur jag försöker rättfärdiga mitt val här Hur skulle ni göra, ta bort eller låta henne ha den. Vill tillägga att hon bara har den vid läggningar och i vagen/bilen.

Oj det blev ett långt inlägg :lol:

Tack på förhand
Sara(Turfen)
Liten född 17 april 2010
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Uppdaterar min egen tråd och "puffar" Lite samtidigt:)

Helt plötsligt har dottern sovit två nätter utan uppvak fram till 20 i sju båda mornarna, bytte schema precis från14,5 timme till 14, kanske var det det, eller så har vi flyt nu bara för att jag bestämde mig att skriva ett inlägg! Hoppas det fortsätter så, det är så skööööönt att verkligen sova utan avbrott!
:D
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av Sagalinda »

Hej turfen :D

Jo du det där är ett vanligt fenomen - när man fått nerplitat sin fnurra här på forumet så VIPS fnurrar den upp sig själv :lol: Kanske för att man omedvetet känner sig lättad då man vet att hjälp är på kommande, och så känner de små liven av detta lugn..?

Hur som helst, så vill jag verkligen uppmana och uppmuntra dig att ta bort nappen! För egentligen - hur vet du att det inte är den som stör hennes nattsömn? Jag kopplar direkt ihop hennes uppvak med nappen jag. Hon somnar med napp i mun, och när hon vaknar/glider upp till ytan under natten är situationen inte den samma som när hon somnade. Nappen har nämligen ramlat ur munnen. Därför känner hon sig tvingad att varje natt fråga om allt är i sin ordning, om det verkligen ska vara så här nu? Det var ju inte så vid insomning?

Stackaren är lite förvirrad - med all rätt. Så ta nu bort nappen en gång för alla så kan ni sedan njuta av långa ostörda nätter! Det behöver inte minst lilltösen :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hej Sagalinda och tack för ditt svar:)

I natt var det inte heller ett knyst och kl sju fick vi väcka henne!!! Galet då det inte hänt på länge, kanske att fnurran fnurrade upp sig själv som du sa! Om så vore det wonderfull :D

Angående nappen och uppvaken på natten så vet jag inte om det stämmer då vi sen vi introducerade nappen för 2 månader sedan gått från att oftast ha 2-3 uppvak per natt till att det allt som oftast inte är mer än ett!

Igår vaknade hon till vid tio och somnade om med ramsan, jag gick in för att kolla henne och då låg hon och sov utan napp för den låg på golvet, hon hade alltså somnat om utan den!

Vet inte hur jag ska tänka nu när allt funkar, kanske har du rätt ändå och jag borde kasta nappen åt skogen!!!

Jag avvaktar och ser hur det utvecklas :?

Tack
igen :D
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av Sagalinda »

Ja avvakta du :D Vi ska ju inte söka problem om de inte finns :wink: Det viktigaste är att tösen får sin ostörda sömn, och om hon får det trots napp vid insomning så är ju allt i sin ordning! Börjar krånglet igen tycker jag ni ska skrota nappen :D

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

God morgon :D

Uppdaterar!

Även i natt har vi sovit i ett streck men tyvärr till sex då hon tyckte sig alldeles utvilad och redo för dagen :(

Är ändå nöjd att vi sov i ett streck, men alltså dessa tidiga mornar, det är lite av en kamp men det är det värt till slut!! Jag ingen lust att gå upp kl sex på morgonen, det känns som mitt i natten!

Börjar nätterna krångla igen ryker nappen men det ska de ju inte, fnurran har fnurrat upp sig, det har vi bestämt :D

Tack för allt stöd, vad gjorde man utan detta forum och alla ni som är här och stöttar
Sara
Liten född 17 april 2010
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hej Igen :D

Skulle behöva lite hjälp då dottern blivit sjuk med mycket hosta, slem och snor :( Hon kräks av allt slem som sätter sig som ett lock i halsen och slemlösande hjälper men inte fullt ut. Tyvärr har vi släppt in vargarna i sovrummet då vi varit tvungna att ta upp henne då hon spytt i sängen samt gett vatten när hon hostat för att underlätta för henne att få ner slemmet och inte spy. Igår och idag somnade hon urförbannad och vaknade efter 45 och var jättearg igen, sen vaknade hon en gång i timmen hela natten igår :shock:

Hur ska vi tänka, känns ju oroligt att hon ska ligga i sina egna spyor och de är inte små!!!!!! Hon har dessutom inte fått i sig särskilt mycket på dagarna, hon ratar vällingen och vill knappt äta men dricker fruktsaft med god aptit. Kan tänka mig att hon dessutom är lite orolig i kroppen av att inte äta, spy och sen hostmedecin på det stackarn. Ska vi låta henne komma upp och ta tjuren i hornen när hon är frisk eller ska man försöka redan nu??

Tacksam för svar
Sara
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av Sagalinda »

Ojojoj stackars liten :cry: Men klok är hon som ratar vällingen - det är den värsta tänkbara födan då man är slemmig i halsen. Välling är extremt slembildande och ska undvikas i allra högsta grad. Detta gäller för övrigt alla mjölkprodukter. Ge istället vatten, te eller osötad fruktsaft. Jag har ett recept på hemmagjord hostmedicin som fungerar förträffligt:

Ta en liter vatten, tillsätt en tesked anis och koka 10-15 minuter. Dra av plattan, tillsätt en tesked timjan och låt dra 10-15 minuter. Tillsätt eventuellt lite ingefära och sila. Drick och njut! Vid behov kan man söta med lite honung, om barnet är över ett år. Annars går det bra att söta med indiansocker eller stevia.

Mina barn har druckit flaskvis av denna hostmedicin när de varit hostiga, och det har gjort susen! Däremot ska du akta dig för vanlig hostmedicin, det gör inte hostan bättre. Tvärtom!

Se till att ni höjer huvudänden rejält på hennes säng. Hacka en gul lök som ni sätter på golvet vid huvudänden - luktar inte gott men ångorna gör susen.

Och självklart ska hon inte ligga i några spyor, bevare mig väl! In och byt om hon spyr. Och tänk istället att det är bra att hon spyr, för då kommer slemmet bort! Då nyfödda kräks på BB brukar barnmorskorna berömma dem - det betyder att de får bort slemmet som lagt sig i luftvägarna.

Jag tycker att ni kan avvakta lite innan ni kurar, mest för att ni inte ska omges av vargar. Låt liten tillfriskna lite innan ni tar tjuren vid hornen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hej Sagalinda :D

Tack för supertipsen! Den hemmagjorda hostmedicinen funkade super och fruktsaften vart en riktig succe!!!
Vi äter inga mjölkprodukter här hemma så hennes välling var på havre eller rismjölk men det kanske också kändes för slemmigt för hon ratade den till förman av saften och hostmedicinen. :D

Tyckte precis som du skrev att inte fasiken hjälpte den där slemmlösande hostmedicinen!!! Hon spydde lika mycket ändå och hostade gjorde hon också! Inte sa de något om mjölkprodukter när vi var och kollade hostan och slemmet! Vi äter som sagt inte det men ändå, de flesta andra gör det och man tycker ju att de borde informera om det! Har skickat vidare ditt recept på hostmedicin till grannen och där vart det också succe :D

Nu när hon mår bättre, har vargarna helt sonika vandrat ut av sig själva! Jag behövde inte göra många knop faktiskt, förutom att behålla lugnet såklart :lol: Inte helt enkelt att göra när de är så sjuka men ändå. Däremot tycker jag att nätterna är lite oroligare än förut men det ger väll med sig också!

Måste passa på att berätta att vi under denna period hade svägerskan och hennes 10 månaders grabb på långväga besök(även de blev sjuka till slut) och att jag lyckades solfjädra/buffa honom till sömns på 12 min och då snackar vi om en kille som ALLTID fått komma upp om han skrikit och dragit 3 flaskor välling per natt i några månader nu och inte en enda gång somnat själv!!!! Helt galet:) Han var ARG men sen insåg han att det var ganska härligt att bli buffad i rumpan och tog tacksamt emot!!Andra gången tog det 5 min!! Natten skötte hans mamma, inte riktigt läge att kura honom när dottern låg i rummet brevid!! Jag skötte läggningarna både dagtid och kvällstid i två dagar medans mamman såg på och det gick som en dans!!! Han hade inte sovit inne på dagen på några månader då hon inte lyckats få honom att komma till ro men det funkade super här hemma.Hans mamma blev helt till sig när hon såg att det faktiskt funkar!! Så nu fick hon med sig SHN boken hem så får vi se:) Det är grymt mycket enklare att vara saklig när det inte är ens eget barn det måste ändå sägas men jag slutar aldrig att förundras av SHN kuren, den är ju genialisk :D :D :D

Tack för all hjälp:)
Sara
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av Sagalinda »

Vilken härlig rapport turfen! :D Man blir ju alldeles varm av glädje :heart: Så underbart att den hemkokta hostmedicinen accepterades och hjälpte, och tack för att du sprider budskapet om teet!

Och vilken framgångshistoria med era långväga gäster sedan! Va duktig du är! Visst känns det härligt att kunna hjälpa andra - kanske du blir en fullfjädrad SHN-kurare så småningom? :wink:

Hoppas att sömnen sitter som den ska nu hemma hos ert!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hallå igen Sagalinda:)

Vi har varit på långväga semester och det till trots, sitter sömnen som en smäck:)

Det är ju vi som ska tacka dig för receptet till det fantastiska teet och för all uppmuntran och goda råd:)

Det känns verkligen otroligt bra att kunna hjälpa små sömnlösa människor att få sina goda nattsömn!! Snart bär det av till Piteå, för att hjälpa ännu en liten att få sova! Tyvärr verkar det som att de flesta vill ha en light version av kuren och vardagen efter, det är svårt att få dem att inse, att det hör ihop! BB är ju inte bara ett sätt att få barnen att sova på natten och det verkar inte de flesta förstå men jag jobbar på (spreading the word) haha.

Kanske får man ynnesten att bli en SHN-kurare till slut!!

Tack igen sagalinda och självklart ANNA W-
Kramar från oss
Sara
Liten född 17 april 2010
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av Sagalinda »

Nu är det jag som varit bortrest och därför inte hört av mig :wink:

Jag hade förmånen att träffa AW förra veckan och hon sade att hon håller en SHN-kurs i Gastsjön i sedvanlig stil även denna sommar. Har du uppmärksammat det? Det vore ju toppen om du kan delta!

KRAM!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Haha vi går om varann, vi har varit borta, fyllt år och lyckats bli sjuka igen. SKÖÖÖÖÖNT att sommaren snart är här och bacillerna borta :D

Liten har blivit stor(1 år) och börjat gå, fejk skratta :lol: och är allmänt ljuvlig. Vilken härlig ålder ett år är!!

Det vore både roligt och lärorikt att gå en kurs hos Anna, hur ser upplägget ut? Vet att jag kan ta reda på på annat sätt men om du orkar berätta lite hur det var när du var där vore det toppen:)

Hoppas ni njutit av vårsolen och ha det gott :D
Sara
Liten född 17 april 2010
turfen
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 02:39

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av turfen »

Hej igen Sagalinda!

Nu kan jag inte tänka på annat än Gastsjön och chansen att få vara med :D

När bär det av till Gastsjön? Har försökt luska fram när den är men ser inget skrivet om Gastsjön på forumet? Hade ju verkligen varit fantastiskt att få delta! Hur kvalificerar man sig för att få vara med?

:D :D :D Blir så ivrig och vill veta om det kanske går att hoppa på i år!

Kanske hör man av sig till Anna direkt?

Kram
sara
Liten född 17 april 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Nybliven nappknarkare och ramsträsk!

Inlägg av SusanD »

Hej, om du går in på Kackelforum så finns där en tråd om SHN-kursen som kommer gå av stapeln i början på augusti

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"