Det är säkert återfallet så sikta in dig på det mentalt
Det kommer att gå bra :thumbsup:
Paradoxalt nog, kan tyckas, pallar ytterst få små älsklingar att vara på alerten mer än en och en halv timme efter sina 12 tim nattsömnSanni skrev:Sonen är sömnig redan vid 9:30 och blir väldigt grinig. Jag har använt mig av marginalkvarten och lagt honom 9:45. Han sover oftast sina 45 minuter då och det funkar bra.
Mellan 10.45 (då du tänkte dig första luren skulle sluta) och middagsluren 12.30 är det bara en timme och trekvart. Det är dålig planering [-X Så lägg middagsluren till kl 13 - 14.30, tycker jag, alternativt 12.45 - 14.15. Om du då följer mitt förslag ovan så får han tre timmar och en kvart, alternativt tre tim, som han är vaken och aktiv mellan lurarna, och det behöver han inte minst för att kunna njuta sin fulla 1,5-timmeslur sedan (bestäm vilket och håll fast vid den tidenSanni skrev:När det kommer till luren kl 12:30 är han inte riktigt sömnig utan då har jag också använt mig av marginalkvarten och lagt honom 12:45. Det är sällan han sover 1,5 h utan han vaknar oftast efter 30-60 minuter. Det som blir lite av ett problem är att sonen är oerhört trött och kliar ögonen vid kl 15:30 och 16:00 och vill sova.
Ska och ska - det varierar sannerligen från barn till barn NÄR man går från tre till två lurar. Riktmärket man har är ju barnets sammanlagda sömnbehov / dygn. Det som alltid finns att ta till, utanför schemat om man säger, är en femminuters vid behov. Och den lilla miniluren - powernapen - tillkommer då på barnets initiativ. Lilla ungen slocknar, helt enkelt. Och då får han göra det (man kan ju lägga honom ner, eller ta honom i famnen lite skönt, om han nu somnar över köksbordet t ex...) Man kollar bara tiden: exakt fem minuter, varken mer eller mindre, ska det vara. Man får ett "nytt" barn och övriga schemat påverkas inteSanni skrev:Av det jag har förstått så ska de i 9 månaders ålder inte ha mer än 2 lurar men kan jag lägga in en extra lur vid 15:30-16:00?
Nej, det förstör verkligen inte nattsömnen - en sjuk och/eller febrig liten unge ska få chansen att sova sig friskSanni skrev:Idag sov han inte sin eftermiddagslur (har haft feber och varit väldigt gnällig) och somnade till vid kl 15:00 iställetJag lät honom sova 20 minuter då han är sjuk och inte sov sin eftermiddagslur, är det ok att göra så eller förstör det nattsömnen?