Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isabellas mamma

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej Sanni!
Det är säkert återfallet så sikta in dig på det mentalt :) Då kanske det är lättare att inte bli orolig. Kör på som du gjorde när du lade honom med att försöka med ramsa först och funkar det inte så in och lägg tillrätta + buff men försök vara inne så kort tid som möjligt.

Det kommer att gå bra :thumbsup:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Tack! Nu sover lillen :) ..Om/När han vaknar nästa gång så ska jag bara ramsa och försöka lugna och göra mitt bästa för att inte gå in...Tack Isabellas mamma för peppningen och råden :heart: :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Isabellas mamma

Det här med dagslurarna går faktiskt bara sämre och sämre för var dag. Nu håller Isabella på att gråta sig igenom hela sin förmiddagslur (45 min). Hon är alltså ledsen och inte arg och det går inte att lugna henne :( Det känns som 5-min metoden all over again :cry:
Även om hon sover bättre på nätterna så förlorar hon ju mycket sovtid på dagen. Har vi tur så sover hon en timme men då ligger hon ju fortfarande back 1-2 tim om dagen och det känns inte bra... Jag vet att metoden inte har satt sig än men vi har ju avklarat uppföljningsveckan och tanken är väl inte att det ska gå sämre och sämre?!
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Isabellas mamma :)

Förstår att det känns jobbigt och till viss del frustrerande när dagslurerna strular. Min lilla son strular ochså med detta och han blir galen när jag skakar på handtaget och släpper..han vill att jag ska vagga honom tills han somnar. Igår kväll var läggningen väldigt jobbig för mig kändes som om jag var tillbaka på ruta 1 igen och han var ledsen och arg på mig :( kanske var detta återfallet? Idag har han varit oerhört klängig/gnällig och i princip hängt i byxorna på mig...men kanske beror det på att han just fått sin första tand och de andra är på G och han är orolig?

Är det lika svårt med eftermiddagsluren då vad jag har förstått går ni vagn med henne ute eller? Sover hon i sin säng på förmiddagen? Jag tror att det blir lite kämpigt det här med dagslurerna men stå på er, tänk vilka framsteg ni har gjort hittills :)..Enligt vad jag förstår så har många av de som kurat varit i liknande situationer och det verkar ge med sig efter ett tag efter kurningen

Jag känner en viss oro och lite frustration under vargtimmarna #-o ...Sonen vaknade kl 5 och jag körde pangramsa och var tyst men han blev inte lugn...ibörjan var han arg och sen blev han riktigt ledsen så det fick bli god morgon för tidigt.....Jag har en fråga om detta...när det gäller pangramsa så vad jag har förstått så ger man det en gång och sen tyst eller musik eller husljud men när inget hjälper får man då ta till de andra verktygen? Han blir verkligen riktigt ledsen under vargtimmarna...annars när han vaknat under natten så har han somnat om själv :)

Isabellas mamma :heart: :heart: Håll modet uppe det kommer att gå så bra så när man väl fått knorr på det hela :thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Har en fråga...nu är uppföljningsveckan slut och sonen vaknar till efter läggning oftast efter 2 timmar och gråter och jag ramsar men försöker och inte ramsa för mycket...hur ska jag agera? Gör jag rätt med att ramsa?

Tacksam för svar :heart:
mammas lilla hjärta

Inlägg av mammas lilla hjärta »

Hej Sanni och Isabellas mamma!

Vi ska börja "kura" vår lille son (snart 7 mån) på fredag och för att vara extra peppad har jag läst mig igenom er tråd. Ni har hjälpt mig jättemycket redan! Nu ska jag läsa, läsa, läsa och läsa lite till innan det är dags på fredagkväll. Lite nervös är jag allt...men jag ser ju här att det faktiskt blir bättre. Blir lite nervös dock att dagslurarna som nu fungerar bra ska börja strula, men det får vi se.
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej "Mammas lilla hjärta" :)

Så kul att även ni har bestämt er för at göra denna fantastiska resa :) det innebär att kura sitt lilla barn :)

Första natten gick det ingen bra för oss. Jag var alldeles för uppspelt och var inte riktigt med på noterna. Jag skrev om detta i början av tråden. Oj vad jag kände mig misslyckad den första natten MEN jag gav inte upp :) Nästa natt körde jag på efter att ha läst och försökt anamma attityden till självklarhet :) Och då gick det bättre jag var mycket tydligare mot sonen och tvekade inte på det jag gjorde :) SHN är en process och det tar lite tid innan saker sätter sig har jag förstått genom att läsa boken och på forumet samt själv insett detta :heart: så GE INTE UPP!

Såhär efter uppföljningsveckan så sover lillkillen ca 10 timmar i sträck (vaknar till med gnäll och lite gråt men reder oftast ut det själv annars ramsar jag nån gång) Han ska egentligen sova 12 timmar men vargtimmarna spökar till det ordentligt vilket jag tycker är lite jobbigt. Hoppas på att jag får till det snart ochså :)

Lycka till nu på fredag och håll oss gärna uppdaterade :)
Isabellas mamma

Hej Mammas lilla hjärta!
Vilken intressant helg ni har framför er! :-D Det händer mycket på väldigt kort tid och det är fantastiskt att se hur mycket bättre de små liven mår när de får sova ordentligt :)

Som Sanni sa, håll oss gärna uppdaterade!

Tack Sanni för peppingen!

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!

Ikväll gick nattningen väldigt bra han bara slockande i sängen med ett väldigt kort 5 sekunders gnäll :shock: ...få se om det blir nått uppvak om ett par timmar som det har varit under ett par nätter men då ramsar jag och oftast funkar det MEN hur länge kan detta hålla i sig undrar jag innan han faktiskt inte vaknar till efter ett par timmars sömn efter läggdags? Är det vanligt så här efter uppföljningsveckan?

Tacksam för svar :heart: :heart:
mammas lilla hjärta

Inlägg av mammas lilla hjärta »

Hej Sanni och Isabellas mamma!

Vad glad jag blir att ni svarat på mitt inlägg! Har ni möjlighet så kan ni väl titta på min "tråd" som jag skrev som heter "här ska sovas :)". Jag har även ställt en fråga där som kanske ni kan svara på, handlar om marginalkvarten och dagslur.

Kikar ni in så får ni gärna lämna någon kommentar, lär behöva en del peppning from imorgon. Jag har varit med och kurat mitt syskonbarn för 4,5 år sedan så jag vet ju eg att det fungerar men blir så osäker när det är mitt eget lilla hjärta. Det är väl inte så att han kommer att tro att vi överger honom i och med att han får sova i egen säng och eget rum, hitintills har han bara sovit med oss. Men jag hoppas att det är så att man bara hjälper de små, små barn ska ju sova och inte vara uppe med sina föräldrar lika mycket som vår lille prins varit. Det är nog prinsens mamma som har lite separationsångest helt enkelt...
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
Isabellas mamma

Imorgon åker jag och min sambo till Oslo för att gå på bröllop utan Isabella. Hon ska få sova hos sina kusiner så det ska bli mycket intressant att se hur det kommer att funka 8-[

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Isabellas mamma!

Va kul med bröllop och så spännande med Isabella, det går säkert bra för henne ska du se :). Jag sitter här och avnjuter kvällen genom att titta på Tv och dricka kaffe :) Detta trodde jag bara för 2 veckor sedan aldrig vore möjligt. Lillkillen somade direkt när jag lade honom i sängen, han vaknar till ibland fortfarande men det kanske är så ett tag innan allt sätter sig :)

Går nattningarna bra med Isabella? Såhär efter uppföljningsveckan har jag lite frågor jag måste få lite hälp med att reda ut. Tänkte skriva ett inlägg senare och hoppas på att jag kan få lite råd och stöd med dessa :)

Ha de gott nu Kram :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sanni - det är ju inte helt enkelt att besvara några frågor i den här tråden för ni har ju så intressanta diskussioner som går om vartannat. :)

Men vad det gäller uppvak i vargtimmen så kan man antingen pangramsa vilket innebär en bestämd ramsa som talar om att det bara är att sova vidare eller så kan man avvakta och hoppas på att barnet löser situationen själv. Många gånger så tror vi att barnen vaknar när de låter men jag lovar, de kan låta en hel del utan att vara vakna och ramsar man då stör man mer än man gör nytta.

Att sätta på musik eller göra husljud är också en väg att gå även om jag aldrig skulle orka pallra mig upp i gryningen för att dra igång dammsugare. Men det är jag det.

Att lilla barnet vaknar efter att ha sovit några timmar kan ni bara bemöta med ramsan. Så småningom kommer uppvaken att utebli men när är omöjligt att säga.

För övrigt tycker jag alla ni i denna tråden jobbar på så bra och det är ju väldans trevligt att ni hittat varandra att diskutera kuren med

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Jag behöver hjälp med schemat som lillkillen haft under kurningen och jag har vissa funderingar kring den.

Schemat ser ut såhär idag:

19:30 Sova
07:30 God morgon
10:00-10:45 Sova
11:00 Äta
12:30 Sova
14:00 Äta
16:45 Äta
18:30-19:30 Bad skoj välling
19:30 Sova

Sonen är sömnig redan vid 9:30 och blir väldigt grinig. Jag har använt mig av marginalkvarten och lagt honom 9:45. Han sover ofast sina 45 minuter då och det funkar bra. När det kommer till luren kl 12:30 är han inte riktigt sömnig utan då har jag ochså använt mig av marginalkvarten och lagt honom 12:45. Det är sällan han sover 1,5 h utan han vaknar oftast efter 30-60 minuter. Det som blir lite av ett problem är att sonen är oerhört trött och kliar ögonen vid kl 15:30 och 16:00 och vill sova. Av det jag har förstått så ska de i 9 månaders ålder inte ha mer än 2 lurer men kan jag lägga in en extra lur vid 15:30-16:00 ?

Idag sov han inte sin eftermiddagslur (hart haft feber och varit väldigt gnällig) och somnade till vid kl 15:00 istället :? Jag lät han sova 20 minuter då han är sjuk och inte sov sin eftermiddagslur, är det ok att göra så eller förstör det nattsömnen?

Är öppen för förslag på schema. Han blir ju snart 10 månader så är det något mer jag ska tänka på gällande schemat.

Taksam för råd och stöd :heart: :heart: :heart: :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, dags att justera schemat :P
Sanni skrev:Sonen är sömnig redan vid 9:30 och blir väldigt grinig. Jag har använt mig av marginalkvarten och lagt honom 9:45. Han sover oftast sina 45 minuter då och det funkar bra.
Paradoxalt nog, kan tyckas, pallar ytterst få små älsklingar att vara på alerten mer än en och en halv timme efter sina 12 tim nattsömn :!: Du har 2,5 tim på schemat - och ser att det inte går alls :D Så lägg 45 min-luren kl 9, tycker jag.
Sanni skrev:När det kommer till luren kl 12:30 är han inte riktigt sömnig utan då har jag också använt mig av marginalkvarten och lagt honom 12:45. Det är sällan han sover 1,5 h utan han vaknar oftast efter 30-60 minuter. Det som blir lite av ett problem är att sonen är oerhört trött och kliar ögonen vid kl 15:30 och 16:00 och vill sova.
Mellan 10.45 (då du tänkte dig första luren skulle sluta) och middagsluren 12.30 är det bara en timme och trekvart. Det är dålig planering [-X Så lägg middagsluren till kl 13 - 14.30, tycker jag, alternativt 12.45 - 14.15. Om du då följer mitt förslag ovan så får han tre timmar och en kvart, alternativt tre tim, som han är vaken och aktiv mellan lurarna, och det behöver han inte minst för att kunna njuta sin fulla 1,5-timmeslur sedan (bestäm vilket och håll fast vid den tiden :wink: ).
Sanni skrev:Av det jag har förstått så ska de i 9 månaders ålder inte ha mer än 2 lurar men kan jag lägga in en extra lur vid 15:30-16:00?
Ska och ska - det varierar sannerligen från barn till barn NÄR man går från tre till två lurar. Riktmärket man har är ju barnets sammanlagda sömnbehov / dygn. Det som alltid finns att ta till, utanför schemat om man säger, är en femminuters vid behov. Och den lilla miniluren - powernapen - tillkommer då på barnets initiativ. Lilla ungen slocknar, helt enkelt. Och då får han göra det (man kan ju lägga honom ner, eller ta honom i famnen lite skönt, om han nu somnar över köksbordet t ex...) Man kollar bara tiden: exakt fem minuter, varken mer eller mindre, ska det vara. Man får ett "nytt" barn och övriga schemat påverkas inte :wink: :lol:
Sanni skrev:Idag sov han inte sin eftermiddagslur (har haft feber och varit väldigt gnällig) och somnade till vid kl 15:00 istället :? Jag lät honom sova 20 minuter då han är sjuk och inte sov sin eftermiddagslur, är det ok att göra så eller förstör det nattsömnen?
Nej, det förstör verkligen inte nattsömnen - en sjuk och/eller febrig liten unge ska få chansen att sova sig frisk :!: Det är mest det marginalkvartarna är till för. Man kan alltså lägga en kvart tidigare och ta upp en kvart senare och får på så vis en hel halvtimmes extra sömn, och till kvällen kan man lägga en halvtimme tidigare rakt av utan att det påverkar morgonen det minsta.

Är ett litet barn rejält sjukt och/eller febrigt är det verkligen inte fel att låta barnet ligga sjukt och sova så mycket som någonsin behagas. Man styr upp det hela efter tillfrisknandet :idea:

Men med nya tiderna jag föreslagit tror jag ni ska hitta hem \:D/ Kom bara ihåg att allting med små barn tar tre dagar att landa och några dagar till att "sätta" sig 8) Så frestas inte att utvärdera någointing alls förrän efter en vecka.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"