Äntligen kom hon!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AMAMA

Re: Äntligen kom hon!

Inlägg av AMAMA »

:D Takk for det, Sarisparis !
(av og til får jeg ikke beskjed ved svar :()

Her har Lillesøster entret åttemånedersangsten... Det gir et slikt utslag at Mamma er best, og alt er som lungast når Mamma er i ro, noe hun dessverre ikke alltid kan være... Pappa kan ikke bare komme her og komme her :( Han blir litt såret, men vi tar det lungt, og det ordner seg sikkert om en stund. Jeg prøver også å la vær å "redde" situasjoner altfor ofte.. Er det bra eller dumt? Jeg blir litt i villrede av og til. Det skal legges til at far har hatt 12-14timers arbeidsdager i det siste... Oftest er "formen" verst på formiddagen, faktisk, og så på ettermiddagen kan hun være lugn og utforskende og glad som en sol.

Ellers går mat og sov fint. Spiser som en hest ene dagen, og lite som en mus andre dagen, noen dager "passelig". Fruktpurè går alltid ned. Ammer på ene brystet :shock: om morgenen... Noe vi sikkert snart slutter med vil jeg tro. Sånn kan man jo ikke gå omkring... - og hun er ikke interessert i mer, av og til etter grøten om kvelden også, men det er sjelden nå. Hun sover hele natta gjennom, oftest uten et knyst. (Kommer litt an på om mor har fulgt med på klokka på 20-minlurene på for- og ettermiddag. Hun sover 2 timer fra kl 12.

Farer som en krokodille etter storebror - snart hit, snart dit. Prøver å hjelpe henne til å åle korsvist, og håper å lykkes snart... Hun er så nyfiken, og elsker vann over alt, tror jeg. Prøver å få til en bra tur ut hver dag. Hun sitter oftest i vogn. Har noen tips på hvordan jeg kan organisere utevirksomhet for et ålebarn på denne årstiden?? (vi har ikke snø nå) Forresten, vi har grus utenfor huset. Er da regelen at man får utforske den på alle andre måter enn å putte i munnen ?? Jeg husker faktsik ikke hvordan vi ordnet det med storebror...

Alt godt til dere!

:heart: :heart:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Farer som en krokodille etter storebror - snart hit, snart dit. Prøver å hjelpe henne til å åle korsvist, og håper å lykkes snart... Hun er så nyfiken, og elsker vann over alt, tror jeg. Prøver å få til en bra tur ut hver dag. Hun sitter oftest i vogn. Har noen tips på hvordan jeg kan organisere utevirksomhet for et ålebarn på denne årstiden?? (vi har ikke snø nå) Forresten, vi har grus utenfor huset. Er da regelen at man får utforske den på alle andre måter enn å putte i munnen ?? Jeg husker faktsik ikke hvordan vi ordnet det med storebror...
Vad härligt det låter! :D Lilla krokodilen :) . Jag tänker att man borde kunna ordna ngn slags varm filt fodrad med ngt vattentätt som hun kan ligga på och vara med i närheten av storebror. När hon inte får lift så att säga och kan vara i sele eller famnen och krama träd och titta på andra spännande saker. Om gruset är grovt skulle jag inte vara där om möjligt för då kanske du måste hindra henne och det vill vi ju inte. Är det mer finkornigt kanske ett eller annat korn inte är så farligt? (OBS jag vet inte (är kanske farligt?) men min stora smakade ngn gång när jag lät honom göra det och han tyckte inte att det var så gott utan tyckte det var roligare att bara känna på kornen.)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei og takk for svar!

Ja, babysele får vi skaffe oss. Det hørest jo veldig bra ut, egentlig. Hun ligger jo ikke i ro, så kanskje det er på tide å skaffe oss en overall også?
Anng gruset / småstenene så er alle stenene på størrelse med smålego (en og to prikker på!), og det er jo farlig visst hun skulle svelge det. Vi har det rundt hele huset :? og det er mye av det i sandlådan også. Vi får rense der, storebror og jeg, og så avvente med å la henne være i grusen. For jeg tenker som deg (og visse andre her) anng hindring av små elsklinger.. :D

Jeg lurer på... Storebror var nok litt større, men jeg tror jeg hadde hjerte til å la ham smake på småstenene... Vet ikke om jeg har det nå... Men det er litt dumt for lillesøster at vi ikke lar henne åle ut på trappa og videre ennå. Jaja, vi får finne på andre ting man kan gjøre når vi venter på storebror :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, inled Projekt Grusrensning av Sandlâdan med storebror som projektledare! :thumbsup:

Lillasyster kommer nog att ha roligare pâ egen hand än i sele, hon börjar ju bli stor nu! :lol: Sen kan det ju vara mysigt att visa henne trädstammar och andra intressanta saker mer i din höjd, men lât henne röra sig för egen maskin ocksâ. Motionera bör man. :wink:

Härligt att sömnen funkar sâ bra.

:heart:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Här längtar vi efter värmen så det blir lättare att befinna sig på marknivå för 7,5 månadres skruttan :) . Snaaart blir det markläge!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Ja, når stormen er over skal lillis påoppdagelsesferd! :D :D
Nå tror jeg hun blåser bort, og det vil vi jo ikke !

Klem
:heart: :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Gräs og gamle blad, det kan man få smake på, eller?
Elendigt med slikt et dårligt mammaminne...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Fâ och fâ, hâll lite diskret koll och bryt med nâgot Väldigt Intressant om du tycker att det hela är pâ väg överstyr.

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei igjen!

Lillesøster har vært forkjølet i flere uker nå. OG sover likevel som en gris, :D mer enn vanlig. På det meste sov hun 1,5 time på formiddag, 2 timer midt på dagen som vanlig og 45 på ettermiddag og hele natten. Helt utrolig, det er jo akkurat som med storebror - våkner opp med en nese full av snørr, men pigg og glad :D (ikke feber foreløpig)
Nå er hun litt bedre, ikke fullt så snørrete, men man får ut myye med Näsfrida likevel. (genialt produkt forresten!) Nå tar hun seg gjerne 45 min på formiddagen og også om ettermiddagen, men i går begynte hun også å våkne omkring kl 06. Til historien hører at hun ligger på vårt soverom akkurat nå, og plutselig har det begynt å glippe dagslys inn ved rullegardinen. (Dog er det herlig med vårtegn!!!) Hun er ikke ledsen, men det er jo ikke det enkleste å ligge i samme rom og avvente... (Hun får en pangramse ved første pip.) Vi får henge opp noe tøy og avvente om lillis søvn må struktureres opp igjen på dagtid. Men så deilig at man får sove når man er forkjølet - det er jo det kroppen behøver! Herlig!

:D :heart: :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Sâ skönt att förkylningen börjar släppa! Om du känner att hon mâr bättre sâ skulle jag nog strama upp dagarna nâgot, sâ att du inte riskerar nattsömnen.
Och se över mörkläggningen! Klart att lilltjejen vill spana pâ solen (eller vad hon nu kan tänkas se, allt är intressant :D ) när hon vaknar där pâ morgonkvisten.
AMAMA skrev:Men så deilig at man får sove når man er forkjølet - det er jo det kroppen behøver! Herlig!
Ja, visst är det fantastiskt. Vâr lillebror sover sig ocksâ frisk, det är helt otroligt skönt för alla parter.

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D

Status "utemat". Gruset rundt huset lot jeg lillesøster få inspisere som hun ville... Litt i overkant spennende, men med hjertet kontrollert i halsen gikk det fint - jeg hjelpte av og til til med steiner ut av munnen. I ca 1 mnd eller noe. Selvsagt hender det nå også at hun smaker på dem, men sjelden. Vi gav opp å rense sandlådan... Steinene var jo bare utenfor kanten...
Nå er jord og forskjellige andre ting interessante, men det er jo som Anna sier, interessen avtar. Det finnes andre spennende saker å utforske :heart: :heart:

Bare et lite spørsmål. Jeg trodde jeg visste dette, men jeg ble litt forvirret. Kan man marginalkvarte på 1,5 timeslur???

Etter inspirasjon fra en gammel tråd kom jeg på at vi måtte kutte ut tredje luren og flytte de to andre.
Skjema:
Natt 19-7
Frokost, grøt med banan og frø eller noe
Ut en tur ca 09-10
Sove i vogna 10-11.30
Lunsj, lagad mat og kanskje en dessertfrukt
Ut etter en stund
Mellommål (har vært grøt, men det viiil hun ikkkke ha, så det blir oftest en banan.
Sove igjen i vogna 15-15.45
Middag kl 17
18.00 bad
18.30 Grøt eller smoothie (som storebror..)
19 Sove

Det fungerer så bra! Og ikke minst i forhold til mor som mååå jobbe en gang i løpet av dagen. Da kan jo lillesøster sove langlur og storebror ha ensamlek samtidig!! At jeg ikke har tenkt den tanken før!! Nå kan både storebror og jeg få gjort noe uforstyrret!
Det behøver vi begge.

Ellers har vi fine dager, om enn med en syk pappa, så det blir litt stress for oss av og til, men i det store og det hele har vi det bra. Lillesøster kryper ikke ennå, men åler rundt mye, menlitt usynkronisert, noe jeg jobber med, men har ikke lykkes til nå :( Håper vi kan klare krypingen i alle fall.
Ellers gjør hun mye annet. Visslar på innpust, snakker, klatrer, spiser, løser matte osv. Søt er hun som bare det, men ikke en tann i munnen ennå - jeg tror hun blir tannløs, jeg :lol: Har ventet nesten hver dag siden hun var 4 mnd... (gav vel opp rundt 6 mnd i og for seg, så nå får de komme når de vil. Jeg tror hun ikke behøver dem slik som hun tygger i vei !)

Klemmer fra oss
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D :D :D
Vilken härlig rapport!
Hur gammal är hon nu? Min är ju precis nio månader och har inte heller några tänder på gång. Jag tror varje gnällperiod att nu är det tänder men icke :D . Inte behöver man tänder när man kan allt det där! :D Blad och gräs är ju bara nyttigt :wink: och ni slipper ju vad jag förstår i alla fall glasbitar och cigarrettfimpar i sandlådan.

Visst kan man ha marginalkvart ibland på alla lurar. Ni har exakt samma schema nu som vi har haft till min lillskrutta. Vi måste dock ändra detta fantastiska schema för det behagar inte lilla damen längre.

:heart: Nimrah
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"