Vi har kurat våran kille i snart tre månader och det har verkligen gått upp och ner. Han har sovit hela nätter helt perfekt, med lite tidiga uppvak i perioder.
Det är själva läggningarna som krånglar nu. Han ställer sig upp på en gång och lägger sig inte ner helt enkelt. Alla gångerna vid dagsluren de senaste två veckorna ungefär har han skrikit/gråtit tills det är dags att stiga upp.
Även vid nattningen har han börjat krångla nu. Den första månaden somnade han utan ett ljud. Sedan började han ligga och gråta en bra stund.
Men nu den senste 1-2 veckor har han börjat ställa sig upp och lägger sig inte ner. Har hållt stenhårt på ramsan, skratten till go nattet och inget onödigt spring. Som sagt han sover jättebra om nätterna men läggingen vill sig inte alls.
Jag började tro att han inte behövde mer än en dagslur om dagen eftersom den första åtminstone fungerade någorlunda. Anda dagsluren på tjugo min har bara gråtit sig igenom.
I kväll när han skulle sova grät han som vanligt vid läggning, efter en halvtimma var han riktigt ledsen och jag gick in la tillrätta ramsade ut. Det gick en halvtimma till utan att han somnat fullt skrik. Gick in igen. Över en halvtimma till gick och nu var han riktigt ledsen. Så jag stog inte ut längre. Vet att man inte ska göra deta: men jag tog upp honom orkade inte mer helt enkelt. Han var med oss en stund och när jag sedan la honom efter ca tjugo minuter sa han inte ett knyst somnade pang bom på ramsan.
Hur kommer det sig? Behöver han inte så mycket sömn elle kan det räcka med en dagslur?
Hans schema ser just nu ut såhär:
7.30 väckning
7.40 frukost
11.30 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellanmål
17.00 middag
19.00 kvällsmål
19.30 gonatt
Han känns inte ett dugg trött på dagen. Ska jag kanske låta honom sova mellan 11.00-13.00 istället?
Tack på förhand alla söta
Från en frågande mamma som absolut inte vill förlora den goda sömnen.