-Vi behöver hjälp-

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma86

-Vi behöver hjälp-

Inlägg av mamma86 »

Hejsan!
Vi har kurat våran kille i snart tre månader och det har verkligen gått upp och ner. Han har sovit hela nätter helt perfekt, med lite tidiga uppvak i perioder.

Det är själva läggningarna som krånglar nu. Han ställer sig upp på en gång och lägger sig inte ner helt enkelt. Alla gångerna vid dagsluren de senaste två veckorna ungefär har han skrikit/gråtit tills det är dags att stiga upp. :cry:
Även vid nattningen har han börjat krångla nu. Den första månaden somnade han utan ett ljud. Sedan började han ligga och gråta en bra stund.
Men nu den senste 1-2 veckor har han börjat ställa sig upp och lägger sig inte ner. Har hållt stenhårt på ramsan, skratten till go nattet och inget onödigt spring. Som sagt han sover jättebra om nätterna men läggingen vill sig inte alls.

Jag började tro att han inte behövde mer än en dagslur om dagen eftersom den första åtminstone fungerade någorlunda. Anda dagsluren på tjugo min har bara gråtit sig igenom.

I kväll när han skulle sova grät han som vanligt vid läggning, efter en halvtimma var han riktigt ledsen och jag gick in la tillrätta ramsade ut. Det gick en halvtimma till utan att han somnat fullt skrik. Gick in igen. Över en halvtimma till gick och nu var han riktigt ledsen. Så jag stog inte ut längre. Vet att man inte ska göra deta: men jag tog upp honom orkade inte mer helt enkelt. Han var med oss en stund och när jag sedan la honom efter ca tjugo minuter sa han inte ett knyst somnade pang bom på ramsan.
Hur kommer det sig? Behöver han inte så mycket sömn elle kan det räcka med en dagslur?

Hans schema ser just nu ut såhär:
7.30 väckning
7.40 frukost
11.30 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellanmål
17.00 middag
19.00 kvällsmål
19.30 gonatt

Han känns inte ett dugg trött på dagen. Ska jag kanske låta honom sova mellan 11.00-13.00 istället?

Tack på förhand alla söta :)
Från en frågande mamma som absolut inte vill förlora den goda sömnen.
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: -Vi behöver hjälp-

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du skriver inte hur gammalt lilla barnet är :?:

Har du Internationella Sova hela natten :?: Den vill jag verkligen rekommendera till läsning och FÖRSTÅELSE :P Din kommentar om att han inte "verkar trött" får mig att tro att du inte förstått saker och ting :cry: :oops: :cry: Och förstås din osäkra och för honom svårt förvirrande "räddning". Poängen är att han ska lugnas där han ligger, och det är det han frågar efter, inte att få (den obefintliga) faran bekräftad - något som ofelbart straffar sig.
mamma86 skrev: Från en frågande mamma som absolut inte vill förlora den goda sömnen.
Det värsta är att i samma stund du börjar ifrågasätta den goda sömnen, den problemfria läggningen, den sköna njutningen i att få sova så gott, osv osv - vilket du gör, som framgår här - så gör lilla barnet det också. Direkt :shock:

Jag vill särskilt rekommendera kapitlen Safarin, Lugnet och Säkerheten :thumbsup:

Med en glad och säker, sant betryggande Attityd av Självklarhet är du snart på banan igen \:D/ (Men inte utan den :cry: )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Tack så mycket för ditt svar Anna :)
Han är strax över 10 månader min bestämda lilla herre :P

Jag har SHN-boken och har läst den flera gånger tycker mig ha förstått men säkert inte tillräckligt :oops: Får läsa igen helt enkelt!
Jag har haft som inställning vid läggningen att vara säker men ska försöka ännu ännu mer idag!
Han är väldigt svår att lugna eftersom han är så snabbt upp på benen. Redan när jag "markerar" efter tillrätta läggandet börjar ha vrida på sig och gnälla.
Det känns inte som han vill lyssna och ta till sig ramsan när jag påminner honom. Vad är rätt att göra när han stått upp i en timma och skriker för fulla muggar? :( trots påminnelseramsa.

Har funderat på att buffa honom igen bara för en kväll för att han ska komma tillbaka till det lugna igen men det är säkert helt galet? Känns lite som vi har fastat och har svårt att komma vidare. :?

Tack på förhand :wink:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur går det? Du har inte fått svar på några dagar, har ni kommit vidare?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Har varit/är i liknande situation som dig. Jag läste SHN-boken och fick ändå inte till det. Och det jag kan rekommendera är att använda "sök"-knappen här i forumet och leta efter dom som har haft samma problem. Jag gjorde det och då började jag fatta vad det var jag missat. Och hur jag skulle få läggningen att funka bättre. Ibland behöver man få höra samma sak på ett annat sätt :wink: och se hur andra har gjort det.

Hoppas att det går bätte :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Hejsan Emma och tack för att du svarar.. :D

Just nu går de sådär, läggningen funkar jättebra nu han somnar fort. Problemet nu är att han vaknar efter ca 1,5 h på kvällen och är omöjlig att få att somna om. Ikväll vaknade han runt kvart i tio. Och inte förrens nu vid halv ett somnade han igen. Ramsan har han jättesvårt att lyssna till när han väl ställt sig upp vilken han gör på en gång och skriker. Ca två gånger var vi inne och la tillrätta. Vet inte hur vi ska kunna göra annars?

Jag hoppas att vi gjort rätt och attt det bara är några tuffa nätter nu men att han sen börjar sova hela nätter igen. Det har han annars gjort sen vi började kura.

Är lite osäker på schemat. Han är svår att lägga på dagen. Kan det möjligen räcka med en dagslur nu? Han är snart elva månader. :?:

Tack på förhand. :D
Kram

Meddelandet blev säkert väldigt luddigt är lite trött nu måste verkligen krypa ner nu..:)
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Hej igen! :wink:
Läggningen går jättebra och han somnar oftast utan ett ljud till ramsan, ibland kan han gnälla en liten stund men somnar snart.
Nu har han börjat vakna efter 40-45 minuter och är vansinnig. Så här gjorde han innan vi började kura och jag vill absolut inte hamna i dessa mönster igen. :?

Just nu ramsar vi utanför dörren när vi märker att han inte somnar om av sig själv. Vilket han gjorde för någon dag sedan. Uppvaken var desamma men han somnade om själv efter någon minut. Iallafall vi ramsar som sagt kanske var 10- 15 minut (är det för ofta). Jag vill absolut inte gå in till honom i mer än nödvändigt men vet att det tar kanske 3 h innan han somnar om jag inte går in och lägger tillrätta. Men när är det läge att göra detta. Han står ju som sagt upp och är vansinnig igår tog det 3h innan han somnade och det känndes som jag var inne för många gånger.

När vi ramsar känns det som om han bara blir argare.
Ikväll har vi som mål att bara gå in en gång. Han har skrikit i ca 30 min och vi har ramsat 2 gånger. Än så länge låter han bara förbannad.

Hur ska vi göra för att få ordning på detta igen det som har funkat så bra under hela kuren.

Tack för att ni finns där ute :P
Kramar
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhej :)

Vi har gjort ungefär som ni - bara låtit vår son vara ifred när han hållt på sådär. Visat att vi funnits till med lagom långa mellanrum. Efter en tid har beteendet lagt sig. Så kämpa på!

Ja, kanske är det så att det är svårt att sova 2 lurar, och så pass tätt , när man börjar bli närmare året? Ni vet bäst hur er son funkar! Se bara till att ni får med all tid han behöver.

Mvh Sanna
mamma86

Inlägg av mamma86 »

Halloj... :)

Nu har det gott 2 kvällar/nätter utan uppvak. Eller han har gnytt till några gånger men inte mycket och inte så att vi har behövt ramsa eller lägga tillrätta. Hoppas att vi har fått lite ordning på detta nu. :wink:

Däremot är han lite ledsen vid läggningen en liten stund. Men det är väl bara att kämpa på med skrattet till go nattet och inte bli kvar i rummet och utstråla självsäkerhet :?: Om jag förstått det hela rätt...

En dgslur verkar funka bra faktiskt :D
Det är så skönt att ha någon att bolla med :)

Kramar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Helt rätt, du tänker så rätt. MEN inte "kämpa på", utan NJUT och ha SKOJ!!! På riktigt! :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"