Kurar Eliot 6,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Cori

Kurar Eliot 6,5 mån

Inlägg av Cori »

Ska börja med att säga Hej! Jag är ny.

Jag är inne på 7:e dagen och jag har börjat tvivla... :(
Jag antar att det är på denna tråden jag bör skriva då det handlar om förhållningssättet.
Jag har absolut inte hittat på ett eget sätt men jag känner mig väldigt förvirrad just nu. Vilket säkert blir katastrof för min lille son.

Min son heter Elliot och han är 6 månader. Jag fick höra om kuren av min kusin som blev min mentor. Jag läste på ordentligt och var riktigt peppad och motiverad när jag skulle börja.
Och det började riktigt bra!
Jag blev förvånad över hur snabbt han somnade, många uppvak men ingen napp och inget nattmål. 2:a natten gick inte alls så bra som det står att det oftast gör.
Vill påpeka att jag satt i soffan i vardagsrummet alldeles intill men tv på och tänd lampa, men jag kan verkligen inte hålla mig vaken, jag somnar sufandes på datorn. :) så jag hoppas att detta inte påverkade allt för mycket. jag tror jag vaknade upp i tid. jag har alltid vaknat väldigt lätt när han piper, gråter eller låter.
Den blev sämre än första. Jag tror att jag gjorde rätt.

Därefter så har det gått bättre och bättre. 6:e natten sov han sin första i 12 timmar i sträck, med undantag med ett snabbt uppvak med litet gråt som gick över med en ramsa x4 från min egen säng.

Schemat har gått bra och dagslurarna har gått helt ok.

Tills sedan i förrgår. Han blir sååååå arg och helt ärligt så kan jag inte riktigt tolka hans skrik. Han verkar förbannad, men jag är osäker om han verkligen ber om hjälp.
Nätterna har fortfarande gått hyffsat bra, med 1-3 uppvak och tyst med en eller ett par ramsor. Vaknat med strålande humör 06:50.

Jag blir mer och mer förvirrad, gör jag rätt, har jag gjort rätt.? Har han verkligen lyssnat till ramsorna. Jag kanske bara har haft tur. Han kanske bara har sovit bra på natten för att han varit totalt dödstrött, vilket han även har varit på kvällarna, jag har knappt hunnit lägga ner honom innan han somnat.

Jag läser igen igår kväll (då det dock var betydligt svårare att få honom att somna) och idag under dagslurarna och blir ännu mer förvirrad. Han är så jäkla arg! Han tystnar kort till mina ramsor men börjar skrika.
Har jaq buffat rätt? har jag ramsat rätt? har jag gjort solfjäder och bekräftelse rätt? För övrig så verkar han aldrig bli riktigt tyst nar jag buffar och om jag håller solfjädern längre än några sek (inte 10 ens) så blir han arg och börjar böka och skrika igen.

Det är absolut inte så att han är ovan vid buffning eller så för det har jag gjort nästan alltid, på ett eller annat sätt. Buffa i hans säng när han vaknar på natten, buffa på bröstet när han ska sova inför natten eller buffa i famnen när han kände sig trött och ville sova.

Mina frågor samtidigt som jag läser blir totalt förvirring! :(

Och till en viktig del...! Tror jag...

Jag kopierade lille Gustavs schema då jag tyckte det verkade bra och lille Elliot hade redan sovit sedan kl 19 sedan han var någon månad. Och jag ville att han skulle sova 12 timmar.

Nu inser jag att Gustav var 2 månader äldre än Elliot. Elliot har fått 0,5 timmar sömn för lite varje dag.
Är det så att han somnat av utmattning på kvällarna. Är det katastrof att schemat inte passade honom?

Vill även påpeka att Elliot inte var riktigt ett problembarn innan. Däremot så sov han ganska oroligt, om inte första delen så andra delen och på det så vaknade han tidigt, mellan halv fem och 6. 6 och kvart över 6 var nästan sovmorgon. :)

Hoppas att någon svarar så snart som möjligt.

Mvh
LenaHillevi
<3 Cori <3
Luvisen

Re: Kurar Eliot 6,5 mån

Inlägg av Luvisen »

:D Välkommen Cori! :D

Boven i dramat är att du tog fel schema. Har du rätt schema nu?
Övertrötta barn skriker mer och blir lätt riktigt arga. De är inte alls lätta att få dåsiga. Tålamod är det enda som kan hjälpa då.

Inget är förstört utan du tar det hela nogsamt fr början men stegar tillbaka fortare. Se bara till att barnet är fullkomligt lugnt innan du ramsar ut. "1 kvällen" i din omkurning ser du till att han får svar vid minsta lilla pip. Då kan du inte sova. Du får sova ikapp på dagen då företrädesvis lilla pappsen hjälper till. Hjälper han inte till får du kasta dig i soffan och sova ikapp på dagslurarna, då lillen behöver få ro att somna själv utan lika mkt trafik som han fick under natten. :wink:

Det är bra om du skriver ditt nya schema så kan vi kika lite på det som extra stöd.

Värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen hit :)

Det verkar ju ändå som att du faktiskt gjort en hel del RÄTT ändå skulle jag vilja säga!

Jag tror oxå att det är du som behöver slipa på din attityd :) Det går upp och det går ner, vare sig ni befinner er i uppföljningsveckan eller om ett halvår. Verktygen och attityden följer med er gnm livet nu :heart: SHN är en process där vi lär hela hela tiden. Inget ska vara "klart" en viss dag utan vi lär oss tillsammans med barnet.

Anledningen till att din son är arg är säkert för att han upplever att du "stör". Ingen buffning nu, om det är så att du fortfarande kör med den. Solfjädern använder du endast vid KRIS, inte för att söva. När man solfjädrar står man tills barnet håller på att somna, det är alltså inget man använder bara "sådär" utan ett ganska märktigt, konkret ingripande, så det ska en hel del till för att man ska känna att man är tvungen att ta till det - och det är bara du som kan avgöra när det är aktuellt.

Våga backa lite och lämna honom ifred :wink: . Ingen bekräftelserasa nu heller, uta dra ihop den med påminnelsen gnm att gå ner i tonläge och mjukna de 2 sista verserna. Så lite "störningsmoment" som möjligt.

Och NEJ...det är inte en slump att han somnat. Han har gjort det för att han KAN nu eftersom du visat honom ! Men ni har fortfarande ngr dgr kvar på uppföljningsveckan, underskatta INTE det - både för hans skull men även för din skull också - ni lär er fortfarande :heart:

Och du har gjort helt rätt! Räta på ryggen och känn självklarheten nu! :thumbsup: Läs i SHN-boken om "Safarin" och kapitlena om Lugnet, Säkerheten och Njutningen och begrunda.

Mvh Sanna :heart:

PS: Kloka ord:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Cori

Inlägg av Cori »

Tack så hemskt mycket för era svar och för att de kom så fort!

Det känns genast mycket bättre! :lol:

Jag har inte ändrat i schemat ännu. Jag upptäckte detta igår. Men jag tänkte att jag kunde lägga in en halv timmes lur vid 16:30.
Schemat skulle då se ut så här:

7:00-Frukost
9:00-9:45 Förmiddags lur
10:30-Lunch
12:30-14:00 Sova middag
14:00-Mellanmål
16:30-17:00 Eftermiddags lur
17:30 Middag
18:00 Bad, skoj och nattslurk
19:00 Sova natt

Men ska jag fortsätta som vanligt, men att jag lägger till den halvtimmen av sömn eller ska jag "omkura"?
Om jag omkurar, menade du då att jag bara ska kura om 1:a natten och inte som innan, de 3 efterkommande nätterna?
I så fall kan jag ändå inte börja med det förrän nästa helg om pappan ska vara med. Ska jag göra det helt själv då?

I den boken jag har finns det inga avsnitt som heter Safarin, Lugnet, Säkerheten, Njutningen och begrunda...?

Fråga.
Om han är jätte arg och skriker ska jag bara ramsa då eller får jag gå in och lägga honom tillrätta. Men inget buffande och ingen solfjäder om det verkligen inte är kris. Det är dock detta som är väldigt svårt att avgöra tycker jag.
Kan jag vänta med att gå in så länge som han blir lugn/tyst emellanåt men sedan börjar skrika igen? Skrika, tyst, skrika tyst osv.
Det har nu hänt 2-3 gånger att han har snyftat sig till sömns. Han har lugnat sig med ramsorna eller av sig själv efter en stund men det känns ändå som snyftandet är det han tar med sig in i sömnen.
Det känns ju inte bra eller rätt!!!

En fråga till. Ska jag inte ens buffa när det är dags att sova natt? Han är ju iofs oftast lugn då så jag kanske skulle kunna gå ut direkt efter att jag lagt honom tillrätta, med ramsa ut.
Jag har alltid ramsat 1gg vid tillrättaläggandet och sen buffa och sen ramsa ut.
Ska jag inte göra det?

Det blev iofs lite fler frågor, men men jag passar på. :D
<3 Cori <3
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

kapitlena jag skrev om finns i nyaste upplaga av SHN-boken (2008). Kapitlet "Safarin" finns i Barnaboken oxå. Försök få tag på ngn av de böckerna och läs :) och begrunda. Grundtesen är att vi föräldrar förmedlar säkerhet gentemot barnet, att vi finns där på vakt för att barnet ska kunna upplevalugn och trygghet och känna sig säkert på vad som väntar det.Både dag som natt.

Så därför måste oron blåsas puts väck.

Hör med Luvisen om hur hon menar avs omkurningen, jag vill inte gå in och tolka/gissa mig till ngt nån annan skrivit :wink: Men jag håller helt med henne i tänket. Man kan få göta sådär ibland, gå tillbaka till det ursprungliga och strikta upp... Jag fick ta 2 nätter med Sigge i vintras då jag var alldeles för snabb på att springa in till honom om nätterna, men efter 2 nätter då jag konsekvent backat och backat m h a ramsan så var vi på banan igen.

"Om han är jätte arg och skriker ska jag bara ramsa då eller får jag gå in och lägga honom tillrätta. Men inget buffande och ingen solfjäder om det verkligen inte är kris. Det är dock detta som är väldigt svårt att avgöra tycker jag."

Enl min erfarenhet lämnas en arg person ifred, det blir bäst så.Att gå in och lägga tillrätta visar ju bara att han inte klarar av att reda upp situationen själv, och det är ju snarare DET vi vill förmedla...

Ingen buffning f rom dygn 3 på kuren , så är det! Ramsan SKA ta över och man måste jobba med den, stenhårt. Ilska kan oxå komma sig av att man inte får svar på sina frågor, så här gäller för dig att rannsaka dig - ramsar du för mkt eller för lite? Ibland kan man får ramsa upp till x24 innan polletten trillat er, MEN det är som sagt en fråga om att lyssna av här. Beror ilskan på att han inte förstår (dvs du måste svara honom ÄN mer), eller för att du "stör" (dvs du måste backa?)

Jag är inne i en annan tråd där Mamma Mary haft liknande funderingar som du avs hur man hittar den rätta nivån: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24214

Om detta står det specifikt på sidorna 5-7 tror jag det är.

"Kan jag vänta med att gå in så länge som han blir lugn/tyst emellanåt men sedan börjar skrika igen? Skrika, tyst, skrika tyst osv."

Att han ömsom frågar ömsom är tyst tar jag bara som ett bevis på att han lyssnar av dina svar (ramsan) funderar lite och så frågar igen. Sådär som man gör när man inte riktigt fattar :wink:

"Det har nu hänt 2-3 gånger att han har snyftat sig till sömns. Han har lugnat sig med ramsorna eller av sig själv efter en stund men det känns ändå som snyftandet är det han tar med sig in i sömnen.
Det känns ju inte bra eller rätt!!!"

Fast :wink: Här har han ju löst det alldeles själv juh! Jag tror att det han tar med sig i sömnen snarare är känslan av att ha rett ut det själv och känslan av trygghet i o m att du fanns till hands utanför och ramsade honom och visade att det var precis så det skulle vara...Oftast upplever jag att när mina barn snyftar så är det efter en större attack av gråt el ilska och då är snyftandet mer en grej som de kör med för att det helt enkelt är "skönt" och ngt som lugnar ner dem, snarare än att det skulle va ngt negativt. Förstår du hur jag menar? Alltså att det har en lugnande och avslappnade effekt efter ngt mkt större....

Hoppas du fått ut ngt av detta :roll: Jag vet hur det är, så därför säger jag inte att detta är enkelt, utan att du ska kämpa på och tänka SJÄLVKLARHET. Bara ren och skär känsla.Kristallklart :heart: och ingen oro mellan dig och din son.Kommunikationen ska vara helt fri från övriga laddningar från ditt håll, om du fattar vad jag menar...

:heart:
Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått så fina och fantastiska svar så jag vill bara lägga in lite extra läsning till dig, i väntan på de senaste böckerna. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cori

Inlägg av Cori »

Tack tack!

Vill berätta att Elliot sov heeeeela, hela natten utan ett enda pip! =D> Vad jag hörde iallafall. :wink:
Detta är då hans 2:a gången han sover i 12 timmar i sträck.

Men som sagt, dagslurarna går inget vidare. Han skriker i 20 minuter innan han somnar.

Jag valde att lägga till den extra halvtimmen på schemat idag. Jag är osäker på om jag borde ha gjort det eftersom jag ännu inte fått ett svar på schemat som jag skrev.
Och det gick nästan som väntat (och jag veeeet, att förutsätta att det ska gå dåligt är ju samma sak som att det går dåligt... :()
Han skrek värre än han har gjort tidigare, även om han lugnade sig i ett par sekunder emellanåt eller var lite tyst emellanåt.
Och jag klarade inte av det! Jag gick in till honom :( Tänkte att jag bara skulle göra solfjädern men det blev ännu värre, han blev INTE lugn, då blev det att jag tog till buffning. Bara så jag kunde avsluta, och han bli lugn för att kunna göra ramsa ut.

Jag har inte använt mig av solfjäder innan direkt, bara som snabb avslutning efter buffningen. Jag har försökt några gånger men han verkar bara bli ännu argare. Känns som att jag tar till våld då när han börjar åla runt och bara skrika. Så det har inte blivit några längre stunder kan erkännas. Tänkte då att jag skulle stå ut denna gången lite längre tills han blev lugn. Men det gjorde jag ju inte.

Han somnade ändå ganska snart att jag gick ut från rummet. Då kände jag att om jag hade väntat lite, lite längre så hade han säkert klarat det själv.
Jag blir så arg på mig själv!

Jag har 2 frågor till.

När det gäller lurarna på dagarna. Kan jag använda mig av marginalkvarten om det är så att han somnat mycket senare än han skulle?

Och ang eventuell "omkurning"
Hur ska jag kunna "omkura" om han ändå sover bra på natten? :?
<3 Cori <3
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker ni helt klart är på rätt spår. Du kände ju själv att du gick in lite för tidigt, det är en BRA känsla! Blir barnet argare av att du kommer in och gör verktygen, var man inte så ledsen till att börja med. Utan det gäller att LYSSNA av! Det är nyckeln, HUR låter det? Rätt fråga = rätt svar. Det är det jättesvåraste med kuren. Här kan ingen säga gör si gör så, för vi hör inte just DITT barn.

Jag hade INTE använt marginalkvartar på kurens 3 dagar + uppföljningsvecka. Hur skall då barnet lära sig klockan? Om du flyttar runt visarna hela tiden blir klockan svår att få in i kroppen. Så håll nu tiderna på min tills det gått 2 veckor, då utvärderar man och eventuellt ändrar något eller använder marginalkvarten till närmsta möjliga "skarv". Naturliga sömnpass är 5 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, och 3 tim. Så om han somnar 20 min för sent (efter uppföljningsveckan) så skall man egentligen väcka inför nästa närmsta skarv. Men om barnet somnar 15 min efter utsatt tid kan man ta och använda marginalkvarten. Man kan ju även använda marginal kvarten för tidigt just för att insomningen tar lite tid.

Tänk på att INTE kompensera förlorad sömn, det kommer oftast att straffa sig. Så tänk förutsättningar, inte att man sover exakt alla min man har till sitt förfogande. De är förutsättningar.

Min son har 12 tim och 15 min natt, han sover allt mellan 11-12 timmar av dessa, men han VET solklart att när klockan ringer är det morgon, Ingen annan tid.

Härligt jobbat och håll nu i attiyden skall du se att ni ror detta i land! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Nu har jag kikat på schemat. Jag tror inte du kan ge honom exakt 30 min till men 20 min blir bra. :D Då följer schemat de naturliga sömnpassen Anna Wahlgren skrivit om.

Så ge honom sin lur kl 16.00-16.20. Det borde sitta fint. :wink: :heart: Att ha luren senare än 16 kan bli svettigt om barnet hunnit bli för trött samtidigt som man vill att barnet ska sova bums för att hinna med nästa programpunkt. Så tänker jag.
Och ang eventuell "omkurning"
Hur ska jag kunna "omkura" om han ändå sover bra på natten?
Nej, men sover han gött ska du givetvis inte in där och härja. :lol: :wink: Jag uppfattade som du tyckte att saker och ting gick snett och du kan man göra lite extra så allt styrs upp.

På dagen där är lilla vännen arg. Då kan du tyvärr inte göra så mkt. Och ska inte heller. Han måste ju få uttrycka sin åsikt. 8) MEN du kan göra husljud big time och ge honom instrumental musik, Mozart brukar vara riktigt bra- har man inte det kan man ta ngt som är hyfsat monotont. DÅ gäller det att du spelar musiken högt, högre än han skriker för annars hör han inte. Så fort han går ned i ton så sänker du musiken lite och så håller ni på så där tills musiken är i normal volym. Då låter du musiken stå på bara. Inge mer med det. Då kan han lugna sig och somna med detta. :D

Tycker du att lillen tycks ha "fastnat" och skriker typ i samma tonläge HÖGT så kan detta vara tecken på att han behöver hjälp. Då går du in och kör buff eller solfjäder eller både och. 8) Ta det som DU tror på . Ditt mål är att lugna så ge dig inte förrän du nått det målet. När liten är sömntung ramsar du ut med värme \:D/ .

Lycka till! /Luvisen
SM rookie
Cori

Inlägg av Cori »

Tack igen!

Känns så bra när jag fått era svar! :D

Ok, så inga mer marginalkvartar tills förrän om 2 veckor iallafall... Jag har iofs varit ganska osäker på dem så jag har försökt att inte använda mig för mycket.

Då lägger jag in 20 minuter istället.

Jag har faktiskt kört med musik. Dock inte mozart :) Det verkar ha funkat med vad som helst. Och gärna om jag sjunger med jätte högt med min fantastiska röst :mrgreen: Han tror väl att jag är helt ointresserad av honom och inte alls hör honom. :D

Jag kommer väl tillbaka med en rapport om 1 eller 2 veckor då!
<3 Cori <3
Cori

Inlägg av Cori »

Hej hej!

Idag skriver jag min rapport om hur det har gått.
Skulle väl kunna säga att det är katastrof på dagarna! :cry:
Men på nätterna går det huuur bra som helst! :P

När eller OM han vaknat så har jag bara ramsat från vårt rum och så har det blivit tyst igen. Detta har i så fall hänt mest under vargtimmen. (tror faktiskt bara att han vaknat 1-2 gånger innan vargtimmen) Han kan ha vaknat redan vid halv 7 någon dag men varit glad i sängen. Om jag har märkt att han börjat bli lite grinig har jag bara ramsat och han blivit nöjd med det.

Just idag så protesterade han lite mer än vanligt vid läggningen. Det har blivit så att lilla pappsen inte har varit så delaktig i det här men jag vill ju att han introduceras och det var han som tog den idag. Vet inte om det påverkar. Att Elliot kanske vill fråga honom om hjälp istället. Dock tog jag över... Lilla pappsen verkar inte ha nerver för det här... :roll: Det roliga är att denna "lilla pappsen" ser inte så liten och vek/snäll ut som han verkar. :lol:

Jag har gjort noteringar sedan i måndags på hur det har gått vid dagslurarna. Detta för att jag vill att ni ska få en klarare bild över hur det går. Och kanske kan hjälpa mig med råd.

Måndag:
09:00 Sovdags.
Buffa kort och ramsa ut.
09:06 Ramsa x4.
Skriker riktigt högt. Sätter på hög musik.
09:10 Ramsa x4.
09:13 Musiken på normalt läge. Tyst.

12:30 Sovdags.
Buffa kort och ramsa ut.
Tyst.
12:32 Börjar skrika. Ramsar x6 och han lugnar sig lite men skriker men inte så högt och mycket.
Musik på normalt läge.
12:39 Låter men bara lite.
Men började skrika...
12:40 Ramsa x4. Tystnar. Men börjar snart skrika igen.
12:48 Skriker fortfarande. Ramsar x8. Tystnar, skriker men tystnar igen. Musik på normalt läge.
12:58 Tyst.

Tisdag:
08:53 Sovdags (börjar något tidigare)
Buffar kort och ramsa ut. Han är på väg att bli arg men jag ramsar en gång till.
09:00 Arg, tystnar, arg, tystnar, arg, tystnar osv.
09:06 Fortfarande samma sak. Ramsa x4.
09:13 Fortfarande samma sak. Ramsa x8.
09:20 Sover fortfarande inte.
09:26 Tyst.

12:30 Sovdags. Ingen musik denna gången.
Buffade inte. Tänkte testa det. Ramsa ut.
Ligger och pratar lite. Får för mig att säga ramsan för att liksom bekräfta att det är dags att sova. Skulle antagligen inte ha gjort det... :(
12:40 Låter lite och ger ifrån sig ett skri.
12:43 Börjar skrika. Ramsar x8. Tystnar men börjar skrika.
12:55 Skriker fortfarande men nu låter han mer ledsen.
13:03 Går in och buffar tills han blev lugn. Började skrika så fort jag gick ut.
13:09 Ligger och snyftar.
13:14 Tror han sover men han ligger och gör små snyftningar.
13:19 Ligger och snyftar. Är osäker på om han sover.
13:36 Snyftar inte längre.
13:49 Vaknade (om han ens sov)
Ramsa x4. Tystnade. Skrek till men tystnade. Skrek till och jag ramsar. Fortsätter att skrika.
13:51 Ramsa x4. Tystnar. Skriker. Låter ledsen. Tystnar. Skriker. Ramsa x8 men tystnar inte.
13:55 Tystnar men börjar skrika igen. (Det är dags att sova färdigt om 5 min)
Jag går in och hämtar honom. Jag ställer till med ett tjoheej :!: :!: :!: och låtsas som ingenting. Han blir glad så fort jag kommer in i rummet.

Onsdag:
09:00 Sovdags. Har varit på BVC så jag vagnar ute. (Det har jag inte gjort innan. Han sitter nu mer så han får ligga på rygg)
Vagnar i ca 5 minuter och ramsa bort.
Väntar i 10 minuter och sedan går jag.

:arrow: Kom just på att jag inte skrivit om 20 minutarna som han har fått kl 16. Måste ha glömt det. Antagligen för att jag har vagnat honom på utsidan för att jag tänkte introducera honom på det då jag visste att han skulle få bli vagnen denna dagen.
Det har gått sådär.
Det tog upp till 20 minuter någon av dagarna vet jag i alla fall men jag lät honom sova i 20 minuter ändå.

12:30 Sovdags
Buffar ganska länge denna gången, tills han nästan somnar. Det tog ungefär 3 minuter. Ramsa ut.
Börjar låta så fort jag går ut.
Ingen musik idag heller.
12:36 Ger ifrån sig ett litet skri.
12:38 Tyst och ett litet skri :) Skri igen, låter dock som nöjda/glada skri.

:arrow: Var tvungen att kika in för att se vad han gör. Han ligger och pratar och ger ifrån sig små småskrin på mage med huvudet nedåt.

:arrow: Kan även berätta att han ibland ligger ner och skriker jätte högt ner med huvudet i sängen så att skriken dämpas ner i madrassen och täcket. (han brukar alltid vända sig om och lägga sig uppe på täcket)

12:45 Tyst.

13:27 Vaknar till. Ramsa x4. Börjar skrika men tystnar.
13:30 Börjar skrika.
13:32 Ramsar och han tystnar men börjar skrika igen.
Arg, tystnar, arg, tystnar, arg, tystnar osv.
13:40 Ramsa x8. Tystnar inte.
13:42 Lugnar sig. Snyftar nu.
13:47 Snyftar inte längre.

Torsdag:
09:00 Sovdags.
Buffar tills han blir lugn, ca 5 minuter. Ramsa ut.
Börjar skrika kort efter att jag gått ut.
09:07 Ramsa. Tystnar men börjar skrika. Men han verkar inte skrika lika högt. Verkar lugna sig själv.
09:10 Tyst eller nästan tyst.
09:13 Börjar skrika. Ramsa. Tystnar. Men börjar skrika igen.
09:19 Ramsa x8. Tystnar lite grand bara.
09:21 Låter lite bara men börjar skrika igen.
Lät nu som om han verkligen bad om hjälp. Skriket var vädjande på nått sätt.
Gick in och buffade tills han blev helt lugn. Men började skrika så fort jag gick ut igen.

:arrow: Vill säga att jag har försökt att inte buffa men då börjar han skrika innan jag ens hinner resa mig från sängen.

09:30 Skriker fortfarande.
09:33 Han är jätte, jätte arg.
Tystnar lite.
09:34 Ramsa x8. Tystnar inte alls.
09:43 Skriker fortfarande
(dags att vakna)

:arrow: Jag går än en gång in med ett tjoheeej :!: :!: :!: och verkar oberörd och han lika glad som sist. :) Han snyftar ju men hans argsinthet eller ledsamhet verkar som bortblåst... :?

:arrow: Jag hade tänkt att vara hemma hela veckan men pallar inte detta kände jag så jag åkte hem till mamma/mormor.

12:30 Sovdags. (det finns resesäng och kolsvart rum hos mamma/mormor)

:arrow: Jag kände att jag inte orkade gå igenom denna process igen så jag lät honom somna i min famn. Vilket han brukar göra på 2 röda när han är trött.
(Precis som han vill göra nästan varje dag men jag håller honom vaken tills det är dags att sova om jag inte ger honom en 5 minutare i min famn).
Gick och la in honom i sin säng på mage precis som vanligt och han sov gott ända tills det var dags att vakna kl 14 igen!!!

:arrow: När det var dags för sin 20 minuters lur så lät jag honom göra samma sak.

Nu känner jag lite så här...
Om jag ändå håller mig till schemat, äta och sova precis som man ska, varje dag men att han får somna hur som helst. Om nätterna ändå funkar bra, kan man inte göra så då?
Det är så jag känner nu i alla fall. Men det är klart att jag hoppas på att det inte skulle äventyra nätterna på något sätt.

Jag vet inte vad jag ska göra! Fattar liksom inte vad det är som har gått snett. Eller vad jag för fel!!
Har han inte fattat galloppen på dagen men på natten?? Jag förstår ingenting...!!! :shock:
De första dagarna av kuren och i början på uppföljningsveckan så gick det ju ändå ganska bra (även om det gick sådär, men om man jämför) och sedan gick det bara utför. Och i morse så sov han inte någonting av sina 45 minuter utan skrek mest hela tiden känns det som. Och att han ligger och snyftar i sömnen känns ändå INTE bra. Det gör han ju inte på kvällarna.
Oftast så somnar han ju nästan på en gång. Lite protester och sen är det klart. Men då blir det bara tyst. Han skriker ju inte så han behöver snyfta efteråt...!

:arrow: Så jag tackar innerligt för de råd och tips jag kan få i det här!
Men hoppas att ni inte är för snälla mot mig... :)
<3 Cori <3
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Okej...nu måste jag bara börja med att säga - inga fler insomningar i famnen [-X Det besked du ger honom då är ju att sängen är en otrygg plats att komma till ro på när det tjorvar.

Det som jag däremot tror händer är att DU slappnar av när du har honom i famnen och på så sätt somnar han och dina orosmoln skingras och sen lägger du ner honom, lugn och avslappnad och självklar. Som du borde kunna vara ändå, även om han ligger och bökar och har sig i sängen.

Förstår du hur jag menar :wink: ? Dvs - försök att frammana SAMMA känsla som du har när han somnar i din famn när du bemöter honom i spjälsängen. Lyckas du med det - DÅ har du frammanat attityden av självklarhet :!:

I övrigt så måste jag säga att jag tycker att det ser "ganska typiskt" ut för att vara i den här fasen som ni befinner er. När jag läser din logg och ser hur han frågar och hur du svarar så skulle jag bara vilja säga bra jobbat, fortsätt på samma sätt.

Som du själv skriver, fast utan tillägget att han ska få somna i din famn, kör på schemat nu - avslappnad och självklar- erbjud sömn men räkna inte minuter och stressa med de följder detta får (att man t ex blir lockad att låta barnet somna i famnen för att man då vet att det får det X antal minuter det ska ha).

Du vet ju vad som gäller :!: , de skrivna tiderna samt ev marginalkvart om det behövs. Sen kan man inte göra så mkt mer än att stötta och finnas till hands under tiden. Blir det bara 10 min sömn en lur, ja då är det så. Huvudsaken att du kunnat visa hur det egentligen skulle ha gått till. Det han gör är ju att han frågar och vill ha SVAR av dig juh! :wink:

Och sen så får nog pappa ta och gaska upp sig om han ska vara med om detta :wink: Lillen måste få samma konsekventa svar av honom som av dig.

Ok? :heart: :thumbsup:
Cori

Inlägg av Cori »

Men jag undrar hur lång tid det ska ta. Men som ni sa så beror det väl kanske på hur lång tid det ska ta för mig att vara lugn och självklar :mrgreen: inför sovandet. Jag tror väl att jag har varit det men kanske inte ändå. Svårt att veta vilka signaler man skickar ut...

:arrow: Men jag undrar lite hur jag ska göra när jag åker bort. Jag vet ju att min osäkerhet lär ställa till det. Men det känns ju sk*t jobbigt om han ska skrika och hålla på. Dessutom är det ju inte alltid jag kan låna en säng även om de jag umgås med just nu är tjejer med små barn. Ska jag vagna honom då? Jag känner mig ändå lite osäker på vagningen.
Jag har även märkt att jag inte kan låta honom vara i vagnen när han blir arg. Då kommer vagnen att välta, även om han har bälte på sig. Han måste ju ha bälte på sig annars så springer han i princip ur vagnen. :) Så jag har vagnat ända tills han nästan sovit eller sover. Ramsar bort som man ska men blir osäker om han hör. Väntar i 10 minuter och sedan går.

Jag har just lagt honom för sovdags.
Jag buffade tills han var riktigt riktigt sömntung, är osäker om jag buffade aningen aningen för länge :| , precis som i vagnen...

Men jag gick i alla fall in med rätt inställning denna gången! Här ska minsann sovas...! :P

:arrow: Någonting som jag tänkte på först nu. Ska man ha "skrattet till go´nattet" även på dagslurarna? #-o
Jag gjorde så denna gången men har inte skrattat och lekt något innan på dagarna, bara på kvällen.... :? Antar att det inte lär skada om man ändå leker med sitt kära lilla barn innan han ska sova! 8)

Det är jätte svårt att få med pappsen. Han är så ifrågasättande hela tiden och då blir liksom jag också osäker. Men jag vet att han ändå förstår inners inne att detta är bra för oss och att han vill innerst inne att det ska fungera. Men han vågar väl kanske inte riktigt tro på det.
Det skär i den "lilla pappans" hjärta när han hör sin son skrika/gråta.

Det känns som sagt väldigt bra när jag får svar. Man får liksom ny positiv ork att kämpa vidare! :D
<3 Cori <3
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men jag undrar hur lång tid det ska ta. Men som ni sa så beror det väl kanske på hur lång tid det ska ta för mig att vara lugn och självklar
Exakt!. Du svarar dig själv så bra. :heart:
Någonting som jag tänkte på först nu. Ska man ha "skrattet till go´nattet" även på dagslurarna?
Japp!

Jag känner igen dina frågor, resonemang kring både det ena och det andra. Kanske kan du finna lite :idea: i min tråd som jag startade när jag kurade min son.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=21744

Värme!/Luvisen
SM rookie
Cori

Inlägg av Cori »

Hej hej!

Nya frågor.

Kan börja med att berätta att för det mesta går allt bra. :D

Sedan dessa två veckorna har jag vagnat honom på dagarna varje dag och det har gått väldigt bra tycker jag. Mestadels har han varit ute och sovit, det har ju varit så fint väder, men jag vagnar honom även inomhus eftersom det har fungerat så bra i vagnen.

När vi var hos en vän till mig en kväll, där fick han somna på där i deras resesäng. Vi åkte hem samma kväll och det gick jätte bra.
Samma tjej passade även honom över natten och det gick också hur bra som helst! :P

I torsdags åkte vi till Örebro, det gick sådär i bilen (vi bor i Göteborg, så det är en bit att åka) Han somnade kl 18 i bilen så natten blev lite konstig. Mycket folk när vi kom dit osv.
De nästkommande två nätterna gick kanon!
På vägen hem åkte vi när det var dags att sova natten så han kunde sova hela vägen. Gick kanon! Sov heeeela resan hem! Då vet man det.... :D

Mina frågor.
Ett tag nu så har han vaknat kl 6 varje morgon. Vissa dagar redan kl 5 men då har han somnat om igen för att sedan vakna vid 6.
Första halvtimmen går bra, då ligger han och pratar och grejar i sängen men efter en halvtimme så börjar han "fråga" eller om det bara är så att han blir uttråkad. Sista kvarten börjar han bli arg och skrika. Dock är han hur glad som helst när man plockar upp honom, som jag tror jag har nämnt tidigare...
Så jag förstår inte varför?
Ska jag bara fortsätta att låta honom vara och ramsa vid behov eller kan det vara så att jag behöver flytta fram läggningen en timme på kvällen?

Han vaknar även efter 45-60 minuter när han ska sova middag i 1,5 timme. Jag vagnar men han är klarvaken och vill inte somna om. Jag ser på honom om han vaknat men fortfarande är trött då kan jag vagna lite och så somnar han om en stund till. Detta är då oftast innan de 45-60 minuterna.
Kan det vara så att han naturligt vaknar nu då han inte behöver mer sömn? Han blir ju 7 månader nu och ska ha en halvtimme sömn mindre per dygn.
Då kan jag väl bara låta det vara så?

Tänkte även fråga om det är vanligt att det tar en stund för dem att somna på kvällen. Det är absolut inget problem. Ibland kan det ta 5-10 minuter innan han somnat men ibland kan det ta upp till en halvtimme. Han lyssnar på mina svar när han frågar.

Men jag kan inte känna att jag får känslan av att han bara "poff" och lägger sig ner och sover när man sagt ramsan. :? :D

Det hade för övrig varit fantastiskt kul att kunna filma där i mörkret och se hur och vad han gör därinne.... :lol:
<3 Cori <3
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"