Hej!
Stora grabbar som Arvid, tio månader, brukar nöja sig med två dagslurar och 12 timmar natt. Han ska ju ca 14 timmar sömn/dygn. Mina förslag:
1) Natt 18.30 -6.00 = 11,5 timmar. Tre dagslurar á 45 minuter vardera. Jämnt fördelade över dagen (t.ex. kl 8.00, 11.30, 15.00).
ELLER
2) Natt 18.30-6.00 = 11,5 timmar. Två dagslurar - en 45 minutare och en 1,5-timmare (t.ex. kl 8-8.45 och 12-13.30 ELLER 8-9.30 och 13-13.45)
Funderingar kring dina frågor:

Schemat ska baseras både på barnets och familjens behov. Jag har byggt upp lillemans schema utgående från hur vår familj funkar, när vi gör vad. Dessutom försökte jag i största mån av möjlighet kolla in vilka sovtider han verkar föredra. Min erfarenhet säger att barnen vänjer sig vid det schema man fasslår

!

Tja, jag skulle INTE gå inför att väcka tidigare utan ha som målsättning att han ska sova LÄNGRE. Kanske trafikerar ni för mycket? Har ni skynke för vagnen? Äter han sig super proppmätt?

Med rätt verktyg klarar Arvid galant att sova 90 minuter. Min förste kille sov knappt alls i början. Efter kuren och än idag sover han nöjt 1,5 timme middagsömn.

Då man spikar schema är det bra att kasta ett öga i "fram"spegeln. Då Arvid är 1 år kommer han att klara sig med en lur per dag. Den brukar infalla ca kl 12 och omfatta 1,5-2 timmars sömn.

I SHN-boken delar Amanda, tio månader, med sig av sitt schema. Kolla där för mer inspiration!