3-2 dagslurar? väcka efter 20 min för att bryta va

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

3-2 dagslurar? väcka efter 20 min för att bryta va

Inlägg av arvids mamma »

Arvid har nu hunnit bli 10 månader och dagslurarna sitter sådär...vaknar fortfarande alltid efter 30 min och vill inte somna om...men trött är han för han är inte speciellt glad.
Nu har vi tiderna sova 18.30-6.00 (går inte till 6.30! :( men det är helt ok)
6.30 välling
8.00-8.45 sova (blir alltid 25-30 min) ute på promenad med vovven
frukost 9,30
sova 11.45-12.30 (blir även här 30 min)
lunch 13
sova 15,00-15,45 (blir 30 min :( )
lite frukt 16,00
middag 17,00 (blir det senare är han så trött att han inte får i sig maten. det tråkiga är att pappa kommer hem senare kl 17,30 så då blir det inte att vi äter middag tillsammans... :( )
välling 18,20
ssova...

:!: jag har nu 1 vecka försökt att gå från 3-2 sovpass på dagen (han är ju ändå 10 mån!) men han sover ju inte längre pass för deet :?: :?: :roll:har det blivit tiderna:
sova 9,30-11,00
sova 14,00-14,45
annars ungefär likadant....
:?: Är det för att jag inte prickar schemat rätt som han vaknar efter 30 min??? Någon som har något tips?? Kan det spela roll på 15-30 min eller några timmar...på sättningen av schemat alltså?

:?: Min man har en idé: han tycker att vi ska väcka arvid efter 20 min varje pass (alltså 3 då...) några dagar/vecka för att visa att vi tar ledningen och få honom ur ovanan att vakna efter 30 min. Vad tror ni om det??För det känns verkligen som att det blirvit en vana för honom att vakna efter 30 min! Och det är lättare att väcka tidigare än att få honom att somna om, vilket är ganska omöjligt hitills.... :cry:

:?: en sista fråga: Arvid har aldrig sovit längre än ca 1 timme ( 90 min några enstaka gånger) sedan han föddes för 10 mån sedan. Är det orimligt att försöka få honom att sova ett längre pass på 90 min då eller är det bättre att ta 3 gånger 45 min per dag???
Hoppas jag får många svar, för jag känner mig helt konfunderad!! :D :roll:
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

puff puff
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

jag puffar igen!! Ingen?????
Emmy

Inlägg av Emmy »

Jag vet inte om jag har ett direkt svar,men... Vi har också haft lite strul med dagslurarna :( . Lowe skulle sova 45 + 90 + 20, men eftersom det endast var 3:e, var 4:e dag som han sov 90 min (oftast bara 30 min...) har vi nu ändrat till 45 min x 3, somnar har för sent på em får det bli 20 min. Vi provade i nästan 2 veckor att han fick sova bara 20 min på fm, men det förstörde hela dan. Visst sov han många gånger 90 min (inte alltid) på middagsvilan, men han var mkt tröttare :( :sleep: .
Vårt nya schema funkar bättre och killen är betydligt piggare :D . Hoppas ni får fler svar. Kram.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Stora grabbar som Arvid, tio månader, brukar nöja sig med två dagslurar och 12 timmar natt. Han ska ju ca 14 timmar sömn/dygn. Mina förslag:

1) Natt 18.30 -6.00 = 11,5 timmar. Tre dagslurar á 45 minuter vardera. Jämnt fördelade över dagen (t.ex. kl 8.00, 11.30, 15.00).

ELLER

2) Natt 18.30-6.00 = 11,5 timmar. Två dagslurar - en 45 minutare och en 1,5-timmare (t.ex. kl 8-8.45 och 12-13.30 ELLER 8-9.30 och 13-13.45)

Funderingar kring dina frågor:
:idea: Schemat ska baseras både på barnets och familjens behov. Jag har byggt upp lillemans schema utgående från hur vår familj funkar, när vi gör vad. Dessutom försökte jag i största mån av möjlighet kolla in vilka sovtider han verkar föredra. Min erfarenhet säger att barnen vänjer sig vid det schema man fasslår :D !
:idea: Tja, jag skulle INTE gå inför att väcka tidigare utan ha som målsättning att han ska sova LÄNGRE. Kanske trafikerar ni för mycket? Har ni skynke för vagnen? Äter han sig super proppmätt?
:idea: Med rätt verktyg klarar Arvid galant att sova 90 minuter. Min förste kille sov knappt alls i början. Efter kuren och än idag sover han nöjt 1,5 timme middagsömn.
:idea: Då man spikar schema är det bra att kasta ett öga i "fram"spegeln. Då Arvid är 1 år kommer han att klara sig med en lur per dag. Den brukar infalla ca kl 12 och omfatta 1,5-2 timmars sömn.
:idea: I SHN-boken delar Amanda, tio månader, med sig av sitt schema. Kolla där för mer inspiration!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack pia pojkmamma!!! :D

det var bra tips jag fick!!! tack så jätte mycket!
Många säger att man ska rätta tiderna efter barnet, men det måste ju även funka med familjen...
Jag känner att jag verkligen vill hjälpa arvid med dagslurarna för han mår ju så mycket bättre när han får sin sömn (och mamma också! :D ) Den senaste tiden har jag kört tiderna: 9.30 (90 min) och 14.00 (45 min) och kors i taket "idag gick det faktisktt"... Men annars har jag märkt att han är ofantligt trött på morgonen runt 8/8.30 och är allmänt gnällig tills jag lägger honom i vagnen och går ut på vovvepromenad. Jag kanske lägger honom för sent??

Tror du att det är bättre med det längre passet vid 12.-tiden?? Det funkar säkert bättre när han börjar dagis...men det är ca 7/8 mån kvar tills dess... Jag önskar verkligen att jag får till det med 90 min för det känns så hattigt med 45 *3 min. Om han får sova 12-13.30,,,tror du han håller sig ända till 18.30 då? eller annars kanske man får stoppa i en 5-min?

svara gärna! :D
kram Jessica
Pia Pojkmamma

Hej Jessica!

Ja, visst är det skönt när barnen sover. Då är alla pigga och glada efteråt :D !

Några funderingar:
:idea: Bra om Arvids schema nu börjar sitta som det ska. Angående första vakenpasset har jag den erfarenheten att småttingarna inte orkar vara vakna längre än ca 2-2,5 timmar. De flesta verkar föredra att sova det längre passet på förmiddan. Så gjorde också vår förste kille. Son nr 2 har däremot sovit det längre passet på eftermiddan (samtidigt som storebror vilar middag) så att mamma ska hinna jobba lite också. Dessutom är det enkelt sedan när lillen fyller ett år kan man ta bort 45-minuters-vilan på förmiddan och han får sova sin vanliga tid på eftermiddan.
:idea: Schemat man bestämt ska man hålla. Inte flytta tider hit och dit hela tiden.
:idea: Vår lillkille, 8 månader, är faktiskt vaken 4,5 timmar förrän nattningen. Någon gång får han en 5-minutare.
:idea: Läste att du fått tipset att du ska promenera dig inom Arvids sovstund. Jag promenerade mycket med son nr 1. Jag lät honom alltid somna in själv ordentligt först, sen gick jag ut på långpromenad 8). Skööönt! Men poängen är ju den att barnet skall kunna sova också fast vagnen INTE är i rörelse. Bra att barnen får rejält med frisk luft.
:idea: Kan inte säga nåt om hurudana sovtider de har på dagis. Är hemma med mina killar.Dagskneget får vänta (trots att man får svindel då man tänker på huslånet :D :shock: ).
:idea: Att vara ute på vakenpromenad eller annars upptäcka världen utomhus samt att få vara med och JOBBA med mamma/pappa brukar göra att sömnen efteråt blir särskilt god. Då har man ju verkligen skäl att VILA :D !

Ha en glad och skön andra advent :santa: !
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Arvids mamma och Pia Pojkmamma :D
Hoppar resolut in i denna tråd för att förtydliga det jag skrev om promenader (i en annan tråd).

Håller med om att barnet skall lära sig sova med vagnen i stillhet MEN för oss blev promenaderna en inkörsport till att överhuvudtaget få lillan att sova mer än en kvart i taget. Promenaderna lärde henne att somna om utan att äta hela tiden. Målet var alltså i första hand inte sömnen utan att glesa ut måltiderna. Den fina dagvilan kom på köpet :D :!:

Idag sover Leia gott både med vagnen i rörelse och i stillhet.

Hoppas att du Arvids mamma får till det med daglurarna du med :!: (flera bra tips från Pia tycker jag :D )

Lycka till :!:
Pia Pojkmamma

Hej igen!

Jo, NancyDrew, jag förstår precis hur du tänker. Vi gjorde likadant med ettan. FÖRST var det totalkaos ett par månader, sedan införde vi standardmodellen och drog honom i vagnen största delen av sömnpassen. Då hade vi också som mål att få ordning på måltiderna. SEDAN genomförde vi kuren och då fick vagnen stå stilla tills han somnat :D . Det jag ville få sagt (som kanske inte framkom så tydligt :oops: ) var att Arvid kanske är van vid att vagnen rullar :?: då han ska sova. Mitt färslag är alltså att låta killen somna först och sen gå på vovvepromenad :idea: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"