Hej Nimrah och alla andra!
Skulle gärna vilja byta rybriken på tråden för att den gamla är lite misvisande nu.
Tack för responsen och viljan att hjälpa, älskar verkligen detta forum och alla er hjälpsamma medmänniskorna!
Då försöker jag besvara lite frågor:
Först måste jag bara säga att jag inte alls känner till denna Ford du nämner.
Gina Ford är Anna Wahlgrens motsvarighet i England. Grundprinciperna är samma, går utmärkt att kombinera. Jag har inte hittat några konflikter mellan metoderna, utan snarare väldigt mycket gemensamt. Fasta rutiner, kolsvart eget sovrum för bebben, vikten av ensamlek. Jag gillar AWs förhållningssätt till barn och SM. Gina har exakta schema för varje månad samt detaljerade beskrivningar för hur man går över till nästa månads schema - något som jag har saknat i BB. Gina saknar dock viktiga bitar som jag har plockat från AW: social gemenskap, hushållssysslor, skrattet till godnattet och ramsan. Och så måste man betala för att vara med på deras forum
Men nog om det, vill man läsa mer så går det att Googla
Sedan har du ett pass på 2 och 15? Det är inte ett naturligt sömnpass och kan därför ställa till det lite. Bäbis vaknar på fel sida om man säger.
Ska vara 2 timmar där egentligen, men det är lite svårt för mig att veta exakt när tjejen har somnat eftersom jag går ut så fort jag har lagt henne och hon kan böka en stund. Så jag plockar inte upp henne förrän 14:15 för att vara på den säkra sidan. Det är aldrig några problem, tjejen är hur glad som helst när hon vaknar.
Personligen tycker jag att det är alldeles för tidigt med bara två dagslurar. Möjligen vid sju månader. Ofta gör minskar man det efter nio! Blir inte skruttan gnällig och övertrött på eftermiddagen?
Vi slutade med den tredje luren ganska nyligen. Den var 45 min. från början, sen började hon själv korta ner den till 30 min och 20 min. De dagarna då hon är lite trött låter jag henne ta en liten powernap strax innan kl.5, annars funkar det bra med ett längre vakenpass på dagen förutsatt att hon har sovit sina 3 timmar under de två dagslurarna.
Eftersom du inte följer sm längre undrar jag vad du gör där på morgonen när hon vaknar?
Jo då, SM gäller fortfarande. Matning tar 1 timme med blöjbyte och kel. Ensamlek på morgonen. Hussysslor efter förmiddagsluren. Gå ut och upptäcka välden på eftermiddagarna. Bad med pappa kl.17:30. Skrattet till godnattet och ramsa vid läggning.
Jag skulle definitivt inte vara inne i hennes rum bara för att vända hela tiden. Hon behöver lära sig hur man fixar det där själv. Och det du lär henne nu blir mera att hon måste ha din hjälp för att somna om och att du dessutom för kunna göra det måste vända henne till magläge igen? Bort bort från rummet. Hur har ni det med ramsan?
Jag vill inte heller vara där inne

Fösöker ingripa så lite som möjligt, bara när hon ber om hjälp. Hon kan tyvärr inte sova på rygg om hon inte är döttstrött (och då kan hon sova stående på huvudet, i alla fall ett tag, hehe). Har hon vänt sig på rygg mitt i natten och protesterar inte för mycket så låter jag henne sova så mest för att hon ska lära sig. Det funkar mitt i natten. Men vaknar hon under vargatimmen och vänder sig på rygg så känner hon sig för pigg för att somna om. Då ligger hon där och sprattlar och tuggar på filten och snackar med sig själv, hur pigg som helst. Vänder jag henne till magläge snabbt innan hon har piggnat till för mycket kan hon allt som oftast somna om. Gör jag inte det blir det bara massa snack i spjälsängen och en riktigt kinkig bebis senare, långt innan det är dags att sova förmiddagslur. Vi har testat att låta henne vara under en vecka, gick inte in innan kl.7, det gjorde ingen skillnad

Jag vet att AW rekommenderar att vänta tills bebisen har somnat och gå in och väcka först efter, men hon somnar bara inte. Hon
kan somna och somna om på egen hand annars, så det är inte det.
Jag borde tillägga också att det inte är pga hunger som hon vaknar för tidigt eftersom hon inte har så värst mycket apptit när jag ammar henne kl.7.