Julia, snart 3 månader - frågor om sömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Julia, snart 3 månader - frågor om sömn

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

När Lilla L var liten hade vi samma situation med magläget. Det tog ett bra tag för henne att få korn på det sköna. För Mig var det viktigaste att hon sov så det var först rygg (i iskallt rum i tight polarpåse :shock: ) och senare magläge utan något på och så sover hon nu som 1 åring också.

Om det är så att hon börjat trassla nattetid, eller börjar så skulle jag envisas rejält med magläget. Sover hon bra på sidan/rygg nu utan napp (bra jobbat med den!) så låt henne men tillbringa all vakentid på mage för huvudet skull, i alla bemärkelser..

"Finns det ingen SHN-kur för vuxna?? :D Jag behöver någon att buffa/solfjädra/vagna/ramsa mig till sömns :lol:"

Ja, en idé är ju att tala lite rart med maken? :lol: :lol: :lol: Seriöst, att ägna sig åt annat är bästa boten för föräldrar som lyssnar och Väntar på nästa utbrott.

"Mitt mål är att få henne att sova mellan kl.9 på kvällen och 8 på morgonen så småningom, när hon klarar det. Ändrar man schemat successivt, en kvart åt gången, eller spikar man nytt matschema på direkten och kör hårt?"

Är stjärnan kvällstrött eller en grym piggis? Jag tycker att 21 låter sent, men båda mina har dockat ungefär 18 och vi har lyckats jobba dom till att hålla sig vakna, nästan till 19 numer..

Jag har märkt på forumet och Anna skriver också om det att få små, särskilt vårtid med detta Ljus som klarar sig till 8. Jag skulle satsa på natt mellan 19-07 eller 06.30 när det är dags att sätta schemat rejält.

Fundera, när du väl ändrar så ändrar du, allt på ett bräde är en bra devis. Sen har du marginalkvartarna att ta till om det trilskas lite.

Återigen, bra jobbat med nappen!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:) Vad bra att du känner dig säker på magläget! Det jag menade var dock mer att du kände dig säkrare på sidoläget för du visste att hon sovit bra där förut om du förstår vad jag menar? Då förmedlar du ju känslan av:"-tycker hon verkligen om det här? nej, ska jag vända henne på sidan?" En massa frågor så att säga. Hon får fråga men du ska vara säker! :) Och som Clara skriver så envisas med magläge hela tiden under dagen.

Visst är det konstigt att när man äntligen får sova så går det inte? :) Jag ramsar dig nu.

Nu ska du sova, sov så gott God natt! :D

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Zoidy

Inlägg av Zoidy »

Tack för era svar, underbara tjejer!

Rapporterar om läget nu, en drygg vecka efter jag började ställa frågor här på forumet:

:!: Nappen är borta. Vi slutade använda den förra måndagen, det var lite jobbigt i början, pappan höll på att få återfall, men vi klarade oss nog. Julia har hittat tummen och suger på den när hon ska somna. När hon åker vagn somnar hon utan att suga på något.

:!: Som följd av det har nätterna blivit bättre (peppar, peppar). Jag slipper jaga nappen nätterna igenom. Julia kan visserligen fortfarande hamna på ryggen av någon anledning någon gång per natt (ibland spratlar hon massor i sömnen, undrar om det är gaser?), allt som oftast vaknar hon av det och ber mig att vända henne (ett upprört-undrande "ÄH?!" mitt i natten).

:!: Dagslurarna var sämre än innan förra veckan, fick dra vagn massor efter 45-minutersskarven, men igår sov hon sina 2 timmar i sträck för första gången. Visserligen har jag en småarg bebis på balkongen just nu som bara vägrar somna om... :?

:?: Det har snarare blivit regel än undantag, att Julia vaknar 7:30 (jag lägger henne 6:30 efter amningen) och pratar med sig själv i mörkret. Är alldeles nöjd med sitt sällskap och börjar bli ledsen sisådär 45 minuter efter uppvaknandet. Förjävligt. Jag ignorerar jollret, men hon bryr sig inte :lol: Ska jag inse att mina sovmorgnar är slut och anpassa hennes schema efter det? Upp kl.6, äta, umgås och sova sen?

:?: Snart ställer vi om klockan, hur brukar ni göra med schemat?

:?: Jag har inte försökt få henne att sova 10 timmar på nätterna, just nu blir det 8 - 8,5. Hur går man tillväga rent praktiskt? Förlänga på morgonen, lägga tidigare på kvällen? I vilket fall måste jag ändra hela schemat då, och tänk om det inte går att få henne att sova 10 timmar? (Passar på att ställa mina frågor till er så jag slipper ställa dem till Julia när det är dags).

:?: Det sovs fortfarande förfärligt lite på kvällen. Vi lägger henne kl.19 för den sista kvällsluren, men hon sover bara 20 minuter trots att hon är trött så att hon faller i bitar. Har provat vagna vid skarven, men då har vi en vaken tyst bebis i vagnen istället för vaken skrikande om man inte vagnar :roll:

Tack på förhand och massor med kramar!
Tack
Julia född 101203 - SM-barn från 3v. + Gina Fords CLB-rutin från 4 mån.
Clara Cecilia

Hej du och tack! Det är en glädje att hjälpa till när det genomförs så här bra!
Zoidy skrev: :!: Som följd av det har nätterna blivit bättre (peppar, peppar). Jag slipper jaga nappen nätterna igenom. Julia kan visserligen fortfarande hamna på ryggen av någon anledning någon gång per natt (ibland spratlar hon massor i sömnen, undrar om det är gaser?), allt som oftast vaknar hon av det och ber mig att vända henne (ett upprört-undrande "ÄH?!" mitt i natten).
Sprattlet är - "hoppsan jag ligger fel, jag Måste snurra runt". Öva vändningar dagtid massor så kommer hon raskt lära sig att vända sig rätt även nattetid Själv. (Jag minns Lilla L som skrek och fäktade och viftade - första morgonen vi vaknade lugnt stack en rosa fot upp och jag hörde henne skratta - nu Kan jag Vända mig! :heart: )
Zoidy skrev: :?: Det har snarare blivit regel än undantag, att Julia vaknar 7:30 (jag lägger henne 6:30 efter amningen) och pratar med sig själv i mörkret. Är alldeles nöjd med sitt sällskap och börjar bli ledsen sisådär 45 minuter efter uppvaknandet. Förjävligt. Jag ignorerar jollret, men hon bryr sig inte :lol: Ska jag inse att mina sovmorgnar är slut och anpassa hennes schema efter det? Upp kl.6, äta, umgås och sova sen?
Det låter som ni har lite mycket sömn på schemat kanske - hur ser det ut?
Zoidy skrev: :?: Snart ställer vi om klockan, hur brukar ni göra med schemat?
Olika skolor där - vissa tar en kvart i taget - jag brukar bara byta och marginalkvarta rejält :lol: !

Clara
Zoidy

Inlägg av Zoidy »

Det låter som ni har lite mycket sömn på schemat kanske - hur ser det ut?
Vi har snarare för lite sömn :( Enligt schemat (jag har det i mitt första inlägg i den här tråden) ska hon sova 15:45 per dygn, men vi kommer nästan aldrig upp i 15 timmar. Dels pga trasslet på morgonen, dels på grund av kvällsluren. Igår sov hon iofs 45 minuter på kvällen (19 - 19:45) men det händer så sällan att jag kan räkna upp tillfällena på ena handens fingrar.

Men hon blir bättre på att sova. Jag har fört sömnlogg sen 1 februari, och i början var jag glad om vi kom upp i 13 timmar per dygn :shock: Nu blir det i regel 14, ibland 15.

Och hon behöver ju sova, det märks mest på kvällen då hon är speedad och rör sig ryckigt och har väldigt svängigt humör, speciellt mot stackars pappa som har längtat hela dagen men får handskas med en skrikbebis :(

Ett par frågor till:

:?: Jag har börjat förlänga hennes natt genom att lägga henne tidigare på kvällen. Min idé är att förlänga med en kvart var tredje dag ungefär. Är det rätt att göra så?

:?: Hur fasiken ska man hinna trycka in 5 måltider under dagtid om natten är 10 och sen 12 timmar och samtidigt ha 2 timmars vaken + 2 timmars sovande bebbe? Jag får inte ihop timmarna :D . Eller har jag misuppfattat standardmodellen?

:?: Just nu kör vi en riktig måltid på kvällen, inte en påfyllning (måltiden kl.6 på morgonen är dock kort: bröst 1, bröst 2, inget trugande). Jag ammar Julia och ibland när jag känner att hon kan få in mer mat på kvällen ger vi henne ersättning. Jag vill inte ge ersättning i större utsräckning än så. Det jag är orolig för är att om jag ska ge henne påfyllning inom två timmar efter en riktig måltid får hon inte så mycket - jag måste ju också hinna "producera" maten. Hur gör ni?

Tack på föhand!
Clara Cecilia

Hej Zoidy,

först av allt - är du rar och lägger in stjärnans födelsedatum i din profil så vi ser direkt hur gammal hon är.
(Nu är hon verkligen 3 månader va? och på väg mot 4 kanske? :D )

Jag har läst din tråd och har en fundering. Jag tycker att ni har väldigt sena kvällar.
Och som du skriver så är liten rejält trött och skrikig kvällstid.

Schemaförslag kan se ut så här för en 3-4 månaders
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

Så här kommer ett radikalt förslag:

19.30-06.30 natt (11)
06.30 Mat 1 stort möte och glädje, gymnastik etc :D
8 - 9.30 sova (1,5)
9.30- 11.30 Mat 2, sysslor
11:30 - 13:30 Sova ute (2)
14.00 - 15.00 Mat 3 umgänge, lek
16.00- 16.45 Sova (45)
17:30 - 18:30: Mat 4, bus med pappa som har kommit hem,
18.45 Bad
19.00 Mat 5 Kvällslurk!
19.30 Sova :sleep: :sleep: :sleep:

Nattmål så länge det behövs kanske runt 22.00?

Detta ger 5 mål dagtid, sömn 15,5 timme.
Betydligt tidigare morgnar men mycket tidigare kvällar som kan ägnas till sömn eller umgänge mellan vuxna :lol:

Kanske tiderna jag föreslagit inte alls passar er Men jag tror liten signalerar övertrötthet och att era kvällar är för sena.

Föreslagna schemat ger egentligen svar på dina andra frågor om mål, förlänga natt osv så jag avvaktar lite med dom :D

Vad gäller att ge lite ersättning kvällstid tycker jag att det låter klokt. När hon närmar sig 4 månader kan du också introducera gröt, välling och smakisar. Många fortsätter med bröstmjölken länge men ger också riktig mat som är en bra huvudkudde :D

Hör av dig så bollar vi!

Clara
Zoidy

Inlägg av Zoidy »

Tack så mycket för ditt förslag, Clara!

Det ser mycket vettigt ut! Det enda jag oroar mig för är att hon inte somnar "för natten" om jag lägger henne kl.19:30. Hon sover ju inte mer än 45 minuter när man lägger henne på kvällen kl.19 nu, hur mycket man än vagnar och håller på #-o Och när hon väl somnar för natten (kl.21:15 nuförtiden faktiskt) så sover hon till kl.6 i ett svep.

Men det är värt att försöka! Jag moddar schemat lite, vad tycker du (och andra) om följande?

07:00 God morgon! Mat 1
08:30 - 10:00 sova 1,5h
10:00 Mat 2, sysslor
12:00 - 14:00 sova 2,0h
14:00 Mat 3, umgänge, lek
16:00 - 16:45 sova 45 min
17:30 - 18:30 Mat 4
19:00 - bad
19:30 - kvällsslurk
20:00 - sova natt

Jag har i princip förskjutit allt en halvtimme (jag är fruktansvärt morgontrött... :oops: )

Det jag ser som problem här är att det är mer än 3 timmar mellan kvällsluren 16:00 - 16:45 och nattningen kl.20:00. Det blir en väldigt krockad och kinkig bebis både i badet och till kvällsslurken. Vad tycker du?

En generell fråga till allihopa som kör 12 timmars natt: hur klarar ni att gå bort och hälsa på folk på kvällar? Vi blir ibland bortbjudna till vänner och det är sällan det börjar innan kl.18. Avstå? Trist... Natta barnet borta? Är det överhuvudtaget möjligt med all transport
Clara Cecilia

Hej! :D
Zoidy skrev: Det ser mycket vettigt ut! Det enda jag oroar mig för är att hon inte somnar "för natten" om jag lägger henne kl.19:30.
Det kan bli protester men jag tror att det bottnar i en övertrötthet som vi ska försöka komma till rätta med :D
Zoidy skrev: Men det är värt att försöka!
Genomföra kära du Genomföra :D Det är det som är tricket, ta ledningen och genomför. Med glada dagar fullt av social delaktighet, utevistelse, också vaken inte bara i sömn!, Massor av mat och bestämda sovtider så kommer hon fatta galoppen. Hon gillar ju i grunden att sova :sleep: .

Zoidy skrev: 07:00 God morgon! Mat 1
08:30 - 10:00 sova 1,5h
10:00 Mat 2, sysslor
12:00 - 14:00 sova 2,0h
14:00 Mat 3, umgänge, lek
16:00 - 16:45 sova 45 min
17:30 - 18:30 Mat 4
19:00 - bad
19:30 - kvällsslurk
20:00 - sova natt
Jag tycker att det ser bra ut!
Kör så, bestämt och tydligt och utvärdera om nån vecka eller två. Vissa dagar kan vara knöliga men håll schemat
Zoidy skrev: Det jag ser som problem här är att det är mer än 3 timmar mellan kvällsluren 16:00 - 16:45 och nattningen kl.20:00. Det blir en väldigt krockad och kinkig bebis både i badet och till kvällsslurken. Vad tycker du?
Generellt är de flesta små tröttare på förmiddagen och klarar ett längre vakenpass innan natten. Blir det riktigt krisigt kan du använda 5 minutaren på en filt eller i soffan. Men håll koll på tiden så det blir just en 5 minutare. Och det går finfint att lägga 15 minuter tidigare på kvällen om hon är helt slut.
Zoidy skrev: En generell fråga till allihopa som kör 12 timmars natt: hur klarar ni att gå bort och hälsa på folk på kvällar?
När nätterna och schemat sitter så är det lättare att vara borta med ett SM barn skulle jag säga. Följ tiderna ni brukar ha, servera kvällslurk som vanligt och lägg ner i vagn och täck med mörkt tyg. Åker ni bil så förbereder ni dvs sätter själva på er kläder, säger hej då och kör ut vagnen till bilen, lyfter in liten och kör hem. Finns det kollektivtrafik så är det ännu lättare, på med en extra filt och rulla hem till sängen :D .

Men låt schemat sätta sig nån vecka först så ni föräldrar känner er säkra - då kommer liten sova. Och blir allt "fel" nån kväll på kalas så styr man bara upp nästa dag igen :D .

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Zoidy,

Jag har också undrat över det där med att vara bortbjuden. De första månaderna gick vi helt enkelt inte bort (förutom nyårsafton), men då ordnade vi så att vagnen kunde tas med och nattningen kunde ske på samma sätt som hemma, fast på bortaplan.

Visst känns det tråkigt att avstå sitt eget sociala liv i några månader och jag vet inte om det är den rätta prioriteringen, men jag har hellre bjudit hem folk på middag, än gått bort - det rör sig ju bara om månader för att allt ska sätta sig + att familj ska känna sig tryggt i sin SM rytm. Och tänk om bara någon månad är det vår och mildare väder, då behövs inte en massa extrakläder, filtar och liknande. Bara att rulla hem vagnen och ställa den i sovrummet.

Jag försöker känna mig lugn i att vänner får vänta i några månader.

Kramar
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Clara Cecilia

Hej,
kan bara instämma med Youni, det är också en bra lösning!
Man kan ju alltid bjuda hem folk också :lol: :lol: !

Clara
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Flyttat från annan tråd:
Zoidy skrev:Hej allihopa! Jag har nu kämpat med lilla J:s för tidiga morgnar på egen hand - utan större framgång. Nu behöver jag hjälp/tips från någon/några som har varit med om liknande och lyckats vända trenden.

Vi kör Gina Fords schema för 5-6 mån. rakt upp och ner:
07:00 - God morgon, amning;
09:00 - 09:45 - förmiddagslur;
11:00 - grönsakspuré + amning;
12:00 - 14:15 - middagslur;
14:30 - mosad frukt + amning;
18:00 - gröt + amning;
19:00 - God natt;
21:45 - nattmål amning (kommer att fasas ut så fort tjejen äter ordentliga portioner med fast föda under dagen, vi började med smakisar för 2 veckor sen).

J sover bra under sina dagslurar och somnar utan problem på kvällen. Nattmålet går väldigt snabbt och hon somnar om på direkten. Tyvärr har hon aldrig sovit hela vägen till kl.6. När vi införde schemat vaknade hon 6:30 - 6:45, men nu sover hon sällan efter kl.6. Hon är glad när hon vaknar och snackar med sig själv och blåser bubblor tills hon blir uttråkad och då skriker hon gällt (det är inte gråt utan verkligen ett gällt skrik som låter som om en fjortistjej som har sett en spindel ungefär :-) - så brukar hon göra på dagen också när hon är uttråkad).

Först skyllde jag på att vi eventuellt störde henne, så vi flyttade henne till ett eget rum. Sen skyllde jag på morkläggningen - jag var inte helt nöjd från början. Vi har åtgärdat detta men inte har det förlängt sömnen.

Nu har vändcirkusen också kommit till stan, så jag har flyttat till Js rum för att kunna vända henne snabbt och tyst utan att öppna dörren och släppa in eventuellt ljus. Funkar mitt i natten, men efter kl.5 kan man nästan stå bredvid sängen utan att gå någonstans :-(

Snälla hjälp?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ok! :D Kul att höra från dig.

Först måste jag bara säga att jag inte alls känner till denna Ford du nämner.
Sedan har du ett pass på 2 och 15? Det är inte ett naturligt sömnpass och kan därför ställa till det lite. Bäbis vaknar på fel sida om man säger. Personligen tycker jag att det är alldeles för tidigt med bara två dagslurar. Möjligen vid sju månader. Ofta gör minskar man det efter nio! Blir inte skruttan gnällig och övertrött på eftermiddagen? :shock:

Maten är ju såklart jätteviktig så bra där och fortsätt mata tills det tar stopp.

Eftersom du inte följer sm längre undrar jag vad du gör där på morgonen när hon vaknar? Jag skulle definitivt inte vara inne i hennes rum bara för att vända hela tiden. Hon behöver lära sig hur man fixar det där själv. Och det du lär henne nu blir mera att hon måste ha din hjälp för att somna om och att du dessutom för kunna göra det måste vända henne till magläge igen? Bort bort från rummet. Hur har ni det med ramsan?

Tidiga mornar är det vi råder bot på här inne :D ! Det är en AW grej du vet :D :wink: så det här fixar vi med lite utredning.

:heart: Nimrah
Zoidy

Tidiga morgnar - har någon lyckats vända dem?

Inlägg av Zoidy »

Hej Nimrah och alla andra!

Skulle gärna vilja byta rybriken på tråden för att den gamla är lite misvisande nu.

Tack för responsen och viljan att hjälpa, älskar verkligen detta forum och alla er hjälpsamma medmänniskorna! :heart:

Då försöker jag besvara lite frågor:
Först måste jag bara säga att jag inte alls känner till denna Ford du nämner.
Gina Ford är Anna Wahlgrens motsvarighet i England. Grundprinciperna är samma, går utmärkt att kombinera. Jag har inte hittat några konflikter mellan metoderna, utan snarare väldigt mycket gemensamt. Fasta rutiner, kolsvart eget sovrum för bebben, vikten av ensamlek. Jag gillar AWs förhållningssätt till barn och SM. Gina har exakta schema för varje månad samt detaljerade beskrivningar för hur man går över till nästa månads schema - något som jag har saknat i BB. Gina saknar dock viktiga bitar som jag har plockat från AW: social gemenskap, hushållssysslor, skrattet till godnattet och ramsan. Och så måste man betala för att vara med på deras forum :shock:
Men nog om det, vill man läsa mer så går det att Googla :-)
Sedan har du ett pass på 2 och 15? Det är inte ett naturligt sömnpass och kan därför ställa till det lite. Bäbis vaknar på fel sida om man säger.
Ska vara 2 timmar där egentligen, men det är lite svårt för mig att veta exakt när tjejen har somnat eftersom jag går ut så fort jag har lagt henne och hon kan böka en stund. Så jag plockar inte upp henne förrän 14:15 för att vara på den säkra sidan. Det är aldrig några problem, tjejen är hur glad som helst när hon vaknar.
Personligen tycker jag att det är alldeles för tidigt med bara två dagslurar. Möjligen vid sju månader. Ofta gör minskar man det efter nio! Blir inte skruttan gnällig och övertrött på eftermiddagen?
Vi slutade med den tredje luren ganska nyligen. Den var 45 min. från början, sen började hon själv korta ner den till 30 min och 20 min. De dagarna då hon är lite trött låter jag henne ta en liten powernap strax innan kl.5, annars funkar det bra med ett längre vakenpass på dagen förutsatt att hon har sovit sina 3 timmar under de två dagslurarna.
Eftersom du inte följer sm längre undrar jag vad du gör där på morgonen när hon vaknar?
Jo då, SM gäller fortfarande. Matning tar 1 timme med blöjbyte och kel. Ensamlek på morgonen. Hussysslor efter förmiddagsluren. Gå ut och upptäcka välden på eftermiddagarna. Bad med pappa kl.17:30. Skrattet till godnattet och ramsa vid läggning.
Jag skulle definitivt inte vara inne i hennes rum bara för att vända hela tiden. Hon behöver lära sig hur man fixar det där själv. Och det du lär henne nu blir mera att hon måste ha din hjälp för att somna om och att du dessutom för kunna göra det måste vända henne till magläge igen? Bort bort från rummet. Hur har ni det med ramsan?
Jag vill inte heller vara där inne :-D Fösöker ingripa så lite som möjligt, bara när hon ber om hjälp. Hon kan tyvärr inte sova på rygg om hon inte är döttstrött (och då kan hon sova stående på huvudet, i alla fall ett tag, hehe). Har hon vänt sig på rygg mitt i natten och protesterar inte för mycket så låter jag henne sova så mest för att hon ska lära sig. Det funkar mitt i natten. Men vaknar hon under vargatimmen och vänder sig på rygg så känner hon sig för pigg för att somna om. Då ligger hon där och sprattlar och tuggar på filten och snackar med sig själv, hur pigg som helst. Vänder jag henne till magläge snabbt innan hon har piggnat till för mycket kan hon allt som oftast somna om. Gör jag inte det blir det bara massa snack i spjälsängen och en riktigt kinkig bebis senare, långt innan det är dags att sova förmiddagslur. Vi har testat att låta henne vara under en vecka, gick inte in innan kl.7, det gjorde ingen skillnad :( Jag vet att AW rekommenderar att vänta tills bebisen har somnat och gå in och väcka först efter, men hon somnar bara inte. Hon kan somna och somna om på egen hand annars, så det är inte det.

Jag borde tillägga också att det inte är pga hunger som hon vaknar för tidigt eftersom hon inte har så värst mycket apptit när jag ammar henne kl.7.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag har en liten elias som är ett par veckor äldre än din. vi har alldeles nyss också haft vändningscirkus och tidiga mornar här hemma. de tidiga mornarna har vi haft i princip hela tiden (sen jag införde schema). men nu sen en månad tillbaka slog vändningscirkusen till och i och med det blev de tidiga mornarna ännu tidigare. redan från 05. :evil: tidigare har det varit mellan 6-6.30. vi har morgon här kl 07.

det var verkligen skit. jag tycker det är så bedrövligt tråkigt att behöva starta morgonen med gnäll och skrik. som mest låg han och skrek i dryga timmen. :cry:

många mornar tog jag upp 6.30 för jag orkade bara inte. nån gång tidigare än så. det var likadant för oss att vaknade han under natten för att han vänt sig så var det bara att vända runt honom och han somnade om. men i vargtimmen störde vi mer när vi gick in. då blev han om möjligt ännu mer förbannad när vi lämnade honom igen. ibland somnade han faktiskt om med buff. och ibland somnade han om på rygg- själv. och jag var inne varje natt och morgon flera gånger för att vända och se till att han inte låg konstigt. för mycket trafik- det insåg jag ju. det var 3-4 veckor med skitmornar.

sen blev han sjuk i förra veckan. och nu sen 5 mornar har han sovit till vi väckt kl 7! :) det har liksom bara vänt. vi har inte gjort något annorlunda. han har väl helt enkelt kommit ur den här perioden då kroppen måste öva vändning hela tiden. igår lärde han sig sitta också! plutten! han kan gny till några gånger på natten/morgonen fortfarande men han somnar om på ramsan.

hmm. det blev långt det här. men jag ville väl bara säga att det vände här hemma. bara från en dag till nästa. tappa inte hoppet!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nimrah

Re: Tidiga morgnar - har någon lyckats vända dem?

Inlägg av Nimrah »

Zoidy skrev:
Eftersom du inte följer sm längre undrar jag vad du gör där på morgonen när hon vaknar?
Jo då, SM gäller fortfarande. Matning tar 1 timme med blöjbyte och kel. Ensamlek på morgonen. Hussysslor efter förmiddagsluren. Gå ut och upptäcka välden på eftermiddagarna. Bad med pappa kl.17:30. Skrattet till godnattet och ramsa vid läggning.
OK. Men jag menade vad gör ni när hon vaknar för tidigt? Vad är planen liksom? :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"