Problem nummer ett: Julia som sover helst på sidan har börjat vända sig på rygg i sömnen, och då sover hon väldigt ytligt och vaknar många gånger. Hon fixar att somna om några gånger i början, men sömnen blir ytligare och ytligare och till slut är hon vaken. Inte ledsen, gråter inte, men lite missnöjd och gör sina vakenljud. Så fort jag lägger henne på sidan somnar hon om bums, men om en halvtimme ligger hon på rygg igen. Inatt fick jag vända henne tre gånger, i förrigår var jag uppe ungefär var 20:e minut mellan 2 och 6 - det håller ju inte i längden. Jag har funderat på att börja lägga henne på mage, men det är ju bara tidsfråga tills hon har lärt sig att vända sig från magläge, eller? Har någon liknande erfarenhet? Och så är jag inte säker på att hon vill sova på mage, brukar resa huvudet och ligga så tills hon blir trött och arg, och på sidan somnar hon väldigt bra.
Problem nummer två: Den senaste veckan har Julia vaknat 1-1,5 timme för tidigt på morgonen. Hon är inte ledsen, tvärtom, glad, pigg, ler, skrattar och "pratar" med lampan i taket. Jag har försökt 1) ignorera - det går sådär, efter 10-15 minuter börjar hon låta mer och mer, inte ledsen, men undrande; 2) få henne att somna om - först skrattar hon och ganska snart blir hon arg och börjar gråta och 3) tagit upp henne, låtit henne leka ensam i 20-30 minuter, sen låter hon trött och jag lägger henne att sova i 45 minuter till vilket hon gör med glädje. Men det funkar ju inte i längden...
Sen har vi detta med kvällstrassel. Julia blir superkinkig när vi lägger henne för kvällslur, det blir aldrig en timmes sömn vad vi än gör. Lägger vi henne hemma i sängen eller soffan så gråter hon ett bra tag tills hon somnar och sen sover hon bara 20-25 minuter och vaknar med gråt och det går inte at få henne att sova mer, hon varvar bara upp mer och mer. Om vi lägger henne i vagnen och går ut istället så sover hon fortfarande bara 20-25 minuter, och sen ligger hon och tittar bara.
Vårt schema ser ut så här:
"nattmål" kl.6 på morgonen, sova direkt efter 6:30 till 9:30;
upp 9:30: gymnastik på golvet
9:45-10:45: mat nr.1, umgänge, hussyslor till 11:45
11:45 - 13:45: sova ute
13:45 - 14:45: mat nr.2, umgänge, lek till 15:30
15:30 - 17:30: sova ute
17:30 - 18:30: mat nr.3, bus med pappa som har kommit hem, vara med och fixa kvällsmat, umgås till 19:30
19:30 - 20:15: kvällslur, men vi är glada om det blir åtminstone 20 minuter...
20:15: bad
20:40: mat nr.4
runt 21:45 - 22:00 somnar hon för natten
I teorin är det 15 timmar 45 minuters sömn per dygn, men vi har aldrig någonsin har kommit upp i det. Denna vecka hade vi en superbra dag med 15 timmar 15 minuters sömn, en bra dag blir i regel 14,5 timmar. Men det har hänt att hon endast har sovit 13 timmar
Är det någonting i schemat som ser knasigt ut?
Oj vad mycket det har blivit... Hoppas ni inte somnat på vägen