Lång middagslur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ramlösa

Lång middagslur

Inlägg av ramlösa »

Hejsan!
Har en son på sju veckor som jag skött enligt standardmodellen sedan vi kom hem från BB och det fungerar jättebra.
Han har själv sovit över ett-målet på natten och kan sedan en vecka tillbaka somna själv med lite ramsande på natten och somnar snabbt om vid 4-5-tiden på morgonen efter att han har ätit. Vaknar mellan 8-9 på morgonen glad som en sol :D
Äter, leker, umgås osv och tar en lur på 20 min själv ung. 9.30. Vaknar sedan, glad och social, vi leker, han får mer mat och somnar sedan på den dagliga promenaden vid 11. Han har då sovit upp till sex timmar, vaknar 16.40 vill ha mat, umgänge osv. Tar en 20 min-lur vid 19-tiden, badar, får mer mat, umgånge, godnattslurk och somnar mellan 21-22 för natten, sover sex timmar.
Detta schema har han hållt mer eller mindre sedan vi kom hem från BB.
Nu har daglurarna krånglat några dagar, han har inte sovit mer än någon timma på hela dagen, men idag provade jag att få honom att sova längre när han tog sin 9.30-lur och han sover ännu, ung, sex timmar senare. (Skönt för honom :) )

Jag undrar om dagluren är FÖR lång? Han sover ju bra på natten, (har jobbat en del för det och lyckats *stolt*) men med tiden vill jag ju att han somnar vid 19.30 på kvällarna och vaknar 07.30.
Jag är själv beroende av en eftermiddagslur vid 13-14-tiden pga sjukdom, MS, och vill ju att han sover då.
Hur ska jag göra? Ska jag väcka honom, ge mat umgänge osv för att sedan få honom att somna om?

Dessutom, i natt sov han åtta timmar på raken, :shock: :) han väger närmare 5,5 kilo redan, kan jag få honom att strunta i nattmålet vid 4-5-tiden redan?

Vänligen
Joels mamma
ellen05

Inlägg av ellen05 »

hej.

Jag tycker att du skall spika ett schem åt honom som du kan följa varje dag. Du vet ju nu hur han fungerar och fundera utifrån det ett schema som också passar familjen, Du kan sikta på 8 timmars natt och totalt 16h sömn / dygn. Han är för liten att ramsas. Först när han är 3,5 mån kan barnen ta emot ramsan enl. Anna. Du kan buffa/solfjädra eller vagna. Läs på i verktygslådan här på hemsidan. Sover han på mage med andingslarm?

Lycka till och hör gärna av dej hur det går.
kram
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Joel sover på rygg och sover bra så. Har hittat ett sätt att buffa honom på i sängen som han gillar. Han somnar ganska lätt på egen hand, gnölar och sprattlar mest, tappar nappen, men somnar på 10-15 min :) På dagen somnar han i vagnen strax innan jag går ut med hundarna.
Nappen har han för att tillgodose sitt sugbehov, då jag har väldigt mycket mat så har får i sig det han vill ha så snabbt. Nöjessugandet blir det sällan något med då det kommer mer mat som han inte vill ha. *dagens I-landsproblem* :)
Jag ska fundera ut ett schema som passar oss, siktar på att göra natt vid 19.30 +8 timmars sömn, ger ett nattmål vid 03.30 för att sedan väcka honom vid 07.30.
Hur lång tid tar det innan schemat sitter? (Mer frågor, men jag har inte fått min bok ännu :) )
Prövar schemat lite löst nu, svärmor kommer på besök, så jag orkar inte ta tag i 8 timmars natt när hon är här. Ska däremot se till att det blir 6 timmars natt i natt. Detta då jag lyckades få honom att somna om en timma vid 7-tiden i morse, det tog bara 10 min då han somnade själv. *känner mig duktig*
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"