Lite frågetecken vid kurning av Vincent 14 månader.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
linneaeleonora

Lite frågetecken vid kurning av Vincent 14 månader.

Inlägg av linneaeleonora »

Nu har vi äntligen bestämt oss att vi ska kura Vincent. Vi har inte spikat ett datum än men någon gång i februari har vi tänkt oss att det ska bli av.
Vincents sömn är inte helt åt skogen men vi är trötta på att få gå upp en eller två gånger per natt samt väldigt många tidiga mornar. Det har varit värre med nattmål fram tills nyligen fram och tillbaka samt läggning mellan oss när det inte gick att få honom somna i sin säng. Ibland hamnar han där på mornarna men somnar oftast inte om ändå.
Min sambo ger upp snabbare än mig men jag har svårare att komma upp på natten och morgonen.

Det jag funderar på nu när jag är i gång med att läsa på är hur vida vi kommer kunna klistra på oss attityden till självklarhet. Det känns som att jag har den ganska ofta men att den försvinner då jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag vill gärna ha exakta svar på allt innan jag börjar men vissa saker vet jag redan nu att det kommer kännas helt fel att utföra. Ett exempel på det är bemötandet när Vincent kommer gråta och jag förväntas ramsa och vänta på att gråten avtar. Jag har också läst exempel på att man har på hög musik alternativt sätter i öronproppar och det skulle jag aldrig klara av. Vad gör man istället? Jag kommer självklart ramsa Vincent men hur går jag vidare efter solfjädringen om det är det enda som hjälper för att han ska bli lugn?

Och angående solfjädringen så undrar jag hur jag gör om han föredrar att ligga på rygg? Finns det någon alternativ grej man kan köra med? Om jag vänder på honom och tar ett stadigt grepp blir han jättearg/hysterisk. Vincent har en period då han lätt blir arg om saker inte blir som han har tänkt sig och skriker allt vad han kan samt sprattlar.

Jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att mota bort de sista vargarna innan jag kör igång så vi får en lyckad kurning. Det jag vet är bra är att när vi väl kör igång så kommer det fungera! :)
Susanne G
Kontakt:

Re: Lite frågetecken vid kurning av Vincent 14 månader.

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag har också en 14 månaders hemma. De är härliga små figurer. :D

Detta med attityden är ju viktigt för kuren. Det verkar du ha förstått. Det är bra att vara förberedd för vad som kan och kommer ske men man behöver inte alltid tänka det värsta. :wink: I början av kuren kommer ni solfjädra honom lugn för att sedan jobba in ramsan mer och mer. Under denna tid kommer ni också att lära er läsa av hans ljud mer än ni kanske gjort hitintills. Det är en process i kuren. Attityden växer förhoppningsvis ännu mer under kurandet när man upptäcker att man faktiskt kommunicerar mer ramsan.

Bort med orosvargar för att han kommer gråta och att ni inte kommer veta vad ni ska göra. Är ni bara tillräckligt förberedda och riktigt peppade så kommer det gå vägen. Bara ni tror på det ni gör och är lugna när ni gör det.

Jag vet att en del solfjädrar på sidan och det funkar. Det handlar om att lugna barnet i sängen och känna att kroppen slappnar av. Det är det viktigaste inte hur man ligger.

Pepp, pepp.
Lycka till!
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kimpan

Inlägg av Kimpan »

Hej! Är alldeles ny här och ligger i detta nu på en madrass utanför min dotters rum. Med gråten i halsen, ska tilläggas. Min dotter är tretton månader och har aldrig sovit mer än tre timmar i taget. Ingen dag är den andra lik. Hon Äter för lite och sover för lite och jag känner mig helt värdelös som inte lyckats att få rutiner och struktur i vår vardag.

Inatt är första natten på vårt nya liv. Det ska gå. Det kommer gå. Jag vill ha mitt liv tillbaka och hon ska få ett liv som är förutsägbart. Nu tar jag ledningen men det är svårt.

Hon grät så det ekade när jag lade henne i sin spjälsäng för första gången. I ett eget rum och alldeles svart. Det tog fyrtio minuter innan hon somnade, men hon somnade utan napp! Efter en timme vaknade hon och grät men somnade om efter tio minuter utan att försöka ställa sig upp.

Kanske vi kan hjälpa och peppa varandra? Jag behöver all peppning jag kan få. Om du vill så hjälps vi åt.

Kram och lycka till!

Edies mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej linneaeleonora och varmt välkommen till Forumet :D. Vad bra att ni rätar ut alla ? innan kuren. Vi finns här!

Kimpan, varmt välkommen du också :D ! Om du vill kan du starta en egen tråd och samla dina frågor och tankar där.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
linneaeleonora

Hej och tack för välkomnande och svar :)

Kimpan hur har det gått för er? Det känns bra på något sätt att veta att det finns fler där ute som går igenom samma sak.
Ikväll börjar vi. Jag blir helt nervös när jag funderar på det. Nu sitter jag och försöker få ett sista grepp om detta och jag tror det börjar arta sig inne i mitt huvud. Lite saker undrar jag dock över. Så här kommer en liten lista :)

*Ska jag vara vaken hela natten trots att han t.ex inatt sov helt utan att vakna? Ibland vaknar han oftare då ofta i vargatimmen. Fungerar det att sova på madrass utanför och vara vaken om jag märker att han sover oroligt? Kan tillägga här att natten innan så vaknade han kanske sju gånger och var näst intill förtvivlad och väldigt svårlagd varje gång. Så i morse när vi vaknade blev vi lite förvånade.

*Hur ska jag lägga på dagen? Fungerar det med vagn ute? Han somnar nu ute under en promenad. Kan jag fortsätta med det? Ska jag i så fall ramsa eller så? Och hur gör jag om han under dagen vaknar tidigare än han ska?

*Gör det något om det kommer in ljus genom dörrspringorna? Gör det något om det inte är totalt mörker men nästintill? Vi har filtar för fönstret för tillfället men ska fixa till något bättre. Hur ska miljön utanför hans rum vara? Kan vi väsnas och ha lyset på eller ska det vara lugnt och mörkt?

*Måste man ha samma aktiviteter på schemat varje dag? Kan man en dag byta uteaktivitet mot inneaktivitet osv?

*Hur gör jag när jag ska gå någonstans med vagnen i fortsättningen? Ibland när jag går till bussen tar det 40 min och det är svårt att hålla honom vaken då.

Nu får ni hålla tummarna för att vi har det som krävs. Men det känns så faktiskt :)
linneaeleonora

Här kommer även mitt schemaförslag. Några synpunkter?

Schema
07.00 Upp å hoppa
07.15 Frukost + morgongöra
08.00 Aktivitet
10.00 Mellanmål
10.30 Aktivitet
12.00 Middagslur
13.30 Lunch
14.00 Aktivitet
16.00 Middag
16.30 Aktivitet
18.15 Välling+ kvällsrutin + skrattet
19.00 Natt
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen från mig med :D
linneaeleonora skrev:*Ska jag vara vaken hela natten trots att han t.ex inatt sov helt utan att vakna? Ibland vaknar han oftare då ofta i vargatimmen. Fungerar det att sova på madrass utanför och vara vaken om jag märker att han sover oroligt?
:idea: Bara du är säker på att kunna verktyga honom direkt vid alla uppvak är det ingen fara om du slumrar till på en madrass. Det viktiga är att han inte känner sig övergiven och att han får besked så snart han behöver det.
Hur ska jag lägga på dagen? Fungerar det med vagn ute? Han somnar nu ute under en promenad. Kan jag fortsätta med det? Ska jag i så fall ramsa eller så? Och hur gör jag om han under dagen vaknar tidigare än han ska?
:idea: Ha ett schema ni följer noga, med både mat- sov- och socialdelaktighetstider. Visst kan han sova i vagn om han är van det, en jättefördel med frisk luft! Personligen tycker jag det viktigaste är att få in tiderna i lilla kroppen, och då tycker jag man får hjälpa till lite mer på daglurarna. Men jag vet att de flesta som har vagnlurar låter barnet somna när vagnen står stilla, man ramsar barnet som vanligt och sen börjar gå när barnet sovit i tio minuter, och se till att vagnen står stilla i minst tio minuter innan det är dags att väcka. Allt för att inte bli låst vid att man måste ha vagnen i rörelse för att barnet ska kunna sova. Men som sagt, i början av kuren tycker jag man kan vara lite mer generös om det behövs.
Gör det något om det kommer in ljus genom dörrspringorna? Gör det något om det inte är totalt mörker men nästintill? Vi har filtar för fönstret för tillfället men ska fixa till något bättre.
:idea: Det är främst när vårsolen börjar komma som det brukar märkas av att man måste skärpa till mörkläggningen, så det är bra om ni tänker på det redan nu :D . En del barn är jättekänsliga för minsta lilla ljus som kommer in, så kanske kan ni täcka ev. dörrspringor med en handduk eller filt?
Hur ska miljön utanför hans rum vara? Kan vi väsnas och ha lyset på eller ska det vara lugnt och mörkt?
:idea: Ni ska leva precis som vanligt och absolut inte släcka ner och tystna [-X Det är precis tvärtom - för gossen är det en trygghet att höra er utanför sovrummet, och börjar ni tassa på tå och smyga kommer han garanterat att protestera. Inne hos honom ska det vara mörkt, svalt och tyst men ute hos er ska det vara liv och rörelse :D
Måste man ha samma aktiviteter på schemat varje dag? Kan man en dag byta uteaktivitet mot inneaktivitet osv?
:idea: Visst kan man ändra vid behov och väder, det är inte meningen att man ska bli helt låst. Men under själva kuren är det bra om ni har dagarna så lika som möjligt för att han ska kunna köpa konceptet. Barn gillar förutsägbarhet, och det kommer att hjälpa honom att sova gott på natten.
Hur gör jag när jag ska gå någonstans med vagnen i fortsättningen? Ibland när jag går till bussen tar det 40 min och det är svårt att hålla honom vaken då.
:idea: Mutor :D nåt ätbart, nån leksak! En femminutare kan man tillåta för det stör inte schemat, annars kanske det går att förlägga de passen när han ska sova?

Håller tummarna för er, du känns påläst och med en härlig attityd, då kan det bara gå bra :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vi skrev visst om varandra! Ska ge mina tankar kring schemat:
linneaeleonora skrev: Schema
07.00 Upp å hoppa
07.15 Frukost + morgongöra
08.00 Aktivitet
10.00 Mellanmål
10.30 Aktivitet
12.00 Middagslur
13.30 Lunch
14.00 Aktivitet
16.00 Middag
16.30 Aktivitet
18.15 Välling+ kvällsrutin + skrattet
19.00 Natt
Jag tycker du ska lägga lunchen före vilan. Ett pyttemellis eller inget mellis alls (beroende på hans aptit) och så lunch vid elva, kanske halv tolv så att du vet att han sover på mätt mage. Lägg hellre melliset när han vaknar, en smörgås och lite fil till exempel. Och eventuellt senarelägga middagen en timme så att aptiten är på topp? Om det passar resten av familjen, vill säga. Vad tror du om det?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
linneaeleonora

Tack för snabbt svar :D

Vet du om man kan täta dörrspringor med sån där liten gummilist som brukar sitta i skåp ibland? Det blir svårt att täta med handdukar runt hela dörren känns det som.

Bra förslag angående schemat också. Det jag tänkte med lunchen är att han brukar bli lite svår att mata när han är trött. Men det brukar inte vara några större problem så vi kör på det. Och det är absolut bättre att ha middagen vid klockan fem. Min sambo är inte hemma förrän då så då kan vi äta tillsammans. Det blir dock lite kort mellan middag och välling men han är ett matvrak så det ska nog funka fint :)

Jag antar att det är en bra idé att sluta ge honom rån/majskrokar och frukt lite då och då från och med nu. Det brukar vara ett bra sätt att göra honom nöjd när inte tiden finns att leka med honom. Eller när vi är borta och fikar hos någon. Han blir galen om han inte får smaka eller får nåt annat :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Ja, det kan nog bli lite knökigt om du ska täta med handdukar runt hela dörren, jag tänkte mest mot golvet... kanske ha en filt att hänga över hela dörren kan funka?

Att ha kort om tid mellan middag och välling är sällan problem, välling är bonus som brukar slinka ner oavsett :wink:

Visst kan han få en majskrok eller två ibland, speciellt om ni andra fikar - och som muta i vagnen till exempel :wink:
linneaeleonora

Jaha vad bra :D Jag ska berätta sen hur det går. Idag har han bara sovit en halvtimma så nu börjar han bli skapligt trött. Snart blir det bus och läggning. För en gångs skull ser jag verkligen fram emot det.
linneaeleonora

Jaha vad bra :D Jag ska berätta sen hur det går. Idag har han bara sovit en halvtimma så nu börjar han bli skapligt trött. Snart blir det bus och läggning. För en gångs skull ser jag verkligen fram emot det.
linneaeleonora

Kom på en fråga till :) Ska jag tänka lite mer besked denna natt än ramsa eller vad man ska säga?
Ramsan ska väl ta över när han vant sig lite?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, inatt ska du in och lugna vid första pip och alltid avsluta med ramsan när du går ut! Och var noga, noga med bekräftelsen. Han kan och förstår inte ramsan ännu, det är därför det är så noga att först lugna honom med buff / solfjäder innan man ramsar sig ut.
linneaeleonora

Åh tusen tack. Vilken dag kan jag börja avvakta lite? Imorgon eller dagen efter? Han sitter och leker här på golvet ovetandes om förändringen som håller på att ske inatt :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "