Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
skrutten

Re: Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Några funderingar har dykt upp.
Jag har nu infört fasta nattmål. Jag ger lillskrutten flaska vid 22:30. Ersättning eller bröstmjölk beroende på om jag pumpat ur under dagen. Hon äter då ca 100ml, någon gång har hon slukat 150ml.
Sedan har hon vaknat vid 02:00 och då har jag vagnat lite och hon har somnat om igen. Jag har satt klockan och väcker henne vid 04:00 för mat (om hon inte vaknat själv). Då har jag ammat...
Sedan kan det hända att hon vaknar till vid 06-06:30 och då har jag vagnat igen och hon har somnat om tills klockan ringer vid 08:00.
Då ammar jag igen...

Nu till det som är problemet.
Hon vill bara amma från ett bröst vid 04:00. Oftast är det ganska spännt och fullt då. Brukar byta blöja efter att hon är färdig med första bröstet för att hon ska vakna till lite, och sedan erbjuda andra. Men hon snuttar oftast bara några korta tag och somnar sedan.
Min fundering är om hon kanske fortfarande är för mätt sedan hon fick flaskan? Eller är det så att hon får i sig en hel del från det fulla bröstet (hon tömmer det ju helt). När jag pumpar och bröstet är sådär spänt kan jag lätt få ut 200ml. Så det kanske blir bättre när mina tuttar fattar att hon inte ammas lika ofta på natten längre? Är lite osäker på om det är bäst att skippa flaskan vid 22:30 för att se om hon är mer hungrig då...men hon vaknade ju oftast och ammade vid 22:30-23.00 förut så det borde ju inte göra någon skillnad tycker jag...?

Ett annat problem är ju att hon har svårt att sova hela långluren. Har därför funderat på att flytta fram 11-målet till 11:30 och byta ut det mot flaska och ge ersättning detta mål (vill börja vänja henne vid flaska då det bara är 1½ månad kvar tills jag ska sluta amma helt). Så att hon är hungrig och äter ordentligt. Skulle tro att mycket ligger i att hon inte äter så mycket vid 11. Det är ju bara 3timmar mellan frukost (08) och lunch. Så hon är inte superhungrig då.
Borde inte det ge bättre förutsättningar till att sova hela långluren?

En sista fråga....
Finns det någon bra tråd när det gäller att komma igång med smakisar, gröt å sånt? Något förslag på upptrappning...
Har varit in och slängt ett öga på mat, mage och barnakropp men det verkar mest vara när något krånglar....
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

skrutten skrev:Hej på er!
En sista fråga....
Finns det någon bra tråd när det gäller att komma igång med smakisar, gröt å sånt? Något förslag på upptrappning...
Har varit in och slängt ett öga på mat, mage och barnakropp men det verkar mest vara när något krånglar....
Jag går på maten direkt! Något av ett favoritämne här hemma :lol:

Anna beskriver det så bra i Barnaboken - läs Tre och fyra månader Nyheter i rutinerna för inspiration om Attityd och tillvägagångssätt.

Banan är en hit att börja med - mogen lösande, omogen stoppande. Mosa den så den blir helt rinnig.
Kokt sötpotatis med massor av smör mosas luftigt och lätt, späd gärna med bröstmjölk eller ersättning så får du rätt konstistens = nästan rinnig.
Koka fryst majs (aldrig konserverad den innehåller salt) lite längre än vad det står på paketet, mixa med mixer och sila i en grov sil så du får bort skalen. Samma sak med ärtor.
Koka äpplen och päron mjuka (ta bort skal och hårda delar :lol: ) och mixa slätt.

Sen är det bara att köra loss med palsternacka, morot, kålrot. Även väl mosad avocado var en hit här hemma. Strax därpå broccoli och blomkål mums =P~ !
Kom ihåg fettet! Smör eller rapsolja. Och snåla inte :lol:

Jag har kört köpegröt med mina, börjat med Mild Havregröt eller Majsgröt och först senare gått på varianter med smak. Olja eller smör i här också.

Så då har du lite att börja med. En smak i taget, stort leende på läpparna - mat är gott och roligt så är ni snart igång.

Jag tycker hemskt mycket om Johanna Westmans Första och Andra Mosboken (finns att låna på biblioteket) Andra Mosboken är full av bra bebisrecept, Första är en kul bilderbok för små matgalningar.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej hej och tack för svar!

Är laddad till tusen för smakisar...bara knapt 2 veckor kvar nu...

Vill bara bolla lite till er om mitt schema som har fått ett litet nytt upplägg...

08:00 Vakna, frukost (ammas)
10:00 sova 45 min
ca 11:30 mat (får flaska här med ersättning och bröstmjölk 250-260ml :shock: )
13:00 Sova 2tim
15:00 Mat (ammas)
17:00 Sova 45min
18:00 Mat (får flaska igen med ersättning och bröstmjölk ca 200ml)
19:30 Nattslurk (ammas)
20:00 Godnatt
03-04:00 Nattmål

Jag flyttade fram förmiddagsmålet för att hon ska hinna bli lite hungrig. Brukar bli någon gång mellan 11 och 11:30 beroende på hur mycket hon ätit på morgonen. Brukar försöka dra på det till 11:15 i alla fall. Men hon säger ju till när hon blir hungrig. Börjar jag innan så får hon inte i sig lika mycket. I och med detta så är hon ordentligt mätt till sin långlur och har börjat sova genom hela utan att skarva. \:D/ Det är ju lättare att truga med en flaska.

Flaskan hon fick vid 23 har jag skippat då den inte verkade göra någon skillnad.

:?: Detta upplägg känns bra tycker jag och verkar funka. Några synpunkter?

:?: Nattmålet har jag satt som gräns att vaknar hon av sig själv kl 03 så tar jag upp henne och ammar annars vagnar jag. Men jag har satt klockan på 04:00 och har hon inte vaknat då så tar jag upp henne och ammar (eftersom det inte är dags för hel nattssömn riktigt än). Är det okej att ha nattmålet inom ett sånt stort tidsspann? Tänker att det inte är lika noga med marginalerna på natten?

:?: Enligt BVC's råd så ska man börja med lite "tråkigare" smaker typ potatis och rotfrukter först för att det kan vara svårt att få dem att äta det sen om man börjar med söta saker. Något ni har märkt av? Den ordning du föreslår är ju så att säga den omvända... :)
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, våra skruttar är ju lika gamla (23 sep)

Tycker mattiderna ser ok ut. Vi har också lite marginaler på natten. Vi har natt 19-06.30 och flytande nattmål mellan 02-04. Ofta hamnar det runt 03.00, men för ett tag sedan började det vaknas tidigare och jag kopplade det direkt till maten (jag helammar)

Vi började med gröt på sista målet för drygt en vecka sedan (Mild Havregröt) Nu äter han en full smakportion + 1/2 burk katrinplommon. Ska göra en hel portion ikväll eftersom han gärna vill bli ammad direkt efter också. Tyder på att det går ner ännu mer i lilla magen.

Igår var det premiär på palsternacka på andra målet. Mums. Idag åt han två matskedar + två matskedar katrinplommon. Jag tänker nog köra morot och sötpotatis efter palsternackan. Jag kör tre dagar med varje smak, på fjärde dagen introducerar jag en tesked/matsked med ny smak och växlar över. Gjorde så med storebror och det funkade bra.

Så fort lunchportionen börjar bli lite mer ordentlig tänkte jag införa banan på tredje målet. Där tänker jag nog växla mellan olika frukter/avocado + turkisk yoghurt

Du kan absolut börja med smakisar redan nu, t om bvc gav mig klartecken att börja runt 3.5 månad (jag hade iofs börjat ändå) Tyckte det kändes onödigt att börja med ersättning NU när vi är så nära 4 månader.

Våra tider
06.30-8.15 Mål 1 amning (äta 7.00)
8.15-9.45 sova 1.5 h
9.45-11.45 Mål 2 lunchsmakis + amning (äta kl 10.00)
11.45-13.45 sova 2 h
13.45-15.45 Mål 3 amning (senare frukt)
15.45-16.30 sova 45 min (ofta bara 30 min)
16.30-19.00 Mål 3 gröt + amning + nattslurk runt 18.45

Mattiderna är alltså (+/- 15-20 min)
7.00
10.00
13.45
16.45
18.45

Vi har haft mycket tidiga morgnar här. Är lite osäker på varför, ibland får jag för mig att han är övertrött när han läggs och därför hamnar i djupsömn för tidigt och därför vaknar runt 05.30-06.00. Han somnar oftast om efter lite vagning och skak. Ibland får jag för mig att han har för mycket sömn på schemat och därför vaknar för tidigt. Det som talar för det tidigare är att han tenderar att sova längre när jag lägger tidigare för natten. Men återigen brukar han skärpa till sig när vi drar ner på dagsömnen. Fr om nästa vecka blir första luren 45 min istället för 1.5 h. Natt 19-07

Kram och lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Clara Cecilia

Hej,
Linda Vega :heart: :heart: :heart: har svarat så bra på dina frågor, jag ville bara kommentera den här:

[quote="skrutten"
:?: Enligt BVC's råd så ska man börja med lite "tråkigare" smaker typ potatis och rotfrukter först för att det kan vara svårt att få dem att äta det sen om man börjar med söta saker. Något ni har märkt av? Den ordning du föreslår är ju så att säga den omvända... :) [/quote]

Min söta BVC tant bara applåderar faktumet att jag gett mina barn mat tidigt och hjälpt dom att lära sig att sova. (Hon har tom kommenterat att mina barn har vackra bakhuvuden = alltid magläge)
Så jag tror att det är just ditt BVC som ger det rådet. Barn som ammats är ofta hemskt förtjusta i söta grejer just eftersom bröstmjölk är så sött. Övergången blir en smula brutal om man bara mosar en potatis tänker jag :lol: :lol:

Ge du lugnt en banan. Och sen sötpotatis som just är sötare i smaken och därför Gott! Och sen majs (som ju också är sött :oops: ) Men tillsätt aldrig socker förstås!
Det viktigaste är att visa att fast mat är god och har smak - sen kommer du kunna erbjuda allt möjligt, vissa gillar allt, en del är kräsna men smaka kan man alltid 8)

Clara
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej och tack för tipsen!
Hej, våra skruttar är ju lika gamla (23 sep)
Trevligt! Min lillskrutt "skulle" ha kommit den 17de egentligen men dröjde sig kvar ett tag...
Du kan absolut börja med smakisar redan nu, t om bvc gav mig klartecken att börja runt 3.5 månad (jag hade iofs börjat ändå) Tyckte det kändes onödigt att börja med ersättning NU när vi är så nära 4 månader.
Ja men då kör vi igång! Ska inhandla lite atiraljer bara! Anledningen till att jag har börjat med ersättning är för att jag vill börja introducera pappa i matningssammanhang (det är ju bara 2½ månad kvar tills han ska ta över här hemma...) och då har jag fyllt på med ersättning till det jag pumpat ur för att få rätt mängd så att säga.
Låter smart det där med att köra tre dagar i rad och sedan lappa över så att säga...det ska jag nog göra också!

Min söta BVC tant bara applåderar faktumet att jag gett mina barn mat tidigt och hjälpt dom att lära sig att sova. (Hon har tom kommenterat att mina barn har vackra bakhuvuden = alltid magläge)
Så jag tror att det är just ditt BVC som ger det rådet. Barn som ammats är ofta hemskt förtjusta i söta grejer just eftersom bröstmjölk är så sött. Övergången blir en smula brutal om man bara mosar en potatis tänker jag :lol: :lol:
Okej, ja det var väl inget som var hugget i sten när hon sa det. Det var mer så som hon tänkte så jag tror inte att hon kommer bli arg för att jag gör omvänt...
Ja det känns ju som att det borde vara lättare att börja med söta saker...=) Hon fick smaka på en majskrok idag. Ett par bekanta till oss glömde kvar några i en påse när det var här och hälsade på. Den smälte fint i munnen och hon lyckades klämma i sig det mesta.

En sak jag glömde att fråga om sist var det här med ramsan. Har förstått att man kan börja smyga in den redan nu. Eller är det för tidigt?
Ska jag i så fall köra den när hon somnar både kvällstid och dagtid (dag- resp. nattramsa)?
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Hej,
japp smyg in en ramsa vid alla läggningar, precis som skrattet ska vara med redan nu!

Clara
skrutten

Inlägg av skrutten »

Frågvis... 8)

Ska jag ramsa x4 eller bara säga den när jag lägger ner henne? Har för mig att jag läst i någon tråd om detta men nu hittar jag det inte...
Kanske någon kan klistra in en länk så jag kan läsa eller skriva hur jag ska göra?
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Här hemma flyter livet på...
Lillskrutten har nu provsmakat banan. Verkar som att hon varken tycker bu eller bä om detta. Men 1-2 matskedar går ner i alla fall.
Tänkte prova lite gröt ikväll så får vi se hur det uppskattas. :wink:

Nätterna flyter på som tidigare men jag avvaktar fortfarande lite med att ta bort nattmålet helt...

Ang skrattet till go'nattet så försöker vi att busa lite med henne innan läggningen. Dock är hon inte så att hon skrattar så mycket än...ibland kan hon skratta till lite. Men ja...försöka få henne att le och vara glas så mycket som det bara går. Får väl nöja oss så tills skrattet kommer mer...
När det gäller ramsan så har jag läst och läst och läst igen både här på forumet och i boken. Jag är väl trög som inte riktigt fattar hur det ska gå till...
Jag lägger alltså ner henne i vagnen. Ska jag sedan vänta till jag är utanför dörren eller när jag är påväg ut innan jag börjar ramsa? Hon skriker ju i princip aldrig när vi lägger ner henne. Hur ska jag säga ramsan då? För jag har förstått att den kan sägas på olika sätt beroende på hur barnet svarar på den... Ska jag liksom bara säga den och låta glad på rösten eller säga den lugnt?
Sen när det gäller bekräftelseramsningen. Då ska jag alltså invänta tills hon har tystnat helt och verkar sova och säga ramsan 1 gång till? Ofta gruffar hon ju omkring lite innan hon somnar.
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
helamig

Inlägg av helamig »

Hej! Jag skulle bara sagt ramsan en gång, mjukt och lugnt och glad och betryggande. Som du själv hade velat att någon sagt till dig det sista du hör innan du ska sova :D Sen inget mer. Gruffa får hon göra ifred. Hon verkar ju kunna somna bra och sköta resten själv :D Ramsa dig ut ur rummet.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Clara Cecilia

Hej,
underbart bra svar om ramsan!

Och i fråga om banan och mat så mata på med glad min, det kommer!

Clara
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej och tack för svar!

Ja det låter ju logiskt! Det är ju inte några frågor som ska besvaras utan mer bara få in ramsan. Ja gruffet är ju mer bara så hon kommer i fas...så där som hundar gör innan de lägger sig ner ungefär....man vänder ju och vrider sig lite själv innan man somnar. :)

Ja det här med maten är ju alldeles nytt så just nu är hon inne i stadiet "oj, vad är det här? Hur gör man det här nu då?" :shock: Gärna vara med med händerna och kladda runt lite i munnen... Hon försökte gnugga sig i ögat med en liten grötindränkt hand nu ikväll vilket var mindre lyckat....men men. :) Efter ett litet bad så var fröken ren igen!

Hur som helst...nu är det helg igen och vi åter en samlad liten familj. :D
Får hoppas att vi slipper ha någon som ringer på och bankar på dörren klockan halv fem på morgonen igen bara...
En fördel med att bo i lägenhet är ju att hon blir van med diverse ljud även nattetid....

Känns så bra det här med SM och att till och med jag kan få till det! :mrgreen:
Är bara ledsen att jag inte läste på mer innan....Var så fokuserad på graviditeten och förlossningen å läste allt jag kom över kring det. #-o Men det är ju sedan det riktigt stora uppdraget kommer...

Nåväl...nu är vi här och det känns som att skutan går åt rätt håll....

Kram till er! :heart:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad mysigt ni verkar ha det! :D
Ville bara tipsa om kapitlet om matintroduktion i Barnaboken, där beskriver Anna sâ fint hur det kan gâ till. Som du säger "Oj, vad är det här?". :lol: (s 271 i nya upplagen "Fast föda")
skrutten skrev:Är bara ledsen att jag inte läste på mer innan....Var så fokuserad på graviditeten och förlossningen å läste allt jag kom över kring det. Men det är ju sedan det riktigt stora uppdraget kommer...
Been there, done that. :roll: Och grejen är att det är lika sant framöver! :lol: Ta för vana att läsa i Barnaboken med lite framförhâllning, sâ att du inte blir tagen pâ sängen med âttamânadersângest t ex. Fostrandelen tycker jag borde läsas av alla, även de som inte har barn, den är guld. Hela Barnaboken andas en filosofi som gör gott även om man inte är mitt uppe i det Anna beskriver.

skrutten

Inlägg av skrutten »

Hjälp!

Verkar som att min lilla tös har tappat aptiten.
Vi har nu börjat med lite gröt och smakisar. Men hon vill knapt ha någon ersättning alls nu...
Såhär har vi gjort nu...

08:00 Vaknar, har ammat här tidigare men hon har inte ro att ligga vid bröstet. Kanske dags att dra in nattmålet? Nu har hon fått lite gröt här, äter lite drygt en halv portion.
10:00 Sova 45min
11:30 Ersättning, äter nu bara 50-80ml (åt förut 240-250ml) sedan spänner hon hela kroppen i en båge och totalvägrar.
12:00 Smakis, äter 1-2 kuber (har fryst in i sån där för isbitar) pure
12:30 försöker erbjuda en skvätt ersättning till...totalvägrar
13:00 Sova 2 timmar
15:00 Ammar
17:00 Sova 45min
18:00 Ersättning, men här går också bara i 50-100ml (åt förut 200-220ml), brukar erbjuda gröt och det går väl ner kanske en halv portion
19:30 kvällsslurk
04:00 Ammas

:?: Funderar på att dra in nattmålet nu och se om hon är mer matglad på dagen då, och i så fall amma på morgonen.
:?: Känns som att hon får i sig alldeles för lite vätska...eller?

Blir så frustrerad, hon sover fortfarande sin långlur men jag tycker att det är fler uppvak på natten.
Snälla hjälp!
Behöver lite råd och peppning!
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Din lilla tös har säkert fått smak för mat. Tror jag iallafall. Min kille är inte alls lika förtjust i att tutta längre. Inte när man kan få puré och gröt. Typ :lol: Det är bara att hänga på.

I ditt fall hade jag börjat med smakisar 11.30 och sedan toppat med ersättning istället för att dutta både före och efter. Fyll på med mat till hon säger stopp. Glöm inte katrinplommon. Ge hela måltiden på en gång. Min lille kille ammas inte alls längre i samband med lunchen. Jag ger lite vatten i flaska efteråt.

Kl 18.00 hade jag också gett gröt på en gång, toppa med ersättning om hon vill ha. Antagligen inte om hon blir mätt på gröten.

Sedan nattslurk som vanligt 19.30.

Hur är det med magen? Eftersom du ammar lite minskar risken för förstoppning. Du kan alltid blanda i lite bm eller ersättning i maten så blir det mer vätska.

Vår matordning som inspiration ( vi har tiderna 19-07)
7.00 ammas, ofta bara ett bröst. Halvintresserad, men verkar bli nöjd ändå. Jag trugar inte speciellt mycket.
10.15 lunch, ca 1,5 dl grönsakspuré + katrinplommon+ vatten
13.45 ammas, tömmer båda brösten. Ibland fyller jag på med med banan direkt efteråt. Olika hur intresset är.
17.00 gröt, ca 1 portion + katrinplommon + vatten. Här blir han tvärmätt!
18.30 ammas, lite olika hur mycket han vill äta. Han somnar gärna till vid bröstet på kvällen, inte så effektiv ätning alla gånger.

Har fortfarande nattmål (tror jag) Inatt sov han hela natten utan att äta, så vi får se hur det blir inatt. Kommer att införa ramsa på riktigt i helgen. Då sätter jag punkt för nattmaten också.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"