Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej Theresia! :D

Här checklistan:
1) Är hon mätt?
2) Är hon glad innan hon läggs? (Skrattet till Godnattet, du vet! :wink:)
3) Lägger du henne med glada tankar på hur skönt det är att få sova? (=inga läggningsvargar kring benen)
4) Tar hon tid på sig att somna också?

Om nej på nån av fråga 1-3: åtgärda! :wink:
Om ja på samtliga:
I så fall är det nog dags att dra av den där halvtimmen som du och Sarisparis pratade om! :D
Hej!

tack ska göra så!

men jag funderar på hur jag ska ta bort så det blir mindre ?

om jag tar bort på middan så blir det sååå lång vaken tid 17.20-20 :( det tror jag inte på!

ska jag senare lägga lur 2 som är nu kl 14 tills 14 20? 14.20-14.45 eller 14.40-15???

eller ta bort 30 min på långa luren?

hmm vet ej ?

Tacksam för svar =)

KRAM
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Theresia! :D

Jag hade glömt det där med att du har långluren på morgonen :oops: - är det bara på em hon skriker eller är det alla lurar? För hon skulle kunna bli övertrött också, det brukar man också kunna bli ilsk av. Hur var det nu, du har ingen möjlighet att lägga en längre lur på lunchen? Du skulle ju kunna köra t ex 12, 45, 1,5, 45 nu. Eller 12, 1,5, 1,5, 20. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej Theresia! :D

Jag hade glömt det där med att du har långluren på morgonen :oops: - är det bara på em hon skriker eller är det alla lurar? För hon skulle kunna bli övertrött också, det brukar man också kunna bli ilsk av. Hur var det nu, du har ingen möjlighet att lägga en längre lur på lunchen? Du skulle ju kunna köra t ex 12, 45, 1,5, 45 nu. Eller 12, 1,5, 1,5, 20. :D
okej =) inte så lätt att hålla reda på =)

nej hon skriker lite typ varje ggr trots skratt osv...
men somnar inom nån min...

jaa nej har ju som saht stora M på fsk tills 13 30 :( det ställer till det :(

men vad tror du ska jag bara ha 2 tim vaken tid fortf? mellan lurar eller???

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Theresia :D
theresia skrev:nej hon skriker lite typ varje ggr trots skratt osv...
Hon kanske behöver en liten stund av knök och bök innan hon hittar lugnet? Somnar hon sâ snabbt som inom nân minut sâ är det ju inte världskris.
theresia skrev:jaa nej har ju som saht stora M på fsk tills 13 30 det ställer till det
Ert nuvarande schema verkar ju funka vad gäller dagishämtning. Om du vill plocka bort lite sovtid sâ skulle du ju kunna reducera sista luren frân 45 till 20 min. Natta lite tidigare om lillan blir trött i början. Det är ju antagligen den luren som kommer att falla bort först.
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Sarisparis skrev:Hej Theresia :D
theresia skrev:nej hon skriker lite typ varje ggr trots skratt osv...
Hon kanske behöver en liten stund av knök och bök innan hon hittar lugnet? Somnar hon sâ snabbt som inom nân minut sâ är det ju inte världskris.
theresia skrev:jaa nej har ju som saht stora M på fsk tills 13 30 det ställer till det
Ert nuvarande schema verkar ju funka vad gäller dagishämtning. Om du vill plocka bort lite sovtid sâ skulle du ju kunna reducera sista luren frân 45 till 20 min. Natta lite tidigare om lillan blir trött i början. Det är ju antagligen den luren som kommer att falla bort först.
Tack för svaret =) har inte kunnat se det förrän nu...

:?: bör jag forts med bara 2 timmar vaken tid eller?

:!: funderar på att kanske lägga 3 timmar mellan på ett tag!

Nu har hon börjat snora IGEN =( jag blir sååå less! då hjälper inghet och hon har vakntat varannan timme inatt *gäsp*

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Elle

Inlägg av Elle »

Du känner juvelen bäst och vet om det är något pass under dagen där hon orkar mer vakentid än andra pass. Utgå från det och tjoa om du vill bolla något mer.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
theresia
Kontakt:

Re: Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Inlägg av theresia »

Hej

nu vet jag inte vad jag ska göra!?
:?:
hon skriker varje ggr hon ska sova är jätte trött och har ätit lekt osv...
men ska skrika i ca 5-10 min! har provat allt...buset lekt poch så vid läggning! men skriiiik ramsar mig ut mer skrilk...sen en ramsa igen..slkrik...måste in och buffa lite sen blir hon sömning och ramsar mig ut DÅ! sover hon då har det tagit ca 10 min efter sovtiden börjat!!
Detta är jätte frustrerande!

ska jag lägga 10 min innan eller ???

sen vaknar hon ofta på natten igen men somnar om själv ibland får jag ramsa en ggr...

hon hålle rpå att få tänder kan vara det som spökar!?
sen sover hon ännu 15 5 och är 5 månader och 2 veckor på tisdag men testade att ha 15 å då sov hon ännu sämre =(

HJÄLP!!!

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

mitt lilla hjärta har före 10 månaders ålder Aldrig somnat utan att gräla rejält 3-7 minuter vid varje läggning.. (Vi började ta tid efter ett tag, om hon var nöjd tog det alltid 3 min, om hon var lätt missnöjd med någon detalj av vakenhetsperioden så tog det 7 min...)

Lugn i stormen! säger jag.

:!: Är hon rejält mätt på riktig mat och mjölk från bröst eller flaska? (5 månaders kan äta kopiösa mängder mos av alla de slag, kopiösa!) Vad äter hon idag?
:!: Sover hon på mage i ett svalt och mörkt rum?
:!: Har hon ett spännande liv med social delaktighet och utevistelse?
:!: Får hon massor av pussar och bus och skratt flera gånger varje dag?

Får hon allt detta så har hon ett härligt liv. Och om hon då väljer att bråka några minuter vid läggning så skulle jag välja att tänka på dom 18 korna och 14 syskonen du behöver sköta om och räkna lite protester till hennes privatliv helt enkelt.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Clara Cecilia skrev:Hej,

mitt lilla hjärta har före 10 månaders ålder Aldrig somnat utan att gräla rejält 3-7 minuter vid varje läggning.. (Vi började ta tid efter ett tag, om hon var nöjd tog det alltid 3 min, om hon var lätt missnöjd med någon detalj av vakenhetsperioden så tog det 7 min...)

:!: Är hon rejält mätt på riktig mat och mjölk från bröst eller flaska? (5 månaders kan äta kopiösa mängder mos av alla de slag, kopiösa!) Vad äter hon idag?

Får hon allt detta så har hon ett härligt liv. Och om hon då väljer att bråka några minuter vid läggning så skulle jag välja att tänka på dom 18 korna och 14 syskonen du behöver sköta om och räkna lite protester till hennes privatliv helt enkelt.

Clara

Hej!
åhhh nu for allt bort :(

jaha skriver igen då!

nu strula morgonarna med att hon vaknar ca 1-½ för tidigt på morgon!

har just ändrat schemat till 15 timmar!
+ att hon fått nytt rum!
+ att hon dregglar å tandar!

får hon nog med mat tror du ?

8.00 ammar 1 bröst
8 45 frukost: gröt ca 1 dl + lite banan
10 30-12 sova
12 Lunch: amma 1 bröst + ca 1 liten burk mat + ½ fruktpure + vatten
14-14 45 sova
15 30 amma 1 bröst
16 Middag: som lunch
17-17 45 sova
18 30 amma 1 bröst
19 Kvällsis: ca 1 dl gröt + lite banan
19 30 kvällsslurk amma
20 sova

?? hur ser det ut ?

har flyttat fm sova med 30 min senare! och kortat med 30 min! men tycker det inte är nån skillnad med uppvaket på morgon sopm är vid 7-7 30 tiden (sak vara 8)

då ramsar jag x1 sen låte rjag hon vara!

vad tror du ???

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

theresia skrev:
Clara Cecilia skrev:Hej,

Clara

Hej!
åhhh nu for allt bort :(

jaha skriver igen då!

nu strula morgonarna med att hon vaknar ca 1-½ för tidigt på morgon!

har just ändrat schemat till 15 timmar!
+ att hon fått nytt rum!
+ att hon dregglar å tandar!

får hon nog med mat tror du ?

8.00 ammar 1 bröst
8 45 frukost: gröt ca 1 dl + lite banan
10 30-12 sova
12 Lunch: amma 1 bröst + ca 1 liten burk mat + ½ fruktpure + vatten
14-14 45 sova
15 30 amma 1 bröst
16 Middag: som lunch
17-17 45 sova
18 30 amma 1 bröst
19 Kvällsis: ca 1 dl gröt + lite banan
19 30 kvällsslurk amma
20 sova

?? hur ser det ut ?

har flyttat fm sova med 30 min senare! och kortat med 30 min! men tycker det inte är nån skillnad med uppvaket på morgon sopm är vid 7-7 30 tiden (sak vara 8)

då ramsar jag x1 sen låte rjag hon vara!

vad tror du ???

KRAM

ps: hon har även ensam lek som funkar så bra ca 30 min på morgonen! 8 15-8 45 ca!

en sak till!
:oops:
1 st ramsa är ju som vi har " Nu ska nelly sova, sov så gott" x 4!
är då en pangramsa det x 4 ???

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Theresia :D

Hur gâr det med nya schemat?

Vad gäller maten sâ undrar jag om hon glatt äter upp allt du erbjuder? Erbjud isâfall mer! :D Tills det tar stopp, och sen en sked till! :lol: Som Clara sa, fem mânaders kan äta kopiösa mängder, alltsâ MYCKET mer än man tror. Sâ länge magen hänger med tycker jag att man ska lassa in sâ mycket som gâr.

Pangramsan är saklig och upplysande. Lite hurtig sâ där, sâ att barnet helt enkelt fâr veta vad som gäller: Det är fortfarande natt. Som alltid sägs den x4, i ett svep.

theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Sarisparis skrev:Hej Theresia :D

Hur gâr det med nya schemat?

Vad gäller maten sâ undrar jag om hon glatt äter upp allt du erbjuder? Erbjud isâfall mer! :D Tills det tar stopp, och sen en sked till! :lol: Som Clara sa, fem mânaders kan äta kopiösa mängder, alltsâ MYCKET mer än man tror. Sâ länge magen hänger med tycker jag att man ska lassa in sâ mycket som gâr.

Pangramsan är saklig och upplysande. Lite hurtig sâ där, sâ att barnet helt enkelt fâr veta vad som gäller: Det är fortfarande natt. Som alltid sägs den x4, i ett svep.

Hej sariaparis :)

njae det går sådär...

hon vaknar ofta nu 1-1½ timme innan hon ska och har vänt sig! Hon jollrar och sen skriker hon efter ett tag,,,
då går jag in och vänder henne!
sen ramsar jag mig ut.... :?:

men hon forts...
det är så svårt för hon har sitt nya lilla rum brevid storasyster som väcks av hennes skrik :cry:

När hon har sovit så dåligt på natten allts - ca 1 tim! ska jag då inte alltså korr. det under dan!!!??

men om hon vaknar för tidigt på dagslurar?

har vaknat nåra gg 15 min innan hon ska upp! då brukar jag lägga på den 15 min på nästa lur!?!

sen en till fråga:

:?: hur göra när hon väder sig!? hon kan vända från mage till rygg och ligger sen då där å sprattlar som en sködlpadda å är gode så förvånad!!!
ska jag gå in vända henne eller ???

Hon håller för överigt på att få 4 tänder nu..kan det vara det som spökar? känns som det bar agår åt fel håll!!!

jo just det ja...nu passar jag på att fråga

:?: hon hålle rju som på att jämt skrika när hon ska sova! ca 5-7 min...
ska jag räkna då att om hon ska sova kl 14...ska jag lägga henne då och räkna lur från de hon lagts eller ska jag lägga ca 5 min innan så hon sover då ho ska ???

blir ju liksom en massa "skrik" tid som hon "missar" annars ???

tacksam för snabbt svar :D

Kram alla fina :heart:

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Elle

Inlägg av Elle »

theresia, har du läst den här tråden om "vändningscirkus"? ; http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055 Kom även ihåg att öva vändningar MASSVIS under vakentiden.

Min äldsta juvel behövde "böka runt" och snacka lite innan han kom till ro så vi lade honom ofta 5-10 min tidigare.

Jag skulle inte ta något extra för att hon vaknar 15 min tidigare på dagsluren utan låta det vara så när det händer. Det du kan göra är ju att lägga upp till 15 min tidigare till nästa lur om du märker att hon "kroknar" men inte hålla på att kompensera för mycket. Det kan leda till mer strul med tidiga uppvak på morgonen/lur.

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Elle skrev:theresia, har du läst den här tråden om "vändningscirkus"? ; http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055 Kom även ihåg att öva vändningar MASSVIS under vakentiden.

Min äldsta juvel behövde "böka runt" och snacka lite innan han kom till ro så vi lade honom ofta 5-10 min tidigare.

Jag skulle inte ta något extra för att hon vaknar 15 min tidigare på dagsluren utan låta det vara så när det händer. Det du kan göra är ju att lägga upp till 15 min tidigare till nästa lur om du märker att hon "kroknar" men inte hålla på att kompensera för mycket. Det kan leda till mer strul med tidiga uppvak på morgonen/lur.

Hej!
TACK för svaret nu har vi jobbat på och vändningarna är inget problem längre =)

men nu har hon striulat VARJE dag på sista luren kl 17-17 45
hon skriker från 7-20 min innan hon somnar då!

vad tycker ni ?? ska jag lägga henne kl 17 30 iställe så hon är super trött? men då är det den luren från 17 30-18 15 så sen är det bara 1 45 tills natten!

men det kan ju funka!?

hon somnar på nåra min på dagen då hon vart vaken 2,5 timmar!!!

För man "räknar ju" eg det som vila även om hon skriker i typ 20 min...fast det är så jobbigt att ta varje dag den luren !!

tacksam för svar :D

KRAM på er alla fina

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Jag har lite problem med att förstå hur ditt nuvarande schema ser ut, sorry. :oops: Kan du skriva ner det här igen? Om det är det som jag ser längre upp på sidan så funderar jag lite över att det är så många måltider - det kan bli lite konstigt med ätandet om det sker för ofta. Att äta ofta och lite har en tendens att bli mindre än sällan och mycket. Generellt ser schemat lite ovanligt ut men du kanske har koll på hennes preferenser och familjens behov (jag har inte haft möjlighet att läsa igenom hela tråden).

Jag kan ge mer respons när jag vet att jag tittar på rätt schema!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"