Är det "bara" överlevnadsångest?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Re: Är det "bara" överlevnadsångest?

Inlägg av carin73 »

8 veckor och rapport från kurnatt 4 och 5. :wink:

kurnatt 4:
21.45 nattslurk
01.40 vaknar frågar små och stora frågor - skak till svar
01.46 somnat om!
03.05 vaknar frågar små frågor- skak till svar
03.12 somnat om!
03.30 väcker för nattmål

kurnatt 5:
21.45 nattslurk
01.33 vaknar frågar mellanstora frågor - skak till svar
01.38 somnat om!
03.30 småvaknar - nattmål

\:D/ \:D/ \:D/

Jag är så hög på sömn så det är inte klokt! (slapp ta båda nätterna 8) ) Och jag är så imponerad över att han faktiskt LÄRT sig. Det kändes så hopplöst ett tag i början när "vagningen inte tog".

Lade honom ännu en gång nu på morgonen med ögonen helt öppna. Han sluter dem när kinden nuddar madrassen och ser så nöjd ut så. Gnäller lite, gruffar men inom 5-15 min sover man. Och så är man så mycket fräschare på dagen sedan i förrgår. Ler och skrattar så att han håller på och krypa ur skinnet. :lol: :lol:
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken härlig läsning :-D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
carin73

Inlägg av carin73 »

2 månader :D

Rapport från natt 6-9.

natt 6:
00.00 mellanfrågor som besvaras med skak två ggr
02.30 jättearg och när 4 skak inte räcker på 15 min blir det 10 vagningstag
03.35 väcker men gruffar

natt 7: värsta på hela "kuren" tror jag
ett par skak var 45:e minut (skarvar på nätterna?) mellan 00.30 och 02.45. Sover tungt när väcks 03.45. :roll:
Väntade ut honom rätt länge innan varje skak. Tycker han borde kunna klara ut uppvaken själv snart?

natt 8 och 9:
3 skak mellan 01.40 och 02.15

Får i sig 135 ml ersättning på kvällarna nu (ammar först efter sista luren). Men vi har haft en del kräk efter läggning också.

Det värsta är förhoppningsvis över nu då han inte ätit nattmål på 9 nätter. :D Har t o m sovit tungt vid 03.30 några gånger. Nu försöker vi backa även med skaken. Men ovanan att vakna runt 01-02 verkar sitta i en stund till.

:santa:
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Och natt 10 blev klockren. Väckte herrn kl 03.30 och kl 07. Nu har vi "kurat" klart vad gäller nattmål 1. 8) Tidigare har avvänjandet med nattslurken och nattmål 2 gått betydligt fortare än nattmål 1 så nu hoppas vi att grovjobbet är gjort.

Tack för peppning längst vägen! :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

=D> Härligt! :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
carin73

Inlägg av carin73 »

drygt 3 månader :D

Det har gått ett tag sedan sist. Vi har gjort oss av med 22-slurken och det gick kanon. Man vaknade inte ens till. Skönt!

Nu har vi mat 7, 11, 15 och 18-19.30 och natt 20-07 med nattmål 03.30. Skippar 10-timmarsnatt och går direkt på 11-timmars efter 4 månader. Lur 1 9-11, lur 2 13-15 och lur 3 17-17.45.

Schemat har suttit som berget bra länge och lillen har knappt ens gnytt vid läggningar. Somnar när han ska och väckts från i princip alla lurar inkl morgon. Men så plötsligt börjar em-luren strula sedan några dagar (är helt utom sig efter 20-25 minuter - förstås - övertrött nu och KAN bara inte komma till ro), samma vid morgonlur i morse och t o m nattning ikväll. Vad har hänt? Är vaken exakt 8 timmar och 15 minuter och läggs vid första eller andra gäsp som kommer nästan exakt efter 1 tim och 58 min.

Frågor igen alltså? Det känns liksom som om verktygen inte tar - han har glömt bort dem och vad svaren betyder. Kan det vara så? Försöker vagna så lite som möjligt och låter helst bli någonting för det gör honom bara förbannad. Men ibland har det ballat ur totalt liksom och vagning med några extra tag har varit enda utvägen om det ska bli något sov öht. :roll:

Vänder huvudet åt höger, suger på fingrarna, vänder huvudet åt vänster, skriker (frågar...), höger, suga fingrar, vänster, ännu mer skrik osv osv. Suger förresten fingrar både vaken och nyäten och jag förknippar det inte med hunger.

Tycker han äter bra inom timmen. Ammas lite och får sedan 170-200 ml ersättning sista kvällspasset.

Peptalk needed. Börjar få lätt ångest över läggningar igen nämligen. 8-[
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Carin :D

Vilken härlig läsning, sâ fint ni har styrt upp det hela. :thumbsup:

Jag undrar om det inte är hunger som spökar ändâ.. :roll: Är han närmare tre eller fyra mânader? Vissa bebisar 'kräver' mer rejäl föda sâ pass tidigt, sâ det kanske är läge att börja fundera pâ smakisar? Eller iallafall välling till nattslurken? Läs gärna i Barnaboken (nya upplagen Fast föda s 271) om hur man kan börja med smakisar.

:heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Kan det vara så? :-k Åt rejält nu på morgonkvisten (väntade på maten 30 min efter väckning och borde alltså varit mer mätt än vanligt när luren började och han somnade han fint idag...).

Han är 3 månader och knappt två veckor. Nu har jag en äldre upplaga av BB. Kan du möjligen upplysa om hur man bär sig åt med fabriksvällingen som ju är märkt från 6 mån? Späder man ut den då? Gröt har varit en favvis tidigt bland övriga barn men jag hade förstås tänkt vänta till 4 mån-dagen typ...

Tack för snabbt svar iaf. :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vällingfabrikanterna ändrade âldersmärkningen frân 4 till 6 mânader när WHO började rekommendera helamning fram till sex mânader (främst i u-länder där amningen bedömdes 'säkrast' för barnet, men det blev även dagsens sanning i i-länder där denna rekommendation inte har nâgot särskilt mervärde efter vad jag kunnat döma), men innehâllet ska vara detsamma som den tidigare 4mânadersvällingen. Du kan ju även blanda ut den med ersättning i början och sedan gradvis fasa ut den.

Jag tror säkert att de tidigare upplagorna av Barnaboken tar upp introduktion av fast föda. Titta i 3-4mânaderskapitlet! :D

carin73

Inlägg av carin73 »

4 månader 2 veckor. :D

Kör en avrapportering för att avsluta kapitlet nattsömn för nu har vi hel natt!

Introducerade gröt strax efter 3,5 månad och var uppe i en portion lagom till 4-månadersdagen. Flyttade grötmålet (1,5 portion nu t o m) till kvällen och lät bli att väcka kl 03.30. Gick hur fint som helst och natten lyder nu 20-07. :D

Vi äter halva riktiga portioner av grönsaks- och fruktmos. Nappen vi hade vid någon vakenperiod och i vagn har vi slängt. Man suger på två fingrar vid insomning ibland. Somnar jättefint på de allra flesta lurar och väcks nästan alltid. Ett nytt schema ligger på lut lagom till 5-månadersdagen.

Att ta bort första nattmålet (01) var tufft men den här lille killen - tog nästan två veckor för oss men sedan gick resten av bara farten. Forumet har verkligen hjälpt oss (trots att det var tredje barnet!). Gråtfärdig av trötthet var det väldigt skönt att få lite uppmuntran och några tips på vägen. Tack! :heart:

Så nu är det över. Eller som min syster smsade: "Välkommen tillbaka till verkligheten!" :wink:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Men en så underbar rapport! Härligt jobbat!
Häng nu i med maten, 5 månaders kan äta kopiösa portioner :D ! Och se till att vara ute massor och arbeta tillsammans så kommer det här fina ni uppnått bestå.

Nu kommer jag vara glad hela dagen! :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Stort tack för en underbar uppdatering! :D Rapportera gärna igen!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"