Är det "bara" överlevnadsångest?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Är det "bara" överlevnadsångest?

Inlägg av carin73 »

Hej!

Vi fick en lillebror till för 11 dagar sedan. Underbart är det! :heart:

Precis som med mellanbrorsan har jag försökt följa standardmodellen och det börjar funka rätt bra på dagarna. Vaken 1-1,5 och sover 2-2,5 kl 20 till 7-8. Sedan orkar han inte vara vaken mer.

Men hur artigt jag än trugar och killar/vänder/smeker så verkar han inte få sig mer än att han kan sova knappt 2 timmar på natten. Inatt blev det alltså uppvak och mat vid 22 (i sömnen - äter bra), 23.50, 01.30, 03.15, 05 sedan vaknade han för morgon kl 07.15.

På dagen kan han sova 2,5 och t o m 3 tim någon gång. Å andra sidan blir det ju två omgångar per bröst = mer mat. På natten äter han målmedvetet i 5-6 minuter och så kanske några tag från bröst 2 sedan är det godnatt igen.

Tror jag vet svaret men skulle behöva lite uppmuntran för jag är trött trött trött... (och lycklig förstås! :heart: )
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Grattis till lillebror! :heart:

carin79 skrev:
Tror jag vet svaret men skulle behöva lite uppmuntran för jag är trött trött trött... (och lycklig förstås! )
Smekmânad :heart:

Inget annat än att stilla överlevnadsângesten (mata vid minsta pip) och att lära känna varandra i lugn och ro för stunden! :wink:

Ser framemot fortsättningen :D
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej igen!

Nu har lillebror blivit 3 veckor och vi börjar lära känna varandra allt bättre. :heart: Själv känner jag t ex tydligt att det äts alldeles för ofta på natten och jag ser inte ljuset i tunneln just nu. Lillbrorsan åt iallafall var 2,5-3:e timme. Men senaste natten och nätterna i allmänhet ser ut så här:

19.30 läggning
21.30 knorr + mat i sömnen
24 / 01.50 / 02.30 / 04.15 / 06
07.15 uppvak, mat, morgon

Magen stökar en del men är bättre efter att jag lättat på mjölkprodukter. Tänker ändå att magen aldrig får vila ordentligt på natten? Han sover på mage.

Dagarna funkar bättre med 1.15-1.30 vaken och 2 tim sömn. Lite kortare sömn på eftermiddag/kväll. Har t o m vaknat och bara legat och tittat en stund några ggr.

Att övergå till 6 tim sammanhängande sömn känns så långt borta. Är det öht rimligt? Det är ju inte ett nattmål som ska bort utan 2!

Och är det 4 v sharp som gäller? Hur i hela friden vet man när överlevnadsångesten är stillad? Det gick så smutt med brorsa no 2, nu kan jag inte tänka klart känner jag.

Tacksam för kort feedback! :D
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Carin! :D

Överlevnadsångesten brukar ta uppemot tre månader att stilla helt, men redan nu vid den egentliga födelsen har du gjort lejonparten, grattis! :heart:

:idea: Jag håller en slant på att det du nu ser är den första ökningsperioden - den brukar komma vid 3 veckor ungefär och hålla på i ett par dagar. Då är det håll i hatten som gäller, mata så mycket det bara går och drick mycket själv. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Och när ni är igenom ökningsperioden kan du börja strukturera upp lite försiktigt, t ex väcka om han sover mer än 2,5-3h på dagen, och börja vaka över att han får ut 4-5 SM-mål och några vakentimmar per dag, kanske 7-8, vilket förmodligen i sin tur gör nätterna lugnare. :D

Snart är ni runt ökningsperiodshörnet! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej och tack för så snabb feedback! :wink:

Jag hoppas du har rätt med 3-veckorsökningen. Känns bara som om det varit så här sedan födseln... Med tät nattamning, menar jag. :?

Håller redan koll på vakentiden på dagarna faktiskt - och kämpar med att hålla vaken. Det så att han åtminstone sover på nätterna mellan amningarna. Och det här är en trött herre! Når vi 6 timmar är jag nöjd. Ibland blir det 5,5. Ibland vaknas det efter 1 timme bara för påfyllning varpå han somnar om för ytterligare 2 timmar. Oftast på eftermiddagarna.

Biter ihop några dagar till och hoppas att han inser sitt och magens bästa snart! :wink:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej carin73!

Hur går det för dig och lillen? :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
carin73

Inlägg av carin73 »

Åh, tack som frågar. :D Vi har tagit ett litet steg framåt tycker jag.

Två nätter har lillen sovit 3 timmar i sträck två gånger. Amning 21.30 (i sömnen) och sedan 00.30 och 03.30. I natt blev det dock en ny amning kl 05.15. :roll:

I och med treveckorsfödseln har jag fått ett nytt men kanske inte helt oväntat litet bekymmer: han har börjat vakna i skarvarna! Hade faktiskt helt raderat "skarvar" ur mitt ordförråd 8).

På förmiddagen vaknar han alltså efter 45min-1tim och då ammar jag faktiskt och han äter friskt. Kanske äter han lite slött på vakenpasset 7-9 efter att ha ammats halva natten? :? Han somnar iaf om och det blir en 3-timmarslur totalt.

Känns inte okej att vagna när han är så hungrig och ff så liten. På eftermiddagspromenaden gör en vagn i rullning att han somnar om men jag vågar INTE stanna vagnen. (Trodde jag skulle vara mer cool med 3:an när det gäller sånt... :roll: )

När 3-timmarsintervallerna är lite mer etablerade på nätterna ser jag fram emot att vagna bort nattmål 1. Han är snart 4 veckor. Klarar faktiskt 2 timmar vakentid en gång om dagen nu. :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ni verkar ha det jättebra, njut vidare :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

5 veckor nu. :D

Strävar vidare efter 2-2 men vi är inte där än. Har inte ens påbörjat nattmålsavskaffande p g a lättare förkylning hos lillen. Och så känns det inte speciellt stabilt på dagarna. Eller är det det som är problemet? Mer mat på dagen :arrow: mer stabilt med 2-2?

Nu är det hårda makaroner med hämtningar av de andra barnen (2x15 min promenad) i skola/förskola mellan 13 och 14. Och jag vet inte hur jag ska få till det. Att vakna i 45-skarven och förhandla sig till en extra slurk funkar ju hemma men inte ute i snöstorm med två barn intill. Funderar t o m på att köpa en napp för att slippa vrålskriken och joggtur hem när ute :shock:.

Och vi sover faktiskt på rygg i vagnen då jag tycker det blir så bylsigt och knepigt med overaller (för stor!), mössor, luvor och åkpåsar. :?

Hämtning av barn är alltså tidsfast men inte sov-vaken-tiderna ännu. Hur har andra gjort innan schema blir aktuellt :?:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tycker inte att man behöver ha så gräsligt bråttom, sträva på efter 2-2 så kommer det att bli ordning på torpet snart och då även på nätterna.

Ja hur gör man när det ska hämtas barn och schemat inte är satt än? Tja, här får du nog improvisera, försöka mata på innan så att det sovs under hela turen eller en napp.

I det stora hela låter det som om ni har det bra och att allt går åt rätt håll.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
carin73

Inlägg av carin73 »

5 veckor närmar sig 6. :)

Idag har standardmodellen gått så bra! Fortfarande inte vaken modiga 2 timmar mer än en gång (morgonen) men 1.45 har gått. 45-skarven är redan rotad på förmiddagsluren. :x En hel del vagning och skak. Och napp. De andra lurarna har gått bättre och bättre.

Laddar nu för att avskaffa nattmål 1. Har introducerat ersättning och testat två dagar dagtid, 25ml bara för att se hur magen reagerade. Igår 60 ml på kvällen och hela 90 ml idag. Ammar vid uppvak på sista vakenpasset (18.15), flaskan med ersättning en timme senare (19.20). Därefter en liten slutslurk, några klunkar blev det, precis före nattning (20) för säkerhets skull. Mätt. Påfyllning kl 21.45 i sömnen.

Precis så gjorde vi med brorsan. Hoppas så att man börjar sova lite längre än till 01 av sig självt [-o< så slipper vi alla hela "vagningskuren" som krävdes med brorsan (tog 3 dagar bara men det tar ändå emot).

Väntar och ser ett par dagar till. Är inte redo själv än - för trött helt enkelt.

Hoppas hoppas på åtminstone 02 inatt. Håll tummarna! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Ta det i er takt! Det kan ju vara så att juvelen länger sin natt själv när han får i sig mer och mer dagtid.

Njut av varandra!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hoppas natten gick bra!

Jag vet precis hur det tar emot att vagna på natten. Är precis likadan, vill att det löser sig ändå. Och det gör det ju oftast, även om det tar lite tid. Och gör det inte det kan man ju alltid hjälpa till på traven.

Vi har gått från 100 (det kändes så) nattmål som nyfödd + svårt att somna om efter varje mål, till tre-fyra, så småningom till två och nu vid drygt två månader ett nattmål. Nu sover vår lillkille mellan 19.00-03.30-06.30 sedan några dagar. Vi har inte vagnat, och inatt fick jag t om väcka!!

Jag har svurit över nätterna (fast ändå velat avvakta till två månader), och förra helgen tänkte jag ge mig på en liten kur, men så började han förlänga igen och nu vågar jag nästan ropa hej. Skulle han vakna före 02.30 nu så skulle jag vagna om.

Mitt tips är tålamod och fokus på dagarna! Jag var också sjukt trött en period runt 5-6 veckor. Vakentiden på nätterna hade börjat ta ut sin rätt. Att vila på dagarna var inte möjligt heller, i alla fall inte varje dag. Jag lade mig tidigt på kvällen istället. Nu känns det bättre. Han äter ett kort mål och sover sedan till morgon. Det kändes avlägset för bara en månad sedan.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
carin73

Inlägg av carin73 »

Å tack för peppet och er story, LindaVega! :) Skulle kunna ge min högra hand för att få väcka min lilla kl 03.30 just nu. :lol:

Det behövdes lite extra just idag. Natten jag hoppats så på blev okej eftersom han somnade om snabbt efter varje måltid men han vaknade som om man ställt nedräkning på 3 timmar: 00.45 - 03.45 - 06.45

Inatt var det värre. Vaknade redan 23.50. Sedan tog det iofs ända till 03.45 innan nästa uppvak men då hade vi istället nattklubb i 1,5 timme!! Herregud. Aldrig hänt tidigare. Vaken och pigg som en mört, två bajsomgångar och ja... Han var förvisso SÅ trött de sista vakenpassen igår och klarade bara 1 tim 15 min. :-s

Om jag bara mådde hyfsat okej på dagarna skulle jag kunna vänta ut honom och sluta planera vagningskur redan.

Men snart så. Ser på anteckningarna från brorsan att när han började klara 7tim 30min - 8timmar vakentid så räckte det gott med ett nattmål. Men där är vi inte. Perset ligger på 7 timmar en dag :lol: , men oftast 6tim 30 min.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Bra om du känner dig peppad. Hade själv behövt lite pepp när vi kämpade som mest på natten. Att det blir bättre, fast man inte tror det. Jobbigt om du inte mår bra :cry: men det går fortare än du anar innan han är 8 veckor och piggare (och tröttare på natten)

Tretimmarsintervallerna känner jag väl igen. Även att vara vaken mitt i natten :evil: Inget som storebror sysslade med alls!! Blää!! Jag kände mig som en zombie vissa dagar. Vi har dock haft sån tur :shock: 8) att dagarna har fungerat väldigt bra. Redan runt 5-6 veckor hade han ett "schema" eller rytm med ca 30-45 min diff från dag till dag. Det räddade oss. Att dagarna var förutsägbara och att han skarvade väldigt lite på sovpassen på dagen (fortfarande kan första passet vara lite knackigt- men mitt på dagen sov han 2.5-3 h)

Och att allt hänger ihop har du ju helt rätt i. Oskar sov ju bort kvällarna i början. Förstår ju i efterhand att han inte alls åt upp sig som han behövde inför natten. Det är först nu som han orkar ett längre sista vakenpass, och då han äter rejält, och också sover bättre. Nu orkar han nästan 8 timmar vaken. För en månad sedan knappt 7 timmar (och det tog han igen på natten)

Lycka till hur ni än gör (vänta eller vagnkura)

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"