Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nattisen1

Re: Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för dina tips Nemita!

Det går redan lite bättre. Ger honom drygt 60 ml ersättning innan gröten (efteråt vägrar han) och så försöker jag truga i så mycket gröt det går. Idag fick han ha en egen sked att leka med och då fick jag i honom en del gröt men kladdigt blev det! :)

Hur mycket gröt ska man truga i en storätare? Nu får han knappt i sig en portion (+ lite ersättning). Räcker det?
Har även försökt få i honom en hel del katrinplommon, tror det kan vara magen som är full när han äter dåligt, fler förslag som får igång magen?

Har lite funderingar kring schemaändring nu när Neo snart blir 5 månader.
Vad är bäst - korta ner den långa luren till 1,5 h eller korta ner eftermiddagsluren till 20 min?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Så bra! :) Det blir fruktansvärt kladdigt... pust!

Jag tycker förresten att du ska testa med ersättningsvälling eller bara välling en gång per dag. En vacker dag så äter han. :)

Jag vet inte hur mycket gröt en portion är för dig, men min kille äter (nu när han kommit igång med vällingen) ca 200 ml välling + gröt på 0,5-1 dl vatten + två msk plommonpuré parallellt med gröten. Innan han tog välling åt han gröt på 1,5-2 dl vatten. Du kan också testa att byta sort på gröten och byta frukttillbehör för att öka hans intresse. Han kanske blir uttråkad. :)

Päronpuré är också lösande, liksom övermogen banan.

Hur mycket de behöver tror jag är svårt att säga. De växer i perioder och behöver ibland mer mat ibland mindre. Jag trugar tills han slutar skratta och försöker hålla igen munnen hur rolig jag än är...då tänker jag att han är mätt. :lol: Jag skulle säga att om han sover bra så är han mätt, om inte så försök hitta sätt att få i mer. Särskilt om han tidigare sovit bra.

När det gäller schema har jag personligen alltid föredragit att ha en riktig lång lur efter lunch. Det ger goda chanser till att barnet får komma ner i djupsömn och dessutom är det skönt för övriga med en längre paus. :)

kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Nja, sover bra gör han ju inte. Skulle sovit sin 2-timmars nu (12,30-14,30) men jag tog upp honom precis (kl. 13,40). Han sov bara 30 min sen var det bara skrik, gnäll och gråt. Han lät verkligen ledsen :cry:
Kan ju inte låta honom gråta till halv tre...

Och jag som tyckte han hade ätit så bra...!

Har pausat vällingen några dagar, så jag är säker på att magen hänger med, men innan tog jag bara en flaska om dagen med välling i och då blandade jag ut med ersättning.

Oj, vad mycket din pojk äter! Kan tänka mig att Neo behöver äta nästan lika mycket för att sova bra. Men det är ju sååå svårt att få i honom mat...!
Neo född aug 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Jag har lite ont om tid så jag hinner inte svara mer än två korta saker. 1) Min kille äter mycket men han är väldigt stor. Han väger nästan tio kilo och då behöver man förstås mycket mat. 2) Om jag var du skulle jag börja med att försöka öka matningen under 3-4 dagar innan jag utvärderade via sömnen. Mitt förslag är att du jobbar på så gott det går och försöker få i honom mat. Utnyttja sen marginalkvarten och fyll på med amning, ersättning och/eller välling precis i slutet av ät-tiden vid varje mål. Om du får i honom mer mat och han fortfarande, efter flera dagar, inte sover bra så kan det vara dags att börja se över hur du jobbar när han vaknar. Har du fastnat i något träsk? Själv fastnade jag med buller och bång i vagningsträsket så jag vet att det är lätt hänt. Är du för dålig på att avvakta? Det är ofta förvånande hur mycket de löser på egen hand om man bara har lite is i magen och avvaktar längre än man först vill. Men sånt kanske du har koll på redan? (Jag har inte hunnit läsa hela din tråd, så förlåt om jag upprepar gammal skåpmat).

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Min lille väger "bara" 7,5 kg så han behöver nog inte lika mkt mat då :wink:

Jag försöker varje mål att utöka matintaget men det är verkligen svårt när han kniper ihop munnen. Det har bara blivit värre o värre. I början åt han en hel portion gröt + lite till (drygt 1 dl vatten) sen minskade det till 1/2 portion innan vägran och nu kniper han ihop munnen när jag närmar mig med första skeden (och idag tex. skrek han av hunger precis innan men kniper ändå).

Han får två olika sorters gröt och ibland med katrinplommon i så variation får han (iaf i viss mån)...

Ersättning verkar han tycka är äckligt om han inte är vrålhungrig (hjälper inte att jag blandar i välling för annan smak).

Det hjälper inte att distrahera och roa honom heller, då är han bara koncentrerad på det som händer runt omkring.

Dom dagarna han äter bra så sover han bra så jag tror nog uppvaknande beror på hunger... Och då kan man ju inte avvakta hur länge som helst (ingen somnar ju eller somnar om hungrig). Avvaktandet går toppen vid uppvak när han är mätt i magen för då somnar han om bra själv.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Nattisen!
Jag har lite av samma problem här. Jag provade att sätta skruttan i knät i stället så att hon inte skulle se mitt ansikte var tanken. Och helt plötsligt åt hon upp allt jag hade framme! Ibland kan man skicka ut små "ät nu då"-signaler utan att man tror det (och kanske stressar de lite). Hon sitter ju också mer upprätt då än vad hon gör annars vilket ju oxå kan vara en anledning till aptiten. Värt att prova?

Hälsningar Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Det har vi redan testat... Går ännu sämre :(

En annan fundering: Vi tänkte ta bort nattmålet snart (förhoppningsvis blir han mer hungrig på dagen då). Hur gör man detta utan att "kura"? Han kan ju ramsan så ska man bara ramsa eller buffa också? Måste man sitta vaken och vänta utanför hans rum för att vara supersnabb eller behövs inte det när det bara gäller att ta bort sista nattmålet?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag tänker att i ditt fall går det nog bra att göra det antingen eller så att säga. Visst kan du sitta utanför hans rum från strax innan han brukar få sitt mål och sedan ramsa och om det behövs buffa. Kanske bra att vara beredd och vara snabb på ramsan där eftersom han antagligen kommer att undra var hans mat är. Den andra varianten att springa in och buffa skulle väl också funka men det är möjligt att det skulle störa honom mer eftersom han nu är inkörd på ramsan och då undrar vad du kommer in för.

Läste också mer om dina matproblem och såg nemitas svar. Så där har vi det också, det funkar bäst med storebror och pappa i närheten och en massa fuffens :D . En gång fick jag ett telefonsamtal precis när jag började mata och var ganska koncentrerad på det och där funkade det helt plötsligt fantastiskt bra igen. Så om du inte har storebror att tillgå kan jag rekommendera telefonsamtal. Och mycket fruktpuréer. :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Första natten utan nattmål avklarad! :D
Det gick rätt bra. Han vaknade vid 4,15 och somnade efter ramsa x4. :shock: :D
Men när han vaknade andra gången kl. 06,45 så somnade han bara om någon enstaka minut två gånger tills vi gjorde morgon 7,25. :(

Vi ramsade och ramsade men han somnade ändå inte om...

Ett stort problem är att han vänder sig från mage till rygg så avvaktandet blir väldigt svårt eftersom vi måste vända tillbaka honom och då tillrättalägger vi och ramsar ut. Enligt AW så ska man ju bara gå in och tillrättalägga 1 gång under vargtimmarna därefter ska man bara ramsa och avvakta. Men det blir ju definitivt många fler gånger för oss...
:?: Någon som har tips på hur vi kan göra här??
Har rullat ett täcke och lagt i spjälsängen så att han knappt har någon plats att vända sig på men han lyckas ändå.

Det är även problem under långluren då han vänder sig om ibland.

//Nathalie
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken superb första natt! :thumbsup:

Det du beskriver om vändningar är ett mycket vanligt "problem". :wink: En strategi att gå in och vända snabbt och diskret, som om man aldrig varit där. Alltså ingen ramsa när man går ut. Snart kan han vända sig själv så då försvinner det problemet. För att nå dit så fort som möjligt, öva vändningar dagtid så mycket ni kan!

Ha så kul! :D
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Andra natten avklarad! :D

Han vaknade första gången kl. 05,30 så det var ju en förbättring :D
Men sen somnade han inte om förrän vid 6,40 (+ ett till snabbt uppvak vid 6,55).

Det var en hel del bök, gnäll, skrik och flera vändningar från mage till rygg.
Vi ramsade och vände men det hjälpte föga...

Har fortfarande inte helt klart för mig hur man ska bete sig vid tidiga uppvak i sk. vargtimmarna.
:?: Ska man avvakta eller ge pangramsa direkt?
:?: Hur beter jag mig om han ligger på rygg men är tyst eller bara jollrar? (Gäller både vargtimme och vid långlur - beter jag mig olika?)
:?: Vänder jag honom varje gång han vänder sig om eller bara då han skriker? (Gäller både vargtimme och vid långlur - beter jag mig olika?)

Om man ska ge pangramsa vid tidiga uppvak så måste jag ju in och vända på honom först (eller ger ramsar jag trots att han ligger på rygg?). Men ska man avvakta så får han ligga på rygg tills han börjar skrika på hjälp.

//Nathalie
Neo född aug 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan bara svara hur jag hade gjort.

:arrow: I kurtider pangramsa direkt sen inget eller Mozart.
efter kuren kan man gott avvakta och ge en påminnelse ramsa.

:arrow: Samma, man vänder inte på dem förrän de BER om hjälp. Avvakta och ha is i magen. Glöm inte öva vändningar på dagen 10ggr/5min/dag rekommenderas.

:arrow: Vissa lär sig somna om av sig själva då kan man gå in när de sovit i 10 min och vända på dem. Vänder du mer än 2 ggr/vakenpass vänder du för tidigt och för ofta. Avvakta mera. Dag som natt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för ditt snabba svar Torsmamma!

Ska bli bättre på att avvakta helt enkelt!
Vi kör ju egentligen ingen kurning utan kör SM och tar nu bort sista nattmålet.

Är det rätt att avvakta redan i natt eller räknas det som kur när man tar bort sista nattmålet?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tackar som frågar! :D

Det går både bra och dåligt. Han sover jättebra hela natten men vargtimmarna spökar fortfarande rejält. Han vaknar runt 5,30-6,00-tiden varje morgon och är vaken 45-90 min. varje gång.

Vi har i alla fall slutat gå in och vända honom hela tiden. Nu väntar vi tills han ber om hjälp vilket han gör efter att han pratat och smågnällt i ca 30 min. Därefter somnar han ibland om och ibland inte. När han somnar om så vaknar han oftast efter 10-20 min igen :(

Vi ramsar bara en gång i vargtimmen.

Något vi kan göra annorlunda?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"