Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nattisen1

Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt!

Inlägg av Nattisen1 »

Hej!

Vi har en pigg liten krabat (Neo) som har svårt att somna utan hjälp, kan inte somna om själv och vaknar minst 10 gånger varje natt (senaste 2 veckorna). Han blir 3 månader om en vecka och har gått på schema sedan i måndags (sista luren har dock blivit lite olika lång då han inte vill somna om).

Neo’s schema:

7,30 Vakna
7,45-9,00 Mat 1 (ammar kl. 7,45 bröst 1 och bröst 2 kl. 9,00)

9,30-11,15 Lur 1 (1,45)
11,30-12,15 Mat 2 (ammar bröst 1, paus 15-30 min, bröst 2)

13,30-14,00 Lur 2 (0,30)
15,00-15,45 Mat 3 (se Mat 2)

16,00-17,00 Lur 3 (ca 1)

18,00-18,45 Mat 4 (se mat 2)
19,15 Nattslurk med ersättning NAN 1 ca 80 ml
19,30 Sova natt (12 h)

Detta ger 15 h + 15 min sömn. Har försökt få honom att sova lite längre på lurarna men vi har en riktigt pigg grabb som inte vill missa något!

Tidigare har han vaknat ca var 3:e timma för mat under natten och sen hände det flera gånger att han sov 5-6 timmarspass (därefter mat varannan till var 3:e timma).

För två veckor sedan började han vakna 1,5-2 timmar efter amning på natten (antingen efter 5-6 timmars sömn eller redan från kl, 22/23/24). Efter en vecka orkade vi inte detta mer utan ville gå tillbaks till sova 6 timmar, äta, sova igen 3 timmar, äta, sova 3. . Jag bestämde mig för nattmål kl 01,30 och kl. 04,30. I sex nätter har vi nu vagnat honom när han vaknat i en korg på hjul (går dock ej att göra skak i handtaget då). Han tystnar fort när vi vagnar så rätt teknik verkar vi ha.

Men han vaknar flera gånger varje natt, exempel från i natt: vaknar 3 ggr innan första nattmålet (vi vagnar och han somnar och sover ca 20-60 min innan han vaknar igen), vaknar 1 gång mellan nattmålen (somnar om efter vagning) och vaknar sen ca 05,50 efter nattmål nr 2 och somnar när vi vagnar men sover bara 2 min, sen vagning, sov 2 min osv fram tills kl. 07,10 (vi vagnar alltså vid varje gnäll varannan minut, han somnar och vaknar fort igen).

Ofta får vi väcka honom 7,30 (vilket känns hårt eftersom han äntligen somnat!).

Jag har testat att ge honom ersättning istället för amning under ett nattmål (istället för ersättning som nattslurk). Han åt dock max 60 ml och det gjorde ingen skillnad i sömnen (sov max 2 h ändå). Så kan dessa uppvaknande verkligen bero på att han är hungrig? (Borde han inte också bli mer arg och skrika mer istället för att somna om vid vagning om det beror på hunger?)

Vi har testat att lägga honom i sitt rum (om det nu var så att det var vi som störde honom så att han vaknade men detta gjorde heller ingen skillnad). Vi har mörklagt rummet.

Om vi inte vagnar så börjar han gråta (somnar alltså inte om själv).

Han sover på mage med larm. Han måste även vagnas vid lurarna på dagen och vid längre lurar vaknar han ofta och behöver vagnas om.

Vi ”fuskar” med napp ibland både dag o natt för att få honom att somna in fortare.

Vill också tillägga att han verkar väldigt lättväckt på kvällar och nätter (under dagslurarna sover han med hårdrock i högtalarna).

Ikväll somnade han som vanligt ca 19,30, första uppvaket med gråt kl. 21,20, andra uppvaket 21,45.

Vad gör vi fel?
Snälla hjälp oss! Sömnbristen tär hårt på oss!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nattisen! :D

Välkommen till SoS och grattis till lillkillen! :D

Jag har två huvudförslag till dig:
:idea: MAT - för, jo, otroligt som det kan verka så går det att få honom att äta ännu mer. Och har han sovit fint innan men börjar vakna ofta nu så är det nästan helt säkert maten som brister. Så allra först vill jag be dig läsa på om hur man matar enl Standardmodellen. :wink: Det finns en sammanfattning här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 men allra bäst står det förstås beskrivet i Barnaboken. :D Det ni behöver är att mata 4 ggr inom en timme så att han får i sig rejält med mat utan att det blir snuttigt, han ska hinna bli ordentligt hungrig till nästa gång. :wink:

För 3-månaders behöver man ofta modifiera matningsordningen litegrann, för de är ofta så upptagna av att Upptäcka Världen :heart: att de inte har tålamod att ligga så länge vid bröstet. Så för många i den åldern funkar det bra att lägga matningen direkt efter sömn så att man gärna ammar halvvaket barn, från båda brösten i ett svep utan rap emellan, och sedan erbjuder man påfyllning från båda brösten igen i slutet av timmen. :D Och sedan ingen mer mat förrän nästa måltid :shock: - och det bör vara 3,5-4h mellan början på måltiderna, så att magen får vila lite och han hinner få lite aptit.

:idea: Säkerheten Er lille kille behöver öva på att somna själv, om han inte redan gör det. :D För när han somnar själv kan han också somna om själv, och han får helt klart lite för lite sömn som det ser ut nu. Och då blir han övertrött på eftermiddagarna, och äter för lite då, och sover sedan ännu sämre, äter ännu sämre, etc. Och då blir det ju rörigt! :roll: Så om ni inte har möjlighet att ta in vagnen skulle jag råda er att använda buffning/solfjäder istället (Anna visar hur: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start ) men framför allt att börja backa och ge lillkillen förtroendet att somna själv. Han kan det! :wink:

:idea: Några länkar som kan vara till nytta:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23112

Hoppas att du får lite input av detta! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för ditt snabba svar!

Jag har funderat lite på schema och så här ser skissen ut:

7,30-8,30 Frukost
8,30-9,30 Mamma äter frukost :)
9,45-10,30 Lur 1 (45 min) alt. 9,30-10,30 (1 h)
10,30-11,30 Lunch
11,30-12,30 Lek/umgänge/promenad
12,30-14,30 Lur 2 (2 h)
14,30-15,30 Middag
15,30-16,30 Lek/umgänge
16,30-17,15 Lur 3 (45 min) alt. 16,30-17,00 (30 min.
18,00-18,45 Kvällsmat (bara 45 min för att det inte ska bli för tätt inpå kvällsslurken)
19,15 Kvällsslurk (ersättning)
19,30 Sova natt

Från början var schemat alt. 2 (alltså sova 60 min lur 1 eftersom han inte orkar vara vaken mer än 2 h) men så läste jag att 45-minuterslurar var bättre så jag funderar på att försöka hålla honom vaken till 9,45.

Mat ger jag enligt SM (fast båda brösten med en gång eftersom han är lite svårmatad nu när han upptäcker världen :) ), och ibland går det knappt att få i honom mer när jag erbjuder brösten omgång 2) Jag har även försökt lägga maten direkt efter lurarna när det går.

:?: Tycker du schemat ser bra ut? Är det bättre med 45 min än 30 min första luren?

:?: När ska jag erbjuda omgång 2? Alltså om jag börjar 7,30 och han äter till 7,50, när ska jag erbjuda bröstet igen? Nu har jag gjort det 8,15 (en kvart innan köket stänger) men ibland så hinner han inte riktigt klart då :shock: (oftast vill han ju inte ha bröst nr 2 andra omgången men ibland förvånar han!). Ska jag då avbryta honom eller låta honom äta klart?

:?: Funderar även kring att somna själv... Just nu vagnar jag honom tills han slappnar av i kroppen och slutar gråta, sen somnar han, oftast, när vagnen/korgen står still. Men jag måste alltid vagna! Annars ligger han bara och gråter högt. Han somnar alltså aldrig själv om jag bara lägger ner honom. Är det okej att göra som jag gör? Och vad är bäst, att jag vagnar mycket så att han får sin sömn eller att han får mindre sömn men kanske lär sig somna utan vagning?

I och med nya schemat så får han i sig mer mat men han vaknar fortfarande ca 10 ggr / natt :? Ökning av uppvaknande sker ofta ca 1 timma innan han ska upp... På natten vagnar vi tills han somnar eftersom vi själva är så trötta och vill i säng snabbt.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Nattisen1 och välkommen hit :D

Hur har det gâtt de senaste dagarna och nätterna?

Nattisen1 skrev:
Tycker du schemat ser bra ut? Är det bättre med 45 min än 30 min första luren?
Schemat ser bra ut. Som du säger sâ är 45 min-lurar att rekommendera framför 30 min, eftersom det motsvarar ett naturligt sömnpass.

Nattisen1 skrev:
När ska jag erbjuda omgång 2? Alltså om jag börjar 7,30 och han äter till 7,50, när ska jag erbjuda bröstet igen? Nu har jag gjort det 8,15 (en kvart innan köket stänger) men ibland så hinner han inte riktigt klart då (oftast vill han ju inte ha bröst nr 2 andra omgången men ibland förvånar han!). Ska jag då avbryta honom eller låta honom äta klart?
Standardmodellen är ju en modell, inte ett strikt facit med exakta minuter hit och dit. Om han inte ätit klart pâ 'utsatt tid', sâ tycker jag att du ska lâta honom avsluta sin mâltid i lugn och ro. Marginalkvart iallafall :wink:

Nattisen1 skrev:
Funderar även kring att somna själv... Just nu vagnar jag honom tills han slappnar av i kroppen och slutar gråta, sen somnar han, oftast, när vagnen/korgen står still. Men jag måste alltid vagna! Annars ligger han bara och gråter högt. Han somnar alltså aldrig själv om jag bara lägger ner honom. Är det okej att göra som jag gör? Och vad är bäst, att jag vagnar mycket så att han får sin sömn eller att han får mindre sömn men kanske lär sig somna utan vagning?
Bra att han somnar själv :thumbsup:
Ett tips är att alltid avsluta med att skaka handtaget pâ vagnen när du slutar vagna. Sâ att det är det sista som händer innan barnet somnar. Sen kan du övergâ till att bara pâminna, vid behov, med att skaka i handtaget.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Go'kväll och tack!

Det har gått lite bättre dom sista dagarna o nätterna men jag har samlat på mig lite fler frågor så klart! :wink: Vi kör på schemat med 45 min - 2 h - 45 min sömn och det funkar ganska bra. Men ofta får vi vagna om några gånger under 2 timmarspasset och även ibland under 45 minuterspassen. Brukar detta bli bättre när schemat satt sig ännu bättre :?:

Han vaknar också forfarande flera gånger varje natt. Ibland ca 10 ggr men ibland "bara" ca 6 gånger. Dom flesta uppvaknanden sker innan första nattmåltiden kl 01,30 eller runt 6-tiden - vad tror ni detta beror på :?:

Försöker mata honom under matpassen men han är verkligen smårmatad nu! Vill bara titta och leka istället :) . Tar honom, som det står i schemat, till bröstet när han sovit men han äter inte mycket bättre då för då är han så trött att han somnar igen eller piggnar till och vill skoja istället - några fler tips :?:
Han blir också arg när vi ger honom kvällsslurken i form av ersättning - vad kan det bero på :?:

I natt var en riktigt bra natt - han vaknade till 1-2 ggr runt 00,30 och sövdes om. Sen sov han till 04,30 och fick alltså bara en nattmåltid! :D Betyder detta att han är redo för endast ett mål varje natt (kl 04,30) hädanefter :?:

På natten vagnar vi honom ofta tills han somnar igen - förstör detta så att han inte lär sig somna själv :?:

När är det dags att smyga in ramsan och hur gör man detta :?:

En sista fråga: nästa söndag ska vi ha dop vilket börjar kl. 13,00 - mitt i sovpasset! :shock: :( Förslag på hur man kan fixa till schemat just för den här dagen :?: Kommer en dags förändring göra att man börja på ruta 1 igen eller kommer Neo komma in "gamla" schemat snabbt igen :?:

Tacksam för att ni tar er tid att svara på mina frågor! :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nattisen! :D

Vad kul att höra att det går så bra! :thumbsup:
Ang skarvarna så skulle jag tro att det är maten det hänger på - långluren kan bli trixig för dem som inte får i sig riktigt tillräckligt, och det du beskriver om nattuppvaken i vargtimmen och just före nattmålet pekar också på hunger (men mörklägg sovrummet för säkerhets skull - det kan göra underverk för vargtimmen!).(Flaskskepticismen på kvällen motsäger inte detta, för på kvällen är man trött och har dessutom ätit middag för inte alls länge sedan...:wink:)

:idea: Hur gammal är han nu? (Var snäll och skriv in hans födelsedatum i din profil ovan, så blir det mycket enklare för oss andra att hålla reda på hans ålder! :D) Vi är flera här på forumet som har haft stora, hungriga barn, som har börjat med smakisar strax efter 3 månader, helt enkelt för att barnen inte har blivit riktigt helt mätta på bara amning längre. Så det är ett alternativ för er. Ett annat är att fortsätta laborera med amningen och försöka hitta ett sätt att få honom att äta mer. Ett tredje sätt är att efterjaga med flaska (vid andra måltider än kvällsslurken, då :wink:), tänk då på att det ska vara en flasknapp med större hål till ersättning och mindre hål till utpumpad bröstmjölk.

Han är helt säkert mogen för bara ett nattmål (och vill säkert sova på natten), så det är bara det där med maten som måste skramla på plats. :D Jag skulle akta mig för att vagna till sömns och istället utgå från att han kan somna själv lika bra på natten som på dagen - eller bättre, för på natten är han ju så trött.... Risken med att vagna till sömns är att barnet vänjer sig vid vagningen (börjar tystna när man vagnar och skrika när man slutar, vi kallar det vagningsträsket :mrgreen:) och då biter kanske inte det verktyget vid en tid då man verkligen behöver det, t ex om man behöver vagna bort nattmål. :D

Du kan smyga in ramsan genom att säga den mjukt och bekräftande när han är tyst och ska somna. Då blir den så småningom en betingad reflex som betyder sova. :wink:

Till sist: Angående dopet - en enstaka dag kan bli fel, det är bara att sätta sig över. :roll: Så lappa ihop hans schema så gott det går (20-minlurar är ett bra trix när tiderna inte funkar) den dagen, och se sedan till att komma upp på banan igen illa kvickt dagen efter. Det grejar du, utan problem! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen!

Vilket bra forum där man kan få svar och bolla funderingar! Då känner man sig inte lika ensam längre...

Okej, ska fundera på smakisar och försöka mörklägga bättre!

Jag försökte skriva in hans datum i profilen men hittade inte vart (tryckte på profil men kom sen inte vidare), ska försöka igen. Han blev 3 månader igår, (född 13 aug). Har vid ett tillfälle försökt få i honom lite ersättning på dagen. Men det är också rätt svårt när man är för upptagen med att skoja! Kanske ska ha större hål i flasknappen. Har en från 6 månader liggandes i skåpet här hemma, kan jag använda den till honom :?:

Ang. vagning på natten - hur gör vi när han börjar grina på natten då :?: Han gråter ju nästan i sömnen och då är det svårt att inte vagna så att han bara tystnar, han somnar ju nästan med en gång. Ibland funkar det att bara ge honom nappen (vet att det inte heller är så bra men kanske hellre "nappträsk" än vagnträsk...). Ska vi fortsätta med det eller finns det något annat tips :?:

Ska man nästan viska ramsan nu i början eller säga den högt o tydligt :?: Hur många gånger ska man upprepa den nu när vi ska smyga in den :?:

Då håller vi tummarna för att dopet blir en glad dag trots brister i schemat den dagen! :)
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Var det så här du menade med Neo's födelsedatum?
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Precis så!
:-({|=

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Ny dag, nya funderingar...

Vi har infört lite ändringar sen sist. Neo sover numera i sin spjälsäng på natten (så vi kan inte vagna längre!) och vi har tagit bort nappen helt (om det är den som är orsaken till alla uppvaknanden). Men Neo vaknar fortfarande flera gånger varje natt. Och utan att vagna honom eller ge honom nappen är det väldigt svårt att få honom att somna om när han vaknar.

Hur ska vi göra när han vaknar på natten och börjar gråta :?: Nu har vi buffat och solfjädrat men det tar väldigt lång tid och han gråter hysteriskt. I morse vaknade han 6,15 och vi försökte få honom att somna fram tills 7,30 (vilket inte lyckades!), sen var det dags att gå upp!

Jag har, efter era inlägg, funderat kring om detta verkligen beror på att han är hungrig. Jag har därför börjat ge honom mer ersättning (kl. 10,30 och 18,00) istället för att amma. Han äter bra - över 200 ml. Sen har jag gett honom mat vid 22-tiden (vilket jag inte gjort tidigare då han sovit ca 6 timmar på raken och själv hoppat detta mål) för att verkligen ge honom förutsättningar att sova länge på natten. Men han vaknar ändå runt 2-tiden och runt 5-tiden för amning. Och sen några fler uppvak utvöver detta (som i natt vid kl 6,15) och har väldigt svårt att somna om. När jag tog upp honom vid 7,30 och gav honom frukost var han inte alls speciellt hungrig. Så igår åt han bra, fick mat kl. 22, kl. 2 och kl. 5, och verkar inte vara hungrig 7,30 så varför vaknar han så mycket :?:

Vi har gått från 1-2 nattmål till 3 nattmål vilket gör att det känns som att det går åt fel håll...

Även dagslurarna är jobbiga. Han vaknar flera gånger (både under 45-minterspasset och 2-timmarspasset) och har svårt att somna om och vaknar ofta 10-15 min för tidigt och somnar inte om. På dagarna vagnar vi honom och han sover vissa lurar ute (väldigt kallt att behöva gå ut och vagna honom flera gånger!). Vad kan detta bero på och vad ska vi göra när han vaknar under dagslurarna :?: Hittills har vi börjat vagna så fort han börjat gnälla lite för att han fort ska somna om innan han blir för pigg.

Ang. insomnandet så måste vi alltid vagna/buffa för att han ska somna. Men försöker sluta precis innan han somnar, även om han är tyst. Är detta okej eller ska vi sluta tidigare :?:

Ibland när jag lägger ner honom för dagslur så börjar han inte gråta med en gång utan kan vara tyst och/eller bara gnälla i början. Ska jag inte vagna då :?: Problemet är ju att insomnadet då kan ta väldigt lång tid (kanske hela 45-minuterspasset kan då gå åt till att somna). Detsamma gäller om jag bara vagnar tills han slutar gråta (nu slutar vi, som sagt, vagna precis innan han somnar även om han är tyst). Lite tips är välkommet :!:

Är NAN 2 mer mättsamt än NAN 1 och kan jag börja med det redan nu tycker ni? Vad kan man börja med för smakisar redan nu?

Sista frågan: Hur många gånger ska man upprepa ramsan nu när man smyger in den?
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej!

Ersättning räcker för vissa barn som komplement till amning men för många hungriga typer så behövs mat.

Börja erbjuda gröt, potatismos (med smör i mängd) eller sötpotatismos och passerad majs. Gillar han det så ge mer.

han inte alls speciellt hungrig. Så igår åt han bra, fick mat kl. 22, kl. 2 och kl. 5, och verkar inte vara hungrig 7,30 så varför vaknar han så mycket

Äter man mycket på natten så är man inte lika hungrig dagtid. Jobbet är att vända den cirkeln genom att ge mer gott dagtid så man orkar sova.

Även dagslurarna är jobbiga. Han vaknar flera gånger (både under 45-minterspasset och 2-timmarspasset) och har svårt att somna om och vaknar ofta 10-15 min för tidigt och somnar inte om. På dagarna vagnar vi honom och han sover vissa lurar ute (väldigt kallt att behöva gå ut och vagna honom flera gånger!). Vad kan detta bero på och vad ska vi göra när han vaknar under dagslurarna

Det går inte att vagna bort hunger! (Belive me i tried!!) Mer mat!
(Jag vet, man tror inte att det möjligt att mata mer men det är det. Mer substans i maten gör magen fylld och mätt och då vågar man sova.)

Är NAN 2 mer mättsamt än NAN 1 och kan jag börja med det redan nu tycker ni? Vad kan man börja med för smakisar redan nu?

NAN 2 är mer mättande och kan ges från 4 månader precis som majs, havrevälling och kvällsvälling som är märkt med 6 månader. (Förr var dessa märkta med 4 månader men det ändrades för ett par år sedan pga WHO´s amningsrekommendationer) Går utmärkt att börja med från 4 mån enligt min erfarenhet.

MEN om du vill fortsätta amma så kan välling göra bröstet mindre intressant. I så fall föreslår jag verklig mat 2 ggr dag i rejäla portioner och bröst som påfyllning.

Sista frågan: Hur många gånger ska man upprepa ramsan nu när man smyger in den?

Jag har liksom viskat in den vid varje läggning 1x4.

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för ditt svar Clara!

Ja, är det så att han inte sover pga. hunger så är det väl dags för smakisar.
Jag har köpt hem Mild havregröt (Nestle), men på det paketet står det också från 4 månader och Neo är bara drygt 3 månader. Kan jag börja med denna gröt ändå :?:

Jag vill inte fortsätta amma utan börjar trappa ner nu. Han verkar ju inte bli mätt på amning och då kan vi lika gärna köra helt utan amning. Och så är det svårt att hålla koll på hur mycket han äter när man ammar...

I natt fick han mat när han vaknade första gången (23,30) och sen kl. 04,45. När han vaknade däremellan gick jag inte in till honom utan han fick gråta en stund och sen somnade han faktiskt om! :shock: :D Innan har jag alltid gått in till honom... Är det okej att han gråter innan han somnar :?: (Min sambo var lite orolig att det kunde ge konsekvenser när han blir äldre).

Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej!

Ja, jag upptäckte att jag låg en vecka fram när jag räknade hans ålder :oops: .

OM du verkligen vill trappa ner så gör det. Annars finns det mängder av ökningstips och amningsråd här på forumet. Jag har själv inte ammat mina så jag är inte kunnig där.

Jag vet att många fortsätter delamma och att fungerar utmärkt, som första frukost, extraslurk och mellanmål. Det kanske kan vara något?

NAN 2 går utmärkt att ge från födseln (om man inte ammar) och du kan absolut börja ge det som komplement nu.

Och om du inte har bytt till större napphål, som Chokladkaninen rådde dig, så gör det, tas ofta emot med stor tacksamhet.

När han är 3,5 månad skulle jag erbjuda ett litet smak av gröten eller en Väl mosad bananbit - så att den är helt rinnig. Gillar han det så erbjud mer. Annars provar ni igen en annan dag.

Så bra att han somnade om själv! Lite pip och bök en stund tycker jag är helt ok men ledsen på riktigt ska ingen vara. Då får ni gå in och hjälpa honom. Det är ju en process att lära sig sitt barns ljud och ev protester.

Börja med att satsa på mer mat - mitt favoritord Paltkoma är en god ledstjärna
:lol: .
(Tänk dig en sån där middag med rostbiff, potatisgratäng och gräddsås, ostar efter och sen kolapaj. Och en tryffel. :sleep: )

Och så roliga dagar och mycket utevistelse förstås!

:heart:

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen! :D

Okej, då väntar vi 1-2 veckor till innan gröt. Och då börjar vi kanske med NAN 2 samtidigt. Tänkte delamma ett tag (typ frukost, kvällslurk och nattmat).

Ang. natten så var det faktiskt mer än pip och bök, han var rätt arg och skrek, skulle jag gått in då :?:
Problemet är att när jag går in till honom när han vaknar på natten så blir han ännu skrikigare och det tar väldigt lång tid innan han somnar om. Jag buffar och solfjädrar men lyckas inte få honom lugn alls eller inte förrän efter väldigt länge. Därför testade vi i natt att låta honom skrika några minuter och se om han somnade om själv, och det gjorde han ju.

Är lite splittrad här alltså, ska jag gå in när han skriker eller inte :?:
Och i så fall - hur ska jag lugna honom :?:

Ska tilläggas att min lilla son inte är den lugna typen, han låter väldigt mycket både när han är glad, ledsen eller arg! Så även om han skiker på natten så kanske det inte är så allvarligt som det låter...

Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej Nathalie,

Du svarar Så bra på din egen fråga! :lol:

Ni gjorde helt rätt. Arg får man vara också för övrigt :lol: . Och att skrika några minuter ger definitivt inga men för framtiden. Ni håller ju på att lära honom att somna om själv - det är en gåva att ge sitt barn i mitt tycke.

(När min stora gav hals visste jag alltid att något var rejält fel och behövde assisteras. Lilla L däremot blir blixtrande arg av att vakna och råskäller sig till sömns ibland, men blir om möjligt ännu argare om jag kommer in och börjar "hålla på") Som sagt det är en process att lära känna sitt barn och ibland gäller det att lyssna lite mer med njurarna!

Bra jobbat!

Kram
Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"