En snuttis!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kissemjao

En snuttis!

Inlägg av kissemjao »

Nu är lilla hjärtegrynet 3 månader, och han är en helt fantastisk älsvärd underbar liten bebis :heart: .
Nätter och dagar och schema sitter som det ska. Tack Anna för dina goda råd! :heart:

:?: :!: Nu är det så att han till och från har haft napp. Först lite bara för sakens skull, men nu börjar jag bli mer övertygad om att han har ett stort sugbehov. Han har aldrig/aldrig haft napp i nattningen och under natten, men däremot på dagarna när/om han blivit kinkig i umgänget.
Well.. nappen ska alltså väck, för jag är rädd att det blir en ful ovana som tar mer plats och som kan komma att göra intrång på våra fina nätter. Så i förrgår provade jag utan, och se! Lillemannen är inte dummare än att han kommit på att man har tumme (en på varje hand) som man kan använda istället. Plopp in! Och de sitter stadigare för varje dag.

:?: :? Anna skriver ju att nappen ska bort senast vid fyramånaders ålder? Om man får bort nappen men tummen kommer in? Har man då en snuttis fram till skolan börjar eller? Likaså om man inte tar bort nappen innan fyra månaders ålder, finns det nån annan ålder som är "bra" att glömma nappen vid? Hur stålsätter man sig när man fattat beslutet att nappen ska bort, men vet att han vill snutta!? (Ska jag kanske avvakta några veckor till för att se om sugbehovet avtar?)

:arrow: Dottern min är tre år och har fortfarande napp, men bara när hon sover, och så har det alltid varit. Det gör mig inget eftersom hon aldrig frågar efter dem på dagarna.
Lillemannen har alltså inte haft napp när han sover utan bara på dagarna... så därför tänkte jag försöka undvika att etablera något han inte frågar efter.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bestäm dig - och genomför! :D
Inte behövs nappen, inte på något av barnen, varför inte dra dem båda över en kam, när du ändå är igång?

Våran stora flicka Clara fick aldrig napp, tog inte tummen heller, så där hade vi väl "tur" :wink:

Lilla flickan Ida (nu 2,5 år) fick heller aldrig napp, men hon tog tummen istället.
När hon började kunna hålla i saker ordentligt såg jag till att hon ALLTID hade något i händerna under vakentiderna.
Då blir det ju att dom små suger på sakerna istället för tummen.
Hon suger aldrig på tummen när hon är vaken, bara när hon sover, och det får man väl bjuda på :wink: Det är när gosefilten kommer fram som hon automatiskt stoppar in tummen. Den ser jag naturligtvis till att inte ha inom räckhåll på dagarna :wink:

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Med dottern min ser jag inte nappen som nåt problem. Men med Jakob så är det ju mest att jag inte vill etablera en vana som kanske inte ens behövs.
Jag märker ju att han har ett otroligt sugbehov, för nu när han har upptäckt händerna och greppar, så suger han på precis allt. Men helst tummen. Det har varit lite jobbigt de senaste dagarna när han vaknat under sina sovpass, för han har haft svårt för att komma till ro (vissa gånger varit rejält olycklig...) eftersom han inte haft nappen. (Fuskade en gång för att försäkra mig om att det var nappen tjötade om... och avslappningen i hans kropp när jag satte in nappen går inte att beskriva). Jag blir lite velig i frågan, och måste nog se till att bestämma mig hur jag ska göra. För hur ska han förstå vad jag menar annars?
Har läst napp/tum-trådar här, och det verkar ju vara så att man bara ska till att bestämma sig och peppa sig med att man ska glömma den.

Det här är alltså ett riktigt lyxproblem. Lillemannen har varit en riktig prinsbebis. Så när på självgående.
(Fast det kan ju vara Anna som är en prinsessAnna också... det beror på hur man ser på saken... :wink: )
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vi tog bort nappen i samband med kurning när Isak var knappt 5 månader. Jag trodde jag skulle sakna den jättemycket, dagtid, men det gör jag inte! Det har gått superbra och jag tycker det är oerhört skönt att slippa den ärligt talat!!! Efter två veckor tog han tummen, så det är ju en risk man får ta. Personligen föredrar jag tummen (till mina barn alltså:-) ). Nu är han inbiten tumsugare precis som storebror. Theo (snart fyra) suger fortfarande på tummen när han ska sova, men jag ser faktiskt inte det som ett problem...
Det var lite om mina erfarenheter.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"