Nu är lilla hjärtegrynet 3 månader, och han är en helt fantastisk älsvärd underbar liten bebis

.
Nätter och dagar och schema sitter som det ska. Tack Anna för dina goda råd!

Nu är det så att han till och från har haft napp. Först lite bara för sakens skull, men nu börjar jag bli mer övertygad om att han har ett stort sugbehov. Han har aldrig/aldrig haft napp i nattningen och under natten, men däremot på dagarna när/om han blivit kinkig i umgänget.
Well.. nappen ska alltså väck, för jag är rädd att det blir en ful ovana som tar mer plats och som kan komma att göra intrång på våra fina nätter. Så i förrgår provade jag utan, och se! Lillemannen är inte dummare än att han kommit på att man har tumme (en på varje hand) som man kan använda istället. Plopp in! Och de sitter stadigare för varje dag.

Anna skriver ju att nappen ska bort senast vid fyramånaders ålder? Om man får bort nappen men tummen kommer in? Har man då en snuttis fram till skolan börjar eller? Likaså om man inte tar bort nappen innan fyra månaders ålder, finns det nån annan ålder som är "bra" att glömma nappen vid? Hur stålsätter man sig när man fattat beslutet att nappen ska bort, men vet att han vill snutta!? (Ska jag kanske avvakta några veckor till för att se om sugbehovet avtar?)

Dottern min är tre år och har fortfarande napp, men bara när hon sover, och så har det alltid varit. Det gör mig inget eftersom hon aldrig frågar efter dem på dagarna.
Lillemannen har alltså inte haft napp när han sover utan bara på dagarna... så därför tänkte jag försöka undvika att etablera något han inte frågar efter.