Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Inlägg av annica72 »

Det går inte så bra för oss. :(

Det är vanligtvis några urhoppningar vid läggning och sedan vid 02-tiden och i vargtimmen. Vid uppvaken kan det ta upp till 45 minuter av urhoppningar innan hon somnar om. Ibland hoppar hon bara ur 2-3 gånger och då går det fortare.

:arrow: Hon har fått nattlampa. En sån dom man sätter direkt i eluttaget. Vi har även tänt i trappen och har hennes dörr lite lite på glänt.
Hon fick nattlampan och tänt i trappen för att hon sa att hon var rädd för trollen och ville ha lampan tänd. Kan känna att vi bekräftat att det finns anledning att vara rädd när hon fick börja ha tänt. Det är väl också svårare att somna om när det inte är helt mörkt. :roll: Jag tänker att jag helst skulle vilja ha helt mörkt i hennes rum och utanför. Inte ens ha tänt utanför vid insomning. Men vad säger jag till henne när hon säger att hon vill ha tänt och att hon är rädd?

:arrow: När hon hoppar ur sängen och kommer vandrande så tar jag hennes hand och leder henne till sängen. Sen lyfter jag i henne.
Det här med att klättra tillbaka själv i spjälisen som jag läser om. Jag vet inte hur vi skulle få henne att göra det. Det är ju vi som vill att hon ska lägga sig igen, inte hon. Och man vill ju inte ha diskussionsklubb om det hela.

:arrow: Vid nattning på kvällen lägger jag på täcket, men vid uppvak på natten får hon göra det själv. Fast där ljuger jag :oops: , vi är väldigt inkonsekventa och låter henne ta på sig täcket själv om vi märker att hon bara fortsätter hoppa ur och hoppa ur.
När jag bara ställer henne i sängen och vänder mig för att gå, så börjar hon att skrika gråtandes att hon vill ha hjälp med täcket. När jag framhärdar genom att bara lyfta tillbaka igen och igen, så märker jag att budskapet till slut går in och hon tar på sig täcket själv.

:arrow: Efter ett antal urhoppningar när jag varit strikt med att hon ska lägga på sig täcket själv, så säger hon till slut att hon är trött och vill sova. Då brukar jag inte vara strikt, utan då lägger jag på täcket och klappar om henne lite och ger en sockersöt ramsa på vägen ut.
Det mesta ovan anser jag att vi gör fel, men detta kan väl inte vara fel? Det känns omänskligt att forsätta att bara gå ut, när hon väl gått med på att lägga sig för att sova igen.

Attityden svajar och jag behöver en bestämd knuff i rätt riktning.

Skulle vi få en snabb bättring om vi vore helt konsekventa med att bara lyfta tillbaka utan att hjälpa henne med snortorkning, kuddfluffning, snuttearrangerande eller täckpåtagning? :roll:

Funderar på att borra i spjälisen för att ytterligare kunna sänka madrassen. Skulle det hjälpa när hon nu är 3,5 år och har fått mycket övning i att klättra ur? 8)
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har inte läst trotskapitlet än va? :wink:
annica72

Inlägg av annica72 »

Torpsara: Nej, jag har inte sett detta som trots. :shock:

Men med tanke på att hon ständigt kommer på nya saker som måste fixas (det senaste är att snuttefilten ska rullas) så låter det inte som att du är helt fel ute.

Jag ska läsa imorgon kväll, jag lovar! :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

annica72 skrev:Torpsara: Nej, jag har inte sett detta som trots. :shock:

Men med tanke på att hon ständigt kommer på nya saker som måste fixas (det senaste är att snuttefilten ska rullas) så låter det inte som att du är helt fel ute.

Jag ska läsa imorgon kväll, jag lovar! :lol:
Bra. Lille trixaren kommer nog att ge dig ett och annat aha. :lol: :thumbsup:
annica72

Inlägg av annica72 »

Torpsara: Har du sett i BB under Trixaren, att där finns en bild på vår stortjej? :lol:

Trösten är att det står att det kan ta föräldrar månader att inse att barnet trotsar.

](*,) Måste läsa mer i BB så att jag inte står handfallen jämt och ständigt!

Har inlett operation "inte hjälpa med nåt" så ska det nog sjunka in i tösen att det inte är roligt att ha nattklubb i det här huset.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt med aha-upplevelser :wink: :lol:

Jag vill också tipsa om att du kan gå in under "Barnafostran", där finner du måååånga trådar om trotsen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annica72

Inlägg av annica72 »

Nu kan jag rapportera att vi är i hamn med stortjejen! :D

Det har gradvis blivit bättre och på sluttampen var det förstås tidiga morgnar som spökade. Efter att ha svarat på hennes frågor (som faktiskt var verbala frågor typ "Mamma du väcker väl mig sen?"), övergick jag till att ramsa en gång och sedan inte svara mer. Så självklart egentligen... :roll:

Jag byggde faktiskt om spjälisen så att den blev 30 cm högre än normalt. Hon tog sig över några gånger i början, men det var nog läskigt så hon slutade med det ganska snart.

Nu njuter vi för fulla drag allihop. Tjejen är utvilad och sover inte långlurar på dagis längre, som hon gjorde när hoppcirkusen var igång. De nervösa frågorna vid läggdags har upphört och självförtroendet är i topp. :D

Hoppas att jag inte kommer ha anledning att skriva mer i den här tråden. Den är ju klistrad, så många har följt vår resa. Just därför skulle det vara lite pinsamt om det havererade igen... :oops:

Tack alla som hjälpt oss! Ni är guld värda! :heart: =D> :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt att höra och ett stort grattis till fina nätter. :sleep:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar