Somna i egen säng...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tack!

Hon har strulat med att inte gilla flaskan, men idag kl 19 så gav jag henne, satt och gullade ett tag och så tittade hon på mig precis som "ok, nu kör vi" och så åt hon 65 ml. Sedan från båda tuttarna, och så lade jag henne i sängen. Hon pep efter någon minut, åt 5 min till och sen dess har hon sovit.

Stora sover också så jag kröp upp i soffan bredvid sambon och bara myste för första gången på länge, ingen dator i sikte. :heart:

Jag tror jag har hittat rätt taktik!

TACK alla!
Mamma till Linn född 070919 och Julia 100906
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hierbaz skrev:Hej!

Dottern på 7 veckor sover fantastiskt bra på natten, däremot har jag svårt att få struktur på dagens lurar. HJÄLP! :shock:

Jag har fått börja med ersättning och hon har svårt att få till tekniken med flaskan, har provat olika flaskor och MAM verkar fungera bäst, däremot måste jag byta napp till nr 2, för hon verkar inte få ut nog. Få se om det hjälper. Kanske när hon kan tillgodogöra sig ersättningen bättre det blir lättare att få henne att somna fort och därefter kunna göra ett schema, men jag kan skriva på ett ungefär hur dagen ser ut.

05.00 Ammar från ena, sover om. (får jag i henne mycket ersättning sover hon nonstop 23-06.30, då ammar jag från båda)
7.30 Ammar från båda, somnar om.
9.00 Godmorgon! Morgontoalett och umgänge
10.30 ersättning så mycket hon får i sig, och ibland även amning på det.

Efter detta har vi ingen direkt ordning, hon somnar och är vaken om vartannat. På eftermiddagen vid 18 kan hon kvällsstrula en hel del, ha magknip osv. Har vi bra dagar sover hon 16-18 vaknar och äter, somnar om kring 20 till 22 och sen äter hon sista målet innan godnatt, men jag får ingen direkt struktur. Den enda rutinen som sitter klockrent är amning i min säng innan godnatt, sen sover hon som sagt 23-05 eller 23.06.30-7.

Dvs, oavsett dagens sömn så sover hon klockrent på natten! Men jag känner att jag vill ha struktur på dagen.

Vad göra?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Hej Hierbaz! :D

Jag flyttade över ditt inlägg hit och låste den andra tråden för vi gillar att ha all info om samma barn i samma tråd. :wink:

Först och främst: grattis till fina nätter! :thumbsup: Det är ju hur bra som helst med ett så litet barn som redan har kopplat det där med att det är skönt att sova på nätterna! :D

:idea: Din tjej är lite liten för ett regelrätt schema ännu - om typ 2 veckor kan det bli dags att fundera på ett sånt (dvs när du är säker på att ni har tagit er igenom 7-8 veckorsökningsperioden, annars är det risk att den kommer och ställer till det för er). :D Men, det du redan kan göra är att bestämma vilken tid dagen börjar, t ex halv sju eller sju om ni ändå rätt ofta vaknar då, och sedan sträva mot att hålla rytmen vaken 1,5-2h, sova 2-2,5h. Då får du plats med 3 sovpass under dagen och den kommer också att sluta hyftsat samma tid varje dag. :D Fast tiderna är flexibla än så länge så kommer du att märka att vissa mönster börjar sätta sig. Anteckna gärna, det kommer du att ha nytta av sedan när du vill spika ett schema med fasta tider. :D
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tack för ditt svar! :D

Ja hon är ju 7 veckor nu, och jag inväntar ökningsperioden där kring 8 veckor så startar jag då. Jag hoppas vi tillsdess kommit igång ordentligt med flaskmatningen. Tänk att man glömmer så fort fast jag körde samma med storasyster. From måndag börjar jag dessutom läsa på distans hemifrån så då behöver jag inte slita upp henne för att lämna storasyster på förskolan, utan då lämnar sambon på morgonen. Blir lättare att befästa ett schema hemma i lugn och ro då...

Jag kommer fortsätta med nattningsrutinen att jag ammar henne i vår säng i mörkret, sedan lyfter jag över henne till egen säng då hon är mätt och belåten, där somnar hon gott själv. Ska nog göra så att hon får kliva upp med oss vid 7 och får sedan somna om en sväng då dottern åkt..Ska fundera på det. Tusen tack!
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Nu är jag totalt vilse HJÄLP!!! :roll:

Julia är nu 8.5 vecka och i ökningsperioden nu så det heter duga! Min mjölk räcker inte till, hon är dålig på att suga på flaskan för att få tillräckligt i sig, vilket gör att hon är missnöjd och har svårt att komma till ro. Jag blir skitstressad och det gör ju inte att mjölken ökar direkt. Hade önskat att jag kunde ge henne rejäla mål med ersättningen och amma utöver det, men jag vet inte hur jag ska få till det! Det är inte det att hon inte gillar ersättningen, mer som att hon inte får till tekniken, otroligt frustrerande.

Som idag tex, hon har knappt sovit något på dagen vill mest vara i famnen och äta äta och äta, blir övermätt, kräks och vill äta igen. Inte nog med det så har hon fått för sig att höger bröst inte duger, förutom om hon är döhungrig eller i sömnen..

Jag är lost, fullständigt, vette fan hur jag i dagsläget ska få till ett schema. Hon är inte itresserad av nappen heller utan ett trugande...

?!?!?!??!?!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hierbaz skrev:Inte nog med det så har hon fått för sig att höger bröst inte duger, förutom om hon är döhungrig eller i sömnen..
Ett litet tips just om detta problem (som jag också haft): lägg henne åt höger, alltså utåt med kroppen, så att hon ligger som om det vore vänster bröst du erbjuder. Det fungerade för mig! (Sen fungerade amningen dåligt av en mängd andra skäl så jag testade det bara några gånger och vet inte hur det fungerar i förlängningen.) Det är lite knöligt innan man kommer på hur man ska göra, men det är ju många som gör så, tex de som ammar tvillingar.

När det gäller att äta från flaska så är det krångligare än man skulle kunna tro. Får hon till underläppen så att flaskan ligger liksom mot insidan, dvs läppen är "utvikt"? På den här bilden kan man se hur läpparna ska vara:

http://louisekonsumentkoll.se/wp-conten ... flaska.bmp

Min erfarenhet är att det viktiga är att just underläppen är "öppen" eller "utvikt" på det här sättet. Om hon inte sätter den rätt kan man dra i/trycka på hakan för att öppna käken åt henne, och på så sätt får hon bättre grepp.

Jag såg tidigare i tråden att ni använder MAM. Det gör vi med. Är det First Bottle med gummiring i botten? Jag tycker den har krånglat lite och har ett tips om det är den ni använder. Jag återkommer i så fall.

Sen vill jag bara säga att om ni är mitt i ökningsperioden så är det inte dags för ett schema än! För oss gick det från en dag till en annan när vagningen plötsligt började fungera igen och hungern gick ner till en normal nivå. Hur länge har den hållit på hittills? En vecka ungefär tog det för oss. Håll ut... :)

Kram! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Tusen tack för ditt svar!

Jo jag vet att jag inte ska göra schema än, fast jag bävar redan ändå.. :-s

Jag har MAM ultivent med 2:ans napp. 1:ans gick inte alls, hon sög och såg och inget hände. Det är svårt att få henne som du säger, och att tungan ligger som runt på undersidan, som dottern gör även idag när hon äter välling...Ska prova det där med hakan, men jag tar gärna mer tips om flaskan!

Jag provad lägga henne som du beskrev igår och hon blev rosenrasande. Nu ligger hon faktiskt och sover på högerbröstet, jag lade henne bara mot, trugade inget för att äta utan att hon bara skulle vara tillfreds, hon grät ett tag, sen har hon legat och slickat och smackat lite mot bröstet, inte ätit men sover gott där nu i skrivandets stund..
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

HALLELUJAH!

Jag är så glad så jag skulle kunna svimma. Dagen har varit helt fantastisk.

Efter traumat igår med orolig nattning så bestämde jag mig för att styra upp detta elände. Till att börja med så gjorde jag morgon när hon vaknade kl 7, i vanliga fall brukar jag amma i sängen och lägga om henne, men nu klev jag upp, gjorde morgontoaletten och ammade henne från båda brösten 7.30. Hon somnade om 8-11.

Kl 11 gav jag 140ml ersättning, tänkte att jag ska prova byta bort ultiventflaskan mot vanlig MAM, och tänka sig! Trattade in den ordentligt och hon åt upp allt! Trött som hon var var hon bara vaken en timme, sen sov hon 45 min igen! Vaknade, var vaken ett tag och sen ammade hon från båda brösten, var vaken ett tag till och sen sov hon i 2,5 timme.

Det är ju såhär det ska vara! Nu vaknade hon kl 19, åt 100ml ersättning, ammade från ena bröstet och somnade igen 45 min. nu ligger hon nöjd i sin babysitter och tittar på lampan. Frid i huset!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt!

Is i magen och värme i händerna och jobba på! Fint! :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Jag har fått en ny bebis! :P

Helt fantastiskt vilken förändring! Nu kan hon hålla klockrent 3 timmar mellan målen, mjölken hinner rinna till och jag ger ersättning varannat mål vilket gör att hon håller sig mätt över "amningsmålet" också, så mjölken räcker gott och väl! Hon har börjat acceptera nappen nu och hips vips, under vakentiden om hon helt plötsligt gnäller, så tar hon nappen, suger ett tag och när hon somnar SPOTTAR HON UT DEN? Är inte det helt fantastiskt? Så hon använder nappen verkligen för att komma till ro, och tack vare denna kan jag ha 3 timmar mellan målen.

Hur mycket är "normalt" att de ska äta av ersättning vid 2 mån? Hon äter mellan 140-100 ml per mål, ibland bara 80ml.

UNDERBART!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Så härligt!

Jag skulle säga att det finns inget "normalt" vad gäller mat.
Ge henne tills hon är nöjd och inte vill ha mer, rätt och slätt.

Du jobbar jättefint, så kul att det fungerar så fint för er.
:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Nytt dilemma...

Var iväg igår, ammade henne ordentligt innan och sambon skulle ge ersättning...Tror ni hon tog den? Åt 20 ml på de timmar jag var borta (4timmar) och var såklart väldigt missnöjd.

Jag får hoppas att problemet var att det var NAN och inte Semper som hon ätit på sistone, den var tyvärr slut. Det strulade förra gången han skulle ge också men då hade jag den andra flaskan.

Av naturliga skäl så är han ju inte lika mycket med henne som mig, blir att han är mer med storasyster, kan det spela ngn roll?

Funderar på om jag skulle prova pumpa ur och se om hon tar det lättast, isådana fall är ju problemet löst.
chokladkaninen

Hej! :D

Jag tror att pappa bara behöver läsa på om Attityden av Självklarhet. :wink: Tjolahopp, bebisen, idag är det Pappa som matar, hurra vad gott! :D Och så i med flaskan, ingen frågande (=oroande) uppmärksamhet på bebisen, utan bara utgå ifrån att hon är lika glad att få mat som han är att mata henne! 8) Gå ut en promenad eller gör nåt viktigt med Storasyster så att han får kläm på detta snarast! :D

PS: Ja, hon måste ju vara hungrig också, förstås - 20 ml på 4 timmar låter ju som att måltiden kom lite snabbt på ifall det inte var kvällslurken det handlade om?
Hierbaz

Inlägg av Hierbaz »

Ja håller med dig!

På nåt vis så tycker jag också att hon borde ha ätit om hon var nog hungrig, och han är en ganska försiktig pappa...Vet inte om han reflekterade över när jag gav henne, kan hända han missuppfattade hennes signal på trötthet med hunger. Han ska få börja ge ett mål om dagen, och jag ska nog fortsätta med Semper för jag upplever själv att hon föredrar den (den smakar ju faktiskt bättre) dessutom tycker jag hennes mage verkar fungera bättre också.

Hon har börjat fatta grejen med napp nu, förut skrek hon som en gris i babyskyddet, samt i bilen om den stod still. Nu tar hon nappen "glatt" men ser lika sur ut för det. Men tyst är hon! :P

Jag har börjat göra natti lite tidigare nu, ger sista målet 21.30 så hon somnar 22, och hon är duktig. Vaknade först kl 06. Om vi får in rutinen med ersättning så tror jag att inom en snar framtid att jag kan göra kväll ännu tidigare. :P
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"