Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
theresia
Kontakt:

Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Inlägg av theresia »

Hej!

är tillbaka här igen med barn nr 2! :)

Hon är nu strax 3 månader och vi vill ha ett fungerande shema för henne!
Tips tack! :?:

Man ska inte kura ännu?

Har börjat lägga henne i vagnen på dagslurarna och vagna henne på rygg! Det tar ca 10 min så somnar hon och gillar att sova ute!

Några frågor:

* Hur länge ska jag vagna varje lur?

* När (om) hon efter ca 15-20 min börjar skrika ska jag då gåå dra lite till?

* När hon somnat efter nåra drag och vakna på nytt efter samma ca 15 min hur ofta ska jag dra innan jag "ger "mig?

* Vaken mellan lurar är hon nu 2 timmar det är väl bra?

Tacksam för svar!

:D
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Theresia! :D

Välkommen till SoS och grattis till lillan! :D

:idea: Du behöver ett schema med 15,5h sömn, fördelat på en lång natt (11, 11,5 eller 12h) och 3 dagslurar. Dessutom ska det få plats 4 SM-måltider och en kvällslurk. Här har du lite inspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

:idea: Angående vagningen så ska man inte vagna till sömns - då vaknar barnet snart och undrar varför det inte rullar så där skönt längre.... :lol: Istället lägger du henne och skakar lite i handtaget på vagnen, och vagnar bara ifall hon skriker (inte om hon tjorvar, bökar, gruffar eller smågnäller - för du somnar ju inte så fort du lägger dig själv heller, eller hur? :wink:). Och då följer du TorpSaras excellenta vagningsråd: 8)
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
:idea: Skarvar (dvs att hon vaknar till efter en liten stund, oftast 5-, 20- eller 45 min) brukar avta rejält om barnet får sova på mage, med larm. :D Så överväg det.

:idea: Och till slut - skaffa Barnaboken (BB) om du inte har den! :D Det är den vi jobbar efter härinne på SoS, och det finns mängder av nyttig kunskap i den som inte ryms i SHN-boken. Och dessutom har du nytta av den i sisådär 16 år framåt.... :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

theresia skrev:Hej!

Hmm jag är nog lite trög... :? men skulle vilja ha en beskrivning på exakt hur ni vagnar?

Jag vill gärna helst ha henne på rygg en månad till ca tills hon är 4 mån...

som det är nu säger jag en liten " nu ska nelly sova" ramsa och har henne som sagt på rygg i sin vagn ute!

jag drar nårga ggr tills hon slutar skrika sen bara vaggar vagnen ett par ggr... sen går jag! då är hon tyst nåra sek...och sen skriker... ska jag då gå å dra igen?? tills hon är tyst???
ska jag forts så???? tills hon somnat???
'
det gör jag iaf...gör jag rätt??? :roll:

sen om hon skarvar då efter 20, 45 eller så ska jag fort eller "ge" mig då?

Hoppas på snabbt svar... :?:
Acnaib skrev:
theresia skrev:Hej!

Hmm jag är nog lite trög... :? men skulle vilja ha en beskrivning på exakt hur ni vagnar?

Jag vill gärna helst ha henne på rygg en månad till ca tills hon är 4 mån...

som det är nu säger jag en liten " nu ska nelly sova" ramsa och har henne som sagt på rygg i sin vagn ute!

jag drar nårga ggr tills hon slutar skrika sen bara vaggar vagnen ett par ggr... sen går jag! då är hon tyst nåra sek...och sen skriker... ska jag då gå å dra igen?? tills hon är tyst???
ska jag forts så???? tills hon somnat???
'
det gör jag iaf...gör jag rätt??? :roll:

sen om hon skarvar då efter 20, 45 eller så ska jag fort eller "ge" mig då?

Hoppas på snabbt svar... :?:
Hej och välkommen! :D
Du gör så rätt så. Vagna tills hon tystnat och så några avslutande korta skat i handtaget. Aldrig vagna tills hon somnar, hon ska somna själv! Men våga även ge henne en chans att somna utan att du vagnar vid varje skrik. Lyssna av skriker: ebbar det ut? Ja, då behöver du nog itne vagna mer, ökar det? ja, då vagnar vi en omgång till.
Det finns ett filmklipp uppe under fliken "sova hela natten" - "filmklipp" där du kan se hur Anna vagnar.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Skarvar hon så ger du dig inte :wink: Då vagnar du ingen. Hon kommer snart fatta hur det hela går till.

:heart:
Bianca
theresia
Kontakt:

förtvivlad....

Inlägg av theresia »

jag blir galen!!!!!!!

jag gör som ni säger men hon bara skriiiiiker!

läggger henne har attityd...hon skriker,,,jag vagnar några ggr å blir hon slak och blundar så dara jag 3 ggr till sen vaggar vagnen! sen går jag men då tar det 5 min max så skriker hon högan skyyyyyyy å jag menar högt hon har en fruktansvärd pipa =(

jag kollar men det bara ökar...

så jag drar igen å samma visa!
Hur länga ska jag göra såhär?

hon har sovit 11 timmar med 2 amningar i natt! sen har hon bara sovit efter många om och men ca 15 min i vagnen och sen i bilen ca en 30 min!

Nu är kl 14 och det är allt hon sovit!

HJÄLP!!!!!!!!!

:cry:

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej igen! :D

:idea: Äter hon ordentligt? Hon kan inte sova om hon inte har fått i sig rejält med mat.

:idea: Lägg henne på mage istället - om hon har ont i magen eller är övertrött kommer hon till ro oändligt mycket lättare på mage.

Det är inte meningen att hon ska ligga och skrika - om hon inte tystnar och kommer till ro är det dags att prova något annat. Är det en rap som har fastnat? Kan du få i henne lite mer mat? Kan du ge henne en kortlur (5 eller 20 min) på mage brevid dig i soffan - då kan du ju övervaka henne hela tiden - eller kanske i bärsjal så att hon kommer ur övertrötthetsträsket och kan äta ordentligt?

Det allra viktigaste är att hålla huvudet kallt och Attityden högt. :wink: Allt kan inte bli precis rätt nu direkt på en gång, men du måste försöka höja dig över motgångar och tänka rationellt och konstruktivt.
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Hej
och tusen tack för svaret =)

jaa du hon 'äter massor helt jämt om hon får =)

nu har hon iaf efter många om och men sovit 1 timme å 15 min i sträck :)

jag provade tidigare i mitt i allt då jag hade som jag skrev innan lagt henne på mage å då skrek hon som aldrig förr och vart helt röd i ansiktet!

hon är fortf trött så jag ska testa lägga henne här i soffan snart

är mest rädd att jag ahr vagna sönder henne innan! då jag vagnat tils hon sov!!!'

:?: men hur många ggr när hon ska sova sen (har ju som iaf 2 timmar kvar att sova) ska jag gå in och dra?

:?: när ska man ge sig???

tack för ditt svar ännu en ggr....

chokladkaninen skrev:Hej igen! :D

:idea: Äter hon ordentligt? Hon kan inte sova om hon inte har fått i sig rejält med mat.

:idea: Lägg henne på mage istället - om hon har ont i magen eller är övertrött kommer hon till ro oändligt mycket lättare på mage.

Det är inte meningen att hon ska ligga och skrika - om hon inte tystnar och kommer till ro är det dags att prova något annat. Är det en rap som har fastnat? Kan du få i henne lite mer mat? Kan du ge henne en kortlur (5 eller 20 min) på mage brevid dig i soffan - då kan du ju övervaka henne hela tiden - eller kanske i bärsjal så att hon kommer ur övertrötthetsträsket och kan äta ordentligt?

Det allra viktigaste är att hålla huvudet kallt och Attityden högt. :wink: Allt kan inte bli precis rätt nu direkt på en gång, men du måste försöka höja dig över motgångar och tänka rationellt och konstruktivt.

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Detta skrev Nancy i en av sina trådar och det har hjälpt oss massor!
Vi vagnade massor innan, men sen gjorde vi som Nancy skrev en gång och allt föll på plats. Vi har inte vagnat en enda gång sen dess!!
Nancy skrev:Dagens SM-läxa från rediga Fröken Nancy:
Lägg ned ditt SM-barn i vagnen och skaka sidledes i handtaget. Motstå alla tänkbara impulser att vagna och dutta. Tänk efter: har bebisen fått mat har bebisen haft ett ordentligt vakenpass har bebisen fått omvårdnad i form av torr blöja och hyfsat rena kläder Om svaret är "ja" så vill jag att du minst en gång denna dag gör som jag beskrev och sen går därifrån utan att dröja på stegen. Därefter ställer du dig med klockan i handen och ser efter hur lång tid det egentligen tar innan bebisen kommer till ro. Ok, blir det hysteriskt ledsna panikskrik är ditt jobb naturligtvis att lugna MEN om det bara är skrik i form av bök och stök ja då vågar jag sätta en slant på att du skulle störa mer än hjälpa om du ingrep. Lite is i magen alltså, våga gambla lite. Jag lovar att även om experimentet inte faller väl ut så kommer inte din bebis att få några men av denna enda gång
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Acnaib skrev:Hej!
Detta skrev Nancy i en av sina trådar och det har hjälpt oss massor!
Vi vagnade massor innan, men sen gjorde vi som Nancy skrev en gång och allt föll på plats. Vi har inte vagnat en enda gång sen dess!!
Nancy skrev:Dagens SM-läxa från rediga Fröken Nancy:
Lägg ned ditt SM-barn i vagnen och skaka sidledes i handtaget. Motstå alla tänkbara impulser att vagna och dutta. Tänk efter: har bebisen fått mat har bebisen haft ett ordentligt vakenpass har bebisen fått omvårdnad i form av torr blöja och hyfsat rena kläder Om svaret är "ja" så vill jag att du minst en gång denna dag gör som jag beskrev och sen går därifrån utan att dröja på stegen. Därefter ställer du dig med klockan i handen och ser efter hur lång tid det egentligen tar innan bebisen kommer till ro. Ok, blir det hysteriskt ledsna panikskrik är ditt jobb naturligtvis att lugna MEN om det bara är skrik i form av bök och stök ja då vågar jag sätta en slant på att du skulle störa mer än hjälpa om du ingrep. Lite is i magen alltså, våga gambla lite. Jag lovar att även om experimentet inte faller väl ut så kommer inte din bebis att få några men av denna enda gång
Bianca
Hej!
tack så mkt för svaret!

så ni gjorde så!
:?: hur länge?

:?: på rygg eller mage?

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

På mage! :wink:

Vi la Ronja i vagnen skakade i handtaget tills hon var tyst, sen gick vi där i från. Jag hade ett stoppur och så fort hon började skrika startade jag den (100s = 1min 40 s) Sen väntade jag, och jaa.. det var gräslit lång tid, fast man vet ju att det inte är så lång tid egentligen. Men, hon tystnade inom 100s. Och somnade själv! Om hon vaknade och skrek igen satte jag återigen på stoppuret, 100s. Om hon inte tystnade inom 100s gick jag in, "skakade henne lugn ocht tyst" och så började 100 nya s. om hon skrek på nytt. Om hon tystnade med började igen efter en liten stund så startade jag om de 100 s. Det tog kanske 2 dagar, sen hade hon förstått det hela och vagnandet var förbi. :wink:
Heeelt fantastikt!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Acnaib skrev:På mage! :wink:

Vi la Ronja i vagnen skakade i handtaget tills hon var tyst, sen gick vi där i från. Jag hade ett stoppur och så fort hon började skrika startade jag den (100s = 1min 40 s) Sen väntade jag, och jaa.. det var gräslit lång tid, fast man vet ju att det inte är så lång tid egentligen. Men, hon tystnade inom 100s. Och somnade själv! Om hon vaknade och skrek igen satte jag återigen på stoppuret, 100s. Om hon inte tystnade inom 100s gick jag in, "skakade henne lugn ocht tyst" och så började 100 nya s. om hon skrek på nytt. Om hon tystnade med började igen efter en liten stund så startade jag om de 100 s. Det tog kanske 2 dagar, sen hade hon förstått det hela och vagnandet var förbi. :wink:
Heeelt fantastikt!

Bianca
TUSEN TACK =)
detta ska jag testa :)

har nu linna liggandes på MAGEN :D i soffan å sussar *ler*
har nu sovit 30 min Jippie :)

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej Theresia! :D

Om man upplever att vagningen inte "tar", dvs man vagnar "rätt", men barnet lugnar sig ändå inte, så handlar det oftast om en av två saker:

1) man har kört fast i ett "vagningsträsk" och barnet väntar sig vagnande - och ställer (arga! :shock: Inte ledsna!) frågor så fort man slutar. Då behöver man "avprogrammera" barnet genom att insistera på att det faktiskt går att sova utan att vagnen rör på sig. Det är det Bianca (och Nancy) beskriver. Anna beskriver det också här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777 och Torsmamma, här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

eller;

2) det finns något annat skäl till att barnet inte somnar - och det skulle jag gissa när det är ett så här litet barn. Detta skäl är oftast hunger, och hunger och övertrötthet förstärker varandra på tämligen besvärligt vis när barnet blir för hungrigt för att sova men för trött för att äta. :cry: Min tolkning är att det är det du har dealat med i eftermiddag.
theresia skrev:jaa du hon 'äter massor helt jämt om hon får =)
I min värld så har ni hakat upp er i ett övertrötthets-/hungerträsk. Så för att ni ska komma ur det har jag följande förslag:
:idea: du har fått henne att sova - bra! :thumbsup: Mata då från bröst 1 och bröst 2 direkt på varandra, utan rap emellan, så fort hon vaknar (gärna INNAN hon vaknar, lägg henne till bröstet lite halvvaken så kan hon äta ännu effektivare, utan att tröttna eller bli distraherad). Erbjud sedan påfyllning igen mot slutet av timmen. Orkar hon inte äta då så blir det en ny 5-minlur. etc. :D

:idea: På längre sikt behöver du ett schema - visst höll du på att jobba med ett schema? :wink: - där hon äter som ovan, under en timme, ca var 4:e timme. Och däremellan umgås och sover. Meningen med det är att hon inte ska småäta utan hinna både vila magen och få upp lite aptit mellan målen. Ditt citat ovan tyder nämligen på en viss snutt-problematik.... :mrgreen: :D Så satsa på regelbundna mattider och mycket mat när hon äter men ingen extramat mellan varven, så förebygger du hunger-/övertrötthetsproblem. 8)
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Hej alla =)

gissa om jag är glad =)

igår tack vare era tips sov Nelly 2 ggr på soffan på mage !!!! *ler*
sen son hon "hela" natten från 21-06 15 utan mat =)

så 2 ggr idag på mage i vår säng med andningslarmet x 2 timmar =)

sååå himlarns skönt!

J :?:
o jag minns inte men hur länge ska man buffa barnet? tills de är lugna va?
jag gjode det idag på em ca 5 min...sen gick jag utan ramsa å så...och hon somna själv direkt :)

JIPPIE!

:?: tycker ni jag ska införa nån ramsa???

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Härligt jobbat!

Absolut, inför ramsa! Det är guld värt vid eventuella framtida uppvak. Man ramsar alltid när man lämnar rummet, även när man inte har sömnstrul.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

blivandemamma skrev:Hej!

Härligt jobbat!

Absolut, inför ramsa! Det är guld värt vid eventuella framtida uppvak. Man ramsar alltid när man lämnar rummet, även när man inte har sömnstrul.

Anna
Tack tack 8)

Okej jag har sagt en ramsa då jag har lagt henne!
Men ska göra mer imorrn =)

en fråga till: :?: sen ska jag ha henne i vagnen...då buffar jag henne med bara!? inte vagna va?

KRAMIZAR

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej! :D

Du kan välja om du vill vagna eller buffa - ifall hon behöver hjälp alltså, nu verkar hon ju kunna somna så fint själv. :heart: De flesta tycker att det är enklare att vagna, och att buffa i vagnen verkar väl komplicerat? Men du väljer det du känner dig trygg och bekväm med. :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"