Nu går det inte så bra med kurandet.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gladayoyo

Nu går det inte så bra med kurandet.....

Inlägg av Gladayoyo »

Hej! Hoppas jag förstått detta rätt nu :-)
jag började kura Oliver den 25 aug 2010. Då vaknade han ca tre gånger i timmen hela natten igenom.
Kurandet har gått bra men det är inte många nätter han Sover hela natten. Han somnar glad och lugn efter lite snack men gråter när han vaknar. Då är han redan upparbetad och hör ju inte när man ramsar. Ofta hjälper det att bara gå in och lägga honom på mage så somnar han om. Men nu är ju jag/vi uppe iaf en 4 gr per natt. Ibland hjälper det att ramsa men det beror på om han vaknar glad el ledsen. Vad gör jag för fel? Har försökt att bara ramsa men är han då ledsen då skriker han sig till sömns och då känns det inte riktigt som kuren?
Kan ngn hjälpa mig med vart det har gått galet vore jag så tacksam?!
Oliver född 091207. Började kura 25 aug.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Grattis till en lyckad kur! Du har förstått detta helt rätt och jag skall försöka hjälpa er.

Först - hur ser ert schema ut?

Då är han redan upparbetad och hör ju inte när man ramsar.
Hur låter han när han är "upparbetad"? Arg, ledsen, frågande - lyssna av honom. Allt är frågor som kräver sina svar. Att ramsa innebär att föra en dialog, ett samtal med barnen. Man anpassar tonfall och volym efter vilka frågor som ställs. :wink:
Han somnar glad och lugn efter lite snack
Härligt! En kille med en god känsla i magen inför sömnen. Skrattet till gonattet är nyckeln här. :lol:
men gråter när han vaknar.
Är detta på morgonen då ni kommer in och väcker? I så fall ignorerar ni bara en viss surmulenhet, är glada och SJÄLVKLARA själva över att morgonen är skön, mysig och toppen - och att det är SÅ mysigt att få träffas igen. :thumbsup: Det kommer smitta av sig, jag lovar. 8)
Men nu är ju jag/vi uppe iaf en 4 gr per natt. Ibland hjälper det att ramsa men det beror på om han vaknar glad el ledsen.
Om han vaknar och är glad - varför göra någonting? :shock: Då stör du/ni bara. Om han är ledsen och inte verkar klara sig själv, ja då kan man väl bjuda på en TRYGG och UPPMUNTRANDE ramsa i klar och tydlig volym, i ett par nätter. Sedan backar man.
Vad gör jag för fel? Har försökt att bara ramsa men är han då ledsen då skriker han sig till sömns och då känns det inte riktigt som kuren?
Jag tror du kanske svarar på den frågan på egen hand i nedanstående citat?
Ofta hjälper det att bara gå in och lägga honom på mage så somnar han om.
Med andra ord, kanske herrn har vant sig vid att bli tillrättalagd, att ni ömmande inte litar på att han klarar sig själv - så varför skall man då göra det? ... klara sig själv.

Trafiken måste upphöra, lyssna av vilken fråga som ställs och ge svar därefter. Dvs med ramsa i olika tonfall, volymer - inte nöta den. Distinkta verkser, 4 stycken. Sedan husljud, vissa kör musik i en volym som överröstar och sedan sänker de när frågorna blir lägre - för att stänga av när juvelen sover eller är tyst. Mozart rekommenderas från SHN:s egen DJ. :wink:

Vilka tider på natten vaknar han? Hur är det med mörkläggningen?

Vi börjar här... :wink: :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Gladayoyo

Inlägg av Gladayoyo »

Tack för snabbt svar.
Nu ska vi se:
schemat är följande:
07.00 vaknar
07.30 gröt
09.30 sova förmiddag, oftast i vagn
10.15 vaknar
10.30 mellis, fruktpure med yoghur. Och bröd med leverpastej
12.30 lunch, en burk mat, en halv burk fruktpure
13.30 sova middag, ibland vagn, ibland sängen
15.00 vaknar
15.30 middag
18.00 gröt
Bad
Skrattet innan godnattet

när han är upparbetad skriker han högt så han inte hör att man ramsar. Detta kan vara ibland när han somnar men oftast på natten. Om jag inte går
in och bryter genom att lägga på mage( som han genast vänder sig över till sida igen) så skriker han dig till sömns, ramsa el inte.

Kan nog hända att jag ramsar lite för mycket på nätterna. Brukar bli runt 23, 03, 05 och 06. Hans rum ligger i angränsnig till vårt sovrum och har inga
fönster (låter ju hemskt men han sover bara därinne) och därför är det
väldigt mörkt.
Hoppas detta kan hjälpa till. Just nu känns det som han protesterar mot allt. Väldigt tråkigt för han var så glad för ett tag sedan.

Tack för hjälp!! :-)

18.45 sova

oftast är det eftermiddagsluren som krånglar, vill inte somna, vaknar efter en timme osv. Även middag och kvällsgröt är mycket skrik. Han vägrar välling så det har vi tyvärr fått ge upp.

Alltså, det är huvudsakligen på natten han vaknar och skriker och då lyssnar han inte till ramsan utan gallskriker! Och då blir det så att ramsar jag bara skriker han sig till sömns.
Är han glad så gör vi inget el möjligtvis ramsar glatt.
Skrattet innan godnattet är rätt svårt med för han är så trött så det går knappt att få honom gapskratta, och vi försöker med allt!
Gladayoyo

Inlägg av Gladayoyo »

Såg precis att min ordning som jag skrev i kastats runt lite, hoppas ni förstår ändå :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Lyss till och lär av Anna09. Noga, noga :thumbsup:
Gladayoyo skrev: ...när han är upparbetad skriker han högt så han inte hör att man ramsar.
Han ska inte bli "upparbetad". Ramsan är till för att lugna. Öva upp den bättre. Gör den glad och betryggande och se till att den når fram :!:
Gladayoyo skrev:Om jag inte går in och bryter genom att lägga på mage( som han genast vänder sig över till sida igen) så skriker han sig till sömns, ramsa el inte.
Han ska inte skrika sig till sömns, och det vet du. Du började bra - du startade kuren bra - men du kurade inte färdigt, du fullföljde inte arbetet utan överlät resten av jobbet åt barnet. Så får man inte göra. Det är ett svek :shock: Nu klagar du - ungefär som om man skulle skylla på bilen om man inte klarade körkortsuppkörningen. Jag vill be dig läsa på och läsa på igen: kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen i Internationella Sova hela natten :idea:
Gladayoyo skrev:Gladayoyo"]Kan nog hända att jag ramsar lite för mycket på nätterna. Brukar bli runt 23, 03, 05 och 06.
Du ska ramsa effektivt, om och när du ramsar. Ramsan ska ha sista ordet. Så enkelt är det (och så svårt). Ge dig inte :!: Den ska vara BETRYGGANDE. Den ska ge svar, inte ställa oroliga frågor eller vädja till uppmuntrande nickningar från barnet. Och igen: den ska ha sista ordet.
Gladayoyo skrev:Just nu känns det som han protesterar mot allt. Väldigt tråkigt för han var så glad för ett tag sedan.
Vad tror du han protesterar emot :?: Om du tänker efter :?: :!:

Skärp dig nu lite. Det föreligger gnällvarning här. Du tycker det är "väldigt tråkigt" för han var ju så glad förut, men det hjälper honom inte. Din uppgift är att hjälpa honom i ro, så att han kan känna sig hundra procent säker och VÅGA sova så gott (se ovannämnda kapitel i boken och läs, kära du, läs tills ögonen blöder dvs tills du verkligen förstår :!: ) Då blir han också glad igen. Det blir man när man känner sig säker för liv och lem och slipper konstiga krav, som man inte begriper, och oro som man inte står ut med. Det gäller, skulle jag tro, oss alla.
Gladayoyo skrev:...oftast är det eftermiddagsluren som krånglar, vill inte somna, vaknar efter en timme osv. Även middag och kvällsgröt är mycket skrik. Han vägrar välling så det har vi tyvärr fått ge upp.
Se skrikandet som frågor, inte som missnöjesyttringar :!: Kräv av dig själv att du kan ge de betryggande svaren och gör det :!: Och nej, han "vägrar" inte välling. Skulle tro att det han vägrar är dina negativa förväntningar :shock: Odla Attityden av självkarhet, den beramade, som gör susen i de allra flesta, för att inte säga alla, sammanhang. Minns att små barn gör som vi lär dem :!: Så skippa det där "vägrar". Ge honom din enkla, självklara ledning. Han kommer att buga och tacka :lol:
Gladayoyo skrev:Alltså, det är huvudsakligen på natten han vaknar och skriker och då lyssnar han inte till ramsan utan gallskriker! Och då blir det så att ramsar jag bara skriker han sig till sömns.
Se ovan. Allt ovan. Och en gång till, ovan.
Gladayoyo skrev:Är han glad så gör vi inget el möjligtvis ramsar glatt.
Varför då - är han glad när han ska sova så skönt kan han väl få ha sitt lilla privatliv i fred utan att ni ska lägga er i :?: Är han glad vaken och uppe är det naturligtvis en annan sak. Då ska det tjoas och tjimmas tillbaka :lol:
Gladayoyo skrev: Skrattet innan godnattet är rätt svårt med för han är så trött så det går knappt att få honom gapskratta, och vi försöker med allt!
Det tror jag ju inte peståss - att ni försöker med allt. Sluta klaga nu, kära rara :P Är han stuptrött behöver han sova, och då räcker det med milda flin, om man säger. Men prata inte "svårt". Lyssna och känn in och var med. Han är människa, som du. Du kan säkert känna dig in i hans lilla livssituation utifrån tanken: "Hur skulle JAG vilja ha det? Hur skulle JAG vilja bli bemött?"

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gladayoyo

Inlägg av Gladayoyo »

Ok, det var ord och inga visor.
Har läst rekommenderade sidor, förstår poängen men lyckas fortf inte förmedla till Oliver. När han vaknar och gråter så ramsar jag snabbt, lugnt och tryggt men det går inte fram. Det som händer är att han blir arg och då hjälper det inte att jag är trygg för han vill gå upp.
Ni har beskrivit så bra vad som händer första natten och så vidare. Skulle behöva en liten manual här hur jag gör när han vaknar. Ramsar jag på hans första frågande lilla hoande? Hur många gånger säger jag ramsan och när han skriker, hur får jag ner skriket? Han är inte rädd, han är arg.
Bör man ge vatten på natten? Kan det vara så att han vaknar och är törstig?
Och vad är fel på min ramsa, jag tycker att jag förmedlar bra men uppenbarligen inte....
MariaMamma

Inlägg av MariaMamma »

Hej,

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har nu kurat i en månad och det har inte satt sig. På natten när hon vaknar är hon ledsen. Men sen när hon vaknar på morgonon som hon ska så är hon glad.

På natten när hon vaknar vid varg-timman så går det att ramsa henne till söms, men ibland kan det ta tid ~20 minuter. Men hon har också vaknat vid 23- och varit hysterisk, jag har buffat, ramsat och inget biter. Efter 1timme tog jag upp henne (förlåt Anna- jag vet att jag inte ska...) och vi gick in i ett rum som det var lite skum belysning i. Hon satt i mitt knä till hon lugnade ner sig. Sen la jag henne i sängen igen, ramsade och gick ut. Jag behövde bara ramsa en gång till sen somnade hon. Jag vet inte vad det vad som gjorde att hon blev så ledsen- men natten där på gick det bättre igen.

Våran lilla tjej sover i vårt rum- så jag hör ju direkt när hon vaknar. För en vecka sedan så ramsade jag bara när hom blev ledsen /ilsk på natten, men jag tyckte att det tog för mycket tid inan hon somnade om. Nu har jag börjat att ramsa så fort jag hör att hon börjar gnöla. Bara så hon ska veta att det fortfarande är natt. Jag vet inte om det är rätt eller inte men jag tycker att det har hjälp oss ialla fall. Jag har ramsat både högt och argt även på natten- för att bemöta hennes ilska. Är hon arg- är jag arg.

Vi kämpar på, men det är svårt att få tid att sätta sig och läsa på.

Jag hoppas att ni får bukt med nattsömnen. Jag tror precis som Anna att du inte ska lägga honom tillrätta under natten. Utan att du får ramsa eller i västa fall buffa honom- för att bryta trenden.

Fortsätt att kämpa, jag väntar på att poletten ska trilla ner och att belöningen kommer.

Lycka till
Maria
Storasyster 070503- okurad
Lillasyster 100337- kurstart 3/9-10
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ser att du fått UTMÄRKT svar från AW ovan. Mitt kanske blir överflödigt, men det känns inte som att Annas svar nått ändra till dig endå...

:heart: Tack Anna för värmande ord till mig! :heart:

Jag gör ett försök även jag nedan:
När han vaknar och gråter så ramsar jag snabbt, lugnt och tryggt men det går inte fram. Det som händer är att han blir arg och då hjälper det inte att jag är trygg för han vill gå upp.
Återigen - ramsan skall ha sista ordet. Frågar han 100 gånger skall han ha 101 svar, om du är med. Med andra ord får du stå och ramsa tills han blir tyst och har lyssnat till dig. Du börjar ramsa av en anledning men fortsätter av en annan. Dvs du börjar ramsa när han är ledsen och sedan blir han arg - då ändrar även du ditt tonfall till mer bestämt och anpassar volymen efter honom. Märk här att du måste ÖVA i enskildhet, utom hans hörhåll nu innan. För det är lätt att bli gäll på rösten som kvinna när man höjer volymen - och det signalerar ingen säkerhet alls. Så öva,, öva och öva.

Han vill inte alls gå upp - han vill ha nöjaktiga svar så att han kan fortsätta sova. :shock: :!:
Ni har beskrivit så bra vad som händer första natten och så vidare. Skulle behöva en liten manual här hur jag gör när han vaknar. Ramsar jag på hans första frågande lilla hoande? Hur många gånger säger jag ramsan och när han skriker, hur får jag ner skriket?
Då har du ju svaret ovan. Ramsan skall ha sista ordet. Jag tycker i detta läget att du definitivt skall ramsa direkt och säkert för att ge honom svar. Tystnar han då kör du direkt en bekräftande sista vers. Sedan avvaktar du. Du behöver inte ramsa direkt igen vid första fråga om den kommer tätt inpå er första sessior. Han har fått besked. Om det däremot vill frågas ännu mer och att du märker att det inte lugnar sig på egen hand, jag då ramsar du igen, efter en paus/andhämtning är du beredd. Och så får ramsan sista ordet igen. Så kör du natt 1. Sedan skall du tänka att du backar för att han skall få göra framsteg. Dvs ramsa allt kortare. Kanske då 4 RIKTIGT övertygande verser, sedan tyst och se vad som händer... om du ger honom chansen så lovar jag att han visar dig att han kan mycket mer än du tror. :wink: :!:
Han är inte rädd, han är arg
Om man är arg direkt kan man få sig en BESTÄMD och hög enda vers och sedan husljud tycker jag. Spola i en toalett, sätt på musik som jag föreslagit ovan. Men detta är efter natt 1 i minikuren... då du målmedvetet backar.
Bör man ge vatten på natten? Kan det vara så att han vaknar och är törstig?
Nu hittar du bara på anledningar till att gå in........... och det skall vi INTE göra. Då kan du lika gärna avbryta hela kalaset. :roll:

Och så länge din ramsa inte innehåller några oegentligheter så är det säkert inget fel på själva ramsan, öva istället tonfall och din ATTITYD, den andas inte tillit till varken dig själv eller barnet.

Ut och andas bort allt vad osäkerhet och annat oknytt heter i höstblåsten!!! :shock:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"