Välkommen är du
Lyss till och lär av Anna09. Noga, noga :thumbsup:
Gladayoyo skrev: ...när han är upparbetad skriker han högt så han inte hör att man ramsar.
Han ska inte bli "upparbetad". Ramsan är till för att lugna. Öva upp den bättre. Gör den glad och betryggande och se till att den når fram
Gladayoyo skrev:Om jag inte går in och bryter genom att lägga på mage( som han genast vänder sig över till sida igen) så skriker han sig till sömns, ramsa el inte.
Han ska inte skrika sig till sömns, och det vet du. Du började bra - du startade kuren bra - men du kurade inte färdigt, du fullföljde inte arbetet utan överlät resten av jobbet åt barnet. Så får man inte göra. Det är ett svek

Nu klagar du - ungefär som om man skulle skylla på bilen om man inte klarade körkortsuppkörningen. Jag vill be dig läsa på och läsa på igen: kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen i Internationella Sova hela natten
Gladayoyo skrev:Gladayoyo"]Kan nog hända att jag ramsar lite för mycket på nätterna. Brukar bli runt 23, 03, 05 och 06.
Du ska ramsa effektivt, om och när du ramsar. Ramsan ska ha sista ordet. Så enkelt är det (och så svårt). Ge dig inte

Den ska vara BETRYGGANDE. Den ska ge svar, inte ställa oroliga frågor eller vädja till uppmuntrande nickningar från barnet. Och igen: den ska ha sista ordet.
Gladayoyo skrev:Just nu känns det som han protesterar mot allt. Väldigt tråkigt för han var så glad för ett tag sedan.
Vad tror du han protesterar emot

Om du tänker efter
Skärp dig nu lite. Det föreligger gnällvarning här. Du tycker det är "väldigt tråkigt" för han var ju så glad förut, men det hjälper honom inte. Din uppgift är att hjälpa honom i ro, så att han kan känna sig hundra procent säker och VÅGA sova så gott (se ovannämnda kapitel i boken och läs, kära du, läs tills ögonen blöder dvs tills du verkligen förstår

) Då blir han också glad igen. Det blir man när man känner sig säker för liv och lem och slipper konstiga krav, som man inte begriper, och oro som man inte står ut med. Det gäller, skulle jag tro, oss alla.
Gladayoyo skrev:...oftast är det eftermiddagsluren som krånglar, vill inte somna, vaknar efter en timme osv. Även middag och kvällsgröt är mycket skrik. Han vägrar välling så det har vi tyvärr fått ge upp.
Se skrikandet som frågor, inte som missnöjesyttringar

Kräv av dig själv att du kan ge de betryggande svaren och gör det

Och nej, han "vägrar" inte välling. Skulle tro att det han vägrar är dina negativa förväntningar

Odla Attityden av självkarhet, den beramade, som gör susen i de allra flesta, för att inte säga alla, sammanhang. Minns att små barn gör som vi lär dem

Så skippa det där "vägrar". Ge honom din enkla, självklara ledning. Han kommer att buga och tacka
Gladayoyo skrev:Alltså, det är huvudsakligen på natten han vaknar och skriker och då lyssnar han inte till ramsan utan gallskriker! Och då blir det så att ramsar jag bara skriker han sig till sömns.
Se ovan. Allt ovan. Och en gång till, ovan.
Gladayoyo skrev:Är han glad så gör vi inget el möjligtvis ramsar glatt.
Varför då - är han glad när han ska sova så skönt kan han väl få ha sitt lilla privatliv i fred utan att ni ska lägga er i

Är han glad vaken och uppe är det naturligtvis en annan sak. Då ska det tjoas och tjimmas tillbaka
Gladayoyo skrev: Skrattet innan godnattet är rätt svårt med för han är så trött så det går knappt att få honom gapskratta, och vi försöker med allt!
Det tror jag ju inte peståss - att ni försöker med allt. Sluta klaga nu, kära rara

Är han stuptrött behöver han sova, och då räcker det med milda flin, om man säger. Men prata inte "svårt". Lyssna och känn in och var med. Han är människa, som du. Du kan säkert känna dig in i hans lilla livssituation utifrån tanken: "Hur skulle JAG vilja ha det? Hur skulle JAG vilja bli bemött?"
O:)