Nattslurk i form av gröt, går de`?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Nattslurk i form av gröt, går de`?

Inlägg av Lillamolntuss »

Lilla tjejen VÄGRAR ju ta flaskan! Ömma järngreppet - släng dig i väggen! ;-)

Gröt, däremot... är mums!

Som det är nu slutar det alltid med att hon får snutta istället. Ska jag ge gröt och sen låta henne snutta, eller vad tycker ni?

Samlar mod och kraft för att genomföra kuren lite senare... vet inte vad jag väntar på... Den rätta attityden tror jag. Gjorde några försök för ett tag sen som gick åt h*lv*te... efter jul, kanske?

Nåväl. Kör iallafall efter ett spikat schema dagtid även om nätterna än så länge är kaotiska. Vill försäkra mig om att hon verkligen, verkligen, verkligen inte är hungrig... för täääänk om hon svälter ihjäl under natten??? :roll:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hejsan,

:arrow: Jag trodde precis som du, att dotten min skulle vara enormt hungrig. Det var hon nog också, men hon var nog mer förvirrad, eller förvånad över det nya, dvs att hon skulle ligga kvar i sing säng. Hungern försvann i helheten.

:!: Det tog 4 dagar ungefär innan jag märkte att hon var extra hungrig på dagen (det var väntat, Anna W har skrivit det någonstans). De första dagarna fick hon inte ens mat direkt när jag väckte henne, utan efter ca 45 minuter. Hon tror att hon har fått mat under natten skriver Anna, så hon fattar inte att hon är hungrig? Lusting, men jag tyckte det kändes så faktiskt.

Senare har det kommit tillfällen när hon ätit så mycket att jag undrar om det får plats i magen. Hennes mål nu är:
7:30 - amning + välling (100 ml ibland)
10:30 - gröt - drygt 1 dl
14:30 - hemlagad grönsakspuré - ca 1dl + ibland lika mycket fruktpuré extra
17:30 - burkmat - puré + ibland lika mycket fruktpuré extra
19:30 - välling 200 ml

Brukar ofta amma före varje mål, så hon äter mer än jag skrivit ovan egentligen.

Innan kuren åt hon knappt hälften, men å andra sidan fick hon ju mat av mig varannan timme. Sen 6:e december har jag haft uppehåll på 11-12 timmar varje natt utom en (igår:-(, föll till föga och gav henne mat en timme före uppstigning - hoppas på bättring imorgon bitti).

Min tös tog inte heller flaskan så bra förrän efter jag börjat kuren. Kunde max få henne att dricka 50 ml. Nu har hon dock slukat en hel stor flaska vissa tillfällen. Hon har väl lärt sig att det är bäst att passa på, för sen blir det inget på hela natten. Vattenflaskan har alltid varit populär, så jkag spädde ut vällingen för att det skulle gå bättre i början (likna vattnets konsistens..). Tror egentligen inte det hade nån inverkan.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Gidde

Inlägg av Gidde »

Hej!

Jag vill svara på din undran om "nattslurken" kan vara gröt... jo visst, så har vi gjort, för vårt lilla Troll vägrar flaskan TROTS massor av försök, optimism och definitivt rätt attityd!!! Vällingen gillar hon, så vissa kvällar "skedar" vi välling istället, i hopp om att hon nån gång ska ta flaskan istället. Vällingen älskar hon, så det är inte smaken det är fel på :wink:

På förra forumsidan fanns det info om vilka flaskor/nappar som är de absolut bästa. Jag har glömt vilka, men det är säkert nån annan som minns :?: :?:
Är det någon som vet om de är bra för nio-månader också :?: :?:
Mamma till två tjejer födda i mars 2004 och i april 2007.
Genomfört kuren sept-04 med första barnet med mycket bra resultat. Andra barnet kurat augusti -07! Underbart resultat, vi sover alla gott!
Louise

Inlägg av Louise »

Vi har äntligen lyckats få Pluppen att ta flaska. Vi tog till oss av tipset att ge det på MORGONEN och av pappan som inte har något annat att erbjuda. För efter 12 timmar utan mat är barnet så hungrigt att det blir tvunget att äta.
Första morgonen var han ilsk i en halvtimme. Sedan fattade han att det inte kommer att serveras något annat än flaska så då svalde han ner 180 ml. ersättning. Nästa dag fick han bröstmjölk i flaska för det blev liksom över efter föregående dag. Nu när han tar flaskan har vi passat på att introducera en skvätt välling på eftermiddagen. För att inte tappa den goda vanan fortsätter pappan att frukostmata under hela veckan.
Vi har varit envisa med flaskan, olika nappar, börtmjölk, vatten, ersättning, under två månader utan framgång så jag tror att det var morgonmatningen som bröt motståndet.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"