Mitt barn vaknar en gång i timmen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Laman

Mitt barn vaknar en gång i timmen!

Inlägg av Laman »

Hej!

Jag har en femmånaders bebis som jag kurat. Tror jag i alla fall! Hon somnar inom tio minuter vid läggdags, och jag ramsar på vägen ut. Problemet är då nätterna. Hon sover bra mellan 20-24, men sedan vaknar hon en gång i timmen fram tills kl.7 på morgonen. Då är hon pigg. Jag får henne att somna om en timme, och då kliver vi upp.

Vårt schema:

08.00 Morgon. Byta blöja, mat, lek.
09.30-10.15 Sova kort lur på 45 min.
10.15 Ammas.
11.00 Potatis.
12-14. Sova längre lur.
14. Ammas.
15.15-16.00 Sova kort lur.
16.00 Potatis.
17.30-18.15 Sova kort lur.
18.15 Ammas.
19.15 Välling.
20.00 Natt.

Vad gör jag för fel? jag provade att ta bort nappen en natt, men jag tycker att det inte spelade någon roll. Kan min bebis ha ont i tänderna?

Tacksam för svar! :)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

En snabb titt på ditt schema visar att du har alldeles för mycket sömn för en femmånaders...! En 5-månaders ska ha ca 15 h sömn och din har 16 h och 15 min :shock: hur har du tänkt?

jag skulle tagit bort en 45-minutare och kortat långluren till 1,5 h, så sover min son som är dryga fem mån :) skulle tagit bort nappen också för jag tror absolut att den stör! lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Laman

Inlägg av Laman »

Hur jag har tänkt? Jag har tänkt att det verkade passa henne! Hon har sovit utan problem, fram tills för en vecka sedan. Nappen tog jag bort tidigare idag, eller ja, det gjorde lillan själv. Hon har aldrig varit riktigt intresserad av den ändå.

Ok, då provar jag dina tips imorgon, och så hoppas jag på det bästa!

Tack för ditt svar.:)
_lill

Inlägg av _lill »

Jag hoppas du inte tog illa upp, jag undrade naturligtvis hur du hade tänkt när du la in mer sömn på schemat än vad Anna rekomenderar för en tvåmånaders :D Lätt hänt att det blir fel, men jag tror nog att du råder bot på mycket bara genom att dra ner till rätt antal timmar. Tänk bara på att det tar minst en vecka för de nya tiderna att sätta sig, så inget testande - hon KOMMER vara trött om hon får sova mindre på dagen - men det kommer också jämna ut sig så småningom.... :!:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Laman

Inlägg av Laman »

Nej då, ingen fara. Jag gjorde upp ett schema efter att ha läst några exempel i Annas bok, bl.a. schemat för Emma på sidan 128 i SHN-boken. Jag var medveten om att min dotter sov för mycket, men körde på då det verkade fungera. Knasigt!

Inatt hade vi ingen napp, och det gick till en början bra. Från fem på morgonen till sju på morgonen vaknade lillan och grät i sömnen igen. Hon vaknar några gånger per natt och gråter i sömnen. Dagtid är det inga sådana problem!

Men okej, inget testande!:)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Kommer med ett till tips:

Ha fem mål mat om dagen (om du ger smakis så kan du ge det först och amma som efterrätt). Tänk frukost, lunch, mellis, middag och nattslurk. Med 3-4 tim mellanrum förutom nattslurken. Då hinner magen vila mellan varven och hungern byggs upp bättre. Med rejäla mål varje gång sover man också bättre. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"