Fortfarande strul vid amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TJ

Fortfarande strul vid amning

Inlägg av TJ »

Hej!
Vi har fortfarande strul vid amningen. Vår dotter Siri fyller 9 veckor idag.
Vi följer SM schema och hon sover 7,5 till 8 h i sträck varje natt (Snart dags att få henne att sova 10h)
Problemet dyker upp vid sista målet under vakenpass. Hon gråter kraftigt när jag lägger henne till bröstet. Oftast måste hon sova 5 min innan hon tar. Annars går jag runt med henne och testar och testar tills hon tar. Problemet tycks värre på em och det händer aldrig på natten. Vill tillägga att hon bajsar väldigt sällan (1 ggr i veckan).
Eftersom det inte ger med sig har jag börjat fundera på om hon kan vara allergisk mot ngt jag äter? Mjölk eller Gluten? Hon är glad under vakenpassen men blir nästan hysterisk när hon ska äta :cry:
Det hela känns väldigt jobbigt. Jag känner att jag helst vill hålla mig hemma och tycker det är jobbigt att träffa människor när jag ska amma. Det är jobbigt med råd som "-ska ni inte skippa det här schemat?" och "-hon kanske inte vill äta/sova?".
Har funderat på att testa att pumpa ur och ge flaska innan jag tar till mer drastiska metoder som att äta mjölkproteinfri och glutenfri kost.
Tacksam för funderingar och tips. Känner ngn igen detta?

TJ
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gluten går inte över i mjölken, men jag tror att hon är för trött helt enkelt. Hur ser dagarna ut?
ElinN

Re: Fortfarande strul vid amning

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

:?: Hur ser ert schema ut? Får ni ihop tillräckligt med sömn? Övertrötthet kan ställa till en hel del problem?

:?: Hur menar du med:
TJ skrev: Problemet dyker upp vid sista målet under vakenpass.

Vid 2 månaders ålder erbjuder man maten inom en timme och så är resten av vakenpasset fyllt av umgänge och social delaktighet och alla barn är ju olika. Medan endel små raringar lugnt äter 4 rätter under en hel timme, så föredrar andra små att tömma båda brösten ganska snabbt och sen är dom färdiga med ätandet tills nästa SM-pass börjar. Dessa små kan bli mer än lovligt upprörda om den ömma modern försöker truga på mer mat när dom redan är färdiga! Standardmodellen är ju just en modell som man får göra till sin egen när man ser till ens eget underverks preferenser.

Beskriv lite mer, så ska vi göra vårt bästa för att fundera tillsammans med dig!

:heart:
TJ

Inlägg av TJ »

Hej dagarna ser ut så här:

7.00 till 8.00 Vaken
8.00 till 10.30 Sova
10.30 till 12.00 Vaken
12.00 till 14.30 Sova
14.30 till 16.00 vaken
16.00 till 17.30 Sova (Har haft svårt att få henne att sova längre detta pass, men 17.30 minst, ibland 18.00)
17.30 till 21.00 Vaken (Ibland med 20 min powernap) Bad
21.00 sova till 4.30 c:a
därefter sova till kl 7.00

Tack för ditt snabba svar!
TJ
TJ

Inlägg av TJ »

ElinN skrev:Välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

:?: Hur ser ert schema ut? Får ni ihop tillräckligt med sömn? Övertrötthet kan ställa till en hel del problem?

:?: Hur menar du med:
TJ skrev: Problemet dyker upp vid sista målet under vakenpass.

Vid 2 månaders ålder erbjuder man maten inom en timme och så är resten av vakenpasset fyllt av umgänge och social delaktighet och alla barn är ju olika. Medan endel små raringar lugnt äter 4 rätter under en hel timme, så föredrar andra små att tömma båda brösten ganska snabbt och sen är dom färdiga med ätandet tills nästa SM-pass börjar. Dessa små kan bli mer än lovligt upprörda om den ömma modern försöker truga på mer mat när dom redan är färdiga! Standardmodellen är ju just en modell som man får göra till sin egen när man ser till ens eget underverks preferenser.

Beskriv lite mer, så ska vi göra vårt bästa för att fundera tillsammans med dig!

Hej!
Jag inleder vakenpasset med amning från ena bröstet och avslutar passet med amning från andra bröstet.
Har aldrig lyckats truga. Siri äter väldigt snabbt 5-7 min (per bröst) men har senaste veckan börjat äta lite längre (10- 12 min) vissa pass

Dvs Börjar vakenpasset kl 10.30 så ammas hon det klockslaget från ena bröstet och innan hon ska sova (12.00) så serveras hon nästa bröst.

TJ
ElinN

Inlägg av ElinN »

Du verkar ha en liten tröttis och jag tror hon är alldeles för trött för att äta precis innan sovpasset! Dessutom blir det lite tätt mellan måltiderna på detta sätt och man hamnar lätt i "onda cirklar" med snuttätande, matstrul och tom magont. Jag skulle prova att ta upp henne direkt efter sovpasset utan att egentligen väcka henne, amma båda brösten i ett svep, utan rap emellan och sedan ägna resten av vakenpasset åt umgänge och social delaktighet och inte bjuda på någon inomningsslurk alls!

TJ

Inlägg av TJ »

ElinN skrev:Du verkar ha en liten tröttis och jag tror hon är alldeles för trött för att äta precis innan sovpasset! Dessutom blir det lite tätt mellan måltiderna på detta sätt och man hamnar lätt i "onda cirklar" med snuttätande, matstrul och tom magont. Jag skulle prova att ta upp henne direkt efter sovpasset utan att egentligen väcka henne, amma båda brösten i ett svep, utan rap emellan och sedan ägna resten av vakenpasset åt umgänge och social delaktighet och inte bjuda på någon inomningsslurk alls!

Hej ElinN!
Jag har nu gjort som du sa. Jag trodde aldrig hon skulle ta andra bröstet i ett svep men det gjorde hon! :D
Hoppas nu att hon kan sova hela passet efter vakentiden.
Hör av mig snart!
TJ
ElinN

Inlägg av ElinN »

:thumbsup:

Kom ihåg nu att inte utvärdera efter ett sovpass! :wink: Det tar 3 dagar att bryta en vana och komma in i nya rutiner. Så kör på! Det kommer att gå toppen! Inväntar rapport! :D
TJ

Inlägg av TJ »

[quote="ElinN"]:thumbsup:

Kom ihåg nu att inte utvärdera efter ett sovpass! :wink: Det tar 3 dagar att bryta en vana och komma in i nya rutiner. Så kör på! Det kommer att gå toppen! Inväntar rapport! :D[/quote)

Hej ElinN!
Hittills har vi haft en otrolig matorgie. Hon äter och äter och äter... Jag förstår absolut ingenting. Hon äter från bägge brösten efter sovpass och innan hon ska sova vill hon ändå äta från bägge igen. Hon har haft svårare för att somna och sovit lite oroligt.

Tror vi att hon har blivit piggare och inte behöver lika mkt sömn? Hur skulle jag i så fall ändra schemat? Eller är hon just nu i ngn fas eller ska jag bara sitta lugnt kvar i båten och låta saker och ting sätta sig? Jag antar att du kommer råda mig till det senare.

Det mest fantastiska är att jag har fått en glad bebis hur som helst och jag är dig evigt tacksam för ditt goda råd!!!
TJ
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Haha, välkommen till 8-veckorsökningen. Något sen, men det låter ju onekligen så. Mata på du bara, så ska du se att ni hittar hem igen. Hon kan nog ha piggat på sig lite, tycker du att sömnen strular?

Vanligast är att förlänga natten och kapa lite på en daglur, oftast den sista, som du märkt.
TJ

Inlägg av TJ »

Hej!
Siri äter med stor aptit från bägge brösten x 2 vid varje vakenpass och skrikfesten har äntligen tagit slut!!! Tusen tack för hjälpen.
Däremot så sover hon oroligt. Vi försöker få 10 timmars nätter men vagnar kl 03, 04 och 05 vilket är en försämring från nätterna då hon sov 8 timmar. Under dagarna vaknar hon också och värst är sovpasset mellan 16 och 18. Försöker få henne att somna själv och det funkar oftast bra men är rädd att vi ändå hamnat i ett vagningsträsk :oops:
Tror ni att mjölken kan vara för tunn?
Kram TJ
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej TJ! :D

Hur gammal är hon? (Skriv födelsedatum i profilen så blir det mycket lättare för oss som läser! :wink:) Är hon bara strax över två mån så är det inte värt att bråka om nätterna, tycker jag! :D Jag skulle istället satsa på att mata på precis som du för under dagarna och ställa väckarklockan på en bra tid på natten (kl 4 är en klassiker om man har natt 20-8 :D) och så hålla det så tills hon antingen börjar äta väldigt lite vid nattmålet, eller vid frukosten, eller tills hon är 4 mån och har börjat äta riktig mat. Då slutar man väcka, och antingen sover hon över av sig själv eller så vagnar man bort nattmålet då. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TJ

Inlägg av TJ »

Hej Chokladkaninen!
Ja vi kanske var lite för snabba :oops:
Då börjar jag med att ställa klockan igen...
Vad säger du om att hon sover så oroligt om dagarna?
Kram TJ
Mamma till
Hedvig född Oktober 08
Lilla Siri född 100626
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ofta blir sista passet svårare och svårare. Bättre då att antingen stycka det till 45+20 och natta tidigare eller 45+45 om det funkar. De strävar efter att vara med så mycket och det är svårt att komma till ro.

I övrigt är det samma sak dagtid. De vaknar till och är mer med. Så då kan man helt enkelt vara tydlig och visa att det är sova som gäller. :wink:
TJ

Inlägg av TJ »

Hej! Ville bara uppdatera er lite.
Lilla Siri sover numer 10 timmars nätter utan vagning! :D
Skrev tidigare att vi skulle börja ställa klockan igen men testade en natt till (tredje) och då sov hon som en stock! Har fortsatt med detta sedan dess!!!
MVH
TJ
Mamma till
Hedvig född Oktober 08
Lilla Siri född 100626
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"