Något för oss - eller inte?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

PowerPoint uppskattas MEN kort stund - sen blir datorn mer spännande...har inte lyckats lösa den biten utan är lite skraj över att han ska formatera hårddisken :shock: ...tips någon?

Har äntligen beställt math och read -böckerna (som jag nu sett att jag fick tips om redan i början av denna tråd :oops: ber om ursäkt Hege)!

Liten roligt upplevelse här...har framkallat några foton på hans säng, badbalja, tallrik, mugg, gunga, bok, sandlåda, cykel med barnsadel och vagn. Igår em blev lillkillen lite kinkig - inget dög liksom. Jag tog (med känslan av att han förstår ALLT jag säger :heart: ) snabbt och visade honom bilderna, berättade vad jag menade, la ut dom på golvet och frågade vad han ville???? Jätteintresserad lyssnade han och tittade på bilderna när jag visade. När de låg på golvet bläddrade han snabbt o plockade upp cykel-foto och gav till mig medan han sa "-Hä!" (som om han inset att det finns intelligent liv på jorden!). Så vi tog en cykeltur, nöjd lillkille hela tiden och nöjd när vi kom hem och resten av kvällen! Underbart med lite magi! :heart:

Kram
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Visning ska köras kort kort. Han är mkt upptagen liten man :wink:
Du kommer förstå när du läst böckerna... :D

Här har liten fått härja fritt med min dator i månader. Den håller än! Inget är omformaterat bara lite trögare :lol: . Orkar du kan du spendera en låååång stund med att förevisa datorn. HUR man gör! :wink: Ta det lilla fingret och visa hur man skriver på datorn tex. Jag tar fram Word och förstorar texten rejält så Bebis ser vad han åstadkommer. Sen låter jag honom knappa med min hjälp. Nu börjar han blir så flink så nu har jag visat att datorn blir ledsen om man tänder och släcker den mkt och att datorn somnar. Nu frågar han efter min hjälp så datorn inte somnar mitt i ngt han håller på med...de är så smarta de små liven...!

Jag vågade låta honom härja för jag har en skräpdator , kostade 100 spänn. Du kanske kan inhandla en skräpdator fr blocket? :idea:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Nu har jag ÄNTLIGEN köpt math och read böckerna! :oops:
Gillar vad jag läser...men undrar lite också! :D

Kan man köra math-programmet båda föräldrarna samtidigt? Tex hemmappappan tar de flesta passen vardagar, jag tar något/några vardagar och de flesta under helger. Självklart under omständigheterna att vi använder exakt samma uttryck om plus, minus, lika med osv...

Tänker (envis som jag är) att skriva ut classicalmommy-prick-filen på hårt papper men ska verkligen siffrorna i dendre vänstra hörnet vara med??? Känns ju jättefel. Det ska väl ENBART vara prickar?

När man kör två set 3 ggr/dag...ska man köra set'en varannan gång eller första set'et 3 ggr sen andra set'et 3 ggr?

Glad för svar!! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Båda föräldrar kan vara med. Det är ju bara bonus. :P
Tänker (envis som jag är) att skriva ut classicalmommy-prick-filen på hårt papper men ska verkligen siffrorna i dendre vänstra hörnet vara med??? Känns ju jättefel. Det ska väl ENBART vara prickar?
Kolla i boken. Där finns svaret. :wink:
När man kör två set 3 ggr/dag...ska man köra set'en varannan gång eller första set'et 3 ggr sen andra set'et 3 ggr?
Vart annat. De står också i boken hur man lägger upp det. Fast som sagt- det kan bli att man bara kör 1gg/dag för allt beror på hur just ditt barn svarar på programmet. Det får inte bli tråkigt...! Sedan måste det gå tillräckligt fort förstås. Alltså din lille kanske är super super upptagen med andra grejer så då går han kanske bara med på att göra 1 pass om dagen. Så tänk flexibelt.. :wink:

Lycka till! Kram!/Luvisen
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

He-he, ja, var ska siffrorna stå?

Har vi just redat ut i den här tråden...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22853

Kör set'en om varandra. Men när nya mängder ska introduseras är det viktigt att det göras kronologiskt. Du kan inte visa 18 innan du har visat 17. (Men sedan kan du visa i "oordning".)

Barnet ska kunna lista ut när det är dags för nya mängder, att han ska få se en mängd han redan vet vad heter, och at den nya mängden har en prick tillagt. Och han längtar efter å höra vad den nya mängden heter. Det förvirrar honom om det plötsligt är två eller tre prickar på det nya kortet.

Hoppas du förstod.

Mamma och pappa kan visa. Men som du säger är det viktigt att man håller sig till samma begrepp. Och ett det är en huvudvisare, som kan hålla koll på hur snabbt barnet lär sig, och som kan avgöra när det är dags att gå vidare/ändra rytm eller annat.

(Nu ser jag att Luvisen hann före mig här, hon är min goda hjälpare... :D )
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar tackar för snabba svar!
Nu är ju min engelska på intet sätt något att stoltsera med (jag har en mattehjärna - inte en språkhjärna) så jag kan missa detaljer i den engelskspråkiga boken, hoppas ni ursäktar mig och ger en hjälpande hand där den kan behövas :D

Att jag undrade om siffrorna som i .ppt-filen står på framsidan var för att den är flitigt länkad till från detta forum, och jag trodde då att den borde uppfylla IAHP's "krav på utformning". Förstår nu att det inte är så utan att jag fattat rätt.

Helt med på set'ens variation! Ska printa filen - känns fortfarande lekfullt!
På återhörande!
Hege

Inlägg av Hege »

Hej

Nja, prickarna är det en vänlig själ som har tipsat om, och de kommer strängt tatt inte från IAHP. Jag har inte själv sett dem i print, men har nyss upptäckt via forumet här att de har siffrorna på framsidan.

Prickarna är för barnet, siffrorna för mamman. Och efter som mor och barn sitter på var sin sida av prick-kortet, så ger det sig själv vad som måste vara på vilken sida.

Böckerna däremot, är pedagogisk genomarbetat av IAHP genom flera tiår. De är skrivna för att folk i alla världens hörn, med alla tänkliga och otänkliga bakgrundar, bildningsnivå och grad av engelskspråklighet ska kunna förstå och ta till sig hur man ska lära sina barn. Så om du inte är "fluent in English", så misströsta inte. Läs på, och se om du inte av sammanhangen kommer att fatta vad som menas.

Ett mycket gott råd är att läsa hela boken från perm till perm först av allt.

Sen läser du lite nogrannare en andra gång. Vid andra gångs läsning har du helt andra ögon, och en helt annan uppfatning än då du läste första gången.
Och ett mycket större självförtroende! :D

Lycka till!
MamMalin

Nu är vi igång!

Inlägg av MamMalin »

Nu är vi igång! Äntligen, har ju längtat! Och kul har vi! :D
Även äkta hälft har läst boken och vi kör på alla tre! :D

Har gjort några iakttagelser som jag undrar om någon har några förslag om...

-Lillkillen blir extra nöjd över vissa kort, betyder det att han nu kan dom och de är redo att bytas ut?

-Lillkillen undrar efter fem visade kort om det inte kommer något mer? Känns nästan liiiite kort :o medan jag var beredd på tvärtom, att vi skulle behöva gå ner på kanske tre kort/session. Anpassa på något sätt?

Har också fått en liten matte-varg på besök. När jag själv började första klass fixade jag matten som rinnande vatten, fröken plockade fram en extrabok som jag snabbt gjorde klar, ytterliggare en, sedan gick hon till källaren och hittade en gammal extraextraextrabok. När jag hade räknat klart den fick jag träna välskrivning när klasskompisarna fick räkna matte. Ett fruktansvärt straff som jag väl minns 25 år senare. Har skolan utvecklats med barnen nu? Eller kommer min lillkille bli "straffad" han med om han (som vi hoppas) också kommer ha lätt för matte?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kunskapsskolan tror jag på. Det iaf den enda jag hört passar in barnen efter förmåga och inte efter ålder. Deras klasser är alla blandade åldrar.

Jag satt min lille på kö på närmsta. Den finns lite här och var i Sverige.

:heart: /Luvisen
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Det jag ska säga nu är viktig, och jag tycker ni ska komma i håg det alltid.

Det är inte de barnen som kan matte som har/får problem. Det är de barnen som INTE kan matte som kommer att möte problem.

Jag förstår problemställningen. Och skolan har inte förändrats så mycket att begåvade elever får extraundervisning som ens kommer nära den extraunderviningen som svaga elever får.

Ni föräldrar få ta ett ansvar när den tid kommer, så är det bara. Tyvärr. Men tänk efter, det är inte annorlundare än det ni gör nu. Nu gör ni ju någet helt extraorninärt, helt utom skolsystemet. Innan era barn ens kan prata ordentligt. Och det är inget litet projekt ni går i gång med. Ingen regler hindrar er från att göra det om några år heller. Köp in extraextraextra-böcker själv. Hyr in en mattelärare en kväll i veckan som kan komma hem till er. Barn går på fotbollsträning, varför inte matteträning??

Men kom i håg:
Det är inte de barnen som kan matte som har/får problem. Det är de barnen som INTE kan matte som kommer att möte problem.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Amen. [-o<
SM rookie
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Ååå Hege! Blir tårögd här! Så självklart det du skriver, men ändå har jag inte kunnat tänka det själv! TACK.

Har alltid älskat matte, har betytt mycket men kan inte precisera hur. Minns mellanstadiet med en BRA lärare, en lektion i veckan fick man själv välja ämne, jag valde matte-problemlösning - efter 1-1½år var det vissa uppgifter som inte var lösta, läraren visade då hur man räknar med X - det är ett ögonblick jag alltid kommer minnas - det öppnade en ny värld (jag gissar att jag då fick glimten av vad jag idag kan ge min son vad det gäller matte-aha-upplevelser). I högstadiet var det så schysst att det fanns en avancerad mattegrupp, i princip läste vi in det mesta av gymnasiematten. I gymnasiet använde jag matten som avkoppling/meditation innan jag tog tag i andra läxor. Jag vet ju att det kan bli bra i skolan med. Vi (lillkillens mamma och pappa) är båda civilingenjörer så jag tror (med dit förtydligande ovan, Hege) att vi kan hjälpa lillkillen under skolåren.

Filosoferar nu fritt om mängdlära...när jag var liten spelade vi mycket kort, ofta poker. 1-10 "ser" jag alltid i mängd - som prickarna på kortlekens kort - när jag räknar något...en liiiiten glimt av känslan för mängd, liiiten men skön.

Doman skriver om att man nu klassiskt lär sig siffror, men har glömt bort mängden "bakom". På universitetet hade vi en doktorand som lärare i algebra som VÄGRADE visa exempel med siffror - vi fick bara använda bokstäver att räkna med, alltså YTTERLIGGARE ett steg längre bort från den sanna mängden. Minns att det var skrämmande, obekvämt och första gången jag saknade min känsla för matte.

Om någon orkat :shock: läsa hit så puffar jag för mina funderingar:
-Lillkillen blir extra nöjd över vissa kort, betyder det att han nu kan dom och de är redo att bytas ut?

-Lillkillen undrar efter fem visade kort om det inte kommer något mer? Känns nästan liiiite kort medan jag var beredd på tvärtom, att vi skulle behöva gå ner på kanske tre kort/session. Anpassa på något sätt?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Klart du kan visa tre kort per session. Du ska sluta visa innan han hinner dra vidare om man säger... :lol:
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Efter kortvisning så vill de flesta barn ha meeeeer!!!

Det vill de efter glass också. Men ger man dem mer glass direkt, och kanske ännu mer glass, då kan de bli dåliga, kanske kräks och vill iallafall inte ha mer glass på lång tid.

Poengen är att hålla dem hungriga på mer. Inte överföda. Det är inte farligt att längta efter mer, det är bra att längta efter mer. För det kommer ju mer. Det kommer ju flera sessions...

Stanna innan barnet vill stanna. Kom i håg glass-exemplet.

Favoritkort vill det alltid vara. På samma sätt som favoritmusik, favoritord, favoritbilder... Något man gillar lite mer än det andra.

Använd det! Låt favoritkorten ingå i ekvationer. Låt favoritkortet bli svaret på ekvationen. Favoritkort kan man trygt gå utfrån att lillpoden nu kan. :lol:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Så solklart du lägger fram det, Hege!
Nu rullar vi bara på här med korten!
Tack
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "