För två år sedan kurade vi vår dotter. Nu är lillebror snart 4 månader och vi har följt SM från start. Han sover i stort sett bra men vi har några problem och jag är inställd på att köra en kur för att få bukt med följande:
x. komma ur vagningsträsket
x. få honom att sova i spjälsängen, då han börjar bli för stor för vagnen och behöver mer utrymme att snurra runt på.
x. få bukt med de tidiga mornarna.
x. ta bort nattmålet (egentligen inget större problem men han äter så lite att jag vet att han inte behöver det egentligen).
För tillfället lägger sig Nils runt 19.30-20, får påfyllning inför natten kl 22, sover till ungefär 3.30, äter, somnar om och sover till 5-6, morgon är egentligen kl 7. När vi kurade storasyster, som hade STORA sömnproblem, hade vi aldrig problem med vargtimmen och jag tror att jag därför sviktar i attityden till om det verkligen kommer att gå att få honom att sova längre... därför vill jag gärna ha peppning och höra från folk som lyckats förlänga natten!
Några praktiska frågor:
1. Efter kuren är det tänkt att N ska dela rum med storasyster, då vi bara har 2 sovrum. De första nätterna kommer vi se till att storasyster inte är hemma (för att jag ska slippa tänka på om han stör henne), men jag är lite osäker på i vilket rum vi ska kura honom. Antingen kör vi i barnrummet direkt och siktar på att flytta ihop dem direkt efter kuren (storasyster kan sova i vårt rum tills han sover hela nätter) eller så kurar vi honom i vårt sovrum och sover själva i vardagsrummet tills vidare. Vad tror ni? Hur tidigt har ni flyttat ihop syskon efter genomförd kur?
2. Angående daglurarna: långluren kommer han att sova inne eftersom vi lägger den i samband med storasysters lur - men var ska han sova? Kan man ha barnen i samma rum även om de inte sover lika länge? Storasyster har 1,5 h middagslur för tillfället men den blir ibland lite kortare. Hon ropar på oss när hon sovit klart och snart kommer vi nog dessutom korta ner den. Eller är det bättre att låta dem sova middag i olika rum? Man kan ju ha en resesäng i ett annat rum men då vi bor trångt känns det liiiite trist.
3. Hur gör man bäst med de korta lurarna... det känns väldigt begränsande att ha alla i sängen, men han är som sagt redan i största laget för vagnen - och då har vi ändå en stor vagn! Kan man vänja honom vid att sova på rygg i stillastående vagn eller är det att begära för mycket? Med storasyster hade jag en del lurar på rygg i vagn men då gick jag alltid med vagnen. Den möjligheten har man ju inte alltid med barn 2.... jag skulle kanske kunna ha daglurarna på mage i vagnen tills han växer ur den och sen lägga honom på rygg längre fram, eller är det bara att skjuta problemet på framtiden?
Blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa!