Kura Nils

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Kura Nils

Inlägg av _lill »

Hej!

För två år sedan kurade vi vår dotter. Nu är lillebror snart 4 månader och vi har följt SM från start. Han sover i stort sett bra men vi har några problem och jag är inställd på att köra en kur för att få bukt med följande:

x. komma ur vagningsträsket :oops:
x. få honom att sova i spjälsängen, då han börjar bli för stor för vagnen och behöver mer utrymme att snurra runt på.
x. få bukt med de tidiga mornarna.
x. ta bort nattmålet (egentligen inget större problem men han äter så lite att jag vet att han inte behöver det egentligen).

För tillfället lägger sig Nils runt 19.30-20, får påfyllning inför natten kl 22, sover till ungefär 3.30, äter, somnar om och sover till 5-6, morgon är egentligen kl 7. När vi kurade storasyster, som hade STORA sömnproblem, hade vi aldrig problem med vargtimmen och jag tror att jag därför sviktar i attityden till om det verkligen kommer att gå att få honom att sova längre... därför vill jag gärna ha peppning och höra från folk som lyckats förlänga natten!

Några praktiska frågor:

1. Efter kuren är det tänkt att N ska dela rum med storasyster, då vi bara har 2 sovrum. De första nätterna kommer vi se till att storasyster inte är hemma (för att jag ska slippa tänka på om han stör henne), men jag är lite osäker på i vilket rum vi ska kura honom. Antingen kör vi i barnrummet direkt och siktar på att flytta ihop dem direkt efter kuren (storasyster kan sova i vårt rum tills han sover hela nätter) eller så kurar vi honom i vårt sovrum och sover själva i vardagsrummet tills vidare. Vad tror ni? Hur tidigt har ni flyttat ihop syskon efter genomförd kur?

2. Angående daglurarna: långluren kommer han att sova inne eftersom vi lägger den i samband med storasysters lur - men var ska han sova? Kan man ha barnen i samma rum även om de inte sover lika länge? Storasyster har 1,5 h middagslur för tillfället men den blir ibland lite kortare. Hon ropar på oss när hon sovit klart och snart kommer vi nog dessutom korta ner den. Eller är det bättre att låta dem sova middag i olika rum? Man kan ju ha en resesäng i ett annat rum men då vi bor trångt känns det liiiite trist.

3. Hur gör man bäst med de korta lurarna... det känns väldigt begränsande att ha alla i sängen, men han är som sagt redan i största laget för vagnen - och då har vi ändå en stor vagn! Kan man vänja honom vid att sova på rygg i stillastående vagn eller är det att begära för mycket? Med storasyster hade jag en del lurar på rygg i vagn men då gick jag alltid med vagnen. Den möjligheten har man ju inte alltid med barn 2.... jag skulle kanske kunna ha daglurarna på mage i vagnen tills han växer ur den och sen lägga honom på rygg längre fram, eller är det bara att skjuta problemet på framtiden?

Blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen igen!

Min upplevelse är att bara man signalerar tydligt att det inte är morgon före kl. 7.00 så brukar barnet köpa det i samband med kuren.
1. Efter kuren är det tänkt att N ska dela rum med storasyster, då vi bara har 2 sovrum. De första nätterna kommer vi se till att storasyster inte är hemma (för att jag ska slippa tänka på om han stör henne), men jag är lite osäker på i vilket rum vi ska kura honom. Antingen kör vi i barnrummet direkt och siktar på att flytta ihop dem direkt efter kuren (storasyster kan sova i vårt rum tills han sover hela nätter) eller så kurar vi honom i vårt sovrum och sover själva i vardagsrummet tills vidare. Vad tror ni? Hur tidigt har ni flyttat ihop syskon efter genomförd kur?
Jag röstar för att ni tar vardagsrummet och lillebror ert rum. Jag skulle vänta med att flytta ihop dem tills han är säker sovare.
2. Angående daglurarna: långluren kommer han att sova inne eftersom vi lägger den i samband med storasysters lur - men var ska han sova? Kan man ha barnen i samma rum även om de inte sover lika länge? Storasyster har 1,5 h middagslur för tillfället men den blir ibland lite kortare. Hon ropar på oss när hon sovit klart och snart kommer vi nog dessutom korta ner den. Eller är det bättre att låta dem sova middag i olika rum? Man kan ju ha en resesäng i ett annat rum men då vi bor trångt känns det liiiite trist.
Jag skulle lägga dem i samma rum när ni flyttar ihop dem.
3. Hur gör man bäst med de korta lurarna... det känns väldigt begränsande att ha alla i sängen, men han är som sagt redan i största laget för vagnen - och då har vi ändå en stor vagn! Kan man vänja honom vid att sova på rygg i stillastående vagn eller är det att begära för mycket? Med storasyster hade jag en del lurar på rygg i vagn men då gick jag alltid med vagnen. Den möjligheten har man ju inte alltid med barn 2.... jag skulle kanske kunna ha daglurarna på mage i vagnen tills han växer ur den och sen lägga honom på rygg längre fram, eller är det bara att skjuta problemet på framtiden?
Jag skulle göra så som du skriver på slutet. På mage i vagnen så länge det går. När mina barn växt ur liggdelen så har jag lagt dem på mage i sittdelen istället. Men det förutsätter att den kan fällas till fullt liggläge.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
virasvira

daglur i sittvagn

Inlägg av virasvira »

Jag hade min dotter i rygglägen i vagnen när hon fick sittdelen. la en kudde bakom henne och fällde ner så långt det gick. Jag tog en filt och hängde för, vagnade några tag och ramsade. När hon bara nästan somnat hade jag vagnen stillastående ett tag innan jag gick ut på promenad. Detta funkade jättebra om hon vaknade ute gjorde jag om samma procedur.

Lycka till
// FF
Elvira 20090809
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack för era svar!

Jag har funderat lite och kommer köra kuren som du ilindstrom skriver i vårt sovrum och flyttar över honom till storasyster när han är en SS. Men... vad räknas egentligen som en SS - när man sovit hela nätter i 2 veckor eller hela nätter i ett halvår? En månad eller två kan vi säkert avstå vårt sovrum, men kanske inte ett halvår... ;) Vore roligt att höra hur länge andra väntat innan de flyttat ihop syskon?

För- + em-lur kör vi i vagnen på mage tills vidare. Vi har ingen insats utan har honom redan i sittdelen med en madrass, men trots det tycker jag det redan börjar bli trångt - han är en stor liten kille! Det känns inte riktigt säkert i längden heller i takt med att han blir mer och mer rörlig.... har du använt sele till dina barn även när de legat på mage? '
Middagsluren får bli i sängen.

Ang schemat känner jag att jag behöver lite tips kring mattider och rutiner. Vi har nyligen börjat med smakisar och det verkar rätt intressant. Utöver det har jag börjat introducera välling 1-2 ggr om dagen blandat med NAN (1/3 välling 2/3 NAN). Han ammas inte utan får bara flaska.

Schemat:
7 Vakna, flaska
8.30 Extrafrukost gröt
9-9.45 Sova
11.30 Matsmakis + flaska
12-14 Sova
14.30 Flaska
16-16.45 Sova
17.30 Flaska
18.30 Nattslurk + kvällsskoj
19 Gonatt

Det jag funderar på kring maten är hur man gör i övergången mellan flaska och mat. Tidigare har han haft ungefär samma schema som ovanstående men då flaskats inom timmen a la SM. Ska jag fortfarande flaska en timme mellan 7 o 8 t ex? Eller kan jag dra ner på tiden jag erbjuder flaskan till säg en halvtimme och sen ge gröt som extrafrukost kl 8.30? Borde jag slänga in fler smakisar på eftermiddagen eller ska jag vänta med det? I nuläget har vi bara en smakis om dagen men jag tänkte utöka med gröt redan imorgon.

Kurstart blir på fredag eller lördag kommande helg. Veckan ska jag ägna åt att läsa i SHN-boken för att uppdatera och peppa mig... kommer att köra kuren ensam och känner att jag verkligen behöver förbättra min Attityd innan kurstart! :oops: :D
_lill

Inlägg av _lill »

Glömde skriva att han får katrinplommonpuré också en gång om dagen....
_lill

Inlägg av _lill »

just det en sak till jag funderat på: ska jag börja från natt 1 med besked vid första pip eller ska jag avvakta och se om han somnar om själv innan jag ingriper? han kan ju somna om själv och gör så inte helt sällan - kan tänka mig att man kan bli rätt irriterad om någon stormar in och börjar buffas när man i godan ro försöker somna om själv eller?

vi har ramsat vid läggning liksom i förbigående men inte som verktyg....
_lill

Inlägg av _lill »

Jaha då var vi igång :D

La honom kl 19, fick buffa i en evighet kändes det som men det var bara 15 min. Har gett några besked och ramsat ett par ggr, nu är klockan 19.37 och jag har bekräftat, fått gnäl, bekräftat igen och nu är det tyst.... ska bli spännande att se hur natten blir! Jag känner mig väldigt peppad faktiskt :shock: :D De senaste två nätterna har varit fruktansvärda och det har varit bra på sätt och vis för det har stärkt mig i beslutet :wink:
_lill

Inlägg av _lill »

God morgon!

Natten har bjudit på många frågor och ganska mycket självömkan :? men jag tycker att det har gått bra i stort sett. Bestämde mig för att köra från natt 1.

Vid 22 och 00.30 vaknade han, fick besked och ett antal ramsor + bekräftelser och somnade om rätt fort. Vid 2.30 vaknade han igen och sen dess har han sovit väldigt oroligt. Vaknat somnat vaknat somnat. Har försökt vara inne vid minsta pip men ibland har det varit svårt att veta om han somnat om eller inte. Tycker aldrig det varit någon absolut kris dock och han har svarat bra på buffningen. Ramsan lyssnar han på men jag tycker inte direkt han har börjat svara än.

Vore tacksam för lite input om det är någon som INTE är på semester.... :roll:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Låter som att kuren går strålande!

Jag känner igen dina funderingar i dina första inlägg då jag haft ungefär desamma angående mina killar (nu drygt 2,5 år och drygt sju månader).
Vi lade dem i samma rum för natten ganska tidigt (lillebror var ungefär fyra månader). Det gick bättre än förväntat och det känns verkligen som att de inte stör varandra alls. Storebror var rejält sjuk häromsistens och det blev en hel del liv på natten i några dagar, men lillebror sussade vidare utan problem.
Däremot på dagarna har det varit helt annorlunda, då har de stört varandra mer. Jag schemalade bådas eftermiddagsvila till samma tid, men det gick inte så bra att ha dem i samma rum då lillebror ofta har lite ljud för sig vid läggning och storebror har mycket svårt att komma ner i varv och gärna hoppar upp en och flera gånger. Lösningen i mitt fall blev resesäng i vårt sovrum för storebror för dagvila. Varken estetiskt eller praktiskt (för mig och pappan vill säga), men underbart för eftermiddagslugnet för oss alla. Nu SOVER storebror inte varje dag längre (det finns ett inlägg om det i Säkra sovare med snurra på sömntråden), men i och med att han inte är i samma rum som lillebror så blir hans vilstund (ibland ganska ljudlig lekstund) oförändrad vad gäller tid och rum. Och jag kan sitta och läsa ostört 8)

Vad gäller dina matfunderingar har jag mycket goda erfarenheter av ett rejält grötmål på kvällen till middag och sen flaska på det innan läggning. Jag skulle ha bytt ut 17.30 målet mot gröt.
Jag har ammat lillebror och inte haft flaska alls, men i övergången till fast mat gjorde jag så att jag började med så mycket skedmat som gick ner och (utom den allra första tiden då det bara var smakisar) sen erbjöd jag bröst tills det tog stopp. I början blev det mest mjölk och mindre mat, men stegvis blev det tvärtom. Från cirka sex månader (tror jag :roll: ) slutade jag ge bröst till måltid och gav dryck i pipmugg istället. Jag gav skedmat till alla mål (utom morgonmålet) och lillebror verkar ha uppskattat den menyn.

De tidiga morgnarna verkar vara på väg bort hos oss och där har mörkläggningen gjort hela skillnaden. Fuska inte med den! :!: Minsta strimma ljus är intressant! :!:

Jag har också en stor och rörlig kille och för att våga honom sova i vagnen har vi en typ universalsele.

Ja, det här blev en salig blandning, hoppas att något kan vara till nytta! Lycka till i natt!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej _lill!

Bra jobbat inatt! Jag rekommenderar att du har "Lathunden" bredvid dig under kuren, bra som "kom ihåg".

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för era svar!

Dagen har gått fantastiskt bra. Vi har inte behövt använda några marginalkvartar alls. Första sovpasset somnade han på två röda och var riktigt förbannad när jag väckte honom efter 45 min (tidigare var den luren 1,5 h). Långluren somnade han på ca 7 min (var ju tvungen att kolla lite på tapeten och spjälsängen när han fick se dem i dagsljus!) vaknade efter 1,5 h men jag var snabbt inne och gav honom en kort buff + ramsa och han somnade om och jag väckte efter 2 h. Sista luren somnade han också fort och vaknade efter 35 min. Nu ikväll somnade han på 15 min :shock: :D

Vad han kan! Det verkar som att han uppskattade att få sova långluren i spjälsäng och att få slippa all vagningscirkus som jag har ställt till med den senaste tiden :oops:

Sarisparis: det här med lurar klurar jag fortfarande på... jag tror inte jag vill ha dem i samma rum under dagarna för lillen ska ju sova 2 h iallafall till en början och storasyster sover så olika länge, allt mellan 1 h och 1 h och 45 min. Vi brukar låta henne sova kortare om hon gör det och ramsar inte. Så... det smidigaste vore ju att ha lillen i sin säng och storasyster i resesäng MEN då kan ju inte storasyster leka på rummet när han sover och det känns lite taskigt med tanke på att hon ofta gör det. Så det får nog bli lillen som sover i resesäng, antingen i vårt rum eller på balkongen. Lite bökigt att flytta runt på larmet men det är ju inte hela världen.

Angående maten: jag bestämde mig för att köra på det matschema vi redan hade och mata a la SM i ett par veckor till eftersom jag itne vill stressa med smakisarna. Jag la också gröten på kvällen så som du föreslog :)

7-8 flaska
10-11 matsmakis, katrinplommon + flaska
14-15 flaska med välling + NAN
17-18 grötsmakis, banan + flaska
18.30 nattslurk, flaska

När han äter lite mer gröt kommer jga nog slänga in en extrafrukost vid 8.30 så att han kan få lunch vid 11.30 som vi andra, blir så mycket hattande med olika mattider.

Ska bli spännande att se hur det går i natt nu... :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra. Det låter som om du jobbar på bra och lille Nils kommer snart sova sin skönhetsömn.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
_lill

Inlägg av _lill »

Tack Ida :)

Imorse vaknade jag 6.30 av att en liten plutt låg och jollrade glatt i sin säng :D Två uppvak har det varit i natt, vad jag vet iallafall jag sov nog rätt gott :oops: Kl 23 hade han vänt sig till rygg och ar ledsen för att han inte kom inte tillbaka på mage, runt 01 slängde jag iväg en sömnig ramsa och sen inget förrän 30 min innan godmorgon...

Visst ska man vänta ett tag innan man ropar hej men här på forumet kan man ju ändå skryta lite glatt :D Att natten varit såhär bra stärker mig i mina misstankar om att 1. Liten ville desperat få större plats att sova på 2. Liten ville desperat bli av med mammas överkoncentration - vagning, matning hit och dit... han vill ju SOVA och han bli LÄMNAD I FRED :shock: :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Jag tror att du har helt rätt i din analys :lol:

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D =D>
Härligt!!

Ja, de inte så små sover helt klart bättre där det finns mycket plats. Vagnen använder jag inte till långvilan till exempel.

Hoppas att ni får ordning på "rumsrutinerna" på dagen nu också, så verkar ju allt ha löst sig! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"