Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Ojdå. Jag har missat att ert schema ser ut som ovan.

Som du kanske vet så rekommenderar vi 14,5 timmar sömn per dygn för 7-8 månaders. Ni har ju då15 timmar. Kanske är bra med tanke 8-månadersångesten då. Men jag tycker att det är bättre med en längre lur mitt på dagen. Alltså att man har först 9-9:45 och sedan 12:30-14:30 tex. Då hamnar ni 15 minuter över "tidsramen" och kan kanske dessutom lägga lite tidigare på kvällen utan inverkan. Jag tror inte bara man skall se sig blind på sömntimmar utan även hur de fördelas. Barn mår bra av en längre lur mitt på dagen, speciellt nu när de börjar bli större och det händer mycket i lilla livet :heart:
Vad tänker du om det?

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Oj, snabbt svar!

Schemat ser ut som ovan, men sömntimmarna varierar. Dvs, på dgarna sover hon ett längre pass och ett kortare. Ibland är det längre på fm och ibland sover hon länge på em. Men sällan blir det mer än totalt 2 timmar per dag, och händer det så har vi väckt några gånger eftersom vi trodde att det konstiga uppvaket berodde på för mycket sömn på dagen.

Nina är 9 månader och några dagar, vad rekommenderas då? Hon är definitivt ingen tröttis, men kanske behöver en 20 minuter extra nu under en period.

Jag är rätt mycket inne på den schema förändringen du föreslår, typ. Kanske mer 9.30-10.15 och 13-14.30. Men som sagt, det känns som en stor förändring, och kanske inte helt lätt att övertyga henne om sovdags redan efter bara 2.45 vaken tid. Men i längden är det ju bra om hon är van att sova vid lunch snarare än som hon sover nu, om inte så länge är det väl dags att ta bort ett pass!
Mamma till finaste flickan 091017
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej igen!

Nä, förstår reflektionen kring att sova så snart igen. Men då tycker jag det är viktigt att man håller på tiderna. Dvs. att du bestämmer att det är 45 minuter som gäller på förmiddagen och alltså väcker henne när dessa har gått. Det är ju 14 timmar som är riktmärket för 9-månaders. Så 12-timmarsnatt, 45 min på förmiddagen och 1,5 mitt på dagen, blir kanon. Sen kan man som sagt lägga tidigare om det är så. Men tror läggningen på kvällen kommer bli enklare eftersom sista sömnpasset då infaller fram till 14:00 (om man har 12:30-14:00 vill säga, det är ju en smaksak).

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Japp, då var vi där igen. Efter knappt två timmar vaknade hon och är nu görledsen. Vi kör med hennes godnattramsa, men hon skriker bara upp sig ännu mer, nu går jag snart in.

Varför är hon så ledsen?

Till helgen ska vi resa på semester och vara borta i 2,5 vecka. Känns inte helt bra när det är så här.

Nu gick min man in för att buffa henne, men jag vet att han måste buffa henne helt till sömns, annars börjar hon skrika igen.

Skit också! Vi måste verkligen göra något åt detta, men hur sjutton ska vi få henne att sova mer på dagarna än hon redan gör? Trodde vi var förbi alla sådana här strul. Varför är hon så förtvivlad, vad händer i hennes lilla lurviga huvud!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej Lina!

Lugn och fin :D har du läst om åttamånadesångesten i barnaboken? Läs igen! Så du förstår vad det är som händer hos lilla barnet. TRYGGHET behöver hon få förmedlat. Just det där med att vakna precis efter 2 timmar, gjorde mina med! Det går över! Och det går snabbare om du hanterar det på rätt sätt, därför det är viktigt att man läser.

Blir det schemaförändring? Tänkte på att ni ju hade 1 timme mer på schemat.

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Jodå, jag har läst. Och undrar om dessa uppvak bara är inledningen eller om det är allt för denna ångestperiod?! Vi märker ju inte något annat ängsligt med henne, men vi fårväl se.

I går somnade hon om själv efter att min man gått in och lugnat med buffning. Det tog bara en kort stund och är det den säkerheten hon behöver just nu så får hon det. Vi får vara beredda att backa bara.

Vi kommer nog att göra ändringen med att fm alltid blir lite kortare och sen ge förutsättningar för en längre lur vid 13. Sover hon bara kort där vid lunch, får vi kanske ge henne chansen att vila på em också, även om jag betvivlar att hon kommer att sova.

Jag sitter uppe och jobbar sen tidig morgon och 6.45 hörde jag henne tjoa till. Typ "är det någon som är vaken och vill hitta på något kul eller? .... Nähä, skit i det då. Sover lite till istället". (alternativt: sitter och leker ljudlöst så att de tror jag sover).

/Angelina
Elle

Inlägg av Elle »

Lina77 skrev: I går somnade hon om själv efter att min man gått in och lugnat med buffning. Det tog bara en kort stund och är det den säkerheten hon behöver just nu så får hon det. Vi får vara beredda att backa bara.
Klokt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hon kör nu sina uppvak varannan dag, alltid efter 2 timmar. Igår gick min man in direkt och efter väldigt kort buffning lugnade hon sig och nöjde sig med det. Jag undrar om hon ens är riktigt vaken? Eller om hon först vaknar till på riktigt när vi rör vid henne och det är därför hon blir lugn- det obehagliga hon upplever släpper när hon ser att allt är som vanligt?!

Resten av natten sov hon som vanligt utan pip. Närjag väckte henne i morse började hon sprattla som en fisk och skratta innan hon ens fått upp ögonen riktigt- som vanligt! Underbara unge! Så ångesten och oron märks än så länge bara den korta stunden efter 2 timmar på kvällen.

Nu är vi på väg på semester resa. Det innebär alltså heltnya miljöer och sovplats. Resesängen som hon är van vid är med, likaså kudde och täcke och mysfilt. Känns inte helt shysst att dra i väg med henne, men vi är i alla fall extra noga med rutinerna och lite prylar hon är van vid. Tänker också att vi ska vara beredda på fler frågor. Någon som har tips på mer vi kan tänka på under resa i denna kanske lite känsliga period?

/Angelina
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lina77 skrev:Någon som har tips på mer vi kan tänka på under resa i denna kanske lite känsliga period?
Att försöka/se till att hålla tider och attityd på så bra topp som möjligt 8)

Trevlig semester!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"