Hjälp med dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kimchi

Hjälp med dagslurarna

Inlägg av Kimchi »

Hej, jag är ny här på forumet!

Jag är så glad att jag genomförde SHN kuren med min son. Han är nu snart 11 månader och har efter kl 23 inte sovit längre än 3 timmar i sträck. (praktiskt, när jag går o lägger mig vid 22!) och har sedan 6 månader endast tagit 30 min tupplurar.

För exakt en vecka sedan satte jag igång. Läste på på nätet i väntan på boken och efter 3 dagars pluggande så satte jag igång. Nu eller aldrig. Det gick så mycket bättre än jag förväntat mig, det var som om han väntat på detta. Tredje natten vaknade han 2 gånger, 4 natten sov han sina 12 timmar och har gjort i 4 nätter till!

Vårt schema ser ut som följer:

Natt 18.30-06.30
amma 06.30
Frukost 07.30
Sova 08.45-09.30
Lunch 11.30
Sova 13.00-14.30
Mellis 14.30
Middag 17.00
Godnattslurk 18.00

Han har förstått att eftermidagsluren är längre än den första och jag tycker den andra luren går ganska bra. Får ramsa ett par gånger, men han fattar vinken.

Det är fm luren som är problemet och jag vet inte riktigt hur jag ska göra/tänka. Ofta somnar han inte förrän kring 9.00 Sover i 30 min, då kl är 9.30.. den egentliga tiden då han ska vakna.. men eftersom han somnar kl 09 så tänker jag att han borde sova till 9.45, och utnyttja marginalkvarten. Ifall jag får honom att somna om vid 9.30, ska jag då väcka honom 9.45 eller låta honom sova 20 min till?

Annars tycker jag att allt funkar toppen. Vi är påväg att flytta, så vi brydde oss inte om att flytta spjälsängen från vårt rum. Istället myser vi i gästsängen tillsvidare.. :-)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Grattis till en lyckad kur!

Ofta är det ju så att barn som lärt sig sova på natten inte riktigt tror att de är trötta på dagen - men det är det ju! Daglurarna tar alltså ofta lite längre tid att sätta sig, så kör på så sitter de snart också!

Till din fråga, jag skulle tagit upp 9.30 om han vaknar och det är den tiden han ska vakna. Sover han vidare får han sova till kvart i. 20 minuter klockar man ifall sovtiden skulle bli mindre än 20 minuter om man skulle gå efter schemat - hänger du med? :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Kimchi

Lite strul fortfarande

Inlägg av Kimchi »

Nu har det gått ungefär två veckor sedan vi startade kuren. Sonen sover sedan 4 natten omkring 11.5 h om natten. Han vaknar alltid innan han ska och det går inte att få honom att somna om. Han är dock kvar i sängen tills 15 min innan 06.30 (då hans vakentid är satt) För mig är detta tillräckligt bra just nu. Men skulle behöva tips på hur jag ska göra. Jag brukar ramsa två-tre gånger med ca 3-4 min mellanrum. Har han inte lagt sig ner igen så går jag in och lägger honom på plats och ramsar ut igen.

Det andra vi har lite problem med, som jag skulle vara tacksam för lite tips på är dagslurarna. Under kuren och uppföljningsveckan har han bara sovit i spjälsängen. Förutom ett undantag. Nu har jag försökt få honom att somna i vagnen när vi är ute. Han somnar in ganska bra ca 10 min efter utsatt tid, men sen vaknar han efter 30 min och då går det inte att få honom att somna om. Han vill absolut inte ligga på mage i vagnen, och han blir ganska svettig eftersom vi har det väldigt varmt där vi bor (25-30 grader). Beror det på värmen att han vaknar, eller är han kanske mer känslig för ljuden runt omkring? Hemma brukar vi bara ha tv eller radio på och jag brukar slamra lite i köket eller sy.

Skulle även behöva tips när det gäller matstunderna. Han har inget tålamod att sitta vid bordet en längre stund. Han vill äta lite, gå ner och leka, och sen upp igen. Han har även klurat ut hur man tar sig ur stolen, vilket ställer till problem. Ibland tvingas vi hålla i honom så att han inte ska klättra upp på bordet. Det blir ingen bra matstund helt enkelt. Är vi ute så brukar det fungera att mata honom när han sitter i sin vagn. Men han måste alltid ha något och "leka" med i handen, annars så tappar han intresset för att sitta still och äta.

Väldigt tacksam om någon kunde ge oss lite tips. Det känns som om vi har kommit långt, men är inte ritkgit framme ännu!
Juli 09. Kurad vid 10 månader
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Grattis till era resultat hittills! :D

Sonen är nu drygt 11 månader och kanske är det dags att korta ner fm-luren till 20 minuter. Tänk förutsättning under de 45 minuter ni har nu, fast klocka 20 minuter från att han somnat och väck efter 20 min. Då skall du få se på skillnad på långa luren.

Jag hade också skjutit på långluren mitt på dagen och lagt den 30 minuter tidigare än nu. Du kan skjuta på den en kvart per dag och på så sätt få in det smidigt. Då blir vakentiden lite längre på eftemiddagen och det klarar han galant. Extra tid till fysisk aktivitet om man säger.

Gällande lurar i vagn har jag ingen erfarenhet. Vår skatt har alltid sovit i sängen.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kimchi

Inlägg av Kimchi »

Tack snälla för tipsen. Jag hade faktiskt tänkt på att korta ner fm luren till 20 minuter. Ofta så sover han inte mer än 30 min ändå!

Jag ska testa med att tidigarelägga em luren. Innan jag kurade S så fick jag honom ibland inte att sova förrän kl 12 på dagen (första luren), så när jag la schemat så var jag mycket skeptiskt till hur det skulle gå att få honom att sova redan kl 08.45. Men, det har ju gått utmärkt.

Idag somnade han i vagnen på vägen hem 12.45. När vi kom hem 10 min senare la jag ner honom i sängen och han sov vidare till 14.15! Helt otroligt! Han vaknade till efter 45 min, satte sig upp och knorrade lite, men innan jag han säga något så hade han lagt sig ner igen och somnat om. Jag hoppas att detta återkommer! Underbart att se!
Kimchi

Nya problemdet

Inlägg av Kimchi »

Nu har lille gossen snart blivit ett år (om 2 veckor) och nu har det börjat strula lite här och där. Jag undrar ifall han nu är redo för en lur per dag . Jag kortade ner fm luren till 20 min, men han har ofta svårt att somna. Han vaknar på pricken efter 20 min, om inte tidigare. Jag hinner aldrig väcka honom. På em så somnar han ofta i vagnen på väg hem kring 12.30-13.00. Jag kan då stoppa ner honom i sängen och där sover han vidare ca en timme. Totalt blir det ca 1 h 15 min på em.

Kl 18.30 är det natt och ibland somnar han inte förrän vid 19. Han är inte alltid ledsen, men gråter och pratar i vågor. När jag ramsar så blir han arg, så det har jag slutat med i stort sätt. Bara om han blir ritkigt ledsen.

Nu till stora problemet. har börjat vakna tidigt. Mellan 05 och 05.30 senaste veckan. Detta är ju på tok förtidigt, då vi har satt morgon till 06.30.

Jag skulle vilja ändra så att vi vaknar kl 07 och frågan är ifall det är dags för att bara sova en gång på dagen. Isåfall, när börja jag lägga den? Och, hur gör jag när det är dags för schemabyte.. ska jag succesivt flytta tiderna, eller ska jag börja på en gång med det nya schemat?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Hur tänkte du dig natten? 19-07? Jag skulle göra alla förändringar direkt, och hålla benhårt på tiderna så det får sätta sig. Det låter som att det är dags för mindre sömn, jag skulle lägga dagsluren mitt på dagen, tex om du har 19-07 så skulle jag lägga en 1,5 tim (kanske 2) ca 12. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Kimchi

Inlägg av Kimchi »

Vad bra! Då är vi på rätt spår!

Ja, jag tänkte mig natt mellan 19-07. Igår somnade han snabbt vid 18.50 men vaknade igen 05.15. Vi höll honom uppe till kl 12! Det var inte lätt ska jag säga! Men han somnade påvägen ner till kudden. Vaknade efter 1h, men med ramsa så somnade han om igen efter ett par minuter. Sitter nu här på vakt och hoppas att han ska sova minst en halvtimme till! Ska jag låta honom sova två timmar totalt, om han inte vaknar, men plocka upp efter 1.5 ifall han vaknar?

Jag hoppas att vi ser ändringar snart på morgonkvisten. Det är sååå jobbigt att vakna vid 05-snåret. Även om man inte själv går upp och börjar fixa och dona, så är man ju ändå vaken. Får mig att fundera på hur jag orkade 10 månader med 3-10 uppvak varje natt..

Tack snälla för hjälpen!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Jag skulle låta honom sova i 2 tim såhär några dagar i början om han behöver, men alltså minst 1,5. Skulle han vakna innan 2 tim så in och "väck" direkt så han tror att det var du som var påväg in och väcka ändå. :wink: Vill du inte det och han är jättetrött så kan du alltid försöka få till en fem-minutare när det blir för tröttigt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Kimchi

Inlägg av Kimchi »

HJÄLP!

Ok, en lång historia kort. Vi har bott utomlands och har nu mellanlandat hemma hos min mamma och pappa i två månader innan vi flyttar till ett annat land. En lång resa och 7 timmars tidsskillnad hade jag varit förberedd på. Jag började ändra dygnet en vecka innan vi åkte, men allt blev kaos när vi kom fram. 3-dagarsfebern bröt ut och nu är allt upp och ner. Min son, som jag tidigare kunnat lägga utan problem både på dag och natt måste nu sitta och somna i mitt knä.

Som om inte detta räckte så är min mamma en sjåpig förskollärare och "mår riktigt illa" när jag låter honom gråta. När han blev frisk försökte jag att kura om honom men efter 30 minuter av gallskrik gav jag upp. Mina föräldrar förstår inte, men har börjat inse att det bara blir värre och värre. Vi har mörkläggningsgardin , men det är fortfarande ljust på kvällen och morgonen. Jag försökte säga att det måste vara MÖRKT, men jag får inte göra hål i väggen eller listerna.. pust. Ska jag härda ut och vänta tills vi landar "hemma" på ett nytt ställe? Vi kommer även åka till min mans familj och vara där i två veckor - och där är det 6 timmars skillnad mot här. Har tappat hoppet och lusten att försöka just nu. Men, behöver lite peppning och uppmuntran.

Kramar från en ledsen mamma som hade fått till det så bra...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vet inte riktigt vad jag ska skriva för råd till dig. Men en sak som jag tror är bra att tänka på är att inte kura där man själv känner sig osäker och ifrågasatt. Kanske när ni är hemma oss din mans föräldrar?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"