Nu ska vi sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mammatill2

Inlägg av Mammatill2 »

Tack så mycket för snabbt svar på min fråga! :)

Natten avlöpte jättebra, var inte inne i hans rum en enda gång och ramsade vid de uppvak han hade kring 1-2 tiden på natten. Han vaknade även till vid 02.30 men då gnydde han bara och somnade om av sig själv :-) Sen sov han vidare till 05.46 och mha ramsa somnade han om tills jag väckte (!) honom med jubel kl 06.30! Så nätterna (2 st avklarade) är vi förträffligt nöjda med och känner självförtroendet blomstra och säkerheten falla på plats!

Värre är det med denna förmiddagslur på 45 min som infaller mellan 8-8.45 i vagnen. Idag lät han sig inte tröstas och efter 45 minuter hade han fortfarande inte somnat :shock: Han var ARG, ja rent ut sagt vansinnig och det var svårt att till och med lugna honom med rejält vagnande. Ramsan struntade han fullständigt i och skrek ännu argare och vi kände oss handfallna över situationen. Till sist vaggade jag honom till sömns som vi brukar göra och det tog 2 minuter så sov han :!: Han fick sova 20 minuter för att få någon sömn överhuvudtaget på förmiddagen. Där och då kändes det som en "skrikmetod" och det var svårt att hålla känslorna i skack, men jag gick en lång bit bort från vagnen för att inte störa honom. När jag gick till vagnen gjorde jag det med ett mål i sikte att vagna honom tyst, ramsa och gå.

Kommer trolitgvis att justera hans schema efter uppföljningsveckan eftersom jag tror att han inte är tillräckligt trött vid 8-tiden. Anledningen till att sovpasset är lagt så är att storebror ska till dagis kl 9 vissa dagar och Leo har oftast sovit innan dess. Men nu när han får mer och bättre sömn på natten är han inte trött så pass tidigt. Troligtvis kommer jag förlägga en fm-lur vid 9.15-10 och sen middagslur 12.30-14 och sen får han nattas kl 19 istället för 19.30.
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mammatill2!

Det går ju kanonbra för er!!

Angående fm-luren så är det klart han undrar vad ni håller på med :shock: Var är det mysiga gungandet?? Så hjälp honom extra mycket vid den luren och vagna så länge det behövs för att han ska lugna sig. Vi vill inte ha ledsna juveler!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mammatill2

Inlägg av Mammatill2 »

Nu har fjärde natten avklarats. Nattningen gick på ca 20 minuter och sen behövde han ramsas en gång vid 23.50 och sen var det lite uppvak där han somnade om helt själv efter lite knorrande. Vargtimmarna var tuffa idag, han var ARG :!: men han somnade om lite då och då på egen hand och ibland med hjälp av ramsa.

Men en sak har hänt som är lite ledsam och som gör mig osäker. Leo är mycket fäst vid sin pappa och när vi haft skrattet till godnattet och vi vinkar hej då till pappa och storebror blir Leo helt fullkomligt förtvivlat ledsen :cry: Han gråter och gråter och blir helt utom sig av att pappa gått. Han vill inte titta på lampan, inte skratta med mig, dansa, busa eller på något sätt distraheras. Jag har hållt god min och skrattat och busat och lagt honom i sin säng med betryggande ord om att "nu ska du sova så gott, så gott" etc. Solfjädrat kort och ramsat mig ut. På morgonen när vi väcker honom blir han lika ledsen när jag plockar upp honom och vill direkt till pappa, först då låter han sig tröstas. Så här har det inte varit tidigare, då har jag kunnat trösta honom och han har mottagit mina kramar och uppmuntrande ord. Men nu är det som om jag blivit den "elaka" som nattar honom utan sin älskade pappa.... (de sov tidigare tillsammans i vår dubbelsäng, varje natt i ca 4 månader) Hur ska man hantera detta?
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej, kul att läsa om er. Ni verkar ha kommit på god väg :D . En fundering, kan inte hans pappa vara med vid läggningen? Om vi båda är hemma så lägger vi båda på samma gång i samma rum och vi pussar godnatt samtidigt hela familjen. Måste ni dela på er?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mammatill2

Inlägg av Mammatill2 »

Hej Emma!

Tack så mycket för att du tar dig tid att svara på mina funderingar :-) Ska jag vara ärlig så har jag inte ens tänkt på att vi kan natta båda två, dvs lägga Leo i sängen när vi båda är i rummet :oops: Det är ju självklart att vi kan göra så :D Tack för tipset!

I övrigt så läste jag lite i BB om 8-månders ångest och jag förstod det som att det kan visa sig i skepnad av att barnet föredrar en framför en annan, dvs just nu Leos pappa och jag kommer i andra hand. Känns lite ovant som mamma att bli bortvald men det har sina orsaker som jag mycket väl kan förstå. (hade en förlossningsdep. i februari som blev bra efter samtal men tyvärr skadades min anknytning till Leo något under denna period) Det är bara att bita ihop och överrösa honom med kärlek och värme :heart:
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
nilam

Inlägg av nilam »

Du har helt rätt inställning :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mammatill2

Inlägg av Mammatill2 »

Hej alla kloka!

Nu har vi avklarat kurens första 4 dagar och uppföljningsveckan. I natt sov Leo från 19.40 (somnade på 10 minuter) till 05.40, dvs 10h utan att vakna (hörde honom mumla vid halv 2 men han somnade om) :D Känns helt fantastiskt! Tanken är dock att lille Leo ska sova till 06.30 och det har han bara gjort 2-3 gånger. Oftast ser morgonen ut som så här:

- vaknar strax innan kl 06. Är glad och pratar en stund, ca 10-15 minuter. Vi ramsar inte utan låter honom vara.
- blir arg efter en stund av prat och skriker snabbt upp sig - VRÅLAR rent ut sagt och har enbart korta uppehåll för att andas . Tidigare har vi försökt ramsat men han blir ännu argare då. Idag lät jag honom vråla ca 20 minuter utan att ramsa, påminde honom när han lugnade ner sig något och han lyssnade då. Men tog snabbt nya tag och vrålade ännu mer :(
- vi använde marginalkvart och plockade upp honom 06.15. Får plocka upp honom när han är arg eftersom han blir ännu argare när vi kommer in och gör glad morgon... Sur som ättika är han och det tar ett tag att få honom att skratta och le på morgonen.

I övrigt så har vi mörkt i rummet, vi gör husljud i bakgrunden på morgonen (plockar disk, spolar i toalett, duschar etc).

Som jag har förstått det tar det lång tid för en del barn att vänja sig av med uppvak under vargtimmarna och vi är medvetna om att detta är en process som får ta den tid det tar. Jag har läst om olika alternativ att göra morgonen lättare för barnet, men vet inte riktigt vilket alternativ som kan vara bäst för en argsint liten en. Det jag egentligen undrar är om jag gör "rätt"? Dvs låter honom skrika/vråla utan att påminna honom med ramsan (han lyssnar ändå inte utan blir bara argare). Har provat att solfjädra honom men utan goda resultat. Känner mig lite villrådig och naturligtvis är det jobbigt att höra honom så arg på morgonen. Speciellt när han vaknat så glatt från början... (idag låg han och skrek så han skakade när vi kom in och plockade upp honom, arg var bara förnamnet :( )

Hälsningar Anna
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vackert jobbat med nätterna! Visst är det härligt?

Gällande morgnarna har vi gjort så här hos oss. På natten händer INGENTING. Dvs vi har inte gjort husljud eller haft musik. När vi hade tidiga uppvak pangramsade jag DIREKT vid första pip - två morgnar i rad. Det innebar att jag själv fick vara lite beredd, men jag ville lägga locket på för morgonfesten så att säga. En HÖG och GLAD pangramsa direkt när första pipet/pratet/gnället med tonfallet: NU skall vi sova vidare, det skall bli SÅ SKÖNT. Hann jag inte på första väntade jag tills första pausen, DÅ var jag beredd utanför dörren. PANGRAMSA x 4, sen helt tyst. Avvakta lite. Sedan efter paus igen PANGRAMSA att "nu får det räcka, nu vill mamma sova", vänligt men bestämt. Sen gick jag och la mig.
Visst kunde hon också bli arg, som Leo, men jag brydde mig inte om det. Arg och långtråkigt är okej liksom. De lär sig om de får rätt svar. Kom ihåg att tystnad kan vara svar i sig. :idea:

Vi har haft väckarklocka här sen hon var 6 månader. DET är jättebra! Då är det klockan som bestämmer.

Vi har också gått upp hela familjen då det är morgon, fram tills dess sover ALLA här. Klockan är boss om man säger. En klocka med STOR knapp att stänga av tillsammans på morgonen är super. Nu stänger vår dotter av när vi kommer in med klockan till sängen och så börjar morgonen.

Vi kunde också ha en liten surkart innan morgonen satte sig, men när vi var glada så smittade det av sig.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"