Hej alla kloka!
Nu har vi avklarat kurens första 4 dagar och uppföljningsveckan. I natt sov Leo från 19.40 (somnade på 10 minuter) till 05.40, dvs 10h utan att vakna (hörde honom mumla vid halv 2 men han somnade om)

Känns helt fantastiskt! Tanken är dock att lille Leo ska sova till 06.30 och det har han bara gjort 2-3 gånger. Oftast ser morgonen ut som så här:
- vaknar strax innan kl 06. Är glad och pratar en stund, ca 10-15 minuter. Vi ramsar inte utan låter honom vara.
- blir arg efter en stund av prat och skriker snabbt upp sig - VRÅLAR rent ut sagt och har enbart korta uppehåll för att andas . Tidigare har vi försökt ramsat men han blir ännu argare då. Idag lät jag honom vråla ca 20 minuter utan att ramsa, påminde honom när han lugnade ner sig något och han lyssnade då. Men tog snabbt nya tag och vrålade ännu mer
- vi använde marginalkvart och plockade upp honom 06.15. Får plocka upp honom när han är arg eftersom han blir ännu argare när vi kommer in och gör glad morgon... Sur som ättika är han och det tar ett tag att få honom att skratta och le på morgonen.
I övrigt så har vi mörkt i rummet, vi gör husljud i bakgrunden på morgonen (plockar disk, spolar i toalett, duschar etc).
Som jag har förstått det tar det lång tid för en del barn att vänja sig av med uppvak under vargtimmarna och vi är medvetna om att detta är en process som får ta den tid det tar. Jag har läst om olika alternativ att göra morgonen lättare för barnet, men vet inte riktigt vilket alternativ som kan vara bäst för en argsint liten en. Det jag egentligen undrar är om jag gör "rätt"? Dvs låter honom skrika/vråla utan att påminna honom med ramsan (han lyssnar ändå inte utan blir bara argare). Har provat att solfjädra honom men utan goda resultat. Känner mig lite villrådig och naturligtvis är det jobbigt att höra honom så arg på morgonen. Speciellt när han vaknat så glatt från början... (idag låg han och skrek så han skakade när vi kom in och plockade upp honom, arg var bara förnamnet

)
Hälsningar Anna