Ojoj, här är man snabb med att uppdatera...
Jag har läst alla svar jag fått, men jag har inte riktigt haft tid att svara. Jag hoppas ni inte gett upp hoppet om mig!
Jag fortsatte med nattmål kl 22 och 04, lite mer envist och på klockslaget. Och vi är faktiskt fortfarande kvar där
Så här ser det ut nu:

Lillan äter faktiskt (oftast) 2 ggr inom 1h. Jag har fortsatt med att truga först och rapa sen, så jag vet inte om det riktigt räknas som 4 mål, men om jag rapar henne först tycker hon att det innebär att måltiden är avslutad och tar inte bröstet mer.

Jag tar upp henne halvsovandes och väcker inte ordentligt, för då äter hon inte ordentligt.

Denna första omgång äter hon i min famn. Så efter 1h när det är dags för omgång 2 vägrar hon famnen. Why? Ingen aning. Så då kör vi krångelamning liggandes. (Jag tycker det är superkrångligt och opraktiskt, det går ju liksom aldrig att amma där man är. Tex om man är ute så kan man ju inte gärna lägga sig på marken med liten bebis för att äta

Inte för att jag tycker om att amma ute överhuvudtaget, men om man nån gång skulle behöva, så går det ändå inte.) Denna andra omgång tar tiiiiiid. Hon tar några drag från bröstet sen tittar hon åt andra sidan, sen efter ett tag ett par drag till och så titta åt andra hållet eller på nåt annat intressant

Sen när mjölken rinner till då först håller hon fast. En bekväm dam är hon

lilla äpplet.

Hon vaknar AAAAALLTID (eller ja, med några ytterst få undantag) efter 45 min. Sen vagnar vi oss igenom resterande tid. Lilla äpplet tycker om att vagnas. Denna sista tiden innan väckning sover man gärna så länge man vagnas, men blir ilsk och protesterar när vagnen stannas.

Har jag kanske rullat oss rakt ner i vagningsträsket? Hur ser det ut där nere? (så jag vet om det är där jag är

)

Jag vill att hon ska sova mellan 19.30 och 07.30. Men oftast blir tyvärr läggningen senare eftersom lilla äpplet inte somnar självt (har jag totalt misslyckats här eller?) och hon måste vagnas, så måste också bröderna i säng först och det är inte alltid det går så smidigt som jag planerat.

Ett "problem" tror jag är att lilla äpplet behöver mer mat i lilla magen. Där på kvällen är hon för trött för att orka äta ordentligt, och för trött och hungrig för att somna alldeles själv (eller eg inte hungrig, bara inte alldeles proppfull). Jag räknar med att det blir lättare när hon kan äta gröt eller liknande.

Jag tar alltså upp kl 22 fortfarande. Sen kl 04. Här kan hon vara vaken upp mot 1h ibland... Jag ammar henne, sen brukar hon bajsa, så jag väntar in det, sen andra bröstet och sen tar det ett tag innan hon somnar. Men här behövs inte vagning (nån enstaka gång har det väl hänt att jag måst vagna, men inte vanligtvis).
Sen vaknar hon strax efter 06 och då blir det en del stoppa i napp och skak i handtaget tills hon somnar ordentligt strax efter 7. (hon är inte vaken hela timmen, utan sover mellan nappistoppandet)

En sak jag är väldigt säker på är att jag varit lite för snabb med att verktyga. Jag har vagnat lite vid minsta pip x4 (eller mer vid behov) sen skak i handtaget, tills hon somnat, eller alltså precis innan hon somnar in. Dag som kväll. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska backa. Eftersom hon fortfarande har napp tappar hon den och letar febrilt efter den. Och skriker jättemycket. Så det låter som om hon kväver sig själv ungefär.

En annan sak är att jag har börjat försöka smyga in ramsan. Ska den smygas in x4? Jag hinner knappt klart en vers innan hon tappar/råkar slita ur nappen och skriker. Sen tycker jag inte att hon reagerar på "rätt" sätt på ramsan. Det lugnar inte det minsta, tvärtom. Så fort jag ramsar är det som om jag väcker henne, eller stör henne, eller påminner om inte vet jag vad. Eller är det en tillfällighet att det blivit så? Att hon i stället tappar bort nappen just i samma ögonblick som jag råkar ramsa..
Och det här att ramsan lugnar, är det först efter 4mån-ålder?
Hon skriker inte upp sig, det börjar med en gång, om jag inte vagnar så blir det såna där kvävningsskrik direkt. Och om jag direkt vagnar x4 skak i handtaget och lite paus, sen börjar om somnar hon ju fortare och lugnare än om jag ska vänta ut nåt som jag vet inte kommer hända (att hon somnar alldeles själv). Hur ska jag göra?
Så här ser schemat ut:
07.30 vakna
09.30 sova 1,5h (här behöver hon ibland somna ännu tidigare, jag har bara precis idag börjat så här)
13.00 sova 2h
17.00 sova 45 min
19.30 natt
(kl 22 mat
kl 04 mat)

Utan 1,5h på fm orkar hon inte 2h vakenpassen. Det är lite mycket sömntid tror jag, men eftersom natten snarare blir 20 (eller senare eftersom hon inte somnar direkt), tycker inte jag det gör något. Sen när nattningen funkar bättre tänker jag ändra schemat.
Synpunkter?
Sen måste jag bara tillägga att jag fascineras
varje gång av hur glad hon är när hon vaknat och ätit, och hur hon mot slutet av vakenpasset kan skratta, och pratar och pratar
trots att hon är trött. Och tänk att man fascineras av det. Är det inte en självklarhet? Ni förstår vad jag menar.
Jag vet som sagt att jag varit dålig på att svara på era svar till mig. Men det betyder INTE att jag inte läser. Så kom gärna med synpunkter och tips även denna gång och förlåt mig om jag inte svarar snabbt denna gången heller.

Umm Musab